Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil med heftelser


Anbefalte innlegg

HEi!

 

Har planer om å kjøpe bil om ikke så altfor lenge(scirocco, ikke at det betyr noe i denne sammenhengen).

 

Har søkt litt rundt på nettet for å finne tips til å kjøpe å bil, og falt over denne gamle artikkelen: http://www.dinside.no/382021/ti-feil-du-bor-unngaa-ved-bilkjop

 

Det jeg hang meg oppi var det som står under punkt 6; "I forbindelse med tidligere lån på bilen kan den være belastet med heftelser. Sjekk det med Brønnøysund "

 

Er dette mulig ?! å kjøpe en bil og pådra seg gjeld ?

 

Takker for generelle tips utover dette også =D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lovstridig å selge bil med heftelser

Det er ikke lovlig å selge en bil med heftelser, men det er likevel lett å komme ut for. Det hjelper ikke en gang at du har en kontrakt der selger har skrevet under på at bilen er fri for heftelser. Om bilen likevel har heftelser, er det eiers problem, da heftelser følger bilen - uansett.

 

Sjekk med Brønnøysundregistrene

Nå finnes det heldig vis gode verktøy for å undersøke om det er heftelser på en bil. På Brønnøysundregistrenes forside finner du en lenke til å sjekke dette ved å skrive inn registreringsnummeret på bilen; samme finner du ved hver enkelt bilannonse på Finn.no.

Eneste haken kan være at registeret ikke er oppdatert; det går en liten uke fra heftelser blir registrert til det kommer opp på Nettet.

 

Bilen kan ha heftelser langt utover dens verdi!

Og vær oppmerksom på at det er mulig å registrere heftelser på en bil langt ut over det bilen er verdt! Jeg kikket en gang på en billig kassebil av koreansk fabrikat som et salgsfirma bød fram. Tror kjøpesummen var satt til mindre enn kr 20.000,-. Bilen var pen, og hadde ikke gått særlig langt, jeg lot meg friste.

Det var ikke lenger skilter på bilen, men jeg spurte etter reg nr på den, og det fikk jeg opplyst. Da viste det seg at det var vel kr 300.000,- i heftelser på denne bilen - som antakelig ikke hadde kostet så mye da den var ny!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vær også obs på at heftelser følger bilen, så en kan teoretisk betale mindre for bilen der og da ved å overta deler av lånet. Sørg uansett for å få det med i kontrakten samt at du betaler inn kjøpssummen direkte til de som har pant i bilen, la aldri selger gjøre det selv. :)

 

*Der ja, Læremester kom meg i forkjøpet

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Bilen kan ha heftelser langt utover dens verdi!

Og vær oppmerksom på at det er mulig å registrere heftelser på en bil langt ut over det bilen er verdt! Jeg kikket en gang på en billig kassebil av koreansk fabrikat som et salgsfirma bød fram. Tror kjøpesummen var satt til mindre enn kr 20.000,-. Bilen var pen, og hadde ikke gått særlig langt, jeg lot meg friste.

Det var ikke lenger skilter på bilen, men jeg spurte etter reg nr på den, og det fikk jeg opplyst. Da viste det seg at det var vel kr 300.000,- i heftelser på denne bilen - som antakelig ikke hadde kostet så mye da den var ny!

Vær klar over at heftelsen som blir registrert på bilen har kun en verdi, og det er summen på panten den dagen det ble tatt pant i bilen. Etterhvert som lånet nedbetales oppdateres ikke heftelsen på Brreg.no. Så her har du kanskje lurt deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tar også opptil 2-3 måneder fra man betaler lånet til heftelsen er borte, dette spesielt ved salg av bilen før lånet er helt nedbetalt pga oppsigelsestid. Forrige bil jeg solgte ble solgt til forhandler. Det gikk enda lang tid fra den var solgt fra forhandler til ny eier før heftelsen faktisk offiselt var borte. At heftelsen ikke lengre er gyldig kan uansett banken som har sendt den inn bekrefte når lånet er betalt.

 

Nå er det også ikke mulig å registrere noe pant i bilen med mindre det er snakk om et virkelig salg, dvs. bilen må skifte eier og beløpet som da pantsettes for må betales direkte til selger. Man kan ikke endre på pantet eller opprette nytt i etterkant slik det er mulig med pant på bolig og eiendom.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tar også opptil 2-3 måneder fra man betaler lånet til heftelsen er borte, dette spesielt ved salg av bilen før lånet er helt nedbetalt pga oppsigelsestid. Forrige bil jeg solgte ble solgt til forhandler. Det gikk enda lang tid fra den var solgt fra forhandler til ny eier før heftelsen faktisk offiselt var borte. At heftelsen ikke lengre er gyldig kan uansett banken som har sendt den inn bekrefte når lånet er betalt.

 

Nå er det også ikke mulig å registrere noe pant i bilen med mindre det er snakk om et virkelig salg, dvs. bilen må skifte eier og beløpet som da pantsettes for må betales direkte til selger. Man kan ikke endre på pantet eller opprette nytt i etterkant slik det er mulig med pant på bolig og eiendom.

 

VAr ikke helt med på det siste du skrev. Har lest andre steder at om man skal kjøpe bil med heftelse burde man betale det resterende til de som har lånet penger til bilen(?)

Lenke til kommentar

Pant og heftelse er i praksis det samme på understående tekst.

 

Hvis ting gjøres lovlig vil det i teorien bare kunne eksistere ett pant på bilen, og det er banken som gir lån til nåværende eier. Villkårene er alltid at hele beløpet skal tilbakebetales før/når bilen selges, altså skal pantet slettes. I teorien kan eier la være å betale tilbake dette lånet, og pantet bli stående, men det vil isåfall være brudd på vilkårene til banken. Isåfall vil banken kunne ta bilen for å betale tilbake lånet, selv om ny eier har betalt for den til forrige eier. Dette er dermed grunnen til at det altså anbefales å betale beløpet man kjøper bilen for direkte til banken som har pantet. Da er man uansett sikret at pantet slettes og ingen kan ta bilen.

 

For å opprette et pant på bilen må det utføres et reelt salg. Dvs. bilen må altså bytte eier. Banken eller den som skal opprette pantet må betale beløpet direkte til selger av bilen (dvs. banken som evt. har pant på den fra før). Det er ikke mulig å opprette pant på en bil, og deretter ta pengene, og det er ikke mulig å endre eller utvide pantet for så å stikke av med penger. En bilselger kan derfor ikke enkelt opprette et pant på bilen en uke før den skal selges, stikke av med pengene og selge bilen før pantet opprettes (med mindre det er flere personer innvolvert som bytter eier mellom hverandre).

 

Bare så det er sagt, så kan det også ligge andre typer heftelser på en bil, det jeg kommer på nå er ikke betalt årsavgift eller ikke betalt omregistreringsavgift. Dette har staten mulighet for å innkreve fra nåværende eier, men de kan ikke bare direkte ta bilen for å betale det. Disse kommer ikke opp i søk på brreg.no.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

For å opprette et pant på bilen må det utføres et reelt salg. Dvs. bilen må altså bytte eier. Banken eller den som skal opprette pantet må betale beløpet direkte til selger av bilen (dvs. banken som evt. har pant på den fra før). Det er ikke mulig å opprette pant på en bil, og deretter ta pengene, og det er ikke mulig å endre eller utvide pantet for så å stikke av med penger. En bilselger kan derfor ikke enkelt opprette et pant på bilen en uke før den skal selges, stikke av med pengene og selge bilen før pantet opprettes (med mindre det er flere personer innvolvert som bytter eier mellom hverandre).

 

Dette er ikke helt sant. For eksempel kan kemneren opprette pant i bilen ved ubetalt skatt eller andre avgifter, disse kan komme langt over bilens verdi. Dette har jeg settt flere ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...