Gå til innhold

Blogger for mye til å få støtte fra NAV


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2010/10/28/nyheter/innenriks/nav/14044096/

 

Første som slo meg, er at NAV jammen følger med, når de har saksbehandlere som leter etter blogger fra brukerene deres, for å finne grunner til å nekte dem støtte. OBS til alle forumbrukere som ikke verner om sin egen anonymitet - ikke la det være synlig om du trener, deltar på noe sosialt, osv. De har sikkert andre kriker og kroker hvor de snoker også.

 

Alle NAV-brukere må innse at de ikke kan være synlige i det offentlige rom, og i hvert fall ikke være kritiske til NAV, dersom de skal motta penger. Mottar du penger er du ikke fri. Men du har kanskje ikke så mange andre gode valg.

 

Det neste som slår meg, er hvor mye fattige og sosial urettferdighet brukes som begrunnelse for opprettholdelse av velferdsstaten og kjempebyråkratiet, men hvor blinde folk er for at de fattigste og mest ressurssvake, er de som er mest hjelpeløse når de klubbes i hodet av byråkrater.

 

Fy faen så utrivelig det må være å ha lav inntekt, eller måtte ha noe med NAV å gjøre. Og fy faen så utrivelig det er å bli tvunget til å betale for at de som arbeider der skal få ha jobb.

 

Norge har kreft av typen sosialbyråkrati.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bra at NAV begynner å følge med spør du meg. Med et velferdsystem slik som vi har det i Norge vil det alltid være folk som utnytter det, eller som føler det er lettere å få penger enn å jobbe for de selv. Jeg skal ikke utale meg om hvorvidt enkeltpersonen i dagbladets artikkel er for syk til å jobbe eller ikke, men jeg syntes at det er bra at NAV prøver å finne ut hvem som virkelig trenger hjelp. I mine øyne er det en usunn holdning at det skal værer "frivillig" å jobbe for sine egne penger, eller at en kan få velferdstøtte når en egentlig er i stand til å jobbe. Derfor syntes jeg der er bra at de som styrer velferdskassen følger litt med, er man frisk nok til å drive med mye sosiale aktiviteter, mye trening slik som trådstarter advarte folk "å snakke høyt om", så er man ofte også istand til å arbeide. Det finnes arbeid som ikke innebærer å ødelegge ryggen i en gruve, det finnes arbeid som er lite fysisk krevende, det finnes arbeid som er lite psykisk krevende. Å skrive blogg feks er jo veldig likt veldig mange kontor og administrasjonsjobber sånn fysisk, man sitter jo på PCen, så jeg kan forstå meg på NAV at de er suspekte når de kommer over noe sånt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Systemet for utbetaling av arbeidsavklaringspenger sier mest om verdensbildet til de som har utarbeidet det. En snekker som bruker mye fritid på frivillig organisasjonsarbeid skal helst gi opp hobbyen sin hvis han ødelegger ryggen og havner på attføring. Verden er selvfølgelig stappfull av kontorjobber som ikke forutsetter mer enn amatørmessig innsats, så enhver slik aktivitet på fritiden "beviser" at man kunne brukt samme tid i arbeidslivet. Er det kanskje slik de ser på sine egne jobber, Nav-folket?

Lenke til kommentar

Var saken at hun hadde skrevet i bloggen ofte, eller er var det at hun hadde skrevet om alt hun hadde gjort i bloggen?

 

Hvis det er førstnevnte så ser jeg ikke at det kan være noen grunn, man kan fint skrive blogg liggende i sin egen seng med laptop, bare for å ta ett eksempel.

 

Om det er fordi hun har skrevet om alt hun har gjort, spørs det jo litt hva hun har skrevet der da. Er ikke alle sykdommer hvor man er like dårlig hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er bra at NAV begynner å følge med spør du meg. Med et velferdsystem slik som vi har det i Norge vil det alltid være folk som utnytter det, eller som føler det er lettere å få penger enn å jobbe for de selv. Jeg skal ikke utale meg om hvorvidt enkeltpersonen i dagbladets artikkel er for syk til å jobbe eller ikke, men jeg syntes at det er bra at NAV prøver å finne ut hvem som virkelig trenger hjelp. I mine øyne er det en usunn holdning at det skal værer "frivillig" å jobbe for sine egne penger, eller at en kan få velferdstøtte når en egentlig er i stand til å jobbe. Derfor syntes jeg der er bra at de som styrer velferdskassen følger litt med, er man frisk nok til å drive med mye sosiale aktiviteter, mye trening slik som trådstarter advarte folk "å snakke høyt om", så er man ofte også istand til å arbeide. Det finnes arbeid som ikke innebærer å ødelegge ryggen i en gruve, det finnes arbeid som er lite fysisk krevende, det finnes arbeid som er lite psykisk krevende. Å skrive blogg feks er jo veldig likt veldig mange kontor og administrasjonsjobber sånn fysisk, man sitter jo på PCen, så jeg kan forstå meg på NAV at de er suspekte når de kommer over noe sånt.

Folk er sjeldent så syke at de ikke greier å bruke en PC. Selv med kraftig influensa klarer man å lage en blogg.

 

Det er for så vidt greit å sette inn tiltak mot "trygdesnyltere", uten at jeg vet om det var relevant her. Men det hensynet oppveies av overtrampet med slik overvåkning. Dette hørtes nesten ut som en historie fra Øst-Tyskland.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Akkurat dette var en latterlig sak, men du kan ikke kritisere hele systemet utifra en, enkelt sak.

Det er sant, men det finnes vel nok eksempler der ute på at NAV er ein riksdekkande tragedie.

 

Den omtalte saken er latterlig. Du skal være ganske dårlig til å ikkje kunne skrive på ein PC. Mengden gjenspeiler berre at ho har veldig mykje tid å bruke framfor PC-en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bra at NAV begynner å følge med spør du meg. Med et velferdsystem slik som vi har det i Norge vil det alltid være folk som utnytter det, eller som føler det er lettere å få penger enn å jobbe for de selv. Jeg skal ikke utale meg om hvorvidt enkeltpersonen i dagbladets artikkel er for syk til å jobbe eller ikke, men jeg syntes at det er bra at NAV prøver å finne ut hvem som virkelig trenger hjelp. I mine øyne er det en usunn holdning at det skal værer "frivillig" å jobbe for sine egne penger, eller at en kan få velferdstøtte når en egentlig er i stand til å jobbe. Derfor syntes jeg der er bra at de som styrer velferdskassen følger litt med, er man frisk nok til å drive med mye sosiale aktiviteter, mye trening slik som trådstarter advarte folk "å snakke høyt om", så er man ofte også istand til å arbeide. Det finnes arbeid som ikke innebærer å ødelegge ryggen i en gruve, det finnes arbeid som er lite fysisk krevende, det finnes arbeid som er lite psykisk krevende. Å skrive blogg feks er jo veldig likt veldig mange kontor og administrasjonsjobber sånn fysisk, man sitter jo på PCen, så jeg kan forstå meg på NAV at de er suspekte når de kommer over noe sånt.

Folk er sjeldent så syke at de ikke greier å bruke en PC. Selv med kraftig influensa klarer man å lage en blogg.

 

Det er for så vidt greit å sette inn tiltak mot "trygdesnyltere", uten at jeg vet om det var relevant her. Men det hensynet oppveies av overtrampet med slik overvåkning. Dette hørtes nesten ut som en historie fra Øst-Tyskland.

 

En er sjeldent på trygd fordi man er på kraftig influensa. Dersom en har behov for trygd er det fordi en ikke er istand til å utføre arbeid i hverdagen, jeg sier ikke at alle som er fysisk i stand til å bruke en PC er i stand til å arbeide, men dersom en "orker" å sitte flere timer å skrive blogger på internett, så kjønner jeg at folk begynner å lure på om vedkommende virkelig er så syk at en ikke klarer å arbeide, når det finnes jobber som verken er mer fysisk eller psykisk utmattende.

 

Jeg er ser ikke hvordan dette kan trigge "øst tyskland" paralleller. For det første så blottlegger folk selv sine privtaliv på facebook og blogger, og kan dermed ikke komme å klage dersom noen tar nytte av den informasjonen som de selv kringkaster. For det andre så er det to vidt forsjellige ting å undersøke om folk faktisk er syke og trenger velferdstøtte, enn å undersøke folks ideologiske holdning slik som var tilfelle i øst tyskland.

Lenke til kommentar

En er sjeldent på trygd fordi man er på kraftig influensa. Dersom en har behov for trygd er det fordi en ikke er istand til å utføre arbeid i hverdagen, jeg sier ikke at alle som er fysisk i stand til å bruke en PC er i stand til å arbeide, men dersom en "orker" å sitte flere timer å skrive blogger på internett, så kjønner jeg at folk begynner å lure på om vedkommende virkelig er så syk at en ikke klarer å arbeide, når det finnes jobber som verken er mer fysisk eller psykisk utmattende.

 

Jeg er ser ikke hvordan dette kan trigge "øst tyskland" paralleller. For det første så blottlegger folk selv sine privtaliv på facebook og blogger, og kan dermed ikke komme å klage dersom noen tar nytte av den informasjonen som de selv kringkaster. For det andre så er det to vidt forsjellige ting å undersøke om folk faktisk er syke og trenger velferdstøtte, enn å undersøke folks ideologiske holdning slik som var tilfelle i øst tyskland.

Man må altså være lam i begge armene før du anser folk som arbeidsuføre?

 

Hva folk "kan begynne å lure på" er vel ikke så relevant her. Spørsmålet er hva NAV har med å bedømme hva folk gjør på fritiden. Analogien til DDR skyldtes nettopp dette - folk skal ikke trenge å bekymre seg for hva myndighetene måtte mene om deres privatliv.

Lenke til kommentar

En er sjeldent på trygd fordi man er på kraftig influensa. Dersom en har behov for trygd er det fordi en ikke er istand til å utføre arbeid i hverdagen, jeg sier ikke at alle som er fysisk i stand til å bruke en PC er i stand til å arbeide, men dersom en "orker" å sitte flere timer å skrive blogger på internett, så kjønner jeg at folk begynner å lure på om vedkommende virkelig er så syk at en ikke klarer å arbeide, når det finnes jobber som verken er mer fysisk eller psykisk utmattende.

 

Jeg er ser ikke hvordan dette kan trigge "øst tyskland" paralleller. For det første så blottlegger folk selv sine privtaliv på facebook og blogger, og kan dermed ikke komme å klage dersom noen tar nytte av den informasjonen som de selv kringkaster. For det andre så er det to vidt forsjellige ting å undersøke om folk faktisk er syke og trenger velferdstøtte, enn å undersøke folks ideologiske holdning slik som var tilfelle i øst tyskland.

Man må altså være lam i begge armene før du anser folk som arbeidsuføre?

 

Hva folk "kan begynne å lure på" er vel ikke så relevant her. Spørsmålet er hva NAV har med å bedømme hva folk gjør på fritiden. Analogien til DDR skyldtes nettopp dette - folk skal ikke trenge å bekymre seg for hva myndighetene måtte mene om deres privatliv.

 

Har aldri sagt man må være lam verken her eller der, har bare påpekt at det finnes jobber som ikke krever all hverdens fysiske eller psykiske anstrengelser.Og jeg mener at mange som er på uføretrygd i dag hadde tjent både seg og felleskapet ved å ha en slik jobb.

 

Poenget er at i et spørsmål om velferdsgoder så synter jeg faktisk at myndighetene må ha lov å mene noe om hvordan folk lever sitt privatliv. Et organ som formidler felleskapets ressurser er ansvarlig for å sørge for at ressursene formidles til de som trenger det. For å finne ut hvem som trenger det mest er det gjerne ofte gunstigere å se på hvordan folk lever sitt privatliv. Og det er ikke akkurat sånn at NAV har avlyttet en privat telefonsamtale eller instalert ett hemmelig overvåkningsystem, det er faktisk snakk om å ta i bruk tekster som er kringkastet til offentligheten

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Det er ingen av dere så langt som provoseres av at det er totalt villkårlig om man får hjelp eller ikke hjelp avhengig av hva slags saksbehandler man får, og hvorvidt hun har mensen eller ei?

 

Videre; trygdede som ikke er fysisk skadet blir uføre av mennesker, ikke av egen pc-skriving. Men det jeg stusser mest over, er at NAV i så stor grad skal ta rotta på brukerne sine. Jeg tvinges med makt/vold til å betale for denne dritten, og så skal en stor del av penga gå til kontorrotter som er bitre for at de ikke heller jobber for PST???

  • Liker 3
Lenke til kommentar
får alt vi vet, så kan hun ha beskrevet aktiviteter osv, som hun gjør på denne bloggen, alt fra shopping til sydenturer for alt vi vet!

Verken shopping eller sydenturer ville hatt noe å si i denne saken. En ferie skal egentlig føres på meldekortet hvis man mottar arbeidsavklaringspenger, men spiller ingen rolle for uførhet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Og det er ikke akkurat sånn at NAV har avlyttet en privat telefonsamtale eller instalert ett hemmelig overvåkningsystem, det er faktisk snakk om å ta i bruk tekster som er kringkastet til offentligheten

Det er vel noen naboer eller bekjente som har sladra, det er vel sånn det bruker å være. Du leser slike tråder jevnlig på KG. Mennesker med høy grad av indignasjon på vegne av fellesskapet, som skal ta rotta på folk de mistenker for trygdesnylting. Privat overprøving av fastlegen.

 

Det spiller mindre rolle for meg hvordan NAV snuser opp informasjonen, og mer rolle at man er en slave som er prisgitt byråkrater. Eksistensen av NAV tapper alle i samfunnet for penger, og dette er penger man kunne brukt til å unngå NAV!!! Jeg vil heller ha skattepengene mine, enn å få de tilbake om jeg havner på trygd. Jeg har ennå ikke hørt at if, gjensidige, osv kapper utbetalinger av ulykkesforsikringer for at noen sitter og blogger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen av dere så langt som provoseres av at det er totalt villkårlig om man får hjelp eller ikke hjelp avhengig av hva slags saksbehandler man får, og hvorvidt hun har mensen eller ei?

 

Videre; trygdede som ikke er fysisk skadet blir uføre av mennesker, ikke av egen pc-skriving. Men det jeg stusser mest over, er at NAV i så stor grad skal ta rotta på brukerne sine. Jeg tvinges med makt/vold til å betale for denne dritten, og så skal en stor del av penga gå til kontorrotter som er bitre for at de ikke heller jobber for PST???

Jo, og jeg har selv opplevd det. Min første saksbehandler under attføring var et bittert hespetre som sikkert valgte sosionom fordi det var den fjongeste yrkestittelen hun kunne ha noe håp om å oppnå. Det var umulig å være ærlig med henne - hver gang en ambisjon eller behov ble fremlagt og hun mente det var for mye forlangt, ble hun sur og standhaftig. Jeg skulle lage skilt og ferdig med det, at jeg kunne våge å ha lyst på en utdannelse var så grovt at hun disset i joggebuksa.

 

Etter en forespørsel, et brev og litt venting fikk jeg en saksbehandler som var erfaren, forståelsesfull og snill som dagen er lang, men hun er konstant sykmeldt, sannsynligvis siden den jobben kan drive ethvert empatisk menneske fra konseptene. De jeg har snakket med på Nav er stort sett enige i alt jeg har å utsette på tilbudet, men de har ingen mulighet til å utøve skjønn i det hele tatt og må nøye seg med å betjene et apparat som ikke fungerer og i kraft av sin ubrukelighet også skader sine klienter. Det må i grunnen være ganske hjerteskjærende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...