Gå til innhold

Hva syntes du om kredittkort?


Burritosen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Leste en "artikkel" om kredittkort. Han skriver om alle fordelene det å ha kredittkort medfører. Link:

http://www.webartikler.com/finans/hvorfor-skaffe-seg-kredittkort.html

 

Lurer litt på andres meninger rundt dette. Jeg jobbet på en bensinstasjon det siste året jeg gikk på VGS, og det var like mange som betalte med mastercard/kredittkort som vanlig bankkort. Og nærmest hver dag var det flere som ikke fikk godkjent kredittkortet. "Midlertidlig sperret", og da regner jeg vel egentlig med at de har makset det ut.

 

Nå er jeg veldig glad i å se penger vokse, så jeg setter inn faste sparebeløp i BSU, fond og sparekonto hver mnd. Sparer også alt som skulle være til overs hver mnd.

 

"Du skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt". Skjønner ikke hvorfor man skal bruke penger man ikke har? Hvorfor ikke bare bygge seg opp en bufferkonto i tilfelle noe skulle skje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva lurer du egentlig på?

Alle vet at kredittkort lønner seg for de av oss som bruker dem fornuftig (blant annet slik det blir forklart i linken du henviser til). Samtidig vet vi selvsagt at bruk av kredittkort for de som mangler kontroll over egen økonomi kan få store konsekvenser.

 

Slik du beskriver deg selv bør du absolutt ha kredittkort. Det er i praksis gratis penger å hente.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Klarer vel egentlig ikke gi deg noe konkret svar på hva jeg lurer på. Bare generelt hva andre tenker om dette med kredittkort.

 

Jeg kunne fått et kredittkort av banken min på 15.000 hvis jeg hadde hatt lyst på det, men takket nei. Har aldri tatt noe sånt i bruk, men det er vel egentlig mest fordi jeg har lest og hørt mye om hvor dumt det kan være. Få snakker egentlig om de positive sidene rundt det. Jeg har vel sett for mye på luksusfellen eller noe.

 

Hvordan kan man egentlig bruke et kredittkort fornuftig, mht sparing?

Lenke til kommentar

Hvordan kan man egentlig bruke et kredittkort fornuftig, mht sparing?

Det stod mye fornuftig i linken du henviste til. 365privat f.eks. som jeg bruker gir 3,65 % rabatt(eller cashback) på bensin og på bensinstasjoner ellers. Dvs om man kjøper noe på en bensinstasjon, så betaler kredittkortselskapet i praksis 3,65 % for deg. Det samme gjelder for møbelforretninger og klesbutikker. Andre kredittkort har tilsvarende og andre fordeler.

 

Den 15. i hver måned får jeg et brev hvor det står hva kredittkortselskapet har lagt ut for meg siden den 15. i forrige måned, og jeg blir fortalt at om jeg betaler innen den 30. så blir lånet rentefritt. Jeg gjør selvsagt alltid det, og dette sparer jeg på siden en krone i dag er verdt mer enn en krone om en måned.

 

Det eneste som er dumt med kredittkort, er om man har brukt så mye at man ikke har råd til å betale ved slutten av måneden. Da begynner høye renter å løpe. Men har man litt selvdisiplin og fornuft i behold, så er ikke det noe problem.

 

I tilleg er det andre fordeler, men de blir som sagt listet opp i linken du henviste til. Du har vel lest den?

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Kredittkort er lurt for de som klarer å betale hele regningen når den kommer. En typisk slik person vil ha en bankkonto som vokser fra måned til måned inntil man bruker pengene på varige goder, f.eks vaskemaskin, komfyr, kjøleskap, sofa, tv, bil eller lignende.

 

Jeg har nok kompiser som har null kontroll og egentlig ikke burde hatt noe annet enn kontanter. De klarer ikke se hvor pengene går og et kredittkort hadde bare gjort enda mindre oversiktlig og dermed verre.

 

Jeg er av den første typen beskrevet her, men blir fortsatt like overrasket når jeg ser hvor mye jeg har brukt av kredittkortet hver måned. Dvs - jeg mister litt oversikt før jeg får regningen den 15. Etter å ha brukt det 4-5 måneder begynner jeg å bli vant til det og vet at jeg må sette av 4-5000 for betaling av kredittkortet hver måned.

 

Kort oppsummert: man bør være svært forsiktig med å skaffe seg kredittkort.!

Lenke til kommentar

Før jeg var 25 så jeg ikke vitsen med kredittkort. Hvorfor bruke penger man ikke har?

Jeg hadde et som jeg hadde fått gratis, men jeg brukte det aldri (gebyrfri.no).

 

Så fikk jeg meg bil og bensinkort med rabatt (Statoil mastercard). Greit å ha.

Så skulle jeg på ferie, og da er egentlig kredittkortet veldig greit å ha. Det er endel betalinger som er greiere å gjøre fra et kredittkort enn det debet-kort (som ditt vanlige bankkort knyttet til konto er) spesielt mhp. muligheten for å bli svindlet. Trekker restauranten kortet ditt 2 ganger og du først ser det når du kommer hjem kan man gå til kortselskapet og få dem til å ordne opp i dette.

 

Man kan og på ferie:

-Miste bankkortet

-Blir frastjålet bankkortet

-Oppleve at det slutter å fungere

-Ønske å kjøpe noe som man ikke har satt av penger til på konto (man har pengene, men ikke på den kontoen)

 

Da er det kjekt med et kredittkort i bakhånd.

I senere tid har jeg og skaffet meg Cresco car mhp. besninrabatter og enda et ekstrakort på ferier (da pleier jeg å ha 2 kort på meg og 1 på hotellrommet). Jeg pleier da å ta store utgifter i ferien slik som feks. leiebil på kredittkortet. Da slipper jeg å gå rundt med 5 000 ekstra på konto for å dekke dette.

 

Også ved utlegg i forbindelse med feks firmareiser er det greit å ha. Må jeg legge ut for noe (feks en flybillett) i jobbsammenheng trenger jeg ikke ha penger til dette. Tar det på et kredittkort og får igjen penger til å gjøre opp.

 

 

Eneste OBS OBS OBS er at du skal ha god selvdisiplin, ikke bruke penger du ikke har (eller ellers ikke ville brukt) og alltid gjøre opp for deg i tide. Det er gratis penger, men bare en stund.

 

Et annet tilfelle er at om man sparer i fond, bsu ol. så er pengene til en viss grad bundet litt fast. Dersom du da får en stor utgift kan man ta det på kredittkort til man henter seg inn igjen. Men dette krever enda bedre selvdisiplin. Jeg har gjort det 2-3 ganger for å unngå å måtte hente penger fra aksjer/fond, men man bør på ingen måte basere seg på å leve fra mnd til mnd med minus på konto/kredittkort.

 

Det er som mange sier, det er ikke alle typer mennesker som bør ha slike kort.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt kredittkort i mange år, og forutsatt at man har selvdisiplin og god kontroll på privatøkonomien gir det bare fordeler. Jeg har til enhver tid 5-6 kredittkort, og bruker det jeg får mest rabatt/bonus på ved hvert kjøp. Ingen kort er best på alt, derfor velger jeg å alltid ha en "portefølge" som tilsammen gir meg mest fordeler, som rabatter, bonus og forsikringer.

 

Jeg har opplevd feilbelastninger 2-3 ganger, som det ikke har vært problem å få korrigert. Jeg har faktisk hatt flere tilfeller hvor jeg har betalt med kort, og aldri fått belastning på kortet, spesielt når jeg har vært i USA. Jeg tar selvsagt vare på alle kvitteringer, og sjekker mot (e-)faktura hver måned. Jeg er ikke særlig lojal, er rask med å avslutte kortavtaler hvor betingelsene endres slik at de fordelene som gjorde at jeg valgte kortet blir dårligere, eller der jeg har vært i kontakt med kundeservice og fått dårlig hjelp.

 

For de som vet at de ikke har økonomisk kontroll, er det bare en ting å si: Ikke skaff deg kreditt eller kredittkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med feil belastning osv er en ekstra sikkerhet. Absolutt en stor fordel. For noen måneder siden kjøpte eg meg en BluRay-spiller til 2k. Av en eller annen grunn ble kortet belastet to ganger. Ikke noe problem. Kreditten på kortet overgår normalt forbruk på en måned og innen fakturaen kom var forbruket korrigert til kun den ene belastningen som stemte. Så for min del var det nå ikke noe problem, men eg husker tilbake til lærlingtiden hvor et ekstra trekk på 2k(debit, direkte fra konto) kunne ført til magre uker før lønn.

Lenke til kommentar

Og nærmest hver dag var det flere som ikke fikk godkjent kredittkortet. "Midlertidlig sperret", og da regner jeg vel egentlig med at de har makset det ut.

 

Hvorfor regner du med det?

 

"Du skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt". Skjønner ikke hvorfor man skal bruke penger man ikke har?

 

Som flere har forklart alt, trenger man ikke gjøre det med kredittkort.

 

Hvorfor ikke bare bygge seg opp en bufferkonto i tilfelle noe skulle skje?

 

De som bruker kredittkort som et slikt buffer er gjene deltagere på luksusfellen.

 

Få snakker egentlig om de positive sidene rundt det. Jeg har vel sett for mye på luksusfellen eller noe.

 

Hvordan kan man egentlig bruke et kredittkort fornuftig, mht sparing?

 

I en vilkårlig rekkefølge:

 

* Rentefritt lån. Riktignok i få dager, men et rentefritt lån for det. Forutsetningen at du betaler hele beløpet innen forfall.

* Sikkerhet ifm dobbelbelastning/svindel. Med debetkort legger du ut egne penger fram til banken ordner opp, med kredittkort er det kortutstederen som gjør det.

* Sterkere rettsbeskyttelse, dersom selgeren ikke innfrir sine forpliktelser (finansavtaleloven)

* Mer praktisk ift noen hoteller -- noen liker å reservere et langt større beløp av diverse årsaker. Kredittkortgrense kan være høyere enn hva som ligger på kontoen tilknyttet debetkortet (eller bør være det, om ikke annet).

 

Det dummeste man kan gjøre med et kredittkort er dog å bruke det som et langsiktig lån. Dette er i grunn den eneste regelen man skal være klar over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For dei som har kontroll på økonomien er MasterCard greit å ha.

 

- På tur til utlandet

- Ved kjøp på internett

- Dersom debetkortet skulle streike eller gå tom

 

For min del er det den ekstra sikkerheten som gjer MasterCard fint. Har fått igjen 1500 kroner etter eit nettkjøp der butikken aldri leverte varene.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Om det er MasterCard- eller VISA-kredittkort spiller mindre rolle, det går stort sett fint over hele verden. Diners Club og American Express er det mange som ikke aksepterer, både på nettet og i butikker.

Med MasterCard er det eventuelt banken som blir svindla, sjansen er betre for å sleppe personel økonomisk tap. No var faktisk det kjøpet på 1500 med debetkort og tidsfristen gått ut, men det gjekk greit likevel. Uansett er ein litt tryggare med MasterCard.

 

Eit debetkort med kreditt vil jo først låne av banken når det er tomt, mens ein MasterCard-konto normalt ikkje har pengar ståande.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...