Gå til innhold

Forbud mot burka og niqab, en god ide i Norge


Forbud eller ei  

93 stemmer

  1. 1. Bør Norge forby bruk av burka eller niqab?

    • Ja, det bør forbys
      69
    • Nei, det bør ikke forbys
      22
    • Ingen formening
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke ok å forby burka og niqab. Ytrings- og religionsfriheten er absolutt!

 

Med en gang man begynner å forby religiøse symboler, så nærmer man seg de holdningene forbudet i utgangspunktet var ment for å treffe.

 

Dessuten så skal ingen komme her å fortelle meg at jeg ikke har lov til å ikle meg et svart tøystykke med åpning til øynene (gitt at jeg ikke er i en posisjon hvor min identitet faktisk ikke -kan- være skjult, som f.eks i passkontrollen eller dersom det er en kleskodeks på arbeidsplassen min) dersom jeg har lyst til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så er det irrelevant, men la gå. Etter som jeg vet så strides de lærde om det faktisk står noe eksplisitt i Koranen (eller noen andre religiøse bøker) om at kvinner skal bære det faktiske plagget som vi kjenner som burka (det er riktignok en rekke oversettelser fra Koranen som hinter til at kvinner skal dekke seg til. Google er din venn). Men, det fremstår for som at det helt klart er et kulturelt betinget plagg. Og det er vel liten tvil om at kulturen i stor grad er formet av den rådende religionen?

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke irrelevant, og når du henviser meg til google, så tolker jeg det dithen at du ikke er i stand til å dokumentere påstanden din.

 

Hvis du hadde lest koranen selv, istedefor å fremsette "the word on the street" som kunnskap, så ville du visst at koranen begrenser seg til å si "Så la kvinnene trekke et slør over brystene sine".

 

Burqa er ikke et religiøst plagg, men et verktøy som menn bruker for å underlegge seg kvinner, iht koranens instruksjoner og Muhammeds eksempel.

Lenke til kommentar

Først påstår du at burka ikke er et religiøst plagg. Deretter sier du at det er i henhold til koranen og Muhammeds instruksjoner. Jeg er forvirret.

 

Jeg kommer forøvrig ikke til å lese Koranen med det første, da jeg foretrekker fantasibøker a lá HP Lovecraft eller Douglas Adams når jeg skal bli underholdt.

 

Skal vi forby alt som kan brukes til undertrykkelse, eller skal vi heller ta et oppgjør med de som faktisk undertrykker?

Ta f.eks pisken, det kan være alt fra et redskap, til et sexleketøy, til et torturinstrument, til et personlig kjennetegn;

 

 

wbRACEwhip_wideweb__470x318,0.jpg

 

werewolf-woman-whip.jpg

 

mills.gif

 

 

about-indiana-jones-4.jpg

 

 

Skal vi forby redskapet eller skal vi forby folk å piske andre (motvillig)?

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Jeg skriver at menn underlegger seg kvinner iht koranen og muhammeds eksempel, og det kan jeg underbygge ved hjelp av Islams egne kilder:

 

http://www.thereligionofpeace.com/Pages/Myths-of-Islam.htm#women

 

Hvis du ikke leser koranen så vet du ikke hva du snakker om, og det er det samme som å ikke ta personlig ansvar for den nasjonen som du er en borger i. Det er så klare tegn på at Islam er en trussel, at det å ikke tilegne seg kunnskap om dette er (i min mening) i grenseland til landssvik.

 

Skal vi forby alt som kan brukes til undertrykkelse, eller skal vi heller ta et oppgjør med de som faktisk undertrykker?

Ta f.eks pisken, det kan være alt fra et redskap, til et sexleketøy, til et torturinstrument, til et personlig kjennetegn;

 

Du forstår ikke hva dette handler om, og du har vist at du ikke er villig til å tilegne deg kunnskapen som trengs for å forstå heller, ref "da jeg foretrekker fantasibøker a lá HP Lovecraft eller Douglas Adams". Da ser jeg ikke noe poeng i å snakke mer med deg.

Lenke til kommentar

Jeg ble litt skeptisk da jeg leste dette;

Burqa er ikke et religiøst plagg, men et verktøy som menn bruker for å underlegge seg kvinner, iht koranens instruksjoner og Muhammeds eksempel.

 

Men, så leste jeg dette;

Hvis du ikke leser koranen så vet du ikke hva du snakker om, og det er det samme som å ikke ta personlig ansvar for den nasjonen som du er en borger i. Det er så klare tegn på at Islam er en trussel, at det å ikke tilegne seg kunnskap om dette er (i min mening) i grenseland til landssvik.

 

som fikk meg til å innse:

 

th1221020552628.gif

Lenke til kommentar

Så du går inn i debatten uten å vite hva du snakker om:

det er riktignok en rekke oversettelser fra Koranen som hinter til at kvinner skal dekke seg til. Google er din venn.

 

og du skriver at denne kunnskapen er helt uinteressant:

Jeg kommer forøvrig ikke til å lese Koranen med det første, da jeg foretrekker fantasibøker a lá HP Lovecraft eller Douglas Adams når jeg skal bli underholdt.

 

men du er fullstendig sikker på hva dette handler om, og konsekvensene av det:

Med en gang man begynner å forby religiøse symboler, så nærmer man seg de holdningene forbudet i utgangspunktet var ment for å treffe.

 

og når du konfronteres med det faktum at du uttaler deg om noe du ikke vet noe om, så svarer du med argumentløs retorikk og en animasjon. Vel, jeg håper du gjør som Seilfeld. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Våger å bumpe denne.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10020866

 

Nyeste nytt er at det arrangeres niqab-treff i Oslo! Dette for å få muslismke kvinner til å føle seg mer komfortable når de bærer disse plaggene i offentlig rom.

 

Ja, hva skal man si? Islamiseringen av Norge fortsetter, og vi står som vanlig og ser på. Denne utviklingen er ganske enkelt skremmende, for hvilket type samfunn er det egentlig disse plaggene oppfordrer til? Uten tvil til et samfunn der folk ikke skal kunne bevege seg i offentligheten uten å være tildekket. Det er bare å se for seg et samfunn som til slutt ender slik (gjerne forestill deg minerater og lyden av bønnerop klingende i bakgrunnen):

burka3.jpg

 

Norge er Norge, og Norge er ikke et muslimsk land. At vi da skal akseptere at kvinner åpenbart blir direkte tvunget til å ikle seg undertrykkende plagg, eventuelt hjernevasket til å bedrive undertrykking av seg selv, er rett og slett skummelt. Og hva med sikkerheten? Hvordan ville det vært å møte en liten gruppe mennesker med finlandshetter som kom gående mot deg? Det ville blitt ramaskrik. At vi da skal akseptere burka og niqab — som er til de grader verre — er intet annet enn uforståelig! Møter du mennesker med finlandshetter vet du i alle fall hva de har på resten av kroppen. Under burkaen og niqaben kan alle slags våpen, kniver og eksplosiver skjules.

 

Nei, nå er det nok, og det er vitterlig på tide å forby heldekkende plagg i offentlig rom. Vi er et vestlig, demokratisk land, og da bør vi sannelig beholde grunnleggende verdier som landet vårt er basert på. Vi har lenge kjempet en kamp for kvinners rettigheter og likestilling generelt i dette landet, og at vi da skal akseptere åpenbar undertrykking i vårt eget land, er ikke annet enn uakseptabelt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Våger å bumpe denne.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10020866

 

Nyeste nytt er at det arrangeres niqab-treff i Oslo! Dette for å få muslismke kvinner til å føle seg mer komfortable når de bærer disse plaggene i offentlig rom.

 

Ja, hva skal man si? Islamiseringen av Norge fortsetter, og vi står som vanlig og ser på. Denne utviklingen er ganske enkelt skremmende, for hvilket type samfunn er det egentlig disse plaggene oppfordrer til? Uten tvil til et samfunn der folk ikke skal kunne bevege seg i offentligheten uten å være tildekket. Det er bare å se for seg et samfunn som til slutt ender slik (gjerne forestill deg minerater og lyden av bønnerop klingende i bakgrunnen):

burka3.jpg

 

Norge er Norge, og Norge er ikke et muslimsk land. At vi da skal akseptere at kvinner åpenbart blir direkte tvunget til å ikle seg undertrykkende plagg, eventuelt hjernevasket til å bedrive undertrykking av seg selv, er rett og slett skummelt. Og hva med sikkerheten? Hvordan ville det vært å møte en liten gruppe mennesker med finlandshetter som kom gående mot deg? Det ville blitt ramaskrik. At vi da skal akseptere burka og niqab — som er til de grader verre — er intet annet enn uforståelig! Møter du mennesker med finlandshetter vet du i alle fall hva de har på resten av kroppen. Under burkaen og niqaben kan alle slags våpen, kniver og eksplosiver skjules.

 

Nei, nå er det nok, og det er vitterlig på tide å forby heldekkende plagg i offentlig rom. Vi er et vestlig, demokratisk land, og da bør vi sannelig beholde grunnleggende verdier som landet vårt er basert på. Vi har lenge kjempet en kamp for kvinners rettigheter og likestilling generelt i dette landet, og at vi da skal akseptere åpenbar undertrykking i vårt eget land, er ikke annet enn uakseptabelt!

Kunne faen ikke vært mer enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har i allefall rett i en ting: Vi er et vestlig, demokratisk land, og da bør vi sannelig beholde grunnleggende verdier som landet vårt er basert på. Friheten til å kle seg slik man vil, religionsfriheten, ytringsfriheten osv. Således er du kommet langt i feil retning når du vil definere når andre er hjernevaskede til å mene noe eller ikke.

 

Jeg er enig i at kvinner som må dekke seg til er en uting, men jeg tror ikke veien å gå er å forby det. Tvert i mot vil det antagelig virke mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
[...]

Jeg er enig i at kvinner som må dekke seg til er en uting, men jeg tror ikke veien å gå er å forby det.

 

100% enig med herzeleid her...

 

Spør du meg er ikke problemet hvordan de er kledd, hvilken kultur, eller religion de lever etter, men kort og godt at vi slipper for mange inn hit i første omgang.

 

Synes seriøst vi skal lære oss å respektere andre folkeslags tradisjoner og levesett og ikke fornorske alle som kommer opp hit.

 

De vil nok modnes de også slik alle andre folk har gjort. Vi kan mislike hvordan de lever, men vi bør ha respekt nok for andre folk til å akseptere deres identitet.

 

Når vi ikke kan dette bør vi heller ikke invitere dem hjem.

Lenke til kommentar

Hva folk har på seg i sitt eget hjem, er det ingen som legger seg opp i. Når det imidlertid kommer til offentlig rom, så bør samtlige være gjenkjennelige av sikkerhetsmessige hensyn.

 

http://www.dagbladet.no/2010/02/07/nyheter/utenriks/ran/frankrike/burka/10287441/

 

Hva ser vi her? Jo, sikkerhetsvaktene valgte å la personene med burka passere, og som et resultat trakk personene opp skytevåpen fra burkaen! Dette er et prakteksempel på hvorfor slike plagg skal forbys i offentlig rom; de er nemlig potensielt livsfarlig. Tror dere personene ville blitt nektet adgang hvis de hadde på seg finlandshetter? Sannsynligvis.For det andre er burka og niqab undertrykkende. Hvordan skal vi kunne integrere kvinner som blir tvunget til å dekke seg til? Det er ikke mulig, og det eneste det fører til er at Norge blir segregert, noe vi allerede ser for mye av.

 

Personlig ville jeg aldri sluppet inn et menneske ikledd burka eller niqab inn i for eksempel en buss, ei heller inn i en butikk hvis jeg var bedriftseier — rett og slett av samme grunn som at jeg ikke ville sluppet inn personer ikledd finlandshetter. Man skal kunne identifisere seg av sikkerhetsmessige hensyn, og det er naivt å anta at ingen skjuler eksplosiver eller andre våpen under sin burka eller niqab.

 

burka_359866a.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva ser vi her? Jo, sikkerhetsvaktene valgte å la personene med burka passere, og som et resultat trakk personene opp skytevåpen fra burkaen! Dette er et prakteksempel på hvorfor slike plagg skal forbys i offentlig rom; de er nemlig potensielt livsfarlig.

Er du dum? Ran av postkontor og banker har foregått så lenge slike har eksistert, og kommer til og fortsette også. Med eller uten burka.

 

Forby parykker, løsskjegg og solbriller også kanskje? :no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du virkelig ikke forskjellen på et heldekkende plagg og en parykk? En person ikledd et heldekkende plagg kan ikke identifiseres, og bør derfor nektes tjenester i det offentlige rom. Du er klar over at det ikke er tillatt å gå inn i en bank ikledd finlandshette? Ikke fordi finlandshette er forbudt i seg selv, men fordi det kan skape unødvendig frykt. Slik er det også med burka og niqab, bare at disse plaggene er verre enn finlandshette, siden du også kan skjule våpen og eksplosiver effektivt.

Endret av Rotteh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...