Gå til innhold

Kan en åndeverden bevises?


Anbefalte innlegg

IHS, det er vanskelig for mennesker å kjenne Gud, det antar jeg du er enig i...? Grunnen til at det er vanskelig er fordi mennesker er veldig begrensede vesen, de har en fysisk eksistens, som er basert på kroppen og hjernen. Hjernen inneholder og behandler personens personlige bevissthet. Samtidig har hjernen en ubevisst del, det har alle andre hjerner og til sammen utgjør de en kollektiv (u)bevissthet blant mennesker. En personlig, i motsetning til kollektiv, bevissthet er kun en persons tanker og personlighet, denne eksisterer kun i hjernen til personen.

 

Men, i tillegg til en kollektiv (u)bevissthet blant mennesker så er universet i seg selv bevissthet. På samme måte som hjernen inneholder/er bevissthet så inneholder/er universet bevissthet. Forskjellen er at vi vet noe om hvordan hjernen/menneskelig bevissthet fungerer, vi vet veldig lite/ingenting om den kosmiske bevisstheten, hvis den finnes... Jeg tror den gjør det.

Ok, men denne kosmiske bevisstheten (Gud) er i den kollektiv (u)bevisstheten. Noe den personlige bevisstheten har "glemt"

 

Ja og nei, den kosmiske bevisstheten er i alt,...

Nei, den er fks. ikke i søppel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det jeg mener er at bevissthet og eksistens er to sider av samme sak.

Ikke all eksistens er et produkt av den høyeste bevissthet. Det er ikke nok å dele inn i "personlig bevissthet" "kolektiv bevissthet" og "kosmisk bevisthet" Du må også dele inn i "ond og god bevisthet"

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Hvis du mener at søppel forurenser, og at vi med forurensing ødelegger for vår egen eksistens og at søppel derfor er et (nødvendig) onde, da er jeg forsåvidt enig.

 

Universet i seg selv er likegyldig til hvordan enkeltindivider inni universet har det, godt og ondt finnes ikke fra universets perspektiv, det er menneskeskapte idéer. Det er her vi skiller vei tror jeg, for nå kommer du nok til å begynne å snakke om en teistisk gud, en idé som jeg forkaster, fordi den er håpløs på alle mulige måter...

 

Universet jeg snakker om er et "upersonlig univers", i den forstand at alt er "like personlig".

 

Edit: SmåfixXx

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

Det er bevissthet som skaper universet inkl. hjernen.

Fantastisk påstand.

Hvordan har du tenkt å bevise den påstanden?

Det er bevisstheten som skaper partiklene, ikke omvendt.

 

kvantefysikk

 

uu.gif

Kvantefysikk? Du aner ikke hva du snakker om. Vær så snill, alle religiøse, la være å bruke vitenskapelig terminologi. Det blir bare flaut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bevissthet som skaper universet inkl. hjernen.

Fantastisk påstand.

Hvordan har du tenkt å bevise den påstanden?

Det er bevisstheten som skaper partiklene, ikke omvendt.

 

kvantefysikk

 

uu.gif

Kvantefysikk? Du aner ikke hva du snakker om. Vær så snill, alle religiøse, la være å bruke vitenskapelig terminologi. Det blir bare flaut.

Ingen bevissthet (observatør) ingen univers.

 

future-web-300x206.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Universet eksisterer uavhengig av bevisshet.

Selvfølgelig gjør den det. Universet hadde vært her om vi som art hadde blitt utryddet for femten millioner år siden... Men slike som IHS tror visst at hele universet er laget spesielt til slike som ham og at gud kjedet seg litt når han spedde på med å lage 10 000 000 000 000 000 000 000 000 planeter ekstra liksom... Tror dette grenser, om det ikke er det, til det som heter stormanns galskap.... Bevissthet ER elektriske og kjemiske signaler laget av hjernen vår. Det er ingen "sjel" som sitter og kjører radiobil med kroppene våre til kroppen ikke lenger orker mer eller av andre årsaker takker for seg og deretter skal tilbringe en evighet i en himmel eller et helvette som er definert på hvem gud den måtte ha tilbedt på den korte tiden den tilbrakte på denne lille kula... Hvor kommer slike ville ideer fra? Ingen med vettet i behold og som hadde hatt dagens kunnskap og viten ville funnet på, ikke i sine villeste fantasier engang, å dratt noe så perverst sinnsykt ut av rumpa og presentert det som "sannhet" i en bok i dag når faktum er at når hjernen slutter å lage de elektriske og kjemiske signalene så slutter også livet til livsformen som her den hjernen. Dette er faktum og ikke noe som noen har funnet i en gammel jernalder bok skrevet av ignorante menn...

 

Men dette ser ikke ut til å synke inn i den jevne kristenmann... Han tror han skal leve evig, alle som en av dem (hvorfor skulle de ellers klamre seg til dette hvis de IKKE trodde de var sikret en billett til evigheten i sus og dus (tror de da..))

 

Er så mye SPUPID som følger i kjølevannet til religion føler jeg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...