Gå til innhold

Mistet lappen på livstid - noen vært gjennom det samme?


spacegoat

Anbefalte innlegg

Håper av hele mitt hjerte at du får blankt avslag på søknaden. Idioter som deg har overhodet ingenting på veien å gjøre. Når du er så smart at du i tillegg tror du har argumenter for å kunne fortsette å kjøre uten sertifikat (det går jo bare utover deg, ikke sant?) utviser du en utrolig liten forståelse for hvordan samfunnet fungerer. Tullinger som deg har jeg null medfølelse for. Håper du kræsjer i offentlig eiendom, blir kvestet fra halsen og ned og får et regresskrav som er ut av en annen verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er feil, jeg har ansvarsforsikring det kreves ikke sertifikat for å kjøpe eller forsikre en bil. Så om jeg da kjører på noen er forsikringselskapet pliktig til å betale, men de kommer til å kreve regress av meg. Dette blir da en sak mellom meg og forsikringselskapet. Offeret får pengene sine.

Hjelper jævlig lite dersom offeret er havna i rullestol eller ei kiste.

 

Men et offer dør ikke mindre om du har lappen heller da. Når det er sagt, syntes jeg at du burde holde deg av veien om du ikke har sertifikat. Så skal du ikke bry deg så mye om hva folk sier her. De ser tenkt scenario=utført drap på barnehage og tredje verdenskrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å sitte på når han var full, og flytte bilen på et sperret område? En som faktisk hadde satt seg i bilen, og kjørt en tur, eller kjørt hjem fra fest. To ganger. Han kan bare glemme å få lappen igjen. Her er det kanskje ikke så ille. Kanskje vi må vurdere situasjonen her, og ikke bare kalle promillekjøring for promillekjøring. Det har tross alt gått 6 år. Jeg tror man forstår en del etter 6 år med buss. Jeg er enig i at han kanskje ikke fortjener å få bil igjen med det første, men en prøveperiode med for eksempel lett motorsykkel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

nå er det slik at man ikke kan rette opp i feilene sine annet enn å ta lærdom av dem, jeg skulle gjerne ha skrudd tiden tilbake å latt bilen stå.

 

 

Vist det er slik at man ikke får sertifikatet tilbake da er jo saken igrunn enkel nok, jeg går og kjøper meg en toyota til 20k og kjører ulovelig til jeg bli stoppet i kontroll noe som kan ta noen år, og betale boten... Jeg har selvfølgelig ikke lyst å ende slik (derfor har jeg ventet 5 år ) men vist det er slik gir jeg faen rett og slett da har jeg ingen ting å tape.

 

...........herregud. :sick:

 

Lykke til som fremtidig kjenning av politiet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Til dere som mener det er "rett" at trådstarter kan kjøre uten sertifikat, og forsåvidt til trådstarter selv også:

 

Hvordan ser dere for dere at det skal være mulig å ha kontroll på hvem som har gjennomført obligatorisk kjøreopplæring, viser nødvendig trafikkforståelse, respekt og ikke er til fare for andre i trafikken?

 

Førerkortet er nemlig et bevis på at du har gjennomgått kjøreopplæring, har vist tilstrekkelig kunnskap og forståelse ved oppkjøring og har i ettertid ikke gjort noe som bryter med dette eller har vært en fare for andre medtrafikanter.

 

Om dette ikke blir slått hardt ned på og dermed "akseptert" i samfunnet, hva skjer da? Hvorfor skal da en fattig student være nødt til å gjennomføre opplæringen? Kan han ikke bare ta noen kjøretimer og la det være med det? Og hvem skal bestemme hvem som får lov til å kjøre uten lappen? Bilselgeren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel forsovet bare trådstarter som har ytret sin intensjon over å kjøre ulovlig. Kan ikke se at noen har støttet ham på å faktisk bryte loven på denne måten. Han har fått enkelte sympatierklæringer med tanke på hvor kort avstanden var og i hvilken situasjon han befant seg bak rattet med promille. Etter min mening er ikke detaljene og situasjonen rundt lovbruddet relativt i det hele tatt. Setter man seg først bak rattet under påvirkning, noe som er ulovlig - så er det nettopp det: ulovlig. Punktum. Mer er det ikke å si om saken.

 

Jeg vil også påstå at selv en som har funnet på å rygge bilen sin 10 meter under påvirkning vil være mer til fare for andre menneskers liv enn enkeltindivider som aldri ville gjort det samme.

 

Hovedpoenget her er at han faktisk har kjørt bil under påvirkning. Dette er helt uakseptabelt og ulovlig. Selv på en parkeringsplass setter det faktisk andre menneskers liv og helse i fare til en viss grad. Å begynne å komme med sympati for detaljene rundt, blir som å si "jammen, jammen, jammen" når man går i barnehagen. Det er for pokker ikke det som er poenget. Poenget er at han gjorde noe galt, noe sjåfører flest i Norge aldri ville gjort - uansett alvorlighetsgrad. Dermed fungerer samfunnet slik at kjøreretten tas fra ham på grunn av økt risiko for andre tryggere trafikanter. Noe jeg mener er helt riktig.

 

Edit: Og forresten... Når man driver med risikoanalyse, så tenker man nettopp på det verst tenkelige scenarioet. Vil påstå det verst tenkelige scenarioet har økt potensiale for å faktisk skje kontra et "englebarn" som aldri ville gjort noe lignende...

Endret av ochi9le
Lenke til kommentar

Ja, men da er det jo bare å kjøre i vei da. Siden du ikke har noe sertifikat å miste lengre så er det jo fritt fram for å fortsette med fyllekjøringa også. Lykke til i trafikken!

 

 

Virker som om mange tror at det å kjøre bil er en menneskerett. Vel, det er det ikke, det er noe man gjør seg fortjent til. Trådstarter har bevist ettertrykkelig at han ikke er egnet til å være på veien.

 

 

 

Hva vet dere om hvaslags person TS var for fem år siden? Hvordan var h*ns liv(sstil)?

Hva vet dere om hvaslags person h*n er IDAG?

 

 

Folk forandrer seg...

Lenke til kommentar

Hva vet dere om hvaslags person TS var for fem år siden? Hvordan var h*ns liv(sstil)?

Hva vet dere om hvaslags person h*n er IDAG?

 

Folk forandrer seg...

 

Hva vet DU om hva slags person h*n er?

Hva vet saksbehandleren om søknaden hans om hva slags person h*n er?

 

Hender folk ikke forandrer seg også...

 

Han fikk førerkortet beslagslagt på livstid. Kan ikke se noen grunn til at han skal få dette tilbake...

 

Uansett er hva slags person TS er ikke relativt.

Han brøt loven, og må ta sin straff. Om det så skulle innebære nettopp det at han er førerrettsløs på livstid.

Lenke til kommentar

 

Hva vet dere om hvaslags person TS var for fem år siden? Hvordan var h*ns liv(sstil)?

Hva vet dere om hvaslags person h*n er IDAG?

 

 

Folk forandrer seg...

 

Når han forklarer at han har intensjoner om å kjøre uten førerkort fordi han er blitt fradømt retten til å kjøre bil lovlig så forteller det meg at han ikke har forandret seg så innmari mye de siste fem årene. Videre forteller det meg at vedkommende ikke har respekt for samfunnets regler og normer og ikke minst medmennesker. En enkel "uff, jeg angrer så fælt på at jeg kjørte i fylla to ganger" holder ikke. Vedkommende angrer nok ikke på fyllekjøringen, men heller på at han ble tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w

Liker at alle her inne konluderer at hvis han kjører uten førerkort så blir han automatisk å glemme hvordan man kjører bil og kommer til å drepe alle han ser i trafikken.

Lenke til kommentar

Hva vet DU om hva slags person h*n er?

Hva vet saksbehandleren om søknaden hans om hva slags person h*n er?

 

Hender folk ikke forandrer seg også...

 

Han fikk førerkortet beslagslagt på livstid. Kan ikke se noen grunn til at han skal få dette tilbake...

 

Uansett er hva slags person TS er ikke relativt.

Han brøt loven, og må ta sin straff. Om det så skulle innebære nettopp det at han er førerrettsløs på livstid.

 

Jeg vet ingenting om det jeg heller og det har jeg ikke hevdet.

 

Han har jo nå tatt sin straff og det er ingen særskilt grunn til at TS skal miste lappen for alltid (i følge TS selv). Så da kan h*n jo søke igjen da.

 

Dersom utfallet av denne konkrete saken blir at TS aldri kan ta lappen på ny, så hadde jeg også gitt eff og kjørt uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å sitte på når han var full, og flytte bilen på et sperret område? En som faktisk hadde satt seg i bilen, og kjørt en tur, eller kjørt hjem fra fest. To ganger. Han kan bare glemme å få lappen igjen. Her er det kanskje ikke så ille. Kanskje vi må vurdere situasjonen her, og ikke bare kalle promillekjøring for promillekjøring. Det har tross alt gått 6 år. Jeg tror man forstår en del etter 6 år med buss. Jeg er enig i at han kanskje ikke fortjener å få bil igjen med det første, men en prøveperiode med for eksempel lett motorsykkel.

 

Hvor skal du trekke grensen da? Er det ok å flytte bilen 100 meter på privat grunn? Er det ok å flytte bilen 10 meter på offentlig vei? Politiet har en knallhard håndheving her, noe jeg er helt enig i. Bil og alkohol hører aldri sammen, uansett hvilken situasjon du er oppe i. Det eneste tilfellet jeg ville sagt at det er ok å kjøre i fylla i er om det er snakk om liv eller død.

 

Liker at alle her inne konluderer at hvis han kjører uten førerkort så blir han automatisk å glemme hvordan man kjører bil og kommer til å drepe alle han ser i trafikken.

 

Jeg personlig tviler ikke på ferdighetene ved å KJØRE selve bilen, men det å ha førerrett til en bil innebærer mer enn at du har kontroll over selve kjøretøyet. Det innebærer at du holder deg til norske lover og respekterer medtrafikkanter.

Lenke til kommentar

Dersom utfallet av denne konkrete saken blir at TS aldri kan ta lappen på ny, så hadde jeg også gitt eff og kjørt uten.

Du om det.

Egoistisk. Du risikerer noe som ikke er ditt å risikere. Nemlig andres liv og helse.

 

Det har ingenting å si hvor stor sjansen er for at noe skjer. Det KAN skje. Det kan også skje med de som har førerrett selvfølgelig. Men sjansen er mindre.

Lenke til kommentar

Det har ingenting å si hvor stor sjansen er for at noe skjer. Det KAN skje. Det kan også skje med de som har førerrett selvfølgelig. Men sjansen er mindre.

 

Eksempel 1:

Har lappen. Mister lappen etter 10 år. Kjører ikke. Får lappen tilbake 5 år senere og kjører deretter som før (selvfølgeli uten å gjøre det samme som gjorde at lappen ble borte da)

 

Eksempel 2:

Har lappen. Mister lappen etter 10 år. Kjører ikke. Får ikke lappen tilbake etter 5 år. Kjører uten lappen da dette blir kjent. (selvfølgeli uten å gjøre det samme som gjorde at lappen ble borte da)

 

 

 

Hvordan kan du da si at personen i eksempel 1 har mindre sansynlighet for å krasje bare fordi han har førerrett?

Lenke til kommentar

Liker at alle her inne konluderer at hvis han kjører uten førerkort så blir han automatisk å glemme hvordan man kjører bil og kommer til å drepe alle han ser i trafikken.

Eg har ikke konkludert med at han automatisk glemmer hvordan man kjører bil. Men det faktum at han mistet lappen viser manglende kunnskap og forståelse om regelverk og oppførsel i trafikken, samt en umoden holdning til regelverket, grenser og autoriteter. Det at han nå, etter 5 år, har tenkt å stille ultimatumet "få lappen ellers kjører eg uten" bekrefter egentlig bare dette, og at lite har endret seg.

 

Det hadde kanskje vært en ide å skrive akkurat det i søknaden?

 

"Og som en notis vil eg gjøre saksbehandler og politimyndigheten oppmerksom på at negativ tilbakemelding på denne søknaden vil bli ignorert, og eg vil allikevel benytte meg av min rett til å føre min egen bil på offentlig vei."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg argumentet for at sannsynligheten for å skade noen er større uten selve sertifikatet blir litt søkt, poenget her er at trådstarter har vist (ved å bli tatt for promillekjøring to ganger, man kan tenke seg til sannsynligheten for at vedkommende har kjørt med promille uten å bli tatt også) at han ikke var og ikke er ( i form av at det i trådstarters øyne ikke er noe å tape på å kjøre uten sertifikat) skikket til å være i trafikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...