Gå til innhold

Til kristne: Hvordan kan dere tilbe denne guden?


Anbefalte innlegg

Men hvor har du hørt om gud da????

 

Jeg har bare hørt om ham gjennom bibelen.

Jeg motsetter meg ikke idéen om at min eksistensialistiske filosofi er inspirert av religiøse guder, men jeg tror heller ikke man kan utelukke tanken om en skaper som ikke er bundet i religion. Jeg er tror jeg er bevisst, og utelukker derfor ikke at det kan eksistere en større bevissthet.

Mulig jeg har misforstått deg da.

Er du ikke kristen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvor har du hørt om gud da????

 

Jeg har bare hørt om ham gjennom bibelen.

Jeg motsetter meg ikke idéen om at min eksistensialistiske filosofi er inspirert av religiøse guder, men jeg tror heller ikke man kan utelukke tanken om en skaper som ikke er bundet i religion. Jeg er tror jeg er bevisst, og utelukker derfor ikke at det kan eksistere en større bevissthet.

Mulig jeg har misforstått deg da.

Er du ikke kristen?

Jo, men fra et kulturellt og følelsesmessig ståsted. Hva Gud betyr er hva som er viktig for meg, ikke hva han er eller hva han gjør og har gjort.

Lenke til kommentar

Mulig jeg har misforstått deg da.

Er du ikke kristen?

Jo, men fra et kulturellt og følelsesmessig ståsted. Hva Gud betyr er hva som er viktig for meg, ikke hva han er eller hva han gjør og har gjort.

Blir mer og mer forvirret...

Du tror på den kristne gud, men ikke det som står i bibelen?

Hvor har du da hørt om ham?

Lenke til kommentar

Blir mer og mer forvirret...

Du tror på den kristne gud, men ikke det som står i bibelen?

Hvor har du da hørt om ham?

I Bibelen står det mye rart, men det er også noe ved det som rører meg, og det er på bakgrunn av dette jeg definerer meg som kristen. Jeg skiller mellom troen på en gud/skaper/kraft/bevissthet/etc. som noe intellektuelt, og troen på den kristne Gud som noe religiøst. Hva Gud er, er min eksistensialistiske filosofi; hva Gud betyr er min religion.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir mer og mer forvirret...

Du tror på den kristne gud, men ikke det som står i bibelen?

Hvor har du da hørt om ham?

I Bibelen står det mye rart, men det er også noe ved det som rører meg, og det er på bakgrunn av dette jeg definerer meg som kristen. Jeg skiller mellom troen på en gud/skaper/kraft/bevissthet/etc. som noe intellektuelt, og troen på den kristne Gud som noe religiøst. Hva Gud er, er min eksistensialistiske filosofi; hva Gud betyr er min religion.

Du kan ikke kalle deg kristen og bare se vekk fra bibelen.

For meg høres du mer panteistisk ut.

Lenke til kommentar

Ikke nok med det!

Han elsker tydligvis fett også:

"Er det en geit han vil ofre, skal han føre den fram for Herrens åsyn, 13 legge hånden på dens hode og slakte den foran møteteltet. Og Arons sønner skal stenke blodet rundt omkring på alteret. 14 Av offeret skal han bære fram et ildoffer for Herren. Det skal være fettet som dekker innvollene, alt fettet på selve innvollene, 15 begge nyrene med talgen som er på dem ved hoftemusklene, og leverlappen, som han skal ta ut sammen med nyrene. 16 Presten skal brenne det på alteret. Det er ildoffermat til en duft som behager Herren. Alt fett hører ham til. 17 Dette skal være en evig lov for dere og deres etterkommere hvor dere enn bor. Fett og blod må dere aldri spise."

Endret av Tobben70
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men fra et kulturellt og følelsesmessig ståsted. Hva Gud betyr er hva som er viktig for meg, ikke hva han er eller hva han gjør og har gjort.

Aha, så du er ikke egentlig kristen? Du bryr deg ikke om hva som er sant? Du bryr deg bare om hva du føler deg vel med (følelsesmessig) og fordi du er født i Norge / har en kristen familie (kulturelt)?

 

Jeg synes dette er et litt teit syn fordi det er jo ikke veldig kristent/bibelsk. Det kan godt hende du ser på deg selv som kristen, men det strider vel i mot bibelen (troen på treenigheten), etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

hva er det dere egentlig reagerer sånn på i moseloven?

Dersom du grisebanker slaven din(allerede her er slaveri akseptert - av Gud), og han dør innen en dag eller to, da har du ikke gjort noe galt - trellen er trossalt din eiendom.

 

Dersom en okse eieren visste var olm angriper et menneske, skal oksen straffes og eieren likeså.

Men forresten, om det "bare" var en trell som ble angrepet, da holder det å kverke oksen og betale en mindre pengesum. Trellene er trossalt ikke noe verdt.

 

Hvis du spleiser slaven din med nabojenta, og de får barn, så skal DU beholde kona og ungene når du etter 7 år slipper slaven fri.

 

Ved personskader i en ulykke, f.eks trafikkulykke, skal du bøte øye for øye, tann for tann, øre for øre. Så If og Storebrand bør begynne å pålegge alle som bruker ansvarsforsikringen sin å begynne å kappe av seg ører og stikke ut øyer. Evt. ta livet av seg.

 

Dersom du kverker en innbruddstyv på natta, har du ikke gjort noe galt. Om du derimot opplever innbrudd på dagtid og dreper tyven, ja da skal du dømmes for drap.

 

Høres dette ut som en Gud som elsker alle like høyt? Inkl. treller?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg leser stadig i bibelen for å holde meg oppdatert til diskusjoner med kristne.

Har nettopp lest 2. mosebok - Om moses og ørkenvandringen.

Jeg fikk hakeslepp når jeg leste fra kapittel 21 og utover.

Det er om loven som blir gitt til isralittene.

 

Oppfordrer alle til å lese dette, og se hvilken gud de egentlig tilber.

Må være den sykeste personen noen gang som noen gang er oppfunnet!

2. mosebok kap 21->

 

Er dette den ettergivne, rettferdige og gode guden deres?

Det gammeltestamentlige bilde av Gud er feil. Jesus Kristus formidler det riktige bilde av Gud.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg leser stadig i bibelen for å holde meg oppdatert til diskusjoner med kristne.

Har nettopp lest 2. mosebok - Om moses og ørkenvandringen.

Jeg fikk hakeslepp når jeg leste fra kapittel 21 og utover.

Det er om loven som blir gitt til isralittene.

 

Oppfordrer alle til å lese dette, og se hvilken gud de egentlig tilber.

Må være den sykeste personen noen gang som noen gang er oppfunnet!

2. mosebok kap 21->

 

Er dette den ettergivne, rettferdige og gode guden deres?

Det gammeltestamentlige bilde av Gud er feil. Jesus Kristus formidler det riktige bilde av Gud.

Så alt som står i det gamle testamentet er feil? Gud har aldri sagt eller gjort noe av det? Det er bare eventyr?

 

Jesus ble jo sendt til jorden for å frelse mennesker etter syndefallet?

Lenke til kommentar

Det gammeltestamentlige bilde av Gud er feil. Jesus Kristus formidler det riktige bilde av Gud.

Utdyp.

Er skapelsesberetningen feil/uekte?

Er Moses oppdiktet/uekte?

Er Moses' tur på fjellet, hvor han mottok steintavlene oppdiktet/uekte?

Er Moses' tolkning(moseloven) av tavlene han fikk direkte av Gud feil/uekte?

Lenke til kommentar

Gud diskriminerer funksjonshemmede:

3. mosebok kap 21:

 

16 Herren talte til Moses og sa: 17 Si til Aron: Ingen av dine etterkommere som har et lyte, skal nå eller siden komme og bære fram mat for sin Gud. 18 Ingen som har et lyte, skal tre fram: ingen som er blind eller halt, ingen som er vansiret i ansiktet eller har et vanskapt lem, 19 ingen som har en brukket fot eller hånd, 20 ingen som er pukkelrygget eller dverg, ingen som har en hvit flekk på øyet eller skabb eller noe annet utslett, og ingen som er skadet i pungen. 21 Ingen av presten Arons etterkommere som har et lyte, skal komme og bære fram Herrens ildoffer. Fordi han har et lyte, skal han ikke komme og bære fram mat for sin Gud. 22 Han kan få spise sin Guds mat, både av de høyhellige og av de hellige gaver. 23 Men han må ikke komme fram til forhenget og ikke tre fram for alteret, siden han har et lyte; han må ikke vanhellige mine helligdommer. For jeg er Herren, som helliger dem.

24 Dette sa Moses til Aron og hans sønner og til alle israelittene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer diskriminering. Kvinner er ikke like mye verdt som mannen :)

 

3. mosebok kap 27:

Herren talte til Moses og sa: 2 Si til israelittene: Når noen gir et høytidelig løfte om å vie et menneske til Herren, skal løsesummen fastsettes slik: 3 En mann som er mellom tjue og seksti år, skal verdsettes til femti sekel sølv etter helligdommens vekt. 4 En kvinne skal verdsettes til tretti sekel. 5 Et menneske som er mellom fem og tjue år, skal verdsettes til tjue sekel dersom det er en gutt, og til ti sekel dersom det er en pike. 6 Er det et barn mellom en måned og fem år, skal verdien på en gutt være fem sekel sølv og på en pike tre sekel sølv. 7 De som er seksti år eller mer, skal verdsettes til femten sekel dersom det er menn, og til ti sekel dersom det er kvinner. 8 Er noen så fattig at han ikke kan betale disse pengene, skal han stilles fram for presten, og presten skal verdsette ham. Presten skal sette verdien etter det han har råd til, han som gav løftet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leser stadig i bibelen for å holde meg oppdatert til diskusjoner med kristne.

Har nettopp lest 2. mosebok - Om moses og ørkenvandringen.

Jeg fikk hakeslepp når jeg leste fra kapittel 21 og utover.

Det er om loven som blir gitt til isralittene.

 

Oppfordrer alle til å lese dette, og se hvilken gud de egentlig tilber.

Må være den sykeste personen noen gang som noen gang er oppfunnet!

2. mosebok kap 21->

 

Er dette den ettergivne, rettferdige og gode guden deres?

Det gammeltestamentlige bilde av Gud er feil. Jesus Kristus formidler det riktige bilde av Gud.

Så alt som står i det gamle testamentet er feil?...

Nei, det er bilde av Gud i det gamle testamentet som er feil.

Gud er ikke slik gamle testamentet sier, Gud er slik Jesus Kristus sier.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...