Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Girspaken sitter fast. Hva kan være gale?


smismas

Anbefalte innlegg

I morges da jeg skulle på jobb satte jeg meg i bilen og rygget ut fra parkeringsplassen.

Da jeg skulle sette den i 1. for å kjøre videre sa det stopp, girspaken ble værende i "fri-området" og nektet å rikke seg inn i verken 1., 2., 3., 4. og revers.

Den går inn i 5. gir, men der går den gjerne inn uten at jeg har clutchen inne og.

 

Når jeg slo av motoren for å prøve og skifte gir da, så satt den også helt fast.

Jeg har et par teorier og vil gjerne ha de bekreftet/avkreftet og diskutert samt få noen forslag til nye teorier.

 

Clutchen har røket (ganske uaktuell siden jeg ikke får girt med motoren av?)

Giroverføringen har røket?

Overføringsstagen har frosset eller røket, denne lander jeg på.

Hadde en situasjon for en 3 mnd siden hvor jeg kjørte av veien og en del av understellet fikk seg en liten støkk når jeg ble dyttet ut igjen fra grøften. I øyeblikket henger og slenger litt av plastdekselet under bilen, samt en bred men tynn stang (litt som en planke).

Den er tydelig bøyd nedover på midten som en slakk U, er dette overføringsstagen?

 

Ellers har vi hatt en topptemperatur på en -7 og minimumstemperatur på -17 de siste ukene her. Kan stagen enkelt å greit ha frosset?

 

For ca 2 uker siden rygget jeg meg også ut fra en parkeringsplass og fikk IKKE girspaken inn i noen av girene, men da bare vrikket og lirket jeg litt på den og det fungerte igjen. Har ikke hatt noe problemer med girene før det sa takk for seg i dag..

 

Har en carisma 98mod

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er intressert i hva svar du får, for jeg har eksakt samme problem! Da sett bort fra det med å ha vert av veien osv. Hadde også problemer en uke før, og som du sier, så kom den da etterhvert.

Etter å ha sjekket litt rundt virker det som om det er foringene i giroverføringen som har røket eller er slitte. Dette er visst et kjent problem med carismaene 98 mod og tidligere (renault og ettersom de kjører på samme girkasse).

Kjennetegnes ofte ved at den er treg på 1. og 5. gir og noen ganger reversen før den sier takk for seg. En ting jeg er nesten 100% sikker på er at du slipper å bytte hele girkassen, alle tilfellene jeg har hørt hvor merkeforhandlere(!!!) har bedt kunden gjøre dette så har ikke problemet bedret seg.

Lenke til kommentar

Hvis det er kald kan det være giroljen som er tykk. Min er litt vanskelig på gira i 10-15 minusgrader

 

Hadde en Camry som jeg måtte trøske i gir når den var kald

Er nok dessverre ikke giroljen, her snakker vi om at det sitter bom fast..

 

Ellers har jeg hatt en som kan bil til å se på min i dag, det var dessverre ikke foringene for min del. Snakker muligens ny girkasse + en helvetes regning fra et bilverksted :/

Får se om denne bilen til 30 000 er verdt det!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg slapp heldigvis veldig billig unna dette!

Det viste seg at det er en girfordeler inni girkassen som hadde forskjøvet seg, slik at når jeg prøvde å sette bilen i gir så traff den bare en plate inni girkassen istedenfor å bli fordelt ut til de rette girene.

 

2400 kr på merkeverksted!

Lenke til kommentar

fikk et lignende problem på en gammel volvo 740;

skulle gire ned og kjøre inn et kryss, og der var det bom stopp. Clutchpedalen ble stående fast i dørken og ville ikke gå opp, bilen gikk verken forover eller bakover. girspaken stod bom fast i 2. gir.. undrer litt på hva det var som gikk galt i ettertid? forsket aldri noe på det, ringte NAF og fikk bilen vraket..

Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Over 10 år gammel tråd ser her, men svarer likevel på du som hadde clutchen stående fast i dørken.  Hvis du har hydraulisk clutch er det lurt å sjekke clutchvæske.  Er nok en sannsynlighet for at du har lekkasje i hydraulikken, når det blir lite clutchvæske igjen så vil pedalen ikke gå opp lenger nei..  Hadde dette på en Corolla og da hjalp det å bytte hydraulikkrør og få fylt på nytt 👍👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...