Gå til innhold

Når kommer det en arvtager til D700?


Anbefalte innlegg

Jeg regner med å gå over til FF i løpet av 2011 og lurer derfor på om Nikon har planer om å komme med en artager til D700 .

For slik jeg ser det blir det enten en Canom 5D MK lll eller en overgang til Nikon.

Ja jeg vet det vil koste meg betydelig mere med å gå til Nikon, da jeg må selge alle mine objektiver også.

Men så har det litt med dt å prøve noe annet, dog ser jeg det som en forutsetting at Nikon kommer med noe nytt som erstatter D700 .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon har holdt rimelig tett om akkurat den delen av segmentet. Man skulle jo tro at en D700s med samme forbedringer som D3s hadde over D3 var aktuelt, men det kan se ut som denne oppgraderingen rett og slett utgår, og at "D800" kommer til å ha en annen sensor enn 12 Mp-arkitekturen som sitter i D3-husene og D700. Ryktene går om en ny 18 Mp FX-brikke som Nikon har utviklet selv, men når denne dukker opp og i hvilket hus (D3- eller D700-etterfølger) er umulig å si. Tradisjonelt sett skulle man tro D4 kom først, men Nikon har vært rimelig u-Nikonske når det kommer til produktslipp i det siste.

 

Jeg er litt irritert selv, siden en D700s hadde vært drømmekameraet mitt :(

Lenke til kommentar

http://nikonrumors.com/2010/10/05/nikon-d800-and-d4-rumors.aspx

 

The Nikon D700 replacement will be called D800, it will come with a new 24 MP sensor, new AF system, full HD, same noise (ISO) performance like the D700. The announcement should be in Summer of 2011 (which is later then what the D800 book suggested). This camera is aimed to be a direct competitor of the Canon 5D MarkII.

 

Så gjenstår det å se om ryktene er sanne...

Lenke til kommentar

Tja. De "vanlige" sidene (dpreview, DxOmark og photozone.de) er vel greie. Vil ikke påstå noen av dem favoriserer i noen særlig grad. DxO sin "final score" for sensorer favoriserer kanskje sensorer med lav romlig oppløsning, men testene som helhet virker rimelig rettferdige spør du meg. Optikktestene deres kan jeg ikke uttale meg om.

 

Om du merker noen tekniske forskjeller fra Canon til Nikon er en annen sak. Jeg tviler. D700 har en edge over 5D MkII på autofokus og høy ISO, men hvis ryktene stemmer og "D800" legger seg mer opp mot 5D-malen, så er det ikke gitt at det fortsetter å være sant. I hvert fall ikke når Canon etter hvert skviser ut et nytt 5D-hus.

Lenke til kommentar

Hvor er det beste nettstedet for å lese uavhengige tester av Nikon kamera og objektiv, ser totalt bort fra .kenrockwell , da det er så pro nikon at jeg annser det som useriøst .

Jeg liker bythom.com. Han begrunner godt hvorfor han mener det han mener, og det gjør det lettere å gjøre opp sin egen mening utifra testresultatene hans.

Lenke til kommentar

Jeg ble helt ødelagt av å bruke D700 i en måned. Nå er det nesten ikke gøy å bruke D300 lenger (ja, jeg vet jeg er teit).

 

Francis

Når jeg gikk over til D3 ble aldri D300 brukt lengre, så solgte D300; kjøpte D700 som kamerahus 2, har nå D3 og D3s; og uten å si aldri blir det neppe noen flere crop-sensor hus på meg; faktisk tror jeg heller ikke det blir noen hus uten innebygd vertikalt grep heller.

 

Slik jeg ser det fungerer FX hus som jeg er vant med fra analogdagene; og DSLR har endelig blitt slik det burde vært når det ble lansert. At andre har andre preferanser har jeg ingen problem med å forstå.

 

Tips: er du happy med kamera du har; ikke prøv FX; det kan bli en dyr vei å gå.

Lenke til kommentar

Hmm. Dette blir dyrt.

 

Først og fremst, hvorfor fullformat?

Hei tomsi42,

 

For noen som meg fordi digitale med FF nå nærmer seg analog kvalitet og med overlegne ISO egenskaper. Snart har vi kanskje også nesten like bra søkere som for 20 år siden? En ting som skulle tale for mindre digiale formater er netopp størrelsen. Men nå er det fortsatt slik at digitale små-sensor hus er større enn de mest kompakte analoge fullformat (eks Minox, ...). Dermed synes jeg at alle argumenter unntatt pris taler imot crop formater.

 

Dette er selfølgelig smak fra min side, men til gjengjeld er det jeg som skal leve med mine valg. Og jeg har ingen behov for å spørre "hvorfor crop" :)

 

P.S. Beklager nok et bidrag til den endeløse crop versus FF diskusjonen, men tråden handler jo tross allt arvtager til et FF, ikke om hvilke andre hus Nikon kommer med.

Endret av telealf
Lenke til kommentar

P.S. Beklager nok et bidrag til den endeløse crop versus FF diskusjonen, men tråden handler jo tross allt arvtager til et FF, ikke om hvilke andre hus Nikon kommer med.

det var ikke min egentlige hensikt heller ;) Grunnen til at jeg stilte spørsmålet (primært til trådstarter) var at jeg lurte på hvorfor Snekker'n nå var blitt så interessert i FF. Snekker'n er jo mest kjent som en ivrig fuglefotograf som higer etter de lange brennviddene.

 

Det er også derfor jeg stile spørsmålet "Hvorfor Nikon" - Snekker'n er jo en av de største Canon fanboysa på Akam ;)

 

Jeg selv har et avslappet forhold til FF kontra crop. Crop passer meg bedre enn FF; selv om jeg savner høyere ISO ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

P.S. Beklager nok et bidrag til den endeløse crop versus FF diskusjonen, men tråden handler jo tross allt arvtager til et FF, ikke om hvilke andre hus Nikon kommer med.

det var ikke min egentlige hensikt heller ;) Grunnen til at jeg stilte spørsmålet (primært til trådstarter) var at jeg lurte på hvorfor Snekker'n nå var blitt så interessert i FF. Snekker'n er jo mest kjent som en ivrig fuglefotograf som higer etter de lange brennviddene.

 

Det er også derfor jeg stile spørsmålet "Hvorfor Nikon" - Snekker'n er jo en av de største Canon fanboysa på Akam ;)

 

Jeg selv har et avslappet forhold til FF kontra crop. Crop passer meg bedre enn FF; selv om jeg savner høyere ISO ytelse.

 

At jeg er en av de største fanboyene var vel å ta litt i :cool: Men ja jeg har snakket positivt om Canon og det synest jeg at jeg kan tillate meg, da jeg har ca 30-35 års erfaring med deres kamera :cool:

Og det helt uten problemer.

Men jeg er ikke større fanboy enn at jeg stundom tenker på å skifte feks til Nikon, ikke fordi at jeg blir en bedre fotograf, men rett og slett fordi jeg kan tenke meg å prøve noe nytt .:)

 

God Jul . :xmas:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...