Gå til innhold

Flykte fra militæret


djgudleif

Anbefalte innlegg

Pics or it didn't happen.

 

Den dagen du kan dokumentere at du lever på det naturen gir året rundt, uten å stjele, snylte på staten eller på noen være en byrde for det du ikke bidrar eller har bidrat til, da skal jeg si det er greit det du ønsker å gjøre. Med tanke på hvor få som lever slik i Vesten i dag, så er jeg ytterst skeptisk inntil det.

 

Skal vel ha en deltidsjobb (ja, har tenkt å betale skatt), men bo i villmarka i perioder.

Tror det er det nærmeste jeg kommer.

 

Besitter nesten ingen egenskaper som trengs for å livnære meg 100% på naturen.

Har ikke sjans, har hatt tak over hodet i 19 år og er bortskjemt som faen i forhold til mange andre.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be om utsettelse og ta utanding til du er 27. Altså ikke hver dag, men kanskje en time i uka med engelsk. Når du er over 27 vil de ikke ha deg.

Ikke si at du ikke vil være med, de fanger opp de som ikke vil.

Er du sikker på det? Jeg har inntrykket av at de hovedsaklig er ute etter de som faktisk er ute etter å faktisk gjennomføre førstegangstjenesten.

 

Jeg ble ikke tjenestedyktig på grunn av eksem og tidligere historie hos psykolog.

 

Vell, broren min sa at ville inn og han er veldig opptrent og alt det der. Kameraten hans er veldig overvektig, har plattfot og sa at han ikke ville inn. Broren min fikk nei, mens kameraten hans tok de inn med en gang.

Lenke til kommentar

Husk at de vurderer mer enn fysisk kapabelhet og motivasjon, alle eventuelle egenskaper en måtte inneha, sertifikater eller bevis en besitter og annen informasjon Forsvaret har innhentet om deg teller med.

I de aller fleste tilfeller er det en grunn for at Forsvaret kaller inn folk slik de gjør ;)

 

Men, så er det selvsagt også slik at Forsvaret (gjerne med politisk ledelse bak) og/eller VPV gjør vedtak og handlinger såpass hinsides enhver fornuft at en mistenker dem for å utføre dem i pillerus, alkoholrus, idioti eller en herlig miks av alle tre :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg ble sendt hjem fordi jeg var på fylla hver kveld. Litt kjipt egentlig da Stavanger er en kul by.

 

Møtte på skyteøvelse, bomma på alle skudda, traff ikke skiva engang... De tok meg til side og merka at jeg hadde vært på drua kvelden før for å si det sånn... Det ble nattoget hjem dagen etter :)

Idiot.

 

Fordomsfullt / personangrep / whatever.

 

Uansett, gratulerer så mye med friheten, McHalvorsen. :)

Lenke til kommentar

Pics or it didn't happen.

 

Den dagen du kan dokumentere at du lever på det naturen gir året rundt, uten å stjele, snylte på staten eller på noen være en byrde for det du ikke bidrar eller har bidrat til, da skal jeg si det er greit det du ønsker å gjøre. Med tanke på hvor få som lever slik i Vesten i dag, så er jeg ytterst skeptisk inntil det.

 

Skal vel ha en deltidsjobb (ja, har tenkt å betale skatt), men bo i villmarka i perioder.

Tror det er det nærmeste jeg kommer.

 

Besitter nesten ingen egenskaper som trengs for å livnære meg 100% på naturen.

Har ikke sjans, har hatt tak over hodet i 19 år og er bortskjemt som faen i forhold til mange andre.

Så du har tenkt å leve i villmarka? Det kan gå, men forbered deg på ensidig kost. Dersom du skal jakte, må du ihvertfall "være i kontakt med staten".

Lenke til kommentar

Sier hvem?

Ingen eier naturen, så jeg trenger ikke å snakke med noen for å jakte.

Men selvfølgelig skal jeg ikke jakte, å jakte uten erfaring er mer som dyreplageri.

Får heller ta småjobber for folk rundt om i verden og kjøpe det jeg trenger av variert kost.

 

Vet ikke om jeg noensinne får bakkekontakt, slutter å være så naiv, og lar være å planlegge ting jeg sikkert aldri gjennomfører. Men faen, det kjennes godt.

 

Denne tråden har spora helt av btw.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Jeg er selv svært motivert for forsvaret, trener målrettet mot førstegangstjeneste som jeg regner med begynner en gang rundt juni. Har ikke vært på sesjon del 2 enda. Jeg føler en plikt og et ansvar til å bidra til forsvaret av dette landet, som har gitt meg så mange goder i mine snart 20 år. Som mann må man forsvare det man har kjært, og hva kan stå en nordmanns hjerte nærmere enn Norge.

 

Til tross for dette har jeg respekt for trådstarters synspunkter. Han er naiv, trolig svært bortskjemt og han lever i en fantasiverden. Han innrømmer det i alle fall selv. Jeg er også naiv, svært bortskjemt og jeg fantaserer hver dag om en hverdag som gir mening. Kan noen klandres for dette?

 

Om det er noe dette landet har gitt oss, så er det muligheten til å gjøre egne valg, lage sin egen skjebne. Rent praktisk vil det alltid finnes nok av oss forsvarsmotiverte der ute, til at de mindre motivert (som TS) kan få slippe å gjøre noe de absolutt ikke har lyst til. Jeg ser ingen problemstiling her.

 

Hetsingen fra visse i denne tråden blir mer aktuell først i en situasjon hvor Norge aktivt kommer i krig, og behovet for militært personell blir større.

Endret av Sitronsaft
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til tross for dette har jeg respekt for trådstarters synspunkter. Han er naiv, trolig svært bortskjemt og han lever i en fantasiverden. Han innrømmer det i alle fall selv. Jeg er også naiv, svært bortskjemt og jeg fantaserer hver dag om en hverdag som gir mening. Kan noen klandres for dette?

 

Må bare forsvare meg selv litt her, eller oppklare litt.

Det er sant at jeg lever i en fantasiverden, men det er ikke min skyld.

Samfunnet har bombardert meg til å tro at noe som helst betyr noe, og at jeg derfor må jobbe for det. Gjennom staten. Det er det som er fantastiverdenen.

I militæret skal jeg i bunn og grunn sloss for noe som ikke har verdi i seg selv, men som bare har fått meg til å tro at det har verdi? Er det ikke jeg som skal avgjøre hva jeg lever for? Jeg har heller aldri bedt om noe som helst av goder, er det da riktig å skulle stå i gjeld?

 

Jeg er ikke på jakt etter en hverdag med mening, jeg er heller ute etter å strippe all mening vekk fra livet mitt. En slags moderne nirvana.

Først når jeg har nådd bunnen kan jeg kanskje bygge opp igjen noe som er verdifullt.

 

Men jeg innrømmer igjen at jeg er naiv når jeg tenker på å flukte fra hverdagen. :)

Jeg høres kanskje sinnsyk ut, og det kan godt være tilfellet.

Og jeg er kanskje ekstra gretten på morran, noe som påvirker mine meninger.

Det får også være en trøst at jeg sjelden gjennomfører noe jeg starter. :p

 

Men tusen takk for et svært godt innlegg. :)

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om at du, som vernepliktig soldat, skal sloss og dø for landet ditt. Det har vi TMBN og andre vervede avdelinger til. Du får opplæring på skytebanen, diverse kurs og opplæring i stridsteknikk (trolig), men med mindre du selv velger å verve deg etter endt førstegangstjeneste er det ikke snakk om at du får bruk for stridsopplæringen du får i fgtj.

 

I fgtj. utfører du en jobb, enten det er snakk om vakthold, teknisk vedlikehold, velferdstjeneste for andre soldater, brannvern, transport, sanitet eller whatever. Kun noen få avdelinger i Hæren har en "over snittet operativ" funksjon, som kampeskadronen, panserbataljonen etc., men fremdeles er det bare øvelser det er snakk om. Forsvaret fungerer ikke som i Full Metal Jacket der alle trenes opp for å dra til Vietnam. Å bruke ord som "sloss" og "dø" når man argumenterer mot ftgj. blir bare feil.

 

Jeg skal ikke prøve å overtale deg til å avtjene fgtj., men husk at din forestilling av førstegangstjenesten neppe samsvarer helt med virkeligheten. Jeg selv trivdes veldig godt i førstegangstjenesten, som en ny type hverdag etter å ha gått på skole i 12 år i strekk, men det er klart dette ikke gjelder for alle.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Be om utsettelse og ta utanding til du er 27. Altså ikke hver dag, men kanskje en time i uka med engelsk. Når du er over 27 vil de ikke ha deg.

Ikke si at du ikke vil være med, de fanger opp de som ikke vil.

Er du sikker på det? Jeg har inntrykket av at de hovedsaklig er ute etter de som faktisk er ute etter å faktisk gjennomføre førstegangstjenesten.

 

Jeg ble ikke tjenestedyktig på grunn av eksem og tidligere historie hos psykolog.

 

Hei. Jeg er ei jente på 17, og er blitt kalt inn til sesjon del 2 som skjer ila neste skoleår. Jeg stod mellom valget å være helt ærlig på del 1- skjemaet eller å pynte på sannheten. Jeg var dønn ærlig og tok egentlig en risk, siden jeg har veldig lyst. Det er ingenting å si på det fysiske, men på det psykiske plan har jeg sosiale problemer og litt problemer med vold (kun ovenfor en mor som har mishandlet meg psykisk - (stabil ellers)), samt en dårlig bakgrunn med familie.

Jeg har vært inne hos BUP i en lang periode, snakket masse med forskjellige helsesøstere, en psykolog, skolelege, barnevernet, politi osv - og har dermed en del data liggendes på meg i systemet.

Du sier at du har en tidligere historie hos psykolog som avgjorde at du ikke ble tjenestedyktig. Jeg vet såklart ikke hva problemene dine var, men utifra hva dere har lest over - tror dere dette kan komme i veien for at jeg ikke kan fullføre FGTJ evt utdannelse i forsvaret?

Jeg er oppegående og fungerer "normalt", men er såklart påvirket av ting jeg har vært gjennom.

Det var en kombinasjon mellom sykdom som preger meg og denne tidligere historia som gjorde det.

 

Jeg tror ikke du skal ha noen problem med å komme inn i tjeneste dersom du sier at du virkelig har lyst til dette, og at du ikke har noen problemer nå til dags.

 

Jeg kan dessverre ikke si noe sikkert for hva legen på sesjon kommer til å si til deg, men tror ikke du har grunn til å frykte at du ikke komme inn i militæret.

Lenke til kommentar

Det mest elegante svaret er å starte egen trosretning, bli registrert som forstander innen denne og dermed med loven i hold nekte for tjeneste.

 

Hvordan:

http://www.gateavisa.no/blekka/ga152/religion/152rslik.html

 

De færreste som blir kalt inn til militærtjeneste er vel over 23 år, som er kravet i lov om trudomssamfunn § 24 for å kunne bli prest eller forstander...

Lenke til kommentar

Alle er nå litt sinnsyke av og til.

Jeg har nok bare lest for mange bøker av psykologer og filosofer som stiller spørsmål ved eksistensen og det indre. Får et helt nytt syn på ting.

Du sier at ingenting betyr noe, samtidig som du sier at du har lest bøker av både filosofer og psykologer. Hvordan kan det da ha seg at du ikke enda har skjønt at man må lage sine egne verdier, for å gi seg selv en grunn til å leve?

 

 

For å ikke gå helt off-topic:

Jeg skal inn i Sjøforsvaret 22.mars 2011, og jeg må si jeg grugleder meg. Jeg gleder meg til å treffe nye mennesker, se nye steder, få kurs som jeg kan dra nytte av og få fullført førstegangstjeneste på CV-en. Samtidig gruer jeg meg til å være borte fra kjæresten min i lange perioder, leve på lite penger (røyking er dyrt) og å gå i gakkgakk-uniform :p

 

Men jeg tror jeg vil ha godt av det, og jeg tror jeg kommer til å lære mye. Og jeg tror du også kommer til å ha veldig godt av det. Det at du ikke liker autoriteter eller tror på CV-er er ting som du burde legge av deg fort som faen. Slik er livet, det kommer alltid til å være folk som er høyere enn deg på en eller annen måte, og CV-en er viktig om du skal håpe på å få en jobb som passer deg.

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...