Gå til innhold

Kan en åndeverden bevises?


Anbefalte innlegg

Igjen Fesker, det er ikke bevis uansett hvor mye en person opplever, uansett hvor virkelig det måtte virke. Det gjelder meg selv også. Derfor jeg ser en person går inn døra så kan jeg ikke være sikker på at det faktisk stemmer. Det jeg(bevisstheten min) sanser er noe som hjernen min presenterer for meg. Hva som er årsaken til at hjernen min presenterer dette til meg er helt likegyldig og kan være hva som helst. Noe også er godt dokumentert at man kan se hva det måtte være. Uten at det faktisk er der. Det at man ser det, hører det eller føler det 1000% ekte betyr ikke at det er ekte.

Dette er ikke helt riktig, da DU er hjernen din. JEG'et ditt er ikke annet enn elektriske og kjemiske signaler som igjen mottar og behandler (mer eller mindre greit) andre signaler som andre sanse apparat sender til din hjerne, som igjen bygger det du sanser på toppen av hva du fra før har erfart (pluss litt arv, miljø etc...)

 

Men hjernen det ER deg! Du sitter IKKE inne i hjernen din som en egen liten kenny bones, for dør hjernen din dør også de elektriske og de kjemiske signalene og din bevissthet, JEG'et ditt, dør med det... Bare for å oppklare litt... Vi er så vant til å tenke på oss selv i lys av dualisme at vi faktisk, ofte uten å mene det, tenker på det som "hjernen vår", som om vi var to eller flere oppe på loftet på en gang liksom... Ditt beviste JEG er skapt av hjernen din, ikke omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke helt riktig, da DU er hjernen din. JEG'et ditt er ikke annet enn elektriske og kjemiske signaler som igjen mottar og behandler (mer eller mindre greit) andre signaler som andre sanse apparat sender til din hjerne, som igjen bygger det du sanser på toppen av hva du fra før har erfart (pluss litt arv, miljø etc...)

 

Men hjernen det ER deg! Du sitter IKKE inne i hjernen din som en egen liten kenny bones, for dør hjernen din dør også de elektriske og de kjemiske signalene og din bevissthet, JEG'et ditt, dør med det... Bare for å oppklare litt... Vi er så vant til å tenke på oss selv i lys av dualisme at vi faktisk, ofte uten å mene det, tenker på det som "hjernen vår", som om vi var to eller flere oppe på loftet på en gang liksom... Ditt beviste JEG er skapt av hjernen din, ikke omvendt.

Fullstendig nonsens, RWS

 

Det er bevissthet som skaper universet inkl. hjernen.

Lenke til kommentar

Her har vi det gående igjen... :!:

 

Stakkars stakkars folk. Enkelte lærer visst aldri.... Men jeg hadde ikke ventet noe bedre heller...

 

Heldigvis er dere i svinnende mindretall.

 

Det som kom fra "Red Frostraven" tok likevel kaka:

 

hvorfor kan ikke maskiner lagre data om ånder når mennesker kan observere dem?

 

hva er det maskiner ikke kan observere, utenom ting som bare finnes i mennesker sitt hode?

 

:!:

Lenke til kommentar

Dette er ikke helt riktig, da DU er hjernen din. JEG'et ditt er ikke annet enn elektriske og kjemiske signaler som igjen mottar og behandler (mer eller mindre greit) andre signaler som andre sanse apparat sender til din hjerne, som igjen bygger det du sanser på toppen av hva du fra før har erfart (pluss litt arv, miljø etc...)

 

Men hjernen det ER deg! Du sitter IKKE inne i hjernen din som en egen liten kenny bones, for dør hjernen din dør også de elektriske og de kjemiske signalene og din bevissthet, JEG'et ditt, dør med det... Bare for å oppklare litt... Vi er så vant til å tenke på oss selv i lys av dualisme at vi faktisk, ofte uten å mene det, tenker på det som "hjernen vår", som om vi var to eller flere oppe på loftet på en gang liksom... Ditt beviste JEG er skapt av hjernen din, ikke omvendt.

Joda, er selvfølgelig helt enig med deg, som vanlig :) Alt er jo étt, men det bevisstheten tar imot (det jeg opplever) er noe som skjer fordi hjernen tolker det sånn og sender det videre til "jeg"et så jeg kan oppleve det.

 

Fullstendig nonsens, RWS

 

Det er bevissthet som skaper universet inkl. hjernen.

Holder du fortsatt på? Hva legger du i ordet "bevissthet" da? Du kan ikke mene vår bevissthet, som i 'jeg'et? Fordi det blir skapt av hjernen, så da har du isåfall et aldri så lite paradox.

 

Det som kom fra "Red Frostraven" tok likevel kaka:

 

hvorfor kan ikke maskiner lagre data om ånder når mennesker kan observere dem?

 

hva er det maskiner ikke kan observere, utenom ting som bare finnes i mennesker sitt hode?

 

laugh.gif

Synes det var et geniunt spørsmål jeg. Hvorfor KAN ikke maskiner lagre data om ånder når mennesker kan observere dem??

Endret av Kenny Bones
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er en åndeverden? Dersom det er en eventyrverden, så vel, da kan den bevises, siden eventyr eksisterer. Om ånd er menneskets indre natur, så vel, da kan åndeverdenen bevises i og med at mennesker har indre tanker/tankevirksomhet...

 

Hvis det er snakk om ytre usynlige vesener utenfor oss, uten hjerne, øyne, ører, massetetthet og så videre - så er disse såkalte åndene, et resultat av menneskers fantasi, og forestillingsevne, og de eksisterer derfor som forestillingsbilder i menneskesinnet. Man må ha hjerne for å tenke... Øyne for å se, og ører for å høre - og dette må være fysisk for å fungere... Finnes det da slike usynlige mennesker rundt oss som kalles i ånder? De finnes i menneskesinnet, og i fantasien til enkelte - det kan påvises.

 

I forestillingsverdenen, finnes absolutt alt fra tusser og troll, til spøkelser og åndevesener... Eksisterer dem? Ja, i menneskets sinn... Eksisterer det en verden som ikke er fysisk? Ja... Det finnes flere. Det er den sosiale verdenen, og det er den tankemessige "spirituelle"(åndelige) verdenen..

 

Tankene er ikke fysiske, så når man snakker om en tankeverden, så snakker man ikke om noe fysisk. Ideer er ikke fysiske ting man kan se og ta på, de er ideer, men ideer kan materialiseres. Ideene er åndelige, mens de fysiske tingene er det materielle. =)

Lenke til kommentar

Det er bevissthet som skaper universet inkl. hjernen.

Fantastisk påstand.

Hvordan har du tenkt å bevise den påstanden?

Det er bevisstheten som skaper partiklene, ikke omvendt.

 

kvantefysikk

 

uu.gif

Jeg tror jeg er enig med deg, IHS. Men jeg(sikkert andre og) skulle gjerne fått en forklaring til den illustrasjonen der...

Universets begynnelse er i observatøren.

 

U&eye.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Så ved å manipulere hjernen så manipulerer man verden.

 

Fantastisk.

 

Problemet er bare at det motsatte observeres:

Når verden manipulerer hjernen, forandres individet og individets opplevelse av verden mens resten av oss lever som normalt.

 

Når en laser kutter vekk en del av hjernen, så mister man de funksjonene som lå i den delen av hjernen.

Når kjemikalier påvirker verden, så blir ikke rattet om til en slange for noen andre enn sjåføren.

Selv om slangen biter sjåføren utallige ganger skjer det ingenting.

 

Kutter du vekk sansene en etter en, forsvinner ikke verden, det er du som slutter å observere verden gjennom sansene.

Bare spør de døv-stum-blinde. (Heh...)

 

Dessuten er verden for komplisert til å bli skapt av hjernen, mens hjernen lett kan bli skapt av naturlovene gitt tid, oppstandelen av liv og evolusjon.

 

(Hvorfor fantes verden før noen ble bevisst på den?)

(Nå forventer jeg svaret Gud eller Jesus fra IHS, som igjen er en tilfeldig påstand som like så godt kunne vært julenissen eller en usynlig drage)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Nei, Red Frostraven, du bommer. Det er ikke den menneskelige hjernen eller den menneskelige bevissthet som skaper universet. Mennesker er begrensede og har derfor en begrenset opplevelse av og påvirkningskraft på universet. Forsøk viser også at det er mer som foregår enn vi aner, altså "overnaturlige ting", dog jeg tror _IKKE_ på ånder, det er bare fjas fra dødsfryktende patetiske mennesker som inderlig håper og lurer seg selv til å tro at deres personlige bevissthet overlever etter at hjernen stanser å fungere. Problemet er, som alle dere påpeker, at personlige bevisstheter kun finnes i hjerner.

 

Vi tenker, og tanke krever tid, så vi lever i fortiden og fremtiden. Vi ser på oss selv som små individer inni universet, adskilt fra det, når det som egentlig er fakta er at vi er universet. Det finnes inget skille, det er noe vi finner på.

 

Grunnen til at vi fungerer på denne måten er fordi vi er indoktrinert og programmert gjennom milliarder av år, både biologisk, psykisk, sosialt, ja på alle måter mulig, til å se på oss selv som separat fra resten av universet, som om universet var delt opp i forskjellige ting. Og på én måte er jo det korrekt, men det er fortsatt én enhet, ett univers.

 

Edit: småfixXx<3

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

Det er nok ikke jeg som påstår at bevisstheten skaper universet.

Jeg påstår at verden påvirker bevisstheten, og gjennom sansene og direkte påvirkning av hjernen.

 

IHS påstår at bevisstheten skaper den fysiske verden.

 

At verden vi opplever i hodet vårt er generert av hjernen sin tolkning av sansene er sant, og den verden med 7 farge, lyder, følelsen av varme, kulde og smerte, og sansen av lukt er vår subjektive tolkning av den virkelige verden som sansene observerer.

 

Men jeg er ikke enig med IHS at den fysiske verden er skapt av hjernen, som skaper bevisstheten, utenfor vår bevissthet.

DET virker som en påstand jeg trenger litt mer beviser for å svelge, når vi vet at bevissthetens opplevelse av verden feiler til stadighet, og at den fysiske verden kan forandre hjernen og dermed vår bevissthet og opplevelse av verden.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

IHS, det er vanskelig for mennesker å kjenne Gud, det antar jeg du er enig i...? Grunnen til at det er vanskelig er fordi mennesker er veldig begrensede vesen, de har en fysisk eksistens, som er basert på kroppen og hjernen. Hjernen inneholder og behandler personens personlige bevissthet. Samtidig har hjernen en ubevisst del, det har alle andre hjerner og til sammen utgjør de en kollektiv (u)bevissthet blant mennesker. En personlig, i motsetning til kollektiv, bevissthet er kun en persons tanker og personlighet, denne eksisterer kun i hjernen til personen.

 

Men, i tillegg til en kollektiv (u)bevissthet blant mennesker så er universet i seg selv bevissthet. På samme måte som hjernen inneholder/er bevissthet så inneholder/er universet bevissthet. Forskjellen er at vi vet noe om hvordan hjernen/menneskelig bevissthet fungerer, vi vet veldig lite/ingenting om den kosmiske bevisstheten, hvis den finnes... Jeg tror den gjør det.

Lenke til kommentar

IHS, det er vanskelig for mennesker å kjenne Gud, det antar jeg du er enig i...? Grunnen til at det er vanskelig er fordi mennesker er veldig begrensede vesen, de har en fysisk eksistens, som er basert på kroppen og hjernen. Hjernen inneholder og behandler personens personlige bevissthet. Samtidig har hjernen en ubevisst del, det har alle andre hjerner og til sammen utgjør de en kollektiv (u)bevissthet blant mennesker. En personlig, i motsetning til kollektiv, bevissthet er kun en persons tanker og personlighet, denne eksisterer kun i hjernen til personen.

 

Men, i tillegg til en kollektiv (u)bevissthet blant mennesker så er universet i seg selv bevissthet. På samme måte som hjernen inneholder/er bevissthet så inneholder/er universet bevissthet. Forskjellen er at vi vet noe om hvordan hjernen/menneskelig bevissthet fungerer, vi vet veldig lite/ingenting om den kosmiske bevisstheten, hvis den finnes... Jeg tror den gjør det.

Ok, men denne kosmiske bevisstheten (Gud) er i den kollektiv (u)bevisstheten. Noe den personlige bevisstheten har "glemt"

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

IHS, det er vanskelig for mennesker å kjenne Gud, det antar jeg du er enig i...? Grunnen til at det er vanskelig er fordi mennesker er veldig begrensede vesen, de har en fysisk eksistens, som er basert på kroppen og hjernen. Hjernen inneholder og behandler personens personlige bevissthet. Samtidig har hjernen en ubevisst del, det har alle andre hjerner og til sammen utgjør de en kollektiv (u)bevissthet blant mennesker. En personlig, i motsetning til kollektiv, bevissthet er kun en persons tanker og personlighet, denne eksisterer kun i hjernen til personen.

 

Men, i tillegg til en kollektiv (u)bevissthet blant mennesker så er universet i seg selv bevissthet. På samme måte som hjernen inneholder/er bevissthet så inneholder/er universet bevissthet. Forskjellen er at vi vet noe om hvordan hjernen/menneskelig bevissthet fungerer, vi vet veldig lite/ingenting om den kosmiske bevisstheten, hvis den finnes... Jeg tror den gjør det.

Ok, men denne kosmiske bevisstheten (Gud) er i den kollektiv (u)bevisstheten. Noe den personlige bevisstheten har "glemt"

 

Ja og nei, den kosmiske bevisstheten er i alt, det er bare vanskelig å "kjenne" den.

 

Ser dere? IHS trenger ikke være så vanskelig, haha! :love:

 

 

 

Videre vil jeg si at jeg er helt enig i at IHS sin måte å "diskutere" på med for eksempel kun bilder ofte er ganske håpløs, og jeg forstår at dere kanskje er mektige fed up av at han alltid er sånn, men jeg vil fortsatt etterlyse litt nysgjerrighet fra ateist-campen her inne... Og hvis dere ikke orker, så kan dere prøve dere på meg, men jeg er langt ifra så håpløs da! Haha! :cool::love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...