Gå til innhold

Fallskjermjeger - Generelle spørsmål


Bordplate

Anbefalte innlegg

Hvis det var jeg som skulle på opptak ville jeg valgt å ikke trene på 7km pakningsløp (i praksis er det et løp og ikke en marsj) i det hele tatt, da det å gjenta denne øvelsen flere ganger fort kan føre til belastningsskader. Noe som er relativt kjipt å få i opptreningen til et opptak. Nei, for min del skal løping foregå uten sekk. Har du grei kondisjon (under 13 på 3000m) vil du ikke ha problemer med å greie kravet, selv uten å ha trent på øvelsen på forhånd. Jeg hadde aldri løpt med sekk før jeg løp pakningsløp (7km, 22kg sekk, uniform, joggesko, uten våpen), men løp på godt under 40 min allikevel. Å med sekk derimot, er det mulig du får bruk for under opptaket...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om jeg skal blåse i det, ja. Heller fokusere på kondisjon og sekkegåing, de to går jo ganske hånd i hånd på speedmarsjen. Blir i verste fall at jeg begynner med løping med sekk når jeg har lagt et solid sekkegrunnlag og begynner å bli vant med noen kg på ryggen.

 

Så i brosjyren til Fallskjermjegerne nå forresten, morsom liten detalj jeg ikke har lagt merke til før.

Fallskjermjegerne gjennomgår en maritimutdanning med hovedfokus på maritim innsetning. Båtførerprøven er en del av kurset.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Litt generelle tips som er kommet inn i treningsloggen min. Var for dumt å ikke lagre dem før en evt moderator fikk herje.

 

Synes du er veldig flink til å trene.

 

Her er et tips fra en som selv var der du ønsker å være for nesten 20 år siden. Det fysiske er viktig i en slik tjenste, men det aller viktigste er det mentale.

Du bør fokusere endel på det.

 

Det som skiller enhver fallskjermjeger, spesialjeger, kystjeger, marinejeger etc fra Ola Nordmann er det som sitter mellom øre. En mental innstilling til aldri å gi seg. Til å kunne gjøre i ting alene og gjøre ting i team.

 

Jeg har skummet gjennom innleggene dine og smiler litt når jeg leser om vondt og gnagsår. Hvis jeg hadde tatt bilder av bena mine noen ganger under øvelser. Kjøttkaker er vel det som ligner mest :-) Men allikevel går man og går og går og går. Har vært på øvelser i flere uker med sekker på godt over 40 kg.

På oppdrag i utlandet har det ofte hendt at vi har måtte ta med mat for 2-3 uker om gangen, samt ammo, batteriet, samband, førstehjelp og mye annet utstyr.

 

Men for å avslutte: jeg tror du er på god vei. Prøv og test deg litt mer psykisk. Gjør ting du er litt redd for (men ta med deg noen som backup). Prøv å kryp gjennom trange rør. Bad i iskaldt vann. Klatre høyt. Når du har drittvondt i bena - gå dobbelt så langt.. Prøv dobbelt så tung sekk. Gå en hel natt en gang i stedet for på dagtid. Prøv å gå uten mat 2-3 dager. Prøv slike ting å se hva det gjør med deg. Du kommer til å lære masse. Og ikke minst vil du være bedre forberedt. For det jeg akkurat nevnte kommer du til å oppleve på Jegerkommandoen (og mye, mye mer).

 

Lykke til!!!

 

Takk for svar Westerma. Artig å høre innspill og at folk faktisk leser litt i loggen.

Respekt står det av deg i alle fall, var det dette som kaltes Jegerkompaniet du var i?

 

Foreløpig prøver jeg i alle fall å herde kroppen. Pønsket litt på sånne vågale utmarsjer du snakker om, blandt annet har jeg en 24-timers marsj i tankene og en hel-natts skitur eller lignende. Velger likevel å utsette dette litt, men vær trygg på at dette kommer også!

 

Gode forslag det du har tenkt ut. Synes bare du skal hoppe i det.

 

En annen utfordring til deg: prøv å gå uten mat i f.eks 3 dager. Dette kan du gjøre en helg eller en vanlig skole/jobb uke.

Lær deg å kjenne følelsen for dette er en følelse jeg kan garantere at du kommer til å kjenne ofte.

 

Så til ditt spørsmål: jeg var først på det som før het Hærens Jegerskole (HJS) i Fallskjermjegertroppen. Deretter i Forsvarets Spesialkommando (FSK).

Jeg var også i SAPO, men det er jeg usikker på er noe forsvaret forteller så mye om. Den gang var det hvertfall hysj-hysj

Lenke til kommentar

Frister mer og mer å søke meg inn 2012. Er vel på tide å starte treningen, men føler jeg er greit trent fra før, da jeg går idrettsfag.

 

3000meter: under 11,30

Benkpress: 90 kg

Pushups: usikker

 

Går jeg skikkelig inn for noe, klarer jeg som regel det jeg vil.

 

Er i utgangspunktet innkalt til 2. bataljon januar 2013, men vil gjerne prøve meg som fallskjermjeger. Hvis jeg failer underveis, blir jeg da satt tilbake i en random tjeneste, eller får jeg tilbake til 2.bn da? (synes 2.bn ser veldig interessant ut!)

 

Bør vel bare skaffe meg m-77 og en sekk da, og begynne turene!

 

(Perfekte forhold for laaange turer i nydelig natur her jeg kommer fra! :D

Lenke til kommentar

Du er mer aktuell for panser hvis du ryker ut av opptaket pga sammenfallene innrykkstider. Dessverre er det sånn at de som faller ut først får velge først. Panser er nok blant de mest populære stedene, så også her det fylles opp. Men knus på og bli fallskjermjeger, det er nok noe av det absolutt råeste å gjennomgå i førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Du er mer aktuell for panser hvis du ryker ut av opptaket pga sammenfallene innrykkstider. Dessverre er det sånn at de som faller ut først får velge først. Panser er nok blant de mest populære stedene, så også her det fylles opp. Men knus på og bli fallskjermjeger, det er nok noe av det absolutt råeste å gjennomgå i førstegangstjenesten.

 

 

Da vil dette gi meg ekstra motivasjon hvis jeg evt søker. På den annen side gir det meg mindre motivasjon til selve søket! :p Orker ikke å ende opp med å dele ut kaffe bare fordi jeg ikke klarte å ende opp som en fallskjermjeger!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pirke pirke, men fallskjermjegerne ligger faktisk under FSK:). Men at det er en knallgod måte å innlede en karriere som spesialjeger i FSK er det ingen tvil om! Dog, så kan alle med gjennomført førstegangstjeneste i alle forsvarsgrener søke FSK.

HJK ligger det for så vidt under, pirke pirke. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg fått et spørsmål i treningsloggen min fra en kar som virker ivrig.

 

Heisann.

 

Har noen spørsmål til deg. :dribble:

 

1. Hva er det du pytter i sekken din egentlig for å få vekten 20kg når du går på tur?

 

2. Er det bare crawlingteknikken du bruker når du svømmer?

 

3. Jeg regner med du bruker svømmebriller når du svømmer 25m under vann(?), men finnes det noen gode slike briller egentlig? Eventuelt hvor får man kjøpt det? Jeg prøvde noen fra svømmehallen en gang og da føltes det ut som om øyeeplene mine ble sugd ut.

 

4. Hvordan går det med den push-up appen din? Er den noe bra? Noe du vil foreslå? Er det den teknikken som er vist på forsvaret sine sider du bruker når du tar push ups? Skulderbredde og rolig helt ned?

 

5. Hva synes du om treningsprogrammet som forsvaret har lagt ut til folk som vil prøve seg på FSK?

Føler du at du har blitt sterkere og mer utholdende (kommet i bedre form)?

 

Uansett, fortsett å blogge Lars Tangen!

 

1) Jeg putter mye rart i sekken når jeg går. Hovedsaklig er det generelt turutstyr og vann det går i. Så gjerne et telt, en sovepose, 4-5 flasker med 1,5 liter vann i og kanskje en liten vektplate for å suplemere.

 

2) Nei, for meg er crawlingteknikken vanvittig slitsom så jeg holder ikke ut mer enn 2 runder (50 meter) sammenhengende.

 

3) Bruker svømmebriller ja, må nesten det om man skal ha riktig crawleteknikk. Kvaliteten er jo som så, men legg noen hundrelapper i dem så får du et fint par. Dersom du syns briller er ubehagelig er det jo selvsagt maske som er det neste, men denne er litt upraktisk sånn "sportsmessig" sett.

 

4) Push-ups appen hadde stupbratt progresjon i 3. uke og måtte gi meg. Selv med den lavest mulige intensiteten og 3 dager restitusjon mellom hver økt er det ingen dødelige mennesker som ville klart å holde ut i 6 uker med det programmet.

 

5) Vel, jeg syns at programmet virker helt greit, det er jo tross alt det jeg bruker, men jeg følger det ikke slavisk. Jeg bruker det som en treningsmal. Jeg progreserer med antall kilo i sekken i forhold til programmet, men alt annet har jeg glemt. Svømmingen tar jeg når det passer meg, men det blir ofte 2-3 ganger i uken så blir jo nesten som å følge det.

Angående løping så sliter jeg i blandt med beinhinnebetennelse og må være yderst forsiktig med hvor mye jeg kan løpe av gangen til jeg har fått trent det opp. Joggingen er kanskje den delen som får meg personlig i best fysisk form så derfor er jeg nok fortsatt (pr. FSK/HJK-deffinisjon) en potetsekk i ribbefett. Skal nå sies at jeg er sterk som en okse og kan bære tyngre og lengre enn andre så er jo ikke bare negativt her :new_woot:

 

Dette er bare personlige preferanser, men etter det jeg har både lest og erfart virker programmet veldig fint. Hovedsaklig bør kanskje trening mot FSK vektlegges i løping og sekk slik jeg har oppfattet det, men for all del! Tren svømming og styrke så du stiller solid til et eventuelt opptak.

Lenke til kommentar

Det å gå lange turer med tung sekk teller kanskje mer som styrketrening enn kondisjonstrening (?).

 

Du sier at du trener tre ganger i uken - er dette en blanding av gåturer med sekk og joggeturer uten sekk? Eller bruker du sekk når du jogger også, isåfall hvor mange kg?

 

Målet mitt er hvertfall å bygge opp den nødvendige styrken, samt å forbedre kondisjonen en hel del.

Hva synes du fungerer best for å forbedre kondisjonen (?) - lange joggeturer med moderat tempo, eller intervall trening?

 

Jeg er foresten 94-er jeg også, og har tenkt tanken om å søke på fallskjermjeger når den tid kommer.

Lenke til kommentar

94'er ja? Sees vel på Rena om interessen fortsatt skulle være der da ;)

 

Jeg trener ca 4-5 dager i uken om man ser bort i fra prøver og lignende. Da blir det for det meste sekk, ja. Svømmingen er godt for kondisjonen generelt samtidig som man trener hver muskelgruppe i kroppen slik at det blir en helkroppsøkt hver gang kan du si.

 

Det er i midlertidig sånn at svømmingen ikke kan erstatte løping/jogging. Akkurat nå tilsier vær -og årstidene av løping ikke lar seg gjøre, men tar det selvsagt opp til våren. Jeg pleier å løpe 4x4 minutters (søk det opp), som går for å være den beste kondisjonsplanen for løping, noe jeg selv kan skrive under på! Til fallskjermjegeropptaket er det nok også fornuftig å kunne løpe langt og lenge også.

Men unngå for all del å løp med sekk, det sliter på knær, ankler, leggbein og føtter mer enn du aner. Derfor prøver jeg å holde løping/sekk atskilt hverandre.

 

Men alt i alt virker du veldig interessert og motivert for treningen, Fizzle, så jeg anbefaler egentlig at du skummer igjennom denne tråden og treningsloggen for treningstips eller inspirasjon. Da får du i alle fall sett hvordan jeg gjør det.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Om vinteren velger jeg ski...med sekk såklart! Har så finfin rute bak huset mitt som går rett inn i grønneste skævven så det er ikke noe problem. Men akkurat nå er jeg fanget i en liten klemme hvor det er for mye snø til å gå med støvler og for lite til å gå på ski. Dessuten må jeg skaffe meg en ny sekk så jeg har en liten "pause" i den treningen.

 

Hvis jeg kom langs veien med så stor sekk til vanlig ville jeg nok tatt meg ut som han karen her, rimelig harry for å si det sånn!

 

LUDVIG_1012889a.jpg

 

Beinhinnebetennelse er en...tja, sykdom, som dukker opp gradvis fordi muskelfeste på forsiden av leggen ikke rekker å restituere seg før neste økt. Det er kort fortalt en ren belastningsskade.

Jeg begynte med skikkelig pangstart på løpingen, skulle komme i form til coopers-testen på skolen! Å fyttikatta som jeg løp, flere økter i uka. Det var rett og slett for meget for Bordplates Tibialis Anterior.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...