Gå til innhold

Fallskjermjeger - Generelle spørsmål


Bordplate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt klart, beinhinnebetennelsen er en ond skygge som henger over drømmen, men jeg er rimelig sikker på at jeg skal klare å trene beina solide til den tid ;) Det største problemet er kanskje sekkeløpingen hvor man har ytterligere 20-30 kg som gir 2-3 ganger mer press på bena enn til vanlig, det er derfor jeg i mitt tilfelle ungår sekk og løping.

Lenke til kommentar

Det er bra :thumbup: Trener du noe styrketrening? Skal selv på fallskjermjeger-opptak, og har begynt med knebøy/frontbøy for å bygge opp sterkere musklatur i beina, slik at jeg lettere kan unngå skader. Hoftene mine fikk gjennomgå skikkelig i høst da jeg gikk med rundt 20 kg i sekken helg etter helg.

Lenke til kommentar

Du tenker styrketrening med vekter osv? Nei, ikke noe direkte enda. Skal dog sies at fjordåret gikk til mye vektløfting og var faktisk relativt sterk på den tiden, godt over gjennomsnittet i det minste.

 

Men jeg valgte likevel å si opp medlemmskapet på trenigsstudioet fordi jeg følte denne typen trening ikke kunne relateres nok til en tjeneste i Forsvaret. Klart, styrke skal jeg trene, men å klemme vektløfting inn i et program som innebærer sekkegåing, jogging og svømming ble vanskelig for min del. Ikke minst kostet det en formue.

 

Styrke over kroppsvekt er likevel noe jeg prioriterer så når jeg får tid tar jeg meg noen push-ups eller sit-ups. Har dessuten et meget fint styrketreningsrom på skolen jeg vil bruke fremover. Spessielt bena skal nok få litt vekttrening for å bygge noe opp her ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å gi et svar :p

 

Er selv ganske mye ute å går på tur, og det jeg ville investert i først er helt klart gode sko, helst M77 om du har tenkt deg inn i forsvaret og en god sekk. Du vil ikke pådra deg skader. Ellers en det trenger du passende tøy ettersom hvilken årstid det er.

 

Annet jeg kommer på i farta: Kniv, kompass, kart, tennstål, sovepose og telt. Men dette er ting du ikke trenger med en gang, om ikke du skal overnatte.

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å gi et svar :p

 

Er selv ganske mye ute å går på tur, og det jeg ville investert i først er helt klart gode sko, helst M77 om du har tenkt deg inn i forsvaret og en god sekk. Du vil ikke pådra deg skader. Ellers en det trenger du passende tøy ettersom hvilken årstid det er.

 

Annet jeg kommer på i farta: Kniv, kompass, kart, tennstål, sovepose og telt. Men dette er ting du ikke trenger med en gang, om ikke du skal overnatte.

Takk for svar, har du noen sekker å anbefalle? Tipper det fort blir et til et par tusen  kroner for en god sekk, pluss en tusenlapp til for m77.  Så er vel som jeg frykter at det fort blir 3 lapper bare for å gå ut døren.Planen var også overnatting. 

Lenke til kommentar

Sekken som jeg tror brukes i rekrutt/opptaksperioden i de fleste rekrutter egentlig, hvertfall fallskjermjeger etter det jeg har skjønt, er ludvig sekken som du får for en hundrelapp her https://www.forsvarsbrukt.no/p-1005-ryggsekk-nylon.aspx

Det skal sies at denne sekken ikke er sånn spesielt behagelig når vekta kommer opp i 25-30kg, da denne ikke har noe hoftebelte. Planlegger du å prøve deg på fallskjermjeger ville jeg uansett anbefale å trene med denne sekken :)

Lenke til kommentar

Sekken som jeg tror brukes i rekrutt/opptaksperioden i de fleste rekrutter egentlig, hvertfall fallskjermjeger etter det jeg har skjønt, er ludvig sekken som du får for en hundrelapp her https://www.forsvars...sekk-nylon.aspx

Det skal sies at denne sekken ikke er sånn spesielt behagelig når vekta kommer opp i 25-30kg, da denne ikke har noe hoftebelte. Planlegger du å prøve deg på fallskjermjeger ville jeg uansett anbefale å trene med denne sekken :)

Skal ikke til fallskjermjeger opptak, men vis dette er sekken som blir brukt i rekrutten og andre form for opptak er det vel sekker man bør gå for. Takk for svar.

Lenke til kommentar

Den sekken der er ikke lenger i bruk i hæren* ihvertfall. Elendig bærekomfort, ville absolutt valgt en annen sekk for mengdetrening!

 

*Mulig med unntak av div. opptak.

Noen forslag?

Kan ingen ting om sekker generelt, og når den kan fås tak i for 100kr brukt, så er det vansklig å ikke kjøpe når jeg hører om andre som kjøper andre sekker for flere tusen, for å trene til div. opptak :p

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at den fortsatt blir brukt på hvertfall fallskjermjegeropptak, og siden dette er en tråd om fallskjermjeger så antok jeg at du hadde tenkt å prøve deg på det :) Ellers er jeg enig med de andre, så lenge du ikke har tenkt deg på noe jegeropptak hvor det kan være smart å ha vent seg litt til ludvigen, så burde du kjøpe deg en annen bedre sekk, med bedre støtte ol. Da må du nok ut med mer enn noen hundrelapper ja :)

Lenke til kommentar

Eller du starter rolig med lav vekt, og bygger deg oppover. Progresjon :) Blir du vant til å gå med en elendig og vond sekk, blir det lettere å gå med en god sekk, det er hvertfall min mening! Men er enig i at det kan være fornuftig å variere.

Endret av andi_c
Lenke til kommentar

 

2) Nei, for meg er crawlingteknikken vanvittig slitsom så jeg holder ikke ut mer enn 2 runder (50 meter) sammenhengende.

 

 

Da må enten har en ekstremt dårlig crawlteknikk, eller være i dårlig form. Crawl er den enkleste, raskeste og fysisk letteste svømmeteknikken som finnes.

 

I forhold til svømming, vil jeg anbefale å trene på alle de fire svømmeartene, da disse trener ulike muskler i kroppen. Ellers vil også det å trene benspark (ingen armtak) nyttiggjøre seg med tanke på kondisjon, psyke og stryke i hoftene.

Lenke til kommentar

Selv er jeg elendig i svømming. Jeg mener jeg er i god form ellers, men teknikken er dårlig. Altså 400m på 11:05. Syns selv at det er fantastisk dårlig i forhold til andre jeg kjenner :mad: . Satser på at det blir lite svømming på opptak, selv om jeg skal terpe teknikk fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...