Gå til innhold

Hva er ditt favorittobjektiv ?


Anbefalte innlegg

Lurer på hva dere andre har som absolutt favorittobjektiv?

 

Få gjerne med kameratype :thumbup:

 

Selv hadde jeg i mange år Canon 17-40 L som favoritt på Canon 20D.

Det er egentlig noe av det beste jeg har hatt og planlegger innkjøp av en ny slik.

 

Med Canon 40D de siste årene har jeg brukt masse forskjellig. Kjøpt og solgt uten å finne noen spesiell favoritt.

 

Redigert: Særskrivingsfeil i tittelen reparert.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Voigtländer SL Macro APO Lanthar 125mm. Se Oktoberfesten min for litt mer om objektivet. En raritet jeg kjøpte på eBay - den er visstnok bare produsert i EF-fatning i 1000-1500 eksemplarer.. :cool:

 

Nydelig bokeh, skarp som pokker og en ufattelig lang og presis fokusgang. Nydelig til makro, til portretter og generelt som tele. Er grunnen til at jeg vil selge 135L.

Bruker den på fullframe - 5DmkII - og der er den skarp fra hjørne til hjørne allerede på full åpning. :love:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Favorittobjektiv? Ingen egentlig siden de utfyller hverandre. Jeg har ofte et pragmatisk forhold til døde dingser som er for meg kun bruksting for å oppnå et eller annet mål og som kan byttes ut når som helst dersom de ikke funker til sin hensikt lenger.

 

Hvilket som blir brukt mest er en annen sak, men spørsmålet var jo på et annet plan(?)

 

Tor

Lenke til kommentar

Voigtländer SL Macro APO Lanthar 125mm. Se Oktoberfesten min for litt mer om objektivet. En raritet jeg kjøpte på eBay - den er visstnok bare produsert i EF-fatning i 1000-1500 eksemplarer.. :cool:

 

Nydelig bokeh, skarp som pokker og en ufattelig lang og presis fokusgang. Nydelig til makro, til portretter og generelt som tele. Er grunnen til at jeg vil selge 135L.

Bruker den på fullframe - 5DmkII - og der er den skarp fra hjørne til hjørne allerede på full åpning. :love:

 

 

hva skulle du ha had for 135L optikken ? :thumbup:

 

 

35L på 5D er nok min favoritt.

Lenke til kommentar

Hvilket som blir brukt mest er en annen sak, men spørsmålet var jo på et annet plan(?)

Det vil vel variere fra person til person tror jeg? Om du tar en stor andel av bildene dine med et bestemt objektiv, så er jo det et favorittobjektiv? For andre kan det være mer esoteriske kriterier kanskje?

 

Jeg holdt på å svare H.Zuiko 42mm f/1.2, fordi det er helt usannsynlig kult. Desverre er det defekt, så jeg bruker det ikke for tiden. Men, jeg har funnet et verksted som tar det imot for full rens+rep, så det kommer kanskje tilbake på toppen av pallen :love:

 

Så, basert på statistikk: Panasonic Lumix 20mm/1.7 på E-P1

 

edit: glemte kamera

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg synes det er gøy med vidvinkler, har likt Nikkor 18-35, Nikkor 20/3,5 og Voigtlander M 15/4,5.

 

Prøver nå å tvinge meg selv til å bruke andre brennvidder og la de være favoritter en stund, og da blir det en sammenleggbar 90/4 som er utrolig kompakt og skarp fra f/4,0.

Lenke til kommentar

Hvilket som blir brukt mest er en annen sak, men spørsmålet var jo på et annet plan(?)

Det vil vel variere fra person til person tror jeg? Om du tar en stor andel av bildene dine med et bestemt objektiv, så er jo det et favorittobjektiv? For andre kan det være mer esoteriske kriterier kanskje?

 

Jeg tar mye bilder og bruker stort sett alle objektivene alt etter hva motivene er, jeg har ingen objektiver som ikke blir aktivt brukt hele tiden, da ville jeg kvittet meg med de rimelig kjapt. Det er nok av andre ting som samler støv i kåken.

 

Hvilket jeg bruker mest i løpet av et år nesten umulig å si, men det varierer nok endel med årstidene.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...