Gå til innhold

Trenger du et nettbrett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk en Huawei S7 til under 2000 kr og da får den en soleklar 6er, utelukkende på grunn av "funksjonalitet vs pris"-vurderingen. :)

 

Videokonvertering er meget enkelt å unngå med Rockplayer, så trenger man ikke trekke for (men det er jo ellers et rart vurderingskriterie ettersom det bare er fåtallet pads som kjører mobile OS kan spille disse native, muligens utenom Archos sine).

Lenke til kommentar

Moskus: All den stund det kun er et fåtall av de varslede nettbrettene som faktisk har kommet til markedet må vi gå etter det vi har. Galaxy Tab har den beste formatstøtten vi har opplevd så langt og spiller så å si alt vi legger inn på den.

 

Det fins jo alternative spillere man kan laste ned, og vi har prøvd flere av dem. Problemet er at de ofte er ustabile, og det er sjelden de er i stand til å vise høyoppløst video. Det er også ofte trøbbel med maksimering til fullskjerm om ikke videoen er i akkurat riktig aspekt.

 

Til under 2000 må S7 kunne kalles et røverkjøp.

 

zimmn: Oi. Hva var prisen på den? Vi har ikke fått med oss at Viewsonic har fått produkter til Norge.

Lenke til kommentar

zimmn: Oi. Hva var prisen på den? Vi har ikke fått med oss at Viewsonic har fått produkter til Norge.

 

 

Snublet over denne på Clas Ohlson Alnabru her om dagen.. ligner litt på en dårlig clone av galaxy tab'en?

 

Den er heller ikke å finne på nettsidene dems, såvidt jeg ser. Husker du hvor mye den kostet? Så jo ikke så halvgæærn ut

 

 

nei jeg lurer på om denne er Alnabru Exclusive, vet ikke hvor mange de har tatt inn og hvor lenge de har den.. men prisen var i hvertfall 3800,- de hadde en demo stående der også, kvaliteten virker ganske bra, ligner litt på iphone4 i designet..

løp og kjøp =)

post-157736-0-62637000-1291823547_thumb.jpg

Endret av zimmn
Lenke til kommentar

Moskus: All den stund det kun er et fåtall av de varslede nettbrettene som faktisk har kommet til markedet må vi gå etter det vi har. Galaxy Tab har den beste formatstøtten vi har opplevd så langt og spiller så å si alt vi legger inn på den.

 

Det fins jo alternative spillere man kan laste ned, og vi har prøvd flere av dem. Problemet er at de ofte er ustabile, og det er sjelden de er i stand til å vise høyoppløst video. Det er også ofte trøbbel med maksimering til fullskjerm om ikke videoen er i akkurat riktig aspekt.

Oi, var ikke klar over at den spilte "alt" ettersom jeg har sett såpass mange som har "klagd" på formatstøtten.

 

 

Til under 2000 må S7 kunne kalles et røverkjøp.

Ja, hadde det vært standardprisen så kunne den varmt anbefales. :)

 

 

Lenke til kommentar
På en vanlig datamaskin må man ofte jakte litt mer på programvaren man trenger, og man er betydelig mer utsatt for programvare som ikke virker eller er direkte skadelig for maskinen.

 

Installasjonsprosesser og innstillinger er også ofte mer komplekse på en vanlig datamaskin. For noen er et utall innstillinger en fordel, mens de fleste nok ønsker seg noe som virker med det samme.

Hopp i havet. Å bruke Marked er en av de mindre greiere opplevelsene med Galaxy Tab-en jeg har ved siden av meg. Et totalt rot av dårlig programvare smelt sammen i dårlige kategorier med et elendig sortering- og søkesystem hvor du ender opp med å rett og slett google på en PC etter det du er ute etter. Sammenligner du det med alt basert på Debian kan dere se hva enkelt egentlig betyr.

 

Samsung Galaxy Tab.. multimedia

Omtrent det første jeg gjorde var å besøke filserveren med nettleseren hvor jeg ble møtt av "jeg vet ikke hva denne filtypen skal brukes til, fuck off" i det jeg prøvde å klikke på en Matroska-fil. Det samme skjedde også for .AVI. Jeg prøvde så å bruke native videoplayer, men den kunne heller ikke spille av URL-er. Jeg gikk inn på marked og søkte etter VLC og MPlayer som hverken er portet, men jeg fant omtrent en million VLC-remotes, good job team. Så jeg har enda ikke greid å spille en eneste videofil over HTTP (med HTTP-auth). Så mye for multimedia.

Lenke til kommentar

JohndoeMAKT: Det er videospilleren på Galaxy Tab vi omtaler. Det fins også støtte for DLNA på Tab-en, men vi testet ikke dette i noen stor utstrekning. Videospilleren fikser helt fint høyoppløst h.264 i MKV-konteiner, samt HD og SD Divx. Disse filformatene fungerte også fint uavhengig av aspekt og eventuell ustandard oppløsning.

 

Det den ikke spiller er WMV og Mpeg1/2. Begge de to siste formatene fins det alternative spillere som fikser greit - men at den spiller de to vanligste nettformatene i HD var grunnlaget for den uttalelsen.

 

Såvidt jeg forstår er det streaming av relativt tunge filmformater du er på jakt etter. Det kan jeg ikke si jeg har vært borti så mange enheter som hevder å ha støttet.

 

Misforstå meg rett - det må gjerne bli bedre. Alle monner drar, men i dag er video noe man primært overfører til dingsen før man tar den med - og da er det selve videospilleren vi måler. For musikk er det (i ferd med å bli) litt annerledes.

 

Legg også merke til at i omtalen av programmer bruker vi ordet ofte. Ettersom Windows såvidt meg bekjent stadig har en installbase på omkring 92% av verdens PC-er må man vel si at det er de færreste som har tilgang på APT/Synaptic. Dermed er det også de færreste som har enklere tilgang på kjapp og enkel installasjon av programvare som likner på den i Android.

 

Men ja - vi er nok mange som hadde foretrukket et noe lavere støynivå i Android Market, selv om det er relativt lettvint å ha med å gjøre.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Filla: Testen tar for seg nettbrett som er, eller i løpet av kort tid vil bli, lansert i Norge og selges gjennom vanlige norske (nett)butikker. Expansys har en .no-variant, men holder forøvrig til i utlandet. Ser at også Dustinhome har varelinje på Archos 101, men til tross for å være noe tettere knyttet til Norge er dette primært en svensk butikk. Dustinhome har heller ingen på lager eller noen dato for når den kan dukke opp.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg forstår er det streaming av relativt tunge filmformater du er på jakt etter. Det kan jeg ikke si jeg har vært borti så mange enheter som hevder å ha støttet.

Nope, hva som helst av videofiler. 320x280 MPEG4 AVC/MP3/AVI testet jeg også, det jeg streamet til min Windows Mobile HTC Wizard for tusen år siden, men over HTTP og ikke DLNA eller annet fjas. Omtrent 100% av alt annet i verden støtter media-avspilling over HTTP, men på Android er det av en eller annen grunn ingen som gjør det.

Lenke til kommentar

Hmm. Sliter litt med å finne noen argumenter(som ikke er syltynne) for å ha behov for nettbrett. Etterhvert som mobiltelefonene blir større ser jeg bare mindre behov for det. Og skulle jeg hatt et skikkelig nettbrett(har et par jalla-utgaver) så skulle den hvert fall hatt mulighet for å motta sms og samtaler når jeg først er i gang.

Ser for meg at en 5-6 tommers mobiltelefon er det absolutt mest attraktive sånn alt i alt.

Endret av Sir-Allistair
Lenke til kommentar

Hvorfor er skjermens størrelse et minus? Det har jeg aldri skjønt. Et Netbrett skal ikke nødvendigvis bære i jakkelommen. Da finnes det mobiler med snart opptil 4.5 tommers skjerm.

 

Jeg har valg iPad selv om jeg ikke fikser Apple sitt sensur-iver. Men på et nettbrett er det annerledes, og jeg syntes det funket veldig bra. Galaxy Tab syntes jeg er for liten. (Har Galaxy S mobil og er veldig fornøyd).

 

For min del er pc kastet ut, og jeg streamer det jeg trenger fra en server og Picasa har alle bilder. Har jo en bærbar som brukes til oppdateringer etc. Med mitt bruk er skjermen på iPad det som gjelder. De andre blir for liten, og jeg har ikke behov fo å dra rundt på netbrettet. Når jeg skal reise behandles den som en netbook.

 

Men hver sin smak. Uansett syntes jeg ikke skjermen bør være et minus i noen tester. Det blir som å klage på størrelsen på mobiler med 4 tommers skjerm.

Lenke til kommentar

Dinsdale: Det er kanskje viktig å påpeke at vi ikke synes størrelsen er et minus - iallfall inntil en viss grad. Vi liker å kunne bære ting med oss, og dermed falt Galaxy Tab bedre i smak som en mellomting mellom mobil og PC-skjerm i redaksjonen.

 

Det er likevel klare fordeler ved å ha enda større skjerm også, men det gjør at det blir mer komplisert å ta med seg dingsen på tur. Kanskje man må planlegge mer, og for noen brukere ender den kanskje opp med å ligge mest hjemme.

 

Dette er en utpreget smakssak og ikke noe vi kan ta definitivt stilling til på vegne av leserne. Når vi skal forsøke å sette fingeren på hva som skiller et nettbrett fra de andre formfaktorene er likevel størrelse en viktig ting å peke på - så får hver enkelt leser ta stilling til hva han/hun selv tåler.

 

Vi nevner jo også stor skjerm som pluss, som regel :)

 

Dummst: Vi har sendt testforespørsel til Notion Inc angående Adam. Dette virker absolutt som et produkt vi burde få fingrene i.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...