Gå til innhold

Hva er ditt favorittobjektiv ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket jeg bruker mest i løpet av et år nesten umulig å si, men det varierer nok endel med årstidene.

Tor

Er ikke det lett å se i metadata da? F.eks LR teller jo opp for deg. (Forutsetter at alt er i samme LR database)

 

Har Lightroom, men bruker DPP fordi jeg føler det gir best resultater på råfilene fra Canonhus, og særlig på 7D's. Jeg tar rundt 50.000 bilder pr år og gidder ikke/har ingen interesse av å få talt opp hvor mange med hvert enkelt objektiv.

 

Tor

Lenke til kommentar

Har Lightroom, men bruker DPP fordi jeg føler det gir best resultater på råfilene fra Canonhus

Ahh, endelig en "fornuftig" kar her, og som har samme oppfatning som jeg. :)

Personlig synes jeg (også) at Adobes RAW-converter er noe dr*tt på Canons filer.

 

Men til topic:

Både på min tidligere 20D og nå på 5D Mk II er det stort sett 24-70L / 2,8 som står frempå huset.

 

Men med 5D Mk II'n så er jeg begynt å bli mer og mer glad i 17-40L / 4. Da spesielt for panoramabilder sammensatt av 17mm på høykant (eller "portrait" om dere vil bruke den terminologien). Blir gjerne en "standard" på 220 grader vinkel på de ferdig redigerte bildene mine i enten 4:5 eller 2:3 landskapsformat.

Lenke til kommentar

På min 50D er vel Canon 35mm L f/1.4 favoritten, selv om 17-55mm'ern og 10-22mm'ern ligger høyt på lista. Det er noe med fargene og bokeh'en til dette objektivet som får meg til å droppe 17-55mm'ern når jeg skal ut å skyte oftere og oftere...!

 

Nå er Olympus EP-1 i hus og Panasonic 20mm f/1.7 på vei i posten, så gleder meg stort til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Helt siden jeg kjøpte det for omtrent et år siden har Zuiko 12-60mm min stått omtrent fastgrodd på kameraet. Ytterst skjeldent at jeg har følt behov for å bytte det og det har i så tilfelle vært kun for testing av kvinnfolket sitt 35mm. Fantastisk objektiv som jeg tror kommer til å leve i maaange år framover. =)

Lenke til kommentar

Favorittobjektiv...

Jeg har da bare favorittobjektiver.

Dette kommer an på hva slags "mood" jeg er i. Men for tiden er D700 supplert med AI-S optikk. 28mm f/2, 35mm f/1,4 og 50mm f/1,2. Jeg tror nok at 35mm er mest brukt.

 

Når vinteren slipper taket og våren kommer tror jeg nok at D300 med Nikon 17-55mm f/2,8 blir mest brukt. 17-55mm er et fantastisk objektiv.

Lenke til kommentar

Må nesten føre opp to objektiver på lista, det er i alle fall de to jeg ville hatt om jeg kun skulle ha to objektiver resten av livet. Nikkor 85mm F1.8 gjør nesten alle motiver nydelige! Og til mer innkluderende bilder må det bli Tokina 11-16mm F.2.8, et eksemplar jeg har vært heldig med da det er rimelig skarpt selv i hjørnene selv på største blender. Fantastisk til dramatiske bilder av klassikere på fire hjul :)

 

De andre objektivene mine blir bare tjafs i forhold, selv om de er gode og riktige objektiver til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Hm, spennende spørsmål...

Jeg er veldig glad i min K-serieoptikk for tiden. Detter helmanuell optikk fra sent 70tall i UTMERKET stand:)

55mm f/1.8 til innebruk uten blits

24mm f/3.5 til landskap / abstrakt landskap

135mm f/2.5 til landskap på lengre hold

 

Men en absolutt favoritt blir vanskelig... Mest sansynlig 24mm'ern.

 

Objektivene blir brukt på konas Pentax K-r , i påvente av at jeg får spart til K5 (ettersom min egen,trofaste K10d tok kvelden og kastes hos reperatør pga alt for høy reperasjonskostnad).

Lenke til kommentar

Etter at jeg for noen uker siden tok en "FX-pause" og skiftet tilbake til DX i form av D7000 har AFS 35/1,8 stort sett stått på kamera.

 

Det er et fantastisk bra objektiv, skarpt fra 1,8, nydelig bokeh og latterlig billig.

 

Må forresten også benytte anledningen til å skryte litt av D7000. Jeg kom fra D3/D700 og må vel si at egenskapene til D7000 på ISO 3200 og 6400 er så gode at ISO-egenskaper i seg selv ikke er grunn for meg til å skifte tilbake til FX. D700/D3 har nok fremdeles et lite overtak på høy ISO i forhold til D7000, men det er temmelig marginalt.

Så når jeg kjøper FX neste gang blir det for å kombinere det med Nikons nye AFS 35/1,4 og ikke for å få bedre høy ISO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...