Gå til innhold

Fallskjermjeger - Generelle spørsmål


Bordplate

Anbefalte innlegg

Når det gjelder innleggssåler, så er Sole og Sorbothane veldig mye brukt i Forsvaret. Har ikke prøvd de selv, men skal nok gå til innkjøp av noen snart. Sole så jeg også at de solgte inne på en amerikansk leir, så de har nok noe for seg. Man burde dog ikke bruke slike silikonsåler på vinterstid, da er det ullsåler som gjelder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en kamerat som kom inn i fjor. Han hadde det som trengtes av styrke fra før da han var norgesmester i karate, men gikk som mange andre her nevner mye i fjellet med sekk. I tillegg til slike åpenbare forberedelser kan jeg nevne at han spiste seg opp 6 kilo for å ha litt å "tære på" de første ukene, som visstnok skal være veldig tøffe på kroppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sole er god stemning, bruker det selv til jogging og i M77ene mine da jeg var i forsvaret. Deilig støtte og komfort, man merker en klar forskjell, spesielt under marsj med sekk. Problemene med Sole og tilsvarende er som nevnt at de ikke isolerer, så de er ikke så gode om vinteren. Ellers bruker de lang tid på å tørke om du skulle være så uheldig å måtte vasse over et vann.

 

Edit: Leif.

Endret av Killswitch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gikk helt fint både i joggeskoene og m77ene. Men er mulig å klippe til tuppen av Sole sålene om det blir trangt mener jeg. Men Sole kommer i 2 (3?) tykkelser. De røde er mellomtykke og de sorte er tykke. Jeg brukte \ bruker røde i joggesko og sorte i m77.

 

Edit: Du må selfølgelig ta ut sålene som følger med skoene \ la være med å legge forsvarets såler i M77ene når du bruker Sole.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Hvordan er ferieordningene for Fallskjermsjegere og spesialjegere? Vil man få litt fri også? Hvor mye sånn ca. ?

 

Fallskjermjegerne har som regel perm hver helg utenom øvelser og noen kurs. Rundt juletider har de også langperm. Pluss høst/vinter/påske"ferie".

 

Når det gjelder spesialjegerne så er det mye forskjellig. Utenom øvelser gjelder vanlig arbeidstid, dvs fri i helgene. Det er også gode ordninger for å få en del fri slik at de kan pleie familien sin (noe som er viktig da livet som spesialjeger kan være vanskelig mtp familie). En kan også få en del fri etter deployeringer for å komme litt vekk etter påkjennelsene en evt har hatt, og fordi en har opptjent ferie. Dette avhenger selvsagt om det er mye å gjøre i leir.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg et spørsmål angående marsjstøvlene. Lot være å bruke den nederste hempen og må si den da blir "mer behageli" å bruke og går litt mer etter foten. Men! Da støtter den ikke like godt opp som om jeg bruker alle hempene, what to do?!

 

Og såler! Mamma (tøffe militær-dama :p) anbefalte en dempende såle, ala de man bruker ved beinhinnebetennelse og lignende. Hva sier dere tøffe militær-gutter? Og hva skal man bruke inne i skoen? Bruker tykke ullsokker nå og da sitter de fint, ikke ubehagelig varmt eller noe, men hvordan er dette å løpe i?

Lenke til kommentar

Har nå bestilt denne boken: http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3100590

 

Skal reportere inn hit når jeg har lest den, om den er verdt å lese :)

 

Jeg har faktisk lest den! Gull verdt, meget innspirerende og godt skildret. Har flotte bilder også som viser hvor jævlig det faktisk er/kan være, men også de fantastiske opplevelsene som (jeg mener) gjør tjenesten flott!

Lenke til kommentar

Har nå bestilt denne boken: http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3100590

 

Skal reportere inn hit når jeg har lest den, om den er verdt å lese :)

 

Jeg har faktisk lest den! Gull verdt, meget innspirerende og godt skildret. Har flotte bilder også som viser hvor jævlig det faktisk er/kan være, men også de fantastiske opplevelsene som (jeg mener) gjør tjenesten flott!

 

 

Samma her! har lest den 2 ganger. ble ikke mindre motivert for å si d sånn:) leser den gjerne 50 ganger til! anbefales til alle. de som ikke har tenkt å søke også:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...