Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overhørte ei jente snakke til betjeningen på en ikke navngitt kiosk her om dagen.

 

Hun spurte: "Virker ikke bankterminalen her også?"

 

 

Det gikk kaldt nedover ryggen på meg. Men hvordan er dette egentlig feil? For dette er vel feil?

 

"Er det noe feil med bankterminalen her også?"

Blir riktig, om du absolutt må bruke også, for i denne setningen blir det helt feil å bruke heller. Snur du på flisa, så blir det helt riktig å skrive: "Er det ikke noe feil med bankterminalen her heller?"

 

Jeg tror, at dette kommer av at vi bruker "heller" ved nektende uttrykk.

Den jenta var heller ikke veldig snill.

Jeg liker ikke sjokolade jeg heller.

 

Jeg liker også sjokolade.

Den jenta var også veldig snill.

Lenke til kommentar

Overhørte ei jente snakke til betjeningen på en ikke navngitt kiosk her om dagen.

 

Hun spurte: "Virker ikke bankterminalen her også?"

 

 

Det gikk kaldt nedover ryggen på meg. Men hvordan er dette egentlig feil? For dette er vel feil?

 

"Er det noe feil med bankterminalen her også?"

Blir riktig, om du absolutt må bruke også, for i denne setningen blir det helt feil å bruke heller. Snur du på flisa, så blir det helt riktig å skrive: "Er det ikke noe feil med bankterminalen her heller?"

 

Jeg tror, at dette kommer av at vi bruker "heller" ved nektende uttrykk.

Den jenta var heller ikke veldig snill.

Jeg liker ikke sjokolade jeg heller.

 

Jeg liker også sjokolade.

Den jenta var også veldig snill.

Minner meg om en feil en venn av meg er konsekvent med å gjøre.

 

Det liker ikke jeg heller ikke.

 

Han liker det ikke ikke, altså? Dvs. at han liker det?

Lenke til kommentar

"Virker ikke bankterminalen her også?"

 

I en gitt sammenheng kan ovenstående være riktig:

 

«Jeg har brukt bankterminalen i fire andre butikker i dag. Alle fungerte fint. Virker ikke bankterminalen her også?»

 

Da ville jeg tatt bort "ikke":

 

«Jeg har brukt bankterminalen i fire andre butikker i dag. Alle fungerte fint. Virker bankterminalen her også?»

Endret av SLi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Virker ikke bankterminalen her også?"

 

I en gitt sammenheng kan ovenstående være riktig:

 

«Jeg har brukt bankterminalen i fire andre butikker i dag. Alle fungerte fint. Virker ikke bankterminalen her også?»

 

Om du har brukt fire bankterminaler som virket fint og du nå er i ferd med å bruke den femte så er følgende korrekt:

 

Er det ikke noe galt med bankterminalen her heller?

evnt.

Fungerer bankterminalen her også?

 

Du skal fortsatt bruke "heller" ved nektende uttrykk og "også" i motsatt fall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Firmaet Medialab.no har hjemmesider enhver med en smule norskkunnskaper kan gråte blod av å lese. Her er noen få eksempler:

 

 

Som en av Norges ledende mediabedrift, leverer vi alt av tjenester innenfor media over hele Norge. Det har vi gjor i 25 år.

 

Vi Leverte også ett Lerret på 7,6 meter, Christie 15000 anslumen projektor og 200 stoler til Kinoen i Nidar sine lager lokaler på DORA.

 

Suksess for lansering av ringnes sommerølet.

 

Medialab leverte Kameraproduksjon og Lyd til KRF sitt landsmøte i Trondheim i helgen, vi leverte også stream til NRK.

 

John Cleese solgte ut 3 fulle saler i Stockholm i Påsken, og vi var der selvsakt og sørget for at all teknikk virket.

 

Mer å gråte over kan finnes her: http://www.medialab.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Firmaet Medialab.no har hjemmesider enhver med en smule norskkunnskaper kan gråte blod av å lese. Her er noen få eksempler:

 

Som en av Norges ledende mediabedrift, leverer vi alt av tjenester innenfor media over hele Norge. Det har vi gjor i 25 år.

Vi Leverte også ett Lerret på 7,6 meter, Christie 15000 anslumen projektor og 200 stoler til Kinoen i Nidar sine lager lokaler på DORA.

Suksess for lansering av ringnes sommerølet.

Medialab leverte Kameraproduksjon og Lyd til KRF sitt landsmøte i Trondheim i helgen, vi leverte også stream til NRK.

John Cleese solgte ut 3 fulle saler i Stockholm i Påsken, og vi var der selvsakt og sørget for at all teknikk virket.

Mer å gråte over kan finnes her: http://www.medialab.no/

 

Det gjorde direkte vondt å lese...

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...