Gå til innhold

Fallskjermjeger - Generelle spørsmål


Bordplate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo takk for svar Villvin! :) Jeg tenker å begynne å gå med sekk fra og med sommeren av...

tenkte på noen småturer nå i vinter, men har enda ikke marjsstøvler eller ski så jeg skylder på det.

 

Angående treningssenter er det jo veldig kjekt å være der med tanke på kondisjon osv...litt generell styrke er jo alltids greit å ha, men jeg vurderer om jeg skal ta enda ett år eller om jeg skal drite i det (abbo løper ut i slutten av sommerferien for meg).

Vet ikke om du/dere har fått det med dere, men jeg har valgt friluftsliv og kommer mest sansynelig inn, selv om det bare er snakk om et par stor-turer i semesteret hjelper det jo på også og gir motivasjon til å gå alene/utenom skolen! :)

 

Er fortsatt åpen for innspill og tips!

Lenke til kommentar

er alltid greit å ha tilgang til et treningsstudio. Kan være lurt å trene litt basisøvelser for styrken sin del. Knebøy, markløft å det der:) lurt å variere mellom utholden styrke og eksplosiv styrke:) men det er klart at det å være vant til å være ute i skog og mark er viktigst.

 

Jeg fikk mine m-77 støvler i posten for 2 uker siden:) har begynt å gått dem inn til sommeren nå. gode støvler om man behandler dem og bruker gode sokker og innleggssåler:)

 

Smart av deg å velge friluftsliv forresten!

Lenke til kommentar

Det som er dumt med treningssenter (da tenker jeg på apparater) er at det blir for stabilt. Hvis du heller fokuserer på å trene med kroppsvekten, som armhevinger, situps, rygghev, kroppshev og slike ting så trener du flere muskler enn hvis du bruker apparater som er ment for å trene spesifikke muskler. Kjernemuskulaturen er det viktigste. Og for å ha sagt det; du trenger ikke være supermann fysisk sett for å klare opptaket, det viktigste er at du har gått mye med sekk slik at du unngår skade. Det er skade som er din største trussel, og det er den trusselen du må forebygge ;)

 

Gnagsår er også noe du bør tenke på før du stiller til opptak, for det tærer på psyken din. Still opp med inngåtte støvler. Hvis du er veldig innstilt på dette opptaket så kan du jo gå så langt at du kjøper en stridsvest online, slik at du blir vant til å gå med stridsvest i tillegg til sekk, for der kommer det mange gnagsår. Da er det en fordel at du vet hva du kan gjøre for å unngå gnagsårene. (Jeg hater gnagsår. Fysjameg) :)

Lenke til kommentar

Nei men da får jeg begynne å gjøre det da! :) Får et par M-77 støvler etter vinterferien, får se om jeg ikke får kava meg litt oppi skogen da!

 

Ang treningsstudio så trener jeg aldri i aparater. Kjører RYP, men har lagt til markløft i tillegg, min soleklare favorittøvelse. Men tenkte jeg skulle begynne å trene balansemuskulatur for å støtte opp rundt anklene og området rundt. Har dere noen tips til øvelser eller innspill på dette?

 

EDIT: Lurte på om jeg også snart skulle begynne å lage meg en treningslogg. Må fokusere på kondisjon, men tør ikke løpe etter en relativt hard beinhinnebetennelse så jeg tar det heeeelt rolig til jeg er sikker på at den er over.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Planken for eksempel. Men skal du bli fallskjermjeger øv i skogsterreng på det meste. Hopp fra stein til stein, løp i røft terreng, balanser på trær som har falt osv. Fikk disse tipsene fra en i forsvaret når jeg var på arbeidsuke der, han var kaptein så han vet hva han snakker om :p

 

Er selv interessert i fallskjermjeger og skal prøve å komme inn selv :D

 

BTW: M-77 er jævlig glatte om vinteren.

Lenke til kommentar

Planken for eksempel. Men skal du bli fallskjermjeger øv i skogsterreng på det meste. Hopp fra stein til stein, løp i røft terreng, balanser på trær som har falt osv. Fikk disse tipsene fra en i forsvaret når jeg var på arbeidsuke der, han var kaptein så han vet hva han snakker om :p

 

Er selv interessert i fallskjermjeger og skal prøve å komme inn selv :D

 

BTW: M-77 er jævlig glatte om vinteren.

 

Jasså? Hvilket kull da? :)

 

Glatte ja...er eneste vinter-sko-alternativet jeg har for øyeblikket :p

Lenke til kommentar

Jeg er 94, og hva er du? :p

 

94'er jeg også! :D

 

Nei, men da snakkes vi i 2013 da eller hva?! Jeg vet ikke hvor seriøs du er på å søke, men jeg kan si bombesikkert at pr dags dato er dette noe jeg absolutt ønsker! :D

 

Hehe...mulig jeg viser dårlig moral ved dette, men måtte bare stjele denne plakaten fra skolen! Henger bak døra nå, gud den motiverer meg!

 

post-226603-0-30849800-1298479801_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg er vel hva noen kaller ekstremt motivert ja :p Problemet er at man må være 18 innen opptaket i juni/juli og jeg fyller i august. Så det blir ett års lengre ventetid for meg :p

 

Jeg er aktiv skytter og jeger så har skyteferdigheten i behold, dessuten har familien min en historie innen forsvaret, har en fetter som er sersjant som jeg skal høre litt med, få litt tips og sånn ^^

 

Hvis ikke du skyter eller har skutt så oppfordrer jeg deg til å dra til din lokale skytterbane, de fleste har utlånsvåpen^^

Lenke til kommentar

Ja jeg skjøt faktisk i den lokale skytterklubben ett år, men slutta da jeg aldri ble noe bedre.

Har også en del "familie" i forsvaret så er nok der jeg har det fra.

Men høres veldig bra ut da? Med jakt og skyting som hobby stiller du nok sterkt! :)

 

EDIT: Jeg sjekka kalenderen her om dagen og jeg fyller 18. mellom VG2 og VG3 (som du også da gjør) og jeg er ikke veldig keen på å søke før jeg er ferdig med VGS, så vi snakkes nok på Rena i 2013 ja ;)

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Nei men da får jeg begynne å gjøre det da! :) Får et par M-77 støvler etter vinterferien, får se om jeg ikke får kava meg litt oppi skogen da!

 

Ang treningsstudio så trener jeg aldri i aparater. Kjører RYP, men har lagt til markløft i tillegg, min soleklare favorittøvelse. Men tenkte jeg skulle begynne å trene balansemuskulatur for å støtte opp rundt anklene og området rundt. Har dere noen tips til øvelser eller innspill på dette?

 

EDIT: Lurte på om jeg også snart skulle begynne å lage meg en treningslogg. Må fokusere på kondisjon, men tør ikke løpe etter en relativt hard beinhinnebetennelse så jeg tar det heeeelt rolig til jeg er sikker på at den er over.

 

Har selv brukt RYP programmet i 2 år. grisefornøyd! men har endra litt på programmet. erstattet rygg å brystøvelser med push ups og hang ups. fint utgangspunkt til sirkeltrening:)

Lenke til kommentar

Jeg har søkt fallskjermjeger i dag, men skal ikke på sesjon før 16. Mars. De vil sjekke opp blant annet synet og hørselen min når de kaller inn til opptak. Jeg har ikke vært på sesjon enda og har dermed ikke fått sjekket dette. Hvordan er da min mulighet for å bli kalt inn til opptak? (med tanke på at jeg ikke har vært på sesjon)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...