Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nedlasting av torrents lammer nettet


Anbefalte innlegg

Jeg har lest på forum og googlet men finner ikke svar.

 

Ved nedlastning av torrents er nettet delvis eller helt nede. Det gjelder for de som er koblet opp trådløst og med kabel. Noen ganger faller det helt ut.

 

OS: w7

Router: Linksys WRT54GS

Program jeg nå bruker: Bitcomet

Hastighet på internett: Mbps 12/2.5

 

Jeg har prøvd følgende:

Begrenset opp/ned-lastningshastighet med omtrent 80%.

 

Har dere noen forslag? Beklager hvis dette er tatt opp før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen teknisk innsikt, men logisk nok så vil jo nettet stoppe når du struper nettet ditt ved nedlasting, som du også har forstått.

 

Men når det kommer til at du begrenser opp/ned-hastigheten på torrenten, og fremdeles får problemer, så vet jeg dessverre ikke hva problemet kan være.

 

Når jeg bruker torrent, og bruker nettet samtidig, begrenser jeg gjerne downloaden til 1.5mbit/s og kan fint surfe videre. Men merker så klart en viss begrensning.

 

Når jeg kjøre på fullt (2.8 mbit/s til 3 mbit/s), så tar kanskje vg.no 2 min å loade. Men det er jo igjen pga jeg struper hele linja.

 

Prøvd utorrent? Hadde lignende problemer for lenge siden, og selv om jeg ikke vet akkurat hvorfor, ordnet det seg ved at jeg skiftet program.

 

Jeg brukre også utorrent, kanskje derfor ting fungerer som det skal? :)

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

Torrents skiller seg fra vanlige nedlastinger siden man tross alt er koblet opp mot mange hundre brukere som man laster ned og opp til. En del routere takler dette dårlig og pakkene hoper seg opp. Hadde samme problemet med en gammel router jeg hadde.

 

Routeren din er 8 år gammel (første utgaven ihvertfall) og er nok synderen i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Du må inn på ruteren og leke litt med innstillingene. Jeg kjører en annen firmware enn originalen (DD-WRT), men tror det skal hete noenlunde det samme.

Finn noe som ligner på dette:

http://www.dd-wrt.com/wiki/images/5/5d/IPFilterSettings.png

 

edit:

IP Filter Settings (adjust these for P2P)

If you have any peer-to-peer (P2P) applications running on your network please increase the maximum ports and lower the TCP/UDP timeouts. This is necessary to maintain router stability because peer-to-peer applications open many connections and don't close them properly. Consider using these:

 

* Maximum Ports: 4096

* TCP Timeout: 120 sec

* UDP Timeout: 120 sec

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Har delvis samme problemet selv men her er problemet lokalt på maskinen.

 

Etter en stund på uTorrent fungerer ikke web-surfing. MSN, IRC, uTorrent etc. fungerer fint men ikke http. Å redusere båndbredden i uTorrent hjelper ingenting. Problemet varer også en god stund etter jeg har avslutta uTorrent. Må disable nettverksadapteren og enable den igjen så fungerer alt.

Lenke til kommentar

husker jeg hadde et lignende problem før, da var det eset antivirus som fokka opp det meste av linja slik at alt stoppet unntatt utorrent.

Legg til en exception i antiviruset ditt og se om det hjelper.

(eller bytt til noe annet a.v.)

 

 

Så jeg er faktisk 100% sikker på at dette er problemet!

gi tilbakemelding.

Endret av 530XD
Lenke til kommentar

Du kan prøve og legge inn DD-WRT firmware på routeren i steden for den fra Linksys, den er uendelig mye bedre.

Har sett litt på det nå. Det er mye jobb, og jeg usikker på om jeg vil begynne med det. Er det vanskelig? Jeg leser at det er fare for å ødelegge routeren helt.

 

post-6164-0-80726700-1289766870_thumb.png

 

i uTorrent finner du tilkoblingar. sett globalt til rundt 50-80 tilkoblinar.. og du vil få større hastigheit og meir stabilt nett

Dette har fungert til en viss grad. Har satt global til 70. Ikke fått testet det helt enda. Virker hvertfall mye bedre enn tidligere. Takk

 

 

Legg til en exception i antiviruset ditt og se om det hjelper.

(eller bytt til noe annet a.v.)

Så jeg er faktisk 100% sikker på at dette er problemet!

gi tilbakemelding.

Bruker nå uTorrent. Den sørger for å lage exception i antiviruset auto. Bruker avast.

 

tl;dr.. Burde jeg kjøpe ny router?

Lenke til kommentar

Har nesten samme ruter og jeg må innrømme at routern slet ved torrent / online spill om mange var koblet til. Dette var med orginal firmwaren.

La inn nyeste DDR-WRT og da har alt fungert. Den er også bedre på oppsett og er veldig stabil. Wrt54g er modellen jeg har. Har 12 maskiner på med kabel og wifi, aldri mistet tilkobling.

Lenke til kommentar

Hastighet på internett: Mbps 12/2.5

 

Jeg har prøvd følgende:

Begrenset opp/ned-lastningshastighet med omtrent 80%.

Nå kan ikke jeg mye om det her, men om du i et program setter opp/ned til en bestemt % setter man ikke det da til % av nettverket? Si du har 100mbit så er resterende 20% fremdeles 20mbit. Tar ikke hensyn til linje, bare nettverket.

Lenke til kommentar

Hvis du går hit kan du se en sammenligning av en drøss med ulike routere.

 

Select benchmark: 'Maximum Simultaneous Connections' gir deg et overblikk over hvor god en router er til å håndtere bittorrent-trafikk. WRT54G ligger ikke akkurat øverst på listen, for å si det sånn. (Jeg vet ikke hva DD-WRT gjør av forbedringer her.)

 

Forøvrig, har du prøvd å sette max. upload speed i uTorrent til 80-90% av max. upload speed for din internettlinje? (Husk at den ene er oppgitt i kiloBYTE/s og den andre i kiloBIT/s ...)

 

(Hvis du seeder max, så vil det kunne gå ut over din download speed. For hver pakke din PC mottar, må den sende en ACK-pakke tilbake til senderen. Hvis en ACK-pakke blir forsinket fordi den må stå i kø med alle andre pakker som skal sendes ut, så vil dette påvirke download speed.)

Lenke til kommentar

Har nesten samme ruter og jeg må innrømme at routern slet ved torrent / online spill om mange var koblet til. Dette var med orginal firmwaren.

La inn nyeste DDR-WRT og da har alt fungert. Den er også bedre på oppsett og er veldig stabil. Wrt54g er modellen jeg har. Har 12 maskiner på med kabel og wifi, aldri mistet tilkobling.

Er dette vanskelig? Det så ut som en stor jobb, da jeg leste om det på wikien deres. Flere timers arbeid?

 

Nå kan ikke jeg mye om det her, men om du i et program setter opp/ned til en bestemt % setter man ikke det da til % av nettverket? Si du har 100mbit så er resterende 20% fremdeles 20mbit. Tar ikke hensyn til linje, bare nettverket.

Jeg har satt maks-opp til 800 kB/s, maks ned til 2000 kB/s.

 

Hvilken versjon av routeren har du? WRT54GS v?.?

Jeg trodde ikke det hadde så mye å si.. WRT54GS v. 6.0. Er denne virkelig så utdatert? 8 år gammel? Burde jeg kjøpe ny?

 

Hvis du går hit kan du se en sammenligning av en drøss med ulike routere.

 

Select benchmark: 'Maximum Simultaneous Connections' gir deg et overblikk over hvor god en router er til å håndtere bittorrent-trafikk. WRT54G ligger ikke akkurat øverst på listen, for å si det sånn. (Jeg vet ikke hva DD-WRT gjør av forbedringer her.)

 

Forøvrig, har du prøvd å sette max. upload speed i uTorrent til 80-90% av max. upload speed for din internettlinje? (Husk at den ene er oppgitt i kiloBYTE/s og den andre i kiloBIT/s ...)

 

(Hvis du seeder max, så vil det kunne gå ut over din download speed. For hver pakke din PC mottar, må den sende en ACK-pakke tilbake til senderen. Hvis en ACK-pakke blir forsinket fordi den må stå i kø med alle andre pakker som skal sendes ut, så vil dette påvirke download speed.)

 

Slik jeg skrev over:

Jeg har satt maks-opp til 800 kB/s, maks ned til 2000 kB/s. Antall connections til 70. Det funker det da?

Takk for opplysende svar. Jeg lurer likevel fortsatt på hva jeg burde gjøre?

Kan det hende det er noe virus som går rundt på nettverket og som bare aktiveres ved P2P-traffikk?

Lenke til kommentar

 

Jeg har satt maks-opp til 800 kB/s, maks ned til 2000 kB/s. Antall connections til 70. Det funker det da? 

 

800 kB/s er mye mer enn linjen din klarer i upload, så jeg vil tro at problemet ditt ligger der. Prøv å begrens upload til ca. 250 kB/s og se om det hjelper.

 

Edit: 2,5mb/s /8 = 312,5kB/s

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

Det er ikke veldig enkelt å legge inn DD-WRT på denne, og siden den er temmelig begrenset i hardware så vil jeg anbefale en oppgradering til nyere router.

Buffalo WZR-HP-G300NH koster ca 700kr og har Gigabit og raskt trådløsnett. I tillegg har den brukbar CPU og RAM, som ikke blir svett ved torrentbruk. Den har også innebygd torrentklient, som gjør at du kan slå av PC mens du laster ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...