Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger forslag til kul bil.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Man blir ikke trukket for noe som helst, så sant man behandler bilen som man skal og fikser opp i evt. bulker/riper så fort man får dem.

 

Har leaset bil de siste årene å har ikke hatt noe problem med at man går over bilen med "lupe".

 

Det er snakk om å ta vare på det man har, og gjør man det, så blir man ikke trukket for noe som helst.

Legg merke til at jeg sa eventuelle kostnader. Du har ikke hatt noe problem med leasing, men jeg har hørt om flere så har hatt akkuratt det problemmet som jeg fremstiller.

Problemmet er uansett vist bilen blir bulket så må du punge ut for å få det fikset på en så ny bil, på en bil til 30 000 greier du strengt talt å leve med det.

 

Uansett hvor godt du tar vare på bilen din, forhindrer ikke det andre i å bulke den :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lease deg en splitter ny Toyota IQ UTEN innskudd. Dette koster ca. 1.600,- pr.mnd. i tre år. Da har du fri service og garantert null uforutsette utgifter på bilen i tre år.

 

Det blir totalt 57.600,- på tre år.

 

På en gammel bil til 30.000 må du også regne med å legge av en del til vedlikehold og reparasjoner, så sluttsummen blir nok ganske lik vil jeg tro.

 

Toyota IQ er jo litt "småkul" på den måten at den er litt trendy blandt mange. Men stor er den ikke og skal du ha muskelbil er jo dette feil valg.

 

Bare ett alternativ....

Jeg skal jo antakelig utdanne meg bilmekaniker, og jeg vil tro at bensin kommer i tillegg? Det er ihvertfall ikke aktuelt.

 

BTW: er det noen som kan svare på dette?: "Men hva er forskjellen på hva man kan få ut av de forskjellige motorene i MB E-klasse (vet ikke hvilken ennå, bare en som ikke har runde lykter) og volvo 240, med tanke på pris?"

Lenke til kommentar

I en Volvo 240 uten turbo, kan du ikke få ut noen ting, og i en MB uten turbo, kan du heller ikke få ut noen ting. Det koster grisemye å trimme en bil slik at det merkes. Man kan regne 1000 kr per hestekraft på en sugemotor.

Hmmm. Kansje bedre å bytte hele motoren da?

 

Jeg holder også på med bilmekanikerutdannelse, og skal bygge på mot fagtekniker (etter hvert). Selv om du kan skru selv, koster deler en god del, og du må i tillegg ha en plass å skru.

Det er selvfølgelig billigere, men langt fra gratis.

Dette er jeg fult klar over, selvfølgelig koster deler, ville bare frem til det med at det ikke var "like" nødvendig å tenke på service/reparasjon som med mange andre. Plass har jeg så det er i vertfall ikke no problem (har en tom garasje her hjemme) :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva har du tenkt å sette inn da? Det koster ingenting å sette inn en lik motor, det er effektøkningen du betaler for. Uansett, dropp det. Det er ekstremt tidkrevende, og du har ikke kunnskapene til å vurdere arbeidsmengden og merprisen, det kreves langt mer enn å bare løfte ut den gamle og sette inn ny motor.

Lenke til kommentar

Ja vet det er tidkrevend, og at men ikke bare tar ut den gamle og setter inn en ny. Men som jeg har sagt skal jeg utdanne meg bilmekaniker og tid kan jeg nok klare å få til.

Har lurt lit på en V6 på 200-220, da det virker som om de fleste 240-er ikke trenger mye "ombygging" om det er under 220HK (etter det jeg har funnet på nettet). Vet ikke merke, det må jeg finne ut av.

Lenke til kommentar

fleste 240'ier??

 

For det første, 240 er den minst komfertable, mest bråkete og mest harry av 240 740 og 940.

det og få 220 driftsikre hester utav en b18/b20/b21, b230k, uten turbo er vanskelig, med turbo blir det dyyrt og den gamle gassarmotoren vil nok ikke tåle det lenge uansett.

 

Så da er alternativet b230ft/b230fk fra 940, og m47 kassa som sto i toførtien må nesten byttes ut da den ikke er laget for oppskremt turbomotor.

Alle jeg kjenner som har begitt seg ut på sånne prosjekter har skrudd ti ganger mer enn det de har kjørt bilen, og ent opp med og prøve lure bilen på en annen optimistisk attenåring.

 

Men om du vil lære deg å skru og det absolut er toførr du skal ha anbefaler jeg deg en med gammal gasser motor type b21 for eksempel, som du kan oppgradere med weber gasser, rakrør, kvasskam, konfilter osv.

 

Du sa du skal bli bilmekaniker, da anbefaler jeg deg og begynne med v6 240 prosjektet ditt når du har kunskapen og pengene tilgjengelig.

 

 

Til sist, lær deg og kontrolere sladd med 100 hester før du sier du må ha 200+

 

 

Forøvrig så går en V8'er glatt neddi så V6er blir litt snodig.

Lenke til kommentar

Si meg burndrinker, har du hørt om motorfester før? Det er de motoren sitter fast i. De er ikke like på alle biler. Det blir en jobb uten like å sveise om motorfestene, og aldri i nattemørke om du får det godkjent. Det kommer til å kreve grisemye arbeid. Dropp det, du har ikke snøring på hva du snakker om her, vent til du vet hva du begir deg ut på. Gjør nå som folk sier. Få tak i en bil som du ikke trenger å bytte motor i, og heller fiks på den. Alt annet er dødfødt.

Lenke til kommentar

fleste 240'ier??

 

For det første, 240 er den minst komfertable, mest bråkete og mest harry av 240 740 og 940.

det og få 220 driftsikre hester utav en b18/b20/b21, b230k, uten turbo er vanskelig, med turbo blir det dyyrt og den gamle gassarmotoren vil nok ikke tåle det lenge uansett.

 

Så da er alternativet b230ft/b230fk fra 940, og m47 kassa som sto i toførtien må nesten byttes ut da den ikke er laget for oppskremt turbomotor.

Alle jeg kjenner som har begitt seg ut på sånne prosjekter har skrudd ti ganger mer enn det de har kjørt bilen, og ent opp med og prøve lure bilen på en annen optimistisk attenåring.

 

Men om du vil lære deg å skru og det absolut er toførr du skal ha anbefaler jeg deg en med gammal gasser motor type b21 for eksempel, som du kan oppgradere med weber gasser, rakrør, kvasskam, konfilter osv.

 

Du sa du skal bli bilmekaniker, da anbefaler jeg deg og begynne med v6 240 prosjektet ditt når du har kunskapen og pengene tilgjengelig.

 

 

Til sist, lær deg og kontrolere sladd med 100 hester før du sier du må ha 200+

 

 

Forøvrig så går en V8'er glatt neddi så V6er blir litt snodig.

Hmm. Jeg har ikke sagt at det absolitt er 240 jeg skal ha, men det er et av alternativene. Men vet du hvordan det med MB E-Klasse? er det plass til v8 i de? Men nå er jo ikke trimming/bytte av motor det som står høyest på lista mi. Skal først bruke penger og tid på andre ting (inni bilen).

 

Si meg burndrinker, har du hørt om motorfester før? Det er de motoren sitter fast i. De er ikke like på alle biler. Det blir en jobb uten like å sveise om motorfestene, og aldri i nattemørke om du får det godkjent. Det kommer til å kreve grisemye arbeid. Dropp det, du har ikke snøring på hva du snakker om her, vent til du vet hva du begir deg ut på. Gjør nå som folk sier. Få tak i en bil som du ikke trenger å bytte motor i, og heller fiks på den. Alt annet er dødfødt.

Jeg vet at det trengs nye motorfester, men jeg er ganske sikker på at man kan få kjøpt til ulike motorer. Men som jeg sa rett over her så er ikke trimming/motorbytte det første som skal gjøres.

Lenke til kommentar

Ligger en gammel e420 med V8 på finn, koster bare 150.000,- :dontgetit:

 

Til TS: Angående motorfester, så er ikke dette noe universal-greier, der det holder å bare kjøpe nye fester.

I mange tilfeller må festepunktene sveises om, og dette er en meget omfattende jobb hvis man skal ha ting bra. Er ikke så enkelt som å kaste ut det gamle festet til 4eren, handle inn nye til V6ern, og kline alt nedi - bolt on...

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Man må nesten være både stødig på tig-sveising samt kunne regne ut (iallefall grovt) hvordan propertiene til stålet man bruker endres når man lager de knekkene/bøyene og det samme med sveisesømmene.

 

Men er man nogenlunde habil på generelt arbeid med stahl og tig sveising skal man kunne få til en bra finnish samt ende opp med funksjonelle fester til v6/v8'ern

 

Tilbake til virkeligheten, når skal du kjøre opp?, regner med du skal gå først skal gå mekken til neste år siden du har plass til bilen anbefaler jeg deg å kjøpe en gammal

190e/240/sierra/e30 osv. rustholk med det tekniske i grei orden (prøvekjør om mulig) til 2000-5000,- som du kan rustsveise/få i forstandsmessig stand sånn at du har gobil klar når du er 18.

 

Ikke kjøp en 20+ år gammal ungdomsbil til 40000,- iallefall ikke nesten 4 år før du kan kjøreopp iallefall.

 

 

edit: hva med http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25647978 :cool: er iallefall hva jeg hadde kjøpt om jeg hadde tid og garasje. :yes:

Endret av Mr. Primera
Lenke til kommentar

Ligger en gammel e420 med V8 på finn, koster bare 150.000,- :dontgetit:

 

Til TS: Angående motorfester, så er ikke dette noe universal-greier, der det holder å bare kjøpe nye fester.

I mange tilfeller må festepunktene sveises om, og dette er en meget omfattende jobb hvis man skal ha ting bra. Er ikke så enkelt som å kaste ut det gamle festet til 4eren, handle inn nye til V6ern, og kline alt nedi - bolt on...

Vet det, men tror jeg har lest noe om at man kan få motorfester som passer til bil og motor. Men som jeg sa er ikke trimming det første jeg skal jøre.

 

Man må nesten være både stødig på tig-sveising samt kunne regne ut (iallefall grovt) hvordan propertiene til stålet man bruker endres når man lager de knekkene/bøyene og det samme med sveisesømmene.

 

Men er man nogenlunde habil på generelt arbeid med stahl og tig sveising skal man kunne få til en bra finnish samt ende opp med funksjonelle fester til v6/v8'ern

 

Tilbake til virkeligheten, når skal du kjøre opp?, regner med du skal gå først skal gå mekken til neste år siden du har plass til bilen anbefaler jeg deg å kjøpe en gammal

190e/240/sierra/e30 osv. rustholk med det tekniske i grei orden (prøvekjør om mulig) til 2000-5000,- som du kan rustsveise/få i forstandsmessig stand sånn at du har gobil klar når du er 18.

 

Ikke kjøp en 20+ år gammal ungdomsbil til 40000,- iallefall ikke nesten 4 år før du kan kjøreopp iallefall.

 

 

edit: hva med http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25647978 :cool: er iallefall hva jeg hadde kjøpt om jeg hadde tid og garasje. :yes:

Det er ikke noe rånebil jeg skal ha asså, jeg skal ikke ha en stygg bil (ja jeg skal kansje ha 240, men jeg liker den så det er min mening så ikke kritiser det) men en bil som er i god stand. Om noen lurer på det med hestekrefter ol. så er det for jeg vil ha litt krefter i den. Men jeg syntes det ser ut som at man får "mere for pengene" om jeg går for MB, om man ser på interiør ol.

 

EDIT: Skal søke på TIP neste år.

Endret av burndrinker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...