Gå til innhold

Fallskjermjeger - Generelle spørsmål


Bordplate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

om du kan trene på å være våt, kald, trøtt og sulten så begynner du å komme deg. Styrken og kondis er ikke så viktig hvis ikke viljen er der.

Hadde en kompis som var på noe slikt, uten å nevne avdelig, sa at han slet fryktelig med å fire seg ned en 40 meters høy vegg. Han hadde gjort det mange ganger før, men når man begynner å bli sliten på en måte, så kan man reagere på en måte man ikke hadde trodd...

Lenke til kommentar

Vel, uten å virke arrogant eller noe som helst (prøver å være ydmyk og takknemlig for alle svar) så får jeg bare trene hardt mot opptaket og på de jævligste stundene og så får vi se om jeg har det mentalt når alt kommer til alt :)

 

Men jeg mente såklart ikke at Simstraify skulle forklare hva som skjedde der inne, mer som "hvor tungt" det var og om det var så ille som han hadde tenkt seg.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar Simstraify! Virker som om det bare er å pelle seg i gang med treningen allerede nå da? :new_woot: Hadde faktisk planlagt å løpe litt langintervall i dag også så det er jo ganske kjekt.

 

Det finnes vel ingen metode å trene "seigheten" på? Jeg skal begynne å gå med sekk så fort jeg får sjansen. Har ikke noe ordentlige vintersko eller typisk turbukse, men når sommeren kryper på er det på med ordentlige marsstøvler og ut i skævven!!! Nå ble jeg hvertfall gira på å trene her altså!

 

Helt ærlig så har jeg ikke den kraftige og knallharde psyken som det sies må til. Har hatt en spessiell slapp holdning til skolen de to siste årene (dvs. 10. klasse og VG1) og har lett for å gi opp eller ta lett på ting. Jeg vet ærlig talt ikke hva som skal motivere meg gjennom opptaket, men jeg er fast bestemt på at jeg vil dette og det er noe jeg har hatt lyst til å gjøre siden jeg fikk vite om det/14-årsalderen. I tillegg sier fatter'n at: "Åja, men ****! Det er ufattelig tungt! Det er bare et fåtall som kommer gjennom der og du må gjennom de strengeste/hardeste tester!" Årh! Da får jeg hvertfall lyst til å ta bena fatt og trene som et helvette!

 

Men Simstraify; hvor lenge har du nå trent? For jo lengre man trener jo bedre stiller man? Og uten at jeg uttaler meg feil så kan man jo med trening "stole mer på formen enn motivasjonen" om dere skjønner?

 

 

EDIT Du må fortelle hvordan opptaket var når du er ferdig da! ;)

 

 

Jeg er sikker på at du ikke er den eneste som er skolelei. Er møkka lei av skolen selv.

Men det spiller vel ingen rolle om hvordan du klarer deg på opptak:) Vil du det nok, unngår skader og gir gass så vil d nok gå fint vil jeg tro.

 

Jeg begynte å trene skikkelig året jeg fylte 16, så har i grunn trent jevnt siden den gang. Men var i grunn kun vektløfting i begynnelsen. Kondistrening og den slags ble jeg fort hekta på etter jeg startet regelmessig med det. Morsomt å se formen bedre seg.

 

Som de andre her på tråden sier så er det ikke lov å fortelle noe om opptaket bortsett fra det som står på nettsidene, dessverre. Det er også sant at viss man søker for mye informasjon om opptaket i forveien så kan det på en måte skremme deg litt. Som sagt så er det nok bedre å ta ting som de faller seg:)Bare sørg for å trene slik at du tåler en trøkk eller femti.

 

Vil også anbefale å lese en bok som heter "elitesoldat". Det er en tidligere dansk spesialjeger som har skrevet om hans karriere i det danske "jægerkorpset". Veldig spennende og inspirerende bok. Du finner også fyren på facebook. Thomas Rathsack.

 

Så er det bare å trene målrettet og holde hodet oppe:) Det gjør hvertfall jeg. Gleder meg veldig til å få prøve meg.

 

Men leukotape, kan du fortelle litt om ditt første hopp? Er fallskjermhopper selv og liker å høre andres erfaringer:)

Lenke til kommentar

En kompis av meg kjenner en heldig jækel som får 100 kr per hopp... Skal visst være latterlig sykt moro å hoppe i fallskjerm!

 

Men Bordplate: Husk at så å si alle som trener til fallskjermjegeropptaket kun har fokus på det fysiske. Det slo meg ihvertfall i år at de aller færreste var noe særlig forberedt på noe av det psykiske. Det er selvsagt ikke enkelt å forberede seg psykisk, og en del av det er det heller ikke mulig å forberede seg til med mindre du vet på forhånd hva du vil bli testet i, men å vite at du faktisk vil dette 110% er alfa-omega for om du klarer opptaket eller ikke.

 

Min erfaring så langt er at ting høres verre ut på papiret enn det virkelig er. Alt er ikke så forbanna strengt som enkelte skal ha det til, ihvertfall opplevde ikke jeg det sånn. Men du må være i stand til å tilegne deg relativt mye kunnskap på kort tid, og det mange sliter med er å ha et mentalt overskudd. Utover opptaket kommer du til å havne i minus flere ganger uansett, men Forsvaret har også det med å skulle stappe inn et 2-3 ukers kurs på 2-3 dager. Det du må tenke på er at du får tid til å hvile. Fryktelig mange gir seg fordi de blir slitne tidlig i opptaket, og tror instinktivt at dette kommer til å gå til helv***. Da er du rett og slett ikke motivert nok.

 

Dette med å arbeide både individuelt og med andre er også noe du må ta som det kommer. Det blir nok av stunder hvor du får lære nye ting om deg selv, både styrker og svakheter du ikke ante at du hadde. Så sett deg i hardtrening, ta ting som det kommer. Enten er dette deg eller så er det ikke det.

 

Skal du begi deg ut på en 14+timers marsj, så husk fjellvettreglene! Du bør derimot vente en stund med denne før du har blitt godt vant til å gå.

 

Du bør begynne å følge med mer på skolen derimot. Få inn en god studieteknikk, og dessuten er gode karakterer alltid bra å ha uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle svar! :D

 

Dere har nok rett i at sulten på kunnskap om opptaket ikke bør mettes. Gir meg med det jeg vet nå og så får jeg trene slik som forsvaret (og dere) anbefaler! :) Er jo ikke noe mer å gjøre, jo bedre fysisk form man stiller i jo større sjans har man, men det kommer nok også "down to only one thing in the end" som dere sier. Får se om jeg har psyken da.

 

Enn så lenge så er det bare å legge meg i harddtrening! Gleder meg til VG2 med frilluftsliv! Snøhuletur og orientering med kart og kompass, det kan bli saker vettu!

Lenke til kommentar

Men du må være i stand til å tilegne deg relativt mye kunnskap på kort tid, og det mange sliter med er å ha et mentalt overskudd. Utover opptaket kommer du til å havne i minus flere ganger uansett, men Forsvaret har også det med å skulle stappe inn et 2-3 ukers kurs på 2-3 dager.

 

Bare av ren nysgjerrighet, Goldshoten: Hvor gammel er du og har du egentlig noen erfaringer fra forsvaret?

 

Jeg hører du sier dette med bratt kunnskapskurve, men nå er det egentlig selve det fysiske opptaket jeg tenker mest på? Selve FJK-kurset begynner jo ikke før etter at opptaket er ferdig så skjønner ikke heeelt hva du mener med den der?

Lenke til kommentar

Men du må være i stand til å tilegne deg relativt mye kunnskap på kort tid, og det mange sliter med er å ha et mentalt overskudd. Utover opptaket kommer du til å havne i minus flere ganger uansett, men Forsvaret har også det med å skulle stappe inn et 2-3 ukers kurs på 2-3 dager.

Selve FJK-kurset begynner jo ikke før etter at opptaket er ferdig så skjønner ikke heeelt hva du mener med den der?

Det heter forresten FSK/HJK, ikke FJK ;)

Lenke til kommentar

Men du må være i stand til å tilegne deg relativt mye kunnskap på kort tid, og det mange sliter med er å ha et mentalt overskudd. Utover opptaket kommer du til å havne i minus flere ganger uansett, men Forsvaret har også det med å skulle stappe inn et 2-3 ukers kurs på 2-3 dager.

 

Bare av ren nysgjerrighet, Goldshoten: Hvor gammel er du og har du egentlig noen erfaringer fra forsvaret?

 

Jeg hører du sier dette med bratt kunnskapskurve, men nå er det egentlig selve det fysiske opptaket jeg tenker mest på? Selve FJK-kurset begynner jo ikke før etter at opptaket er ferdig så skjønner ikke heeelt hva du mener med den der?

 

Ønsker ikke å oppgi alder her, men ja, jeg både har og får stadig erfaringer fra Forsvaret. Jeg fikk en skade som forhindret meg i å løpe, men en bekjent av meg besto opptaket, dog ble han ikke tatt med videre.

 

Det som er, er at du skal lære en god del ting iløpet av opptaket. Alt fra å håndtere en primus til å kunne sette trykkpunkt å bruke enkeltmannspakka di. På et jegerkurs vil det også være en god del fokus på bruk av kart og kompass uten at jeg vil si noe mer om det.

 

Du må heller ikke glemme at opptaket ikke er egentlig ferdig før etter ca 6 mnd. Du kan fortsatt ryke ut av kommandoen selv om du kommer igjennom opptaket. Veldig sjelden at dette skjer, men det skjer. Du kan ryke ut etter dette også, men det skal da også godt gjøres.

Lenke til kommentar

Nå spør jeg nok heftig dumt her, men er stronglift 5x5 en type trening i flere øvelser eller er det en øvelse som heter stronglift 5x5? Kunne vært kjekt med litt info, finner ikke noe på google.

 

5x5 er et treningsprogram. Programmet har kun 3 øvelser, men det finnes to varianter man kan veksle på å kjøre (A og B).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Befalet spiller mye på "frykten for det ukjente". Bare drit i å tenk på hva som kommer til å skje - du bør KUN bry deg om det som skjer der og da, ellers psyker du deg selv ut. Når jeg tenker tilbake så var opptaket veldig gøy, der jeg fikk mange nye venner og opplevelser jeg aldri kommer til å glemme. Husk at opptaket ikke varer evig, og at helvete slutter en vakker dag. Den dagen du er ferdig og står innafor gjerdet er en dag du aldri kommer til å glemme ;)

 

Ang. perm: Du får ikke lov til å bevege deg utenfor leiren under rekrutten og opptaket, og du får din første helgeperm når opptaket er ferdig.

 

En fin tanke når du er døds sliten: Det er alltid en eller annen som har det verre enn deg. ;)

 

Sist men ikke minst: ALDRI SYT! Det er ille både for din egen psyke og andres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei og hopp! Det begynner å bli lenge siden jeg har svart, men skal dog sies jeg har lest alt sammen, beklager dette...

 

Sitter og hører på theme-sangen til Rambo her (legger ved video) og må si det gir en fantastisk god følelse! Dette er jeg så sikker på at jeg vil pr. dags dato! :)

Trente mye kondisjon før/rundt jul, men måtte gi meg pga en relativt heftig beinhinnebetennelse. Har hatt treningsfri i litt over en måned ca, tar vel enda en før jeg i det hele tatt prøver. Må få somla meg til å ta noen spinningtimer på treningssenteret, jeg kjenner kondisjonen er på bunn nå...

 

Spørsmål angående vektløfting. Ser flere av dere sier jeg burde fokusere på utholden styrke så det jeg tenkte nå var at: Jeg skal trene eksplosiv styrke fremover mot sommeren med mest fokus på rygg, bein og noe armer. Så om jeg fortsetter på treningssenteret vil jeg fokusere mer på utholden styrke og korigasjon av ankler, legger osv, bygge et solid grunnlag for å gå, om dere skjønner? :)

 

Fått tak i ordentlig turbukse/jakke også nå. Skolen har arrangert en skitur på Finse i mars som jeg har meldt meg på, gleder meg som en hund! Får se om jeg ikke klarer å kave meg ut i skogen i disse tider selv om jeg satser på å begynne å gå ordentlig med sekk til høsten igjen.

 

Ja, var vel alt som var å si! Takker fortsatt for tips til opptaket selv om det er noen år igjen :innocent:

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=B8_6FPY1HxA

 

EDIT: I det siste har jeg også prøvd å bygge meg opp en positiv innstilling til alt sammen og gjøre ting jeg ikke liker/egentlig ikke vil for å bygge opp en bedre holdning. Er en generelt negativ person :(

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...