Gå til innhold

Anmeldelse: Rockband 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nice lesestoff. :)

Noe mer om trommene? Hvordan føles de i forhold til tidligere utgaver? Selv om man teknisk sett har spilt trommer tidligere, har man aldri trengt å treffe veldig presist. Og dessuten spiller man ikke "ekte" trommer selv på ekspert i tidligere spill.

 

Jeg har ikke lekt meg nok med trommer til å kunne si noe konkret om hvordan de føles kontra ekte trommer eller standard-rockband-trommene. Vet såpass at pro-trommesettet har en ekstra cymbal, sånn at det totalt er tre av dem, kontra to i "lekeutgaven".

 

Det blir jo forsåvidt ikke "ekte" piano før du spiller fulle akkorder og melodier heller, men med pro-keys er det faktisk samsvar mellom tonene du ser på skjermen og de du faktisk spiller.

 

Å mestre gitaren, plinkeplanken og trommene blir nok et årsprosjekt for min egen del - det er ikke gjort i en håndvending.

Lenke til kommentar

Man lærer seg ikke å spille instrumenter av å hamre løs på plastdingser man blir ekspert i etter to dager. Slutt å innbill dere at dette i det hele tatt gjør folk flinkere musikalsk, for det er bare ren bullshit.

 

Har du prøvd rockband/guitar hero? Det sier seg selv at man ikke lærer å spille gitar gjennom rockband. Men om man f.eks. spiller med trommene får man etterhvert forståelse for hvordan en spiller trommer i virkeligheten, i hvertfall er det min erfaring. Om spillet ikke utvikler ferdigheter kan det allikevel inspirere til å gjøre noe musikalsk...

Lenke til kommentar

Jeg skulle nå tro at trommer er de såkalte "pro" instrumentene man kan bli minst god på ift. reell utøvelse.

Gitar i Pro virker vesentlig mer naturtro og kan fint sammenlignes med å sitte på gutterommet og lære seg de "kule riffene" med en gitar. Keyboard er sikkert der man kommer "nærmest" selv om det i rekkevidde virket som noe man kjøper på "Toys'R Us" i 3-5 avdelingen.

 

Ellers er dette som alle yrker, man blir ikke nødvendigvis en god musiker av dette "pro" greiene på samme måte som man ofte ikke blir en god ikt-faglig bare med å fikle på amatørnivå.

 

"Pro" gitaren som er avbildet virker dog såpass realistisk at man kan sammenligne det litt med hvor god man blir til å kjøre bil av å spille gode bilsimulatorer, eller flysimulatorer som FlightSimX. Mao. ikke spesielt god men man lærer alikevel absolutt noe relevant.

Jeg ser for meg at Rockband 3 med eks. Pro-Gitar vil gi deg en vesentlig mer givende start på læringen enn å sitte å fikle i all ensomhet med noteark eller leke ren hermegåsa.

 

Dette avhenger helt av gjennomføringen som vi ikke vet noe om ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Selvsagt blir man bedre til å spille gitar ved å faktisk spille på en ekte gitar med 6 strenger og midi-utgang, det sier seg selv (så sant man mesterer utfordringene i spillet). Dersom jeg sitter med en 6 strengs Fender el-gitar, og klarer å spille f.eks. en Muse låt i pro mode på det vanskeligste nivået, dvs helt likt som gitaristen i Muse faktisk spiller den låta, så er det et uendelig langt skritt fra hvor jeg er nå. Jeg er nok ikke like god som gitaristen i Muse, men da kan jeg en låt, og forhåpentligvis klarer jeg å spille den etter at jeg har slått av XBOXen. I RB3 i pro mode så kommer gitartracket fra gitaren, og ikke fra en forhåndsinnspilt lydfil som mutes avhengig av om du treffer noen knapper til riktig tid eller ikke.

 

Når det gjelder keyboardet, så er det også god øving, men det er litt lite, så RB3 improviserer med å flytte rundt på dekningsområdet av et ekte keyboard. Absolutt god trening det å, men kan kanskje bli litt forvirrende å igjenspille det på et ekte keyboard/piano.

 

Ang trommene, så er det klart at det kan hjelpe deg mye med å navigere rundt på trommene samt få inn litt rytme, men der tror jeg nok at man er lengst unna av pro instrumentene. Litt usikker, har strengt tatt null peiling på trommer, selv om jeg kjøpte settet til GH4 da det var nytt. Slitsomt i leggen å tråkke på fotpedalen, hehe.

 

Men av de instrumentene, så blir nok Fender-gitaren det mest realistiske. Nå skal ikke jeg ta munnen for full her siden jeg enda ikke har prøvd dette, er mulig at Harmonix har gjort en dårlig jobb. Men basert på hva jeg har hørt fra et begrenset knippe folk som har prøvd dette, så virker det vanvittig bra. Så da er det bare å glede seg til 3. mars, inntil da så får jeg spille på keyboardet eller noe sånt. Kommer ikke det ut nå til fredag eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Man lærer seg ikke å spille instrumenter av å hamre løs på plastdingser man blir ekspert i etter to dager. Slutt å innbill dere at dette i det hele tatt gjør folk flinkere musikalsk, for det er bare ren bullshit.

 

Jo, man kan faktisk lære seg å spille keyboard, trommer og gitar ved å spille Rock Band 3 - så fremt man har Pro-instrumentene og spiller i Pro-modus. Det tviler jeg på at du har gjort. Den vanlige gitaren til Rock Band og Guitar Hero har fem knapper og en enkelt strumbar. Gitaren til Rock Band 3 har ca 102 knapper og seks strumbarer. Tenk selv. Selvsagt blir man ikke en gitargud kun ved å spille Rock Band, men man lærer grep osv.

 

Men nok om det.

Ganske uinteressant anmeldel. Det stod ingenting om at instrumentene fortsatt ikke er kommet til Norge, og når de gjør det vil de koste godt over tusenlappen pr stykk, og det for de billigeste versjonene. Vil du ha en ekte gitar med ekte stringer blir det nærmere tre tusen kun for gitaren.

 

Det stod heller ingenting om selve setlisten. Selv ble jeg svært skuffet over den. Vi har jo Freebird, Beast & The Harlot og Walk of life, men to av dem har vi allerede hatt to ganger i Guitar Hero. Resten av setlisten var ganske kjedelige saker sammenlignet med siste Guitar Hero. Det er overraskende lite rock i Rock Band. ;)

 

Min personlige vurdering er 6/10 pga kjedelig setlist og fordi det ikke finnes noe instrumentpakke. Instrumentene kommer kun hver for seg og blir svindyre.

Lenke til kommentar

Man lærer seg ikke å spille instrumenter av å hamre løs på plastdingser man blir ekspert i etter to dager. Slutt å innbill dere at dette i det hele tatt gjør folk flinkere musikalsk, for det er bare ren bullshit.

Før GH og RB hadde eg null rytme om eg satt og skulle slå på trommer. I dag kan eg i det minste halde ein takt.

 

Det er forskjell på digitale trommesett og GH/RB-instrumentene, men du slår like fullt på plast. Litt tid vil det nok ta å venne seg til det å slå på skinn i staden for plast, men at du ikkje lærer noko som helst er heilt feil.

Og før du spør, så nei, eg er ikkje ute etter å lære meg eit instrument med desse spela. Eg er ute etter moro og underhaldning. Det er tilfeldigvis sånn at om ein mestrer dei så vil ein mest sannsynleg kunne slå litt på ekte instrumenter og.

 

Kunne tenkt meg den gitaren altså, hadde vore artig å prøvd konseptet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Man lærer seg ikke å spille instrumenter av å hamre løs på plastdingser man blir ekspert i etter to dager. Slutt å innbill dere at dette i det hele tatt gjør folk flinkere musikalsk, for det er bare ren bullshit.

 

Dette her stemmer forsåvidt for tidligere musikkspill. (Selv om instrumentene nok gir økt rytmesans og også fingerkoordinasjon)

 

Men Rock Band 3 vil definitivt være i stand til å lære deg noe. Hvis man investerer i Fender-gitaren så blir det akkurat som å spille ekte gitar etter tabulatur, men med svært gode interaktive muligheter og skikkelig tilbakemelding på det du gjør. Jeg regner meg selv som en habil gitarist, og tror likevel jeg har en god del å lære av dette spillet.

 

Dette forutsetter at du bruker den virkelige, strengede gitaren. Eneste som kan skape problemer er hvis det er noe problemer med hardwaren, altså gitaren selv. Men siden det er Fender som har lagd denne så tviler jeg på at dette vil være tilfellet.

 

Keyboard og trommer vet jeg mindre om, men at trommer i Rock Band og lignende gir deg i alle fall en god start for å spille trommer i virkeligheten har jeg lite vansker for å tro. Keyboardet er jo også et virkelig keyboard, og dermed selvsagt relevant for the real thing, men som andre har påpekt så har du begrenset med oktaver å briljere med.

Lenke til kommentar

Du får en bundle med spillet og keyboardet på cdon.com for 1149, utvielsesdato står til 2010-11-12 (12. nov eller 11. des?). Dessuten så skal mange, om ikke alle av DLC låtene får nye noter til pro modus, samt RB2 låtene som kan importeres for en symbolsk sum...

 

Tja, da snakker vi jo rundt tusenlappen for keyboardet - uten gitar, trommer eller mikrofon. Og nei, det meste av DLCen vi har fra før vil ikke få støtte for keyboard og pro-modus. Noen vil det nok, men langt fra alle. Derimot vil all den nye DLCen få full støtte for alt.

 

En annen ting jeg syntes manglet i anmeldelsen var singleplayer. Før hadde vi en karriere å forholde oss til der vi spilte noen få låter i en setlist, gikk videre til neste setlist og så videre. Denne gangen kan vi fortsatt gå fra sted til sted, men i stedet for å bare velge noen få sanger får vi velge og vrake i alt (så fremt det passer i kategorien. Får man klassisk rock kan man jo ikke velge Bob Marley eller Amy Whinehouse.) :p I tillegg har vi en hel rekke mål å nå, som å se en videotutorial av Pro-modus, få et visst antall stjerner på et visst antall sanger i en bestemt vanskelighetsgrad, spille i band osv. Heldigvis trenger man bare å få de vanskeligste, så trenger du fem stjerner på alle sangene på Easy, Medium og Hard trenger du bare gjøre det på Hard.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...