Gå til innhold

Neste generasjon antivirus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter så mange år med virusbekjempelse, er det rart ikke Microsoft snart begynner å tenke på årsaken til at virus er et problem i stedet for bare å rette opp konsekvensene av problemet. Arktitekturen som Windows-platformen er i utgangspunktet sårbar for virus - begrepet virus gir (nesten) bare mening i forbindelse med denne plattformen (ja, jeg er klar over at virus konseptuelt kan konstrueres på andre plattformer). Jeg savner å se en diskusjon eller forslag (fra Microsoft) som retter seg mot forebygging.

 

Men, men. Folk bryr seg ikke om dette (heller).

 

 

God helg!

Lenke til kommentar

Microsoft har jo store endringer i rettighetspolitikken til Windows med Vista. Problemet ligger i at altfor mange tredjepartsleverandører krever "root" tilgang når programvare skal bli installert.

 

Spørsmålet ligger vell heller i kor mange her på forumet som har deaktivert UAC fordi den popper altfor ofte opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter så mange år med virusbekjempelse, er det rart ikke Microsoft snart begynner å tenke på årsaken til at virus er et problem i stedet for bare å rette opp konsekvensene av problemet. Arktitekturen som Windows-platformen er i utgangspunktet sårbar for virus - begrepet virus gir (nesten) bare mening i forbindelse med denne plattformen (ja, jeg er klar over at virus konseptuelt kan konstrueres på andre plattformer). Jeg savner å se en diskusjon eller forslag (fra Microsoft) som retter seg mot forebygging.

 

Men, men. Folk bryr seg ikke om dette (heller).

 

 

God helg!

 

Siden du er ekspert på Windows-arkitektur forklar gjenre hvilke kjernekomponenter som er problemet og hvordan disse kan implementeres bedre.

Lenke til kommentar

adder1972 om de skal ta en diskusjon for å gjøre noe med grunnen til at virus finns på windows. hadde de jo måtte ta en diskusjon på hvordan skal vi få vår markedsandel ned, kraftig ned.

 

virus og annen ondsinnet kode blir laget til windows fordi det er sinsykt mange windows maskiner der ute.

 

og fordi veldig mange som bruker windows ikke er klar over hva de gjør og følgelig innsatalere alt mulig rot.

 

det samme problemet ville man hat på både linux og osX, om de hadde hatt like stor markedsandel.

 

Virus i seg selv er veldig sjedlen i dag. trojanere derimot er veldig utbredt. og det kommer av at folk tillater at ting instaleres. dvs faktisk klikker instaler, og så i tilleg gir det "root" tilgang, samme som man evt hadde måtte gjøre på et annet os.

 

virus truselen i seg selv er ikke mindre på osx eller linux og det er gang på gang, vist at det er MINST like enkelt å komme seg inn på osx osv via nettsider som det er å komme seg inn i windows. tenker feks på hacker conf som går vært år.

var det lang tid de brukte på å komme seg inn i osx via safari i år? 10sek???

Lenke til kommentar

For sent, alle med IQ over 80 går heller over på Linux, enn å fortsette å kaste bort penger på noe som er dyrt, tregt og latterlig fullt av sikkerhetshull.

 

brukere og bedrifter forsøkes fanget med .NET og Silverlight, men det er krampetrekninger til en utdøende dinosaur.

 

Bare tullinger vil programmere i ting som begrenser dem til bare microsoft OS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vis meg hvor alle med IQ over 80 går over på Linux. Dyrt, ikke så alt for dyrt for Windows, tregt? Neppe, bare ikke installer alt skitet du kan installere så går det ganske så fort! Sikkerhetshull, kom igjen da, alle med en IQ over 80 burde vite at det finnes skadelige program på internett, og det er igrunnen ganske så vanskelig å få seg virus på maskinen.. Har hatt Win7 ganske så lenge nå, enda ikke ett virus.

Lenke til kommentar

For sent, alle med IQ over 80 går heller over på Linux, enn å fortsette å kaste bort penger på noe som er dyrt, tregt og latterlig fullt av sikkerhetshull.

Tror det er noe feil med argumentene dine. Jeg har over 80 i IQ, og har ikke gått over på Linux.

 

 

Greit folk liker å kaste dritt mot Windows, men kan i hvert fall holde seg saklig, og ikke dømme brukerne. I så måte kan jeg komme med et utsagn jeg fikk mye pes for her på forumet en gang:

 

Linux-brukere er nerdenes svar på Jehovas Vitner.

 

Noe jeg sier, pga det omtrent religiøse forholdet mange har til noe som i bunn og grunn er et OS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For sent, alle med IQ over 80 går heller over på Linux, enn å fortsette å kaste bort penger på noe som er dyrt, tregt og latterlig fullt av sikkerhetshull.

 

brukere og bedrifter forsøkes fanget med .NET og Silverlight, men det er krampetrekninger til en utdøende dinosaur.

 

Bare tullinger vil programmere i ting som begrenser dem til bare microsoft OS.

Du lever tydeligvis ikke i den virkelige verden. Jeg hater windows (pre 7) like mye som enhver, men å tro at det er bare å hoppe på linux er idioti. Selv for private starter problemene allerede før du begynner, for plutselig hører du på en eller annen som ambefaler Ubuntu. Da er du fucked from the get go.

 

Jeg vet ikke om det finnes en linux distro med en ok læringskurve, men jeg setter store tvil på det utifra det jeg har prøvd. Hovedproblemet er ikke systemet selv engang, det største problemet er at det meste du finer av hjelp på nettet er laget av erfarne, for erfarne. Feilsøking i Windows er enkelt så lenge du har tilgang til google.

 

Og ikke la meg starte på bedrifter eller gamere for den slags skyld. Om det er et alternativ så er det - gud forby - MacOS

Endret av Zappy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Siden du er ekspert på Windows-arkitektur forklar gjenre hvilke kjernekomponenter som er problemet og hvordan disse kan implementeres bedre.

 

Siden du betviler allmen kunnskap er som er godt etterprøvd: Hvorfor var Apple OS plaget av Virus, og hvorfor ble de borte over natten når det ble til OS X og brukte unix arkitektur?

Venter på svar.

 

Feilsøking i Windows er enkelt så lenge du har tilgang til google.

 

"Programmet har krasjet, vennligst lukk"

Jeg tror du kjenner deg igjen i denne, for det gjør jeg.

Eller hva med en STOR tallrekke av tilfeldige tall? Tallene er for feilkoder, hvorfor blir ikke den egentlige feilmeldingen lest opp på skjermen? Eller hva med når filer låset program, og Windows mangler evene til å fortelle hvilken prosses som låser filen. De kunne f.eks ha sagt: "Fil er låst, program.exe låser den".

Feilsøking i Windows er et generelt herk så lenge du ikke har helt vanelig problemer.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

"Beskyttelsen mot skadelige nettsider skal visstnok være fjernet i beta 2, fordi det viste seg at denne brukte for store maskinressurser. "

Denne er jo kjempefin! Når jeg klikker på tvilsome links på leenks.com popper den opp og fjerner skadelig javascript som ikke engang NoScript fanger.

Bare å holde seg til 1.0 det inntil videre. Vil dog tippe at beskyttelsen mot skadelige nettsider kommer på plass når 2.0 er ferdig? :roll:

 

Og ja, erfart lignende som deg. Etter å ha grublet over om det var "noe liv" i MSE i heletatt (gjør liksom så lite vesen av seg) så en dag spratt den jaggu opp å fjernet/isolerte en Trojaner fra en nettside jeg var innom. It's alive! :D

Lenke til kommentar

Mye ondsinnet kode er nok blitt "innstalert" av bruker selv via troianere, da hjelper det lite hvilket os man bruker. Disse personene ville gitt programmet som kommer med en troianer administrator rettighet uansett. (Selv om windows sikkert har mangen ganger flere slike skadelige program en andre, pga størst brukermasse.)

Det er ikke sjelden jeg kommer til en maskin og ser en haug med search barer som er innstalert i Explorer, når jeg spør hvorfor de har innstalert dette søppelet får jeg altid svaret "jeg har ikke innstalert noe.." (la ryddejobben begynne.)

 

Det Microsoft kunne gjort for å minske faren for spredning av ondsinnet kode, var å åpne en egen programmvare butikk, slik som Apple nå gjør for OSX (og pakkebrønner for Linux?).

Da hadde den novice bruker hatt et sted de kunne gått hvor de viste de kunne få trygg programmvare. (Microsoft ville vel fått et dusin antitrust søksmål i annsiktet)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

liker meget godt at den antivirusen bare sjekker filer når de lagres/skrives til.

Til de som hevder linux og osx ting... Det er en grunn til at de fremdeles har en stabil sammenlagt utbredelse på 5-6% av desktopmarkedet.

Lenke til kommentar

 

Det Microsoft kunne gjort for å minske faren for spredning av ondsinnet kode, var å åpne en egen programmvare butikk, slik som Apple nå gjør for OSX (og pakkebrønner for Linux?).

Da hadde den novice bruker hatt et sted de kunne gått hvor de viste de kunne få trygg programmvare. (Microsoft ville vel fått et dusin antitrust søksmål i annsiktet)

 

Enig. Jeg bare ser for meg at anti-trust advokatene får 10-doblet honorarene sine.

 

Forøvrig en interessant link for de som er interessert i pakkebehandlere på windows :

Lenke til kommentar

Siden du betviler allmen kunnskap er som er godt etterprøvd: Hvorfor var Apple OS plaget av Virus, og hvorfor ble de borte over natten når det ble til OS X og brukte unix arkitektur?

Venter på svar.

La meg gjenta spørsmålet: Hvis det er allmenn kunnskap at Windows arkitekturen sliter med store problemer kan du vel gi meg en detaljert beskrivelse av hvilke kjernekomponenter som er galt konstruert og hvordan de kan implementeres bedre.

Lenke til kommentar
Til de som hevder linux og osx ting... Det er en grunn til at de fremdeles har en stabil sammenlagt utbredelse på 5-6% av desktopmarkedet.

Det er nok mange årsaker. To av de er nok uvitenhet og gammel vane.

 

- Gammel vane: Jeg tipper minst en av tre bruker Windows av gammel vane (de som vet om bedre alternativer for sin bruk men ikke gidder å bytte)

 

- Uvitenhet: Jeg tipper minst en av tre bruker Windows fordi de ikke vet om alternativene eller ikke vet nok om hva alternativene tilbyr.

 

Dvs. at jeg tror at mindre enn en av tre bruker Windows fordi det faktisk er best for deres bruk.

Lenke til kommentar
Til de som hevder linux og osx ting... Det er en grunn til at de fremdeles har en stabil sammenlagt utbredelse på 5-6% av desktopmarkedet.

Det er nok mange årsaker. To av de er nok uvitenhet og gammel vane.

 

- Gammel vane: Jeg tipper minst en av tre bruker Windows av gammel vane (de som vet om bedre alternativer for sin bruk men ikke gidder å bytte)

 

- Uvitenhet: Jeg tipper minst en av tre bruker Windows fordi de ikke vet om alternativene eller ikke vet nok om hva alternativene tilbyr.

 

Dvs. at jeg tror at mindre enn en av tre bruker Windows fordi det faktisk er best for deres bruk.

 

Fanboy drømmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...