Gå til innhold

Fallskjermjeger - Generelle spørsmål


Bordplate

Anbefalte innlegg

Skatteflyktning: I og med at programmet "bare" går over et halv år rekker jeg vel å kjøre det en 3-4 ganger så når jeg er ferdig med første så begynner jeg med litt mer vekt på neste eller hva det nå skulle være.

???

 

Du hadde ikke så veldig peiling, nei? Ikke frekt ment, men var det jeg frytet.

Forsto ikke og forstår fortsatt ikke det du skrev. Hvilket program snakker du om?

 

Han snakker nok om treningprogrammet som ligger ute på fallskjermjeger.no (fallskjermjegerprogrammet).

 

Bordplate: Hva var egentlig spørsmålet? Det er deg selv som kjenner din egen kropp. Hvorvidt du skal øke vekten/mengden i sekken etter endt program har vi ingen forutsetninger for å uttale oss om. Prøv deg frem. Heller ingen grunn til å vente til snøen er borte for å gå med sekk - flere utfordringer=winwin :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK sett linken din, noe slikt fantes ikke når jeg var inne (ikke internett heller for den del) :)

 

Den ser grei ut, men du trenger ikke nødvendigvis å følge noe som helst "program", selv om det kan være en fordel for å gi deg selv en struktur.

 

Om du trener deg opp slik at du ikke har noen problemer med minstekrava så er det egentlig ikke så mye mer å hente ved å øke noe voldsomt utover det.

 

Joda, takk for svar, takk for svar, men hvorfor er du så opphengt i minstekrava egentlig? De klarer jeg allerede fint pr. dags dato!

Tjenesten sentreres vel mye rundt gåing med sekk og kondisjon så er det jeg vil satse på fremover. Kommer nok til å følge treningsprogrammet til Forsvaret, men legge til en tur i ny og ne hvis jeg rekker og føler jeg er i stand til det.

Lenke til kommentar

Joda, takk for svar, takk for svar, men hvorfor er du så opphengt i minstekrava egentlig? De klarer jeg allerede fint pr. dags dato!

Tjenesten sentreres vel mye rundt gåing med sekk og kondisjon så er det jeg vil satse på fremover. Kommer nok til å følge treningsprogrammet til Forsvaret, men legge til en tur i ny og ne hvis jeg rekker og føler jeg er i stand til det.

 

Vel jeg aner ikke hvor du står hverken fysisk eller psykisk. Jeg er "opphengt" i minstekrava fordi om du ikke klarer disse er det ikke noe vits å prøve engang, men om du allerede finner disse lette så er jo det ett pluss selv om det ikke betyr stort.

 

Det eneste jeg egentlig er opphengt i er at du ikke skader deg selv med denne trenginga. Ellers må du bare legge opp ting som du selv finner best.

 

Der er ett treningsprogram på siden for spesialjeger også, så jeg nå, det er mulig det kan være en "input" til ditt eget program.

 

Ellers bare kommentere temaet med støvler, om du allerede har inngådde støvler så anbefaler jeg at du bruker disse.

 

Sist men ikke minst, du har rett i at jeg ikke har "peiling" på hvordan du skal klare å komme deg inn, faktisk er det du som må finne ut av selv.

Lenke til kommentar

Vel, takk for alle svar da :) Som nevnt tidligere har jeg fått meg et par støvler jeg skal gå i, får se om disse passer like godt ved opptak.

 

Føler meg "ferdig oppfylt" med kunnspak angående temaet, nå er det bare å komme seg i gang med treningen!

Skal lage en treningslogg også som jeg skal prøve å oppdatere ofte, men venter på at den jævla snøen skal forsvinne! Så er jeg good to go! :D

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at kun m-77 støvler er godkjent ved opptak. Dessuten synes jeg m-77 er mye bedre enn jegerstøvlene i felt. Til dagsturer og om sommeren er jegerstøvlene gode å ha, siden de er mye stødigere. Men når gradestokken begynner å vise blått så er m-77 prima, ettersom jegerstøvlene tørker SVÆRT sakte og det er fare for at det fryser is i gore-tex laget. Smak og behag om sommeren, m-77 om vinteren ;)

 

I tillegg, for treningens del, så er det jo bedre med m-77 for ikke å bli vant med for stødige støvler.

 

Mtp. at vekten med stridsvest blir tyngre, og at det er annerledes å bære sekk med stridsvesten på, så kan du jo gå til innkjøp av en billig stridsvest og legge vekter oppi (ca 8-9kg). Du kommer til å merke at det er vanskelig å få en behagelig posisjon med hoftebeltet på sekken når du har på vesten. Hvis du er så dedikert da (noe du bør være).

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer :) Men som jeg redigerte innlegget med, dette gjelder mest i inngåingsfasen. Skal man gå mye med ganske tung sekk i ulendt terreng kan det nok være en fordel å bruke den hempen for å få bedre støtte, som igjen reduserer sjansen for overtråkk.

Lenke til kommentar

Den inngåingsmetoden brukes av ca. hele Forsvaret.

 

Kopiert fra brukeren "Lille Arne" på Milforum:

1: Fyll de med vann til det begynner å "svette" ut av dem - gjennom skinnet, ikke bare ved sømmene. Gå en tur, 2-3-4 timer.

 

2: Smør dem med latterlige mengder Kiwi, det myker opp skinnet. Ved første gangs innsmøring kan det godt gå med en hel boks. Gå mye.

 

3: Pass på å tape føttene dine inntil de er ferdig inngått.

 

Fra MJK sine sider:

Gå inn et par marsjstøvler (M-77). Støvlene er inngått når skinner har blitt mykt og du unngår gnagsår. 20 mil kan være en tommelfingerregel for å gå inn støvler. Dersom du kun går med tørre støvler vil det ta lengre tid. Lær deg å snøre støvlene slik at de sitter, men samtidig ikke hindrer blodsirkulasjonen så mye at du får betennelser.

Finn en kombinasjon av sokker og innleggssåler som passer deg og din fot. Husk at innleggssåler kan suge til seg mye vann, dermed blir det ekstra vekt og ekstra fuktighet til føttene (ingen av delene er bra). Finn også underbukser/boksershortser som ikke lager gnagsår.

 

 

Du burde prøve å få tak i Forsvarets grå tjukke ullsokker eller tilsvarende, disse brukes både sommer og vinter av de fleste.

Endret av xWeeNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...