Gå til innhold

Amentio + Datakjeden = Svindel?


Anbefalte innlegg

Jeg har vært kunde hos Datakjeden/Amentio på Laksevåg i Bergen i mange år, problemene har stort sett vært dårlig lager, lang ventetid og at de ikke nødvendigvis har de varene på lager som lagerstatusen viser. Men dette er gammelt nytt...

 

Derimot håpte jeg på endringer når Amentio overtok butikken, noe som dessverre ikke har skjedd. Det har etter min erfaring stort sett bare blitt verre å være kunde der.

 

Den 12.10.2010 bestilte jeg 2*4 gb minne fra Amentio/Datakjeden, med levering i butikk. På Lager i butikk var det 1 og på leverandør lager 20+, noe som i mine øyne burde være en smal sak å levere, men ikke for Amentio/Datakjeden. Hver dag i 2 uker frem til 26.10 blir bestillingen utsatt med en dag.

 

Formiddagen 26.10 avbestiller jeg varen, siden det var gått så lang tid, og at jeg ikke ville vært i stand til å hente den pga. reise. En time etter får jeg beskjed på sms om at varen er ankommet Amentio/Datakjeden på Laksevåg. Sender da e-post til Amentio om at de kan se bort i fra avbestilling.

 

Ute på Laksevåg, etter særdeles lite venting (trikset er å komme 5-20 minutter før stengetid, hvis ikke bør man regne god tid der.) Så blir jeg presentert 1*4gb og 2*2gb brikker, med samme varenummer, hvor 2*2 brikkene er håndskrevet i en antistatisk pose, også kalt b-vare.

Siden dette er feil vare fra Amentio sin side, så nekter jeg å motta varene. Spør dem om hva som skjer med betalingen som er gjort på nett, og de sier at pengene blir tilbakebetalt med engang. (Det er også verd å nevne at ingen av minnebrikkene var merket som b-vare i nettbutikken).

 

Den 26.10 har Amentio ikke trukket noen penger fra min konto, ei heller 27.10. Derimot 28.10 blir det trukket en sum fra min konto.

 

8.11 blir det sendt en nokså sur e-post til Amentio hvor jeg påpeker deres feil og krever tilbakebetalt pengene mine umiddelbart. Noe som Amentio ennå ikke har gjort. De har ikke engang svart på e-post.

 

Status i nettbutikk: ”Ordrestatus: Levert”, med en slik status og ingen som svarer på e-post, så kan vel jeg vel i realiteten anse pengene som tapt, eller har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få tilbakebetalt det de skylder meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig får du pengene tilbake. De kan ikke ta betalt for varer som ikke er levert. Du har full rett til å returnere varer som er kjøpt på nett innen 14 dager. Jeg vil anta at det bare er Amentio som er trege. Ring dem og hør.

 

De har ikke en gang noen mulighet til å nekte å gi deg tilbake pengene. Du er sikret i forbrukerkjøpsloven. Men jeg tviler på at de har tenkt å være vanskelige for min erfaring med dem er at de vanligvis er ganske ordentlige (men trege og rotete til tider).

Lenke til kommentar

Datakjeden har mye rot for tiden, regner med det kommer til å ta en god stund til alle ansatte kommer seg inn i det nye datasystemet og får ting til å virke.

 

Var innom Datakjeden onsdag denne uken å da var det ordrer til kunder som var blitt 'borte', kanskje ikke så rart da noen av de ansatte ikke har fått en tilfredstillende opplæring i det nye systemet.

 

La inn en bestilling på en cpu kjøler tidligere i sommer, kjøleren kom etter 2 måneder ! men da hadde jeg allerede kjøpt samme kjøler fra Netshop.

 

Trådstarter får nok pengene tilbake, ting ser bare ut til å ta lang tid med Amentio Datakjeden.

Lenke til kommentar

Er enig at sammenslåing av Amentio + datakjeden er dårlig kompinasjon.

 

Omtrent som å slå f.eks et egg med balltre blir jo bare søl.

 

Har gjort en del bestillinger, betale med visakort hent i butikk, greit nok, skal gå på 2 dager i følge amentio, men i praksis tar det 7-10 dager å bestille en nero 9 oem i datakjeden oslo man skulle tro dette var ille nok, men så trenger man normaltsett pass for å kunne hente varen, siden selgerene ikke kan gi noe hentenummer, det er ikke normaltsett mulig å betale i butikk i datakjeden lengere, man må forhåndsbetale, rett og slett fordi amentio vil sikre seg penger og kunder.

 

Har også kjøpt brukte DDR2 4 GB ram brikker, som flere selger sa at varen var teste, mens som var defekte.

 

I tillegg har jeg klart å bestille kingston 8 GB USB minnepenn til 50 kr ved å betale i butikk, gikk greit til jeg kom i butikken dagen etterpå, men da var det fyfy at selgerene tok en vare fra butikklageret isteden for amentios lager i trondheim, om jeg bestilte på internett.

Lenke til kommentar

Høyres meir ut som ein enkel feil. At Amentio ikkje leverer varer på tida er kjent. Men så lenge dei er best på pris og frakt så har eg ingen problemer med å vente ein månad på varene eg har bestilt. Må eg ha varene fort så bestiller eg heller frå PS, Dustin eller Komplett.

 

Derimot så må eg skryte over Amentio sin retur policy nå. Leverte tilbake ein defekt harddisk nettopp. Fekk ny harddisk på flekken mens eg var i butikken. Super service :thumbup:

 

Eg må også si at eg liker veldig godt at eg kan handle på nett og hente "gratis" i butikk. Det har blitt mange små handler hos Amentio i det siste :)

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Hei. Har ikke hatt dårlig erfaring med Amentio som du. Har bestilt mye derfra de siste årene. Passer på å ikke bestille ting som ikke er på lager. Når det drøyer med levering, som har skjedd et par ganger, så har jeg avbestilt uten problemer. En gang fikk jeg feil vare, men det var pga feil produktkode hos en av de som Amentio bestiller fra. Fikk ny og riktig vare raskt fra dem.

 

Har hentet i butikk et par ganger også, og det har jeg ikke hatt problemer med heller.

 

Så ting kan nok gå galt, men jeg tror ikke det er regelen som det høres ut som her...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Det er ikkje bare snakk om å være uheldig, det er snakk om Amentio tross alt ;)

Enig :whistle:

 

 

Jeg holder meg kunn til Komplett\Mpx og Netshop.

Handlet for mange tusen hos begge. Heller aldri hatt noen problemer med de. Liker også leveringstiden til komplett og netshop :love:

Bestillte en router tidligere idag. Ikke mange timene etterpå fikk jeg en sms om at varen kommer på døren imorgen :new_woot:

 

Betaler gjerne noen kroner ekstra for supporten \ tryggheten om at det faktisk ikke blir noe rot. :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg holder meg kunn til Komplett\Mpx og Netshop.

Handlet for mange tusen hos begge. Heller aldri hatt noen problemer med de. Liker også leveringstiden til komplett og netshop :love:

Bestillte en router tidligere idag. Ikke mange timene etterpå fikk jeg en sms om at varen kommer på døren imorgen :new_woot:

 

Betaler gjerne noen kroner ekstra for supporten \ tryggheten om at det faktisk ikke blir noe rot. :ph34r:

 

Bare for å kverrulere litt :tease: Dersom du utelukkenede holder deg til Komplett/MPX og Netshop, hvordan kan du si noe om Amentio?

Lenke til kommentar

Bare for å kverrulere litt :tease: Dersom du utelukkenede holder deg til Komplett/MPX og Netshop, hvordan kan du si noe om Amentio?

Har hørt så ekstremt mange tilfeller av dårlig support\sende tid osv fra Amentio fra både folk jeg kjenner, og folk fra forumet her.

 

Er klart at det hender at man kan være uheldig hos mpx\komplett og netshop også, men min etter mitt hode er de mere efarende på nettbutikk :whistle:

Lenke til kommentar

Har vel egentlig ingenting å utsette på Amentio/Datakjeden jeg heller. Bestilt varer for henting både ved Lade og Tiller i Trondheim. Er nok større sjanse for at en ny forumtråd dukker opp hvis noen er misfornøyd, enn om en handel går som den skal...

 

Men så har jeg stort sett kun bestilt varer som har vært på lokalt lager. Virker på meg ihvertfall at lagerstatus har fungert ganske greit på de enkelte butikkene.

Lenke til kommentar

Bare for å kverrulere litt :tease: Dersom du utelukkenede holder deg til Komplett/MPX og Netshop, hvordan kan du si noe om Amentio?

Har hørt så ekstremt mange tilfeller av dårlig support\sende tid osv fra Amentio fra både folk jeg kjenner, og folk fra forumet her.

 

Er klart at det hender at man kan være uheldig hos mpx\komplett og netshop også, men min etter mitt hode er de mere efarende på nettbutikk :whistle:

 

Så det er altså ikke dine erfaringer, men heller synsing... Som sagt tidligere Amentio har fungert utmerket for meg og har ikke hatt problemer. Liker også at jeg nå kan hente varene porto-fritt i nærmeste butikk.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Så det er altså ikke dine erfaringer, men heller synsing... Som sagt tidligere Amentio har fungert utmerket for meg og har ikke hatt problemer. Liker også at jeg nå kan hente varene porto-fritt i nærmeste butikk.

Jeg har bestillt én gang fra amentio, da tok det rundt 1 uke levering.

 

Så har ikke handlet nok for å ha en "egen" efaring. Bare sa hva de fleste jeg kjenner\vet om som har kjøpt derfra mener :)

 

Uansett så får jeg som oftest pakken på døren dagen etter jeg bestiller noe hos komplett\netshop.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte varer for 12 000 den 01.11 nå skriver vi 17.....

Alt var på lager når jeg betilte, før det på mystisk vis ikke var på lager neste dag.

De har trukket pengene, og jeg begynner nå å lure hvordan dette skal ende.

 

Varene har ivertfall skiftet status til "grønn" men datoen for levering skyves forsatt frem hver dag.

 

Edit: Vil bare presisere at jeg også nesten alltid handlet hos Netshop, men ikke alle har den laptoppen man har lyst på.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Jeg bestilte varer for 12 000 den 01.11 nå skriver vi 17.....

Alt var på lager når jeg betilte, før det på mystisk vis ikke var på lager neste dag.

De har trukket pengene, og jeg begynner nå å lure hvordan dette skal ende.

 

Varene har ivertfall skiftet status til "grønn" men datoen for levering skyves forsatt frem hver dag.

Du er blitt eid  laugh.gif

 

 

 

 

Man får det man betaler for. Lite...

 

 

Lenke til kommentar

Synes ikke synd på noen av dere. Hvis dere ikke klarer å lese og søke litt rundt på forumet før dere bestiller får dere bare kose dere med lange leveringstider og 93848 ulike forsendelser/pakker/leverandører på en ordre. Google er en fin ting blant annet. Vet ikke hvor mange ganger jeg har lest samme regla om og om igjen her på forumet med det er mange. Og det er ikke noe nytt fenomen. Det er faktisk flere år gammelt. Hvorfor? Jo, fordi det eneste som er i hodet på enkelte når de skal kjøpe noe er pris. PRIS PRIS PRIS og ikke noe som helst annet. Så lenge prisen er 50 øre lavere enn alle andre og lagerstatusen på alle varer viser 9000+ vibrerer det i bestillingsfingrene til enkelte. Musa går varm og vips er det gjort.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ikke der pga pris, men lager status. Litt må man da kunne forvente av en butikk som skal drive i Norge? Jeg har hørt mye dritt om Netshop også, men de har aldri sviktet meg, get my point?

 

Ville bare si jeg fikk varene på Fredag den 19, så de kom til slutt. Men jeg ga klar beskjed om hva jeg mente om de lager status opplegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...