Gå til innhold

Republikanske motkandidater til Obama, 2012? Hvem?


Anbefalte innlegg

Hadde ikke gjort noe med fire år til med Obama. Men akkurat slik det ser ut nå har jeg vanskelig for å tro at han får noe gjenvalg.

Snarere tvert imot. Obama har svært høye approval ratings sammenliknet med mange tidligere presidenter, og det skal svært mye til for at han ikke får en periode til. Når ikke engang hans manglende evne eller vilje til å gjøre noe med underskuddet på statsbudsjettet eller hans bidrag til å polarisere det politiske landskapet (les: helsereformen) får ham til å bli upopulær, tror jeg rett og slett at det blir vanskelig for Republikaerne. At de ikke har noen gode motkandidater, hjelper selvsagt heller ikke.

 

De eneste noenlunde kjente kandidatene som er relativt sikre foreløpig, er Tim Pawlenty, Newt Gingrich og Buddy Roemer. Jeg er også forholdsvis overbevist om at Michele Bachmann, Gary Johnson, Mitt Romney og Mitch Daniels kommer til å stille. Bachmann kunngjorde nettopp at hun kommer til å starte en såkalt presidential exploratory committee.

 

Når det gjelder hovedvalgene, ligger det an til at Republikanerne får flertall i Senatet neste år, men jeg tror ikke at den drahjelpen de får i den forbindelse er nok til å sikre seg presidenten også. Til det er rett og slett kandidatene for dårlige og Obama for populær. Selv har jeg sansen for Gary Johnson, men han blir aldri valgt. Dersom jeg skulle valgt en god og realistisk kandidat, tror jeg at jeg ville sagt Mitch Daniels. Han har gjort en god jobb med å snu den økonomiske situasjonen i Indiana, og han er ikke veldig sosialt konservativ. Han er selvsagt ikke kjempekjent, men det kan endre seg med en god valgkamp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som Sara Palin satser på å bli neste US president

 

Hun har lagt ut på røvslikke-reise til Israel, og til og med pyntet seg med David-stjernen rundt halsen, som en ekte sionist

 

http://www.washingtonpost.com/blogs/under-god/post/sarah-palin-sports-star-of-david-necklace-during-israel-trip/2011/03/23/ABbpITPB_blog.html

 

post-10740-0-19561900-1301916560_thumb.jpg

 

(man blir som vi vet ikke president i USA uten å være forhåndsgodkjent av jøde-lobbyen)

 

Vi har nok litt av hvert å "glede" oss til hvis "hockey-mom" inntar White House? :roll:

Lenke til kommentar

Hva er det du vil fram til?

 

American public opinion is the biggest driver of US policy on Israel, not a zionist jewish mafia. The jewish lobby does have power, but mostly because it can create a strong voting block, not because it buys off politicians. Like most conspiracy theories the zionist conspiracy ignores the fact that all jews don't think the same.

 

Though it may be hard to understand for norwegians it is often irritating to hear foreigners talk as if they are citizens with voting rights, especially when they clearly have a distorted superficial knowledge of the USA.

 

It's kind of like your neighbor telling you how to raise your own children. You know that they cannot understand your children like you do, no matter how many times they see them run around the neighborhood.

 

I can understand being interested because of the effect of foreign policy of a superpower but often the level of scrutiny over domestic policy reveals something much deeper and more neurotic. Much like obsessing over your neighbor's taste in art or literature, its just plain strange sometimes.

 

Sorry, just had to blow off some steam!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pr i dag ligger Obama an til å bli gjenvalgt med grei margin. Den eneste han sliter mot er Mitt Romney, men selv da er det veldig jevnt. Snakket en del politikk med mine konservative slektninger i California. De stemte ikke på Obama, men hatet at han heller ikke og berømmet han faktisk for å forsøke å gjøre noe med helsevesenet. Så blir neppe noe Reaganvalg neste år med mindre ikke absolutt alt går til helvete, selv om GOP har noen våte drømmer om nettopp det.

Lenke til kommentar

Kan en av disse bli USAs neste president?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4079863.ece

Hvorfor prater de alltid med den Ole Moen om amerikansk politikk? Det som irriterer meg mest med han er at han later som om han har andre meninger enn han har. Men jeg har lest boken hans og han er som andre nordmenn klart venstrevridd og ikke nøytral i dette spørsmålet. Han har absolutt ingen forståelse for hva som irriterer høyresiden i USA. Han tror en tøffel er best for republikanerene hovedsakelig fordi han er mer enig med dem. En som er altfor nøytral vil ikke kunne vise at han er interesert i å gjøre noe med den amerikanske gjelden.

Lenke til kommentar

Kan en av disse bli USAs neste president?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4079863.ece

Hvorfor prater de alltid med den Ole Moen om amerikansk politikk? Det som irriterer meg mest med han er at han later som om han har andre meninger enn han har. Men jeg har lest boken hans og han er som andre nordmenn klart venstrevridd og ikke nøytral i dette spørsmålet. Han har absolutt ingen forståelse for hva som irriterer høyresiden i USA. Han tror en tøffel er best for republikanerene hovedsakelig fordi han er mer enig med dem. En som er altfor nøytral vil ikke kunne vise at han er interesert i å gjøre noe med den amerikanske gjelden.

 

 

Det finnes ikke mange forskere i Norge som studere USA, det sier Ole Moen selv og han mener det har noe å gjøre med antiamerikanisme. Europeiske stereotyper karakteriserer ikke så sjelden amerikanere som uvitende og selvopptatte i deres handlinger og livsstil. For en amerikaner kan det lett virke som om slike antiamerikanske holdninger altfor ofte heller knebler europeisk selvkritikk og evne til å nyansere.

Lenke til kommentar

Hvis valget hadde vært nå hadde Obama fått 42% av stemmene, og Ron Paul 41%, 17% hadde stemt på andre.

Min lenke

Den meningsmålingen er fra ett år tilbake. Rasmussen er for øvrig kjent for mer eller mindre konsekvent å overvurdere republikanske kandidaters oppslutning.

 

De siste meningsmålingene viser at den eneste republikanske kandidaten som for øyeblikket ligger an til å kunne slå Obama, er Rudy Guliani. Men det er selvsagt mye som kan skje innen 2012.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Hvis valget hadde vært nå hadde Obama fått 42% av stemmene, og Ron Paul 41%, 17% hadde stemt på andre.

Min lenke

Den meningsmålingen er fra ett år tilbake. Rasmussen er for øvrig kjent for mer eller mindre konsekvent å overvurdere republikanske kandidaters oppslutning.

 

De siste meningsmålingene viser at den eneste republikanske kandidaten som for øyeblikket ligger an til å kunne slå Obama, er Rudy Guliani. Men det er selvsagt mye som kan skje innen 2012.

 

 

Historisk sett har det blitt umulig for et annet parti å slå en sittende president uten en velkjent sterk kandidat. Faktum at det finnes ikke slik republikaner idag indikere at Obama vinner. På andre hånd, det er mye som kan hende, en annen Katrina eller terrorist aksjon osv...

Lenke til kommentar

Historisk sett har det blitt umulig for et annet parti å slå en sittende president uten en velkjent sterk kandidat. Faktum at det finnes ikke slik republikaner idag indikere at Obama vinner. På andre hånd, det er mye som kan hende, en annen Katrina eller terrorist aksjon osv...

Er ikke helt enig. Det ser ut som det er ganske avhengig av hvor populære de er før valget. Her har Obama et problem. For å gå igjennom presidenter som fikk gjenvalg og de som ikke gjorde det.

 

Gjenvalgt

Bush Jr: 50%

Clinton: 56%

Reagon: 60%

 

Ikke Gjenvalgt:

Carter: 33%

Bush Sn: 33%

 

Obama(nå): 45%

 

Altså, det er langt ifra sikkert at Obama vil vinne. Bush Jr vant med bare 2% av stemmene. Obama har en del å svare på, f.eks. at han ønsket å lage et forent amerika, men USA har aldri vært mer splittet enn nå. Hvordan han lurte uavhengige til å stemme på han ved å være moderat og dereter gå mot venstre og hvorfor han ikke har gjort noe med underskuddet og nekter å gjennomføre kutt. I tilegg har han mistet sin lidenskap.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Historisk sett har det blitt umulig for et annet parti å slå en sittende president uten en velkjent sterk kandidat. Faktum at det finnes ikke slik republikaner idag indikere at Obama vinner. På andre hånd, det er mye som kan hende, en annen Katrina eller terrorist aksjon osv...

Eller det som er mer sannsynlig: at økonomien går helt ad undas. Med tanke på at Obama bare øker og øker gjelden (det er beregnet at gjelden vil være på 21 billioner i 2016 dersom Obama får en andre periode), er det ikke helt usannsynlig at dollaren får seg en kraftig knekk. På et eller annet tidspunkt i ganske nær fremtid må det gå til helvete; spørsmålet er bare om det skjer før eller etter valget.

 

 

Er ikke helt enig. Det ser ut som det er ganske avhengig av hvor populære de er før valget. Her har Obama et problem. For å gå igjennom presidenter som fikk gjenvalg og de som ikke gjorde det.

Her sammenlikner du epler og bananer. Det er stor forskjell på valgresultater og meningsmålinger. Både Clinton og Reagan hadde lavere approval ratings enn Obama på samme tidspunkt, men vant likevel gjenvalg. Obama har ligget jevnt på 45-50 % gjennom hele sin presidentperiode hittil, og det er regnet som høyt. Kongressen ligger for eksempel på rundt 20-30 %.

 

Jeg er overbevist om at Obama kommer til å vinne uansett hvem han møter i presidentvalget. Det eneste som kan hindre ham i å vinne, er en kraftig forverring av økonomien. Jeg har noe tro på at en eventuell government shutdown vil slå ut negativt for Obama, siden han ikke har gjort noe som helst for å få til kutt i budsjettet, men spørsmålet er om det er nok, og det tror jeg ikke. Obama er rett og slett for populær. Selv folk som ikke støtter hans politikk, liker ham som person. På den måten er de mange sammenlikningene med Reagan berettiget. Og en slik karakter er særdeles vanskelig å slå, uansett om han polariserer det politiske landskapet, kjører økonomien i grøften og fører landet ut i nok en krig etter å ha lovet det motsatte.

Lenke til kommentar

Ingen som har nevnt Donald Trump her?

 

Jeg hadde litt sans for fyr'n før, men nå virker det som han har snev av stormannsgalskap? Se på intervjuet under.

 

Han er liksom den store smarte lederen (hans egne ord) som skal redde USA fra alt som angivelig er galt. Dessuten har han begynt å stille spm.tegn om hvorvidt Obama faktisk er født i USA (de fleste andre har vel lagt den ballen død)

 

Han ville helst slippe å bruke tiden på en mulig president-post (egne ord), men landet er såpass skakkjørt mener han, at han ikke har noe annet valg enn å offre seg til oppgaven

 

http://www.washingtonpost.com/blogs/post-partisan/post/trumps-disgusting-dangerous-dance-with-birthers/2011/03/04/AFB83ZvC_blog.html

 

Litt over middels oppblåst/populistisk blitt? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...