Gå til innhold

Mistet lappen på livstid - noen vært gjennom det samme?


spacegoat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper du får lappen tilbake TS. Om ikke annet, for å irritere skinnhellige folk her.

 

:)

 

Kjør forsiktig!

 

Du mener det er skinnhellig at man reagerer på at folk blir tatt for promillekjøring gjentatte ganger for deretter å forklare at man vil fortsette å kjøre bil om man får avslått søknad om å få førerkortet tilbake? Stikk fingeren i jorden er du snill. Vet du hva skinnhellig betyr?

Endret av Kent Touch This
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan du da si at personen i eksempel 1 har mindre sansynlighet for å krasje bare fordi han har førerrett?

Hvorfor skriver du "kan du da si"? Jeg har ikke sagt noe som ligner engang.

 

Jeg har ikke sagt det er noen forskjell på disse to eksemplene.

Jeg har jo uttrykt at vedkommende ikke bør få tilbake førerkortet i det hele tatt.

 

Mitt eksempel går på trådstarters situasjon kontra en annen lovlydig sjåfør. Du leser det du vil du altså...

 

Men som noen allerede har nevnt er ikke dette hovedpoenget. Hovedpoenget er at vedkommende er fradømt sin førerrett. Og dermed ikke skal kjøre igjen. Ferdig med den saken. Jeg legger risikoargumentet mitt til grunn ved at vedkommende sannsynligvis har økt risiko for å skade sitt eget eller andres liv og helse hvis han bestemmer seg for å ignorere pålegget fra myndigheter (og til dels samfunn). Det er rett og slett ikke moralsk forsvarlig etter min mening. Det bør ikke være noen tvil over at en som tidligere har brutt en såpass alvorlig (i traffikrelatert sammenheng) lov, vil være mer til risiko for andre medtrafikanter hvis man analyserer vedkommende mot en lovlydig sjåfør gjennom flere år uten avbrudd? Hvordan kan du hevde noe annet enn det?

Endret av ochi9le
Lenke til kommentar

Håper du får lappen tilbake TS. Om ikke annet, for å irritere skinnhellige folk her.

 

:)

 

Kjør forsiktig!

 

Du mener det er skinnhellig at man reagerer på at folk blir tatt for promillekjøring gjentatte ganger for deretter å forklare at man vil fortsette å kjøre bil om man får avslått søknad om å få førerkortet tilbake? Stikk fingeren i jorden er du snill. Vet du hva skinnhellig betyr?

Jeg vet godt hva det betyr. Jeg vet også at de aller fleste har gjort feil, og dersom alle hadde blitt dømt etter lovens strengeste regler hver gang gjorde feil ville ingen sittet igjen med noe. Jeg har god forståelse for at reglene er strenge hva gjelder promillekjøring, men her virker det strengt talt ikke som om TS har gjort nok til å fortjene en så streng straff som han har fått. Selvfølgelig har ikke jeg alle opplysninger om saken, men det må du huske på, det har ikke du heller!

 

Hva gjelder hva som skjer dersom han ikke får lappen har jeg ikke nevnt et ord om, men for opplysningens skyld synes jeg det ville være idiotisk å kjøre uten lappen dersom han har mista den.

 

*EDIT: Men jeg synes det virker litt rart at han har blitt straffa for å være passasjer, er det i det hele tatt mulig?

Endret av Turtlefence
Lenke til kommentar
Jeg vet godt hva det betyr. Jeg vet også at de aller fleste har gjort feil, og dersom alle hadde blitt dømt etter lovens strengeste regler hver gang gjorde feil ville ingen sittet igjen med noe. Jeg har god forståelse for at reglene er strenge hva gjelder promillekjøring, men her virker det strengt talt ikke som om TS har gjort nok til å fortjene en så streng straff som han har fått. Selvfølgelig har ikke jeg alle opplysninger om saken, men det må du huske på, det har ikke du heller!

 

Hva gjelder hva som skjer dersom han ikke får lappen har jeg ikke nevnt et ord om, men for opplysningens skyld synes jeg det ville være idiotisk å kjøre uten lappen dersom han har mista den.

 

*EDIT: Men jeg synes det virker litt rart at han har blitt straffa for å være passasjer, er det i det hele tatt mulig?

 

Hehe! Dersom du mener alle som fordømmer fyllekjøring er hyklere fordi du antar at "de aller fleste har gjort noe feil", så må jeg nesten gratulere med en imponerende utvanning av begrepet skinnhellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

45 svar, kun ett svar som var noe til hjelp ang mitt spørsmål, ellers kun belærende svar på om hvor mange jeg kommer til å drepe eller gjøre invalid ide jeg setter meg bak rattet og kjører. Jeg har ikke rørt bil på 6 år ventet tolmodig og tatt buss, løpt, syklet osv. Har no søkt (venter svar om et par dager, skal poste resultatet her inne :) )og håper for min del at jeg får tilbake endel av livet mitt som jeg savner. Vist jeg ikke får det tilbake blir det kanskje plan b, (kjøre uten lappen) har ikke bestemt meg enda. Men jeg gidder ikke vente stort lengre, da gir jeg faen. Vist dere er så redd for å treffe på meg i trafikken burde dere heller tenke på alle gamle senile som kjører rundt, narkiser, folk som snakker i mobil, sminker seg eller spiser mens de kjører. Jeg må iallefall være på vakt og kjøre så fint jeg kan vær gang.

Om jeg har fått det til å se ut som at jeg syns synd på meg selv så var ikke det meningen. Det gjør jeg ikke. Jeg har gjort noe som skal straffes hardt og fortjener absolutt min straff. Men jeg ønsker å bli ferdig med straffen og begynne på nytt igjen, det synes jeg fortjener. Man kan voldta sitt eget barn og slippe unna med et par år, da mener jeg det ikke er urimelig å få lappen tilbake etter 6 år etter også å ha mistet jobben, bot på 30k, fengsel 30 dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Man kan voldta sitt eget barn og slippe unna med et par år, da mener jeg det ikke er urimelig å få lappen tilbake etter 6 år etter også å ha mistet jobben, bot på 30k, fengsel 30 dager.

 

Den sammenligningen er feil. En som er dømt for seksuelle overgrep blir, i tillegg til fengselsstraffen, også stengt ute fra en del yrker. På samme måte som du som promillekjører blir nektet å kjøre bil resten av livet, så vil en som har voldtatt et barn bli nektet å f.eks jobbe i barnehage resten av livet. (Pedofile som dømmes for overgrep blir forøvrig ofte ilagt forvaring, særlig ved gjentatte overgrep. Forvaring kan forlenges ut livet. Da snakker vi altså om livsvarig innesperring.)

 

Jeg er forøvrig sånn i utgangspunktet enig med deg i at det ikke vil være urimelig om du får lappen igjen. Det kan godt hende du har rett i at du har forandret deg og blitt voksen siden promilledommene, og at du nå har en livsstil hvor det ikke er sannsynlig at du kjører i fylla igjen. Men helt ærlig: Når du så sier at du vurderer å skaffe bil uansett, så snur jeg på flekken. For når du er villig til å se bort fra den delen av veitrafikkloven, så lurer jeg litt på hvor mange andre deler av veitrafikkloven du er villig til å se bort fra. Da er du tydeligvis ikke så veldig mye mer voksen og moden enn du var på den tiden du gjentatte ganger kjørte i fylla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg har fått det til å se ut som at jeg syns synd på meg selv så var ikke det meningen. Det gjør jeg ikke. Jeg har gjort noe som skal straffes hardt og fortjener absolutt min straff. Men jeg ønsker å bli ferdig med straffen og begynne på nytt igjen, det synes jeg fortjener.

 

Når du ble dømt mente domstolen at du aldri fortjente å bli ferdig med straffen din. De mente at du viser en såpass stor mangel på respekt for de holdninger en sjåfør skal ha, at du aldri vil kunne klare å oppnå de holdningene. Hva har endret seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja. TS har søkt om å få lappen tilbake, så det er opp til rettsvesenet å avgjøre. Om han kom hit for å få sympati, så er det jo selvsagt at det vil variere hvem som vil stå med ham og mot ham. Nytter ikke å bli snurt for det. Men om han får lappen tilbake, så håper jeg for hva det nå er som regjerer universet sin skyld at han aldri rører ei dråpe før han setter seg bak rattet.

Endret av Smirnoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg går og kjøper meg en toyota til 20k og kjører ulovelig til jeg bli stoppet i kontroll noe som kan ta noen år, og betale boten... Jeg har selvfølgelig ikke lyst å ende slik (derfor har jeg ventet 5 år ) men vist det er slik gir jeg faen rett og slett da har jeg ingen ting å tape.

 

Er du evnevik eller noe?

Synd at slike som deg skal få tilbake lappen i det hele tatt.

Vel, hvis du får lappen tilbake, håper jeg virkelig at du har lært av dette.

Endret av cmf_Tiger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke hvorvidt han bør få førerkort eller ikke som diskuteres nå. Det går mer på holdningene han viser, blant annet planer om å benytte bil uten førerkort.

 

Når det er sagt.

 

Spacegoat. Mister.

 

Å skylde på at vi heller burde være redde for gamle og senile mennesker i trafikken er ikke mindre enn evneveikhet. Det er jo klart man bekymrer seg for dem også. Hadde sagt det samme til dem som jeg sier til deg - for all del aldri sett deg bak rattet dersom du ikke er egnet til det. Om det måtte være senilhet eller mangel på førerkort. Du legger deg på barnehagementalitet når du sier "hvorfor kan ikke jeg når de gamle og senile kan?".

 

Når du kommer til ditt ønske om å bli ferdig med din straff er det hele ganske simpelt. Som krikkert skriver mente en domstol at du ikke bør sette deg bak rattet på en bil på livstid. Hva betyr livstid? Jo at du må ta din straff resten av livet. Kan ikke skjønne at det er så forbanna vanskelig å forstå betydningen av det ordet? Men klart, det kan jo være denne barnehagementaliteten som slår inn igjen...

 

Du skulle benyttet deg ankeretten din på din sak for å i det minste fjernet livstidsdelen, eller eventuelt søke til politimesteren som tidligere beskrevet her inne.

 

Inntil du har førerkortet ditt i hånda, vil jeg igjen oppfordre deg til å holde deg borte fra veien, for din og medtrafikanters skyld. Men kan ikke si jeg har noe håp om at du følger mitt råd.

 

Og, on a sidenote: det er ingen her som synes synd på deg.

Endret av ochi9le
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg startet ikke tråd her inne for å få sympati, eller at noen skal synes synd på meg. Som sagt det begynte med et spørsmål om noen hadde vært borti søkeprosessen ved tap av fører retten på livstid.

Når det gjelder kjøre uten sertifikat så er det så enkelt at jeg vil ha tilbake den delen av livet mitt som jeg savner/mangler. Om prisen er å få en bot eller noen uker i fengsel så er det for meg vært det.

Endret av spacegoat
Lenke til kommentar

Nei det er feil, jeg har ansvarsforsikring det kreves ikke sertifikat for å kjøpe eller forsikre en bil. Så om jeg da kjører på noen er forsikringselskapet pliktig til å betale, men de kommer til å kreve regress av meg. Dette blir da en sak mellom meg og forsikringselskapet. Offeret får pengene sine.

Hjelper jævlig lite dersom offeret er havna i rullestol eller ei kiste.

Tror ikke det gjoer stor forskjell for offeret om du har eller ikke har "lappen"?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg startet ikke tråd her inne for å få sympati, eller at noen skal synes synd på meg. Som sagt det begynte med et spørsmål om noen hadde vært borti søkeprosessen ved tap av fører retten på livstid.

Når det gjelder kjøre uten sertifikat så er det så enkelt at jeg vil ha tilbake den delen av livet mitt som jeg savner/mangler. Om prisen er å få en bot eller noen uker i fengsel så er det for meg vært det.

Det overgrep (kidnapping og ran) du har blitt utsatt for av Staten er fullstendig vannvittig. Beklager at jeg ikke fikk sagt dette for 5 aar siden. Aa kjoere bil etter en halvliter er ikke noe problem, saafremt du ikke kjoerer paa noen! Aa kjoere paa noen uten halvliter derimot er ett STORT problem.

 

Ta deg sertifikat i utlandet, eller hopp over den delen og kjoep ett her: http://www.uk-id.com/

 

Tror muligens det vil vaere en fordel aa registrere bilen i ett annet navn.

 

PS. Etter en grundig gjennomgang av ulykkestatistikken finner man at de fleste ulykker skjer i edru tilstand! QED Man boer forby aa kjoere bil i edru tilstand!

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Ta deg sertifikat i utlandet, eller hopp over den delen og kjoep ett her: http://www.uk-id.com/

 

Tror muligens det vil vaere en fordel aa registrere bilen i ett annet navn.

 

Det vil nok også være en fordel å ikke gjøre det. Han får ikke norsk førerrett av å ta førerkort i et annet land. Dersom han blir tatt vil det faktisk kunne være et straffskjerpende moment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...