Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Kunne vi ikke heller ha hatt èn stor avgift, istedet for å stresse med alle de små, dyre?? :wallbash:

Tja.

 

Mange små utgifter har fordelen med at de ikke ser så dyre ut, mens en stor utgift får deg til å tenke at "shit, dette var dyrt".

Ikke bare det, men dersom det var én stor avgift på, f.eks. 150k i året for folk med 400k+ lønn, ville ikke alle klart å betalte dette. Langt fra alle er strukturerte nok til å klare å holde av 150k av lønningen deres. Dermed ville ikke staten fått inn pengene de skal ha, og det hadde blitt unødvendig mange bekymringer for folk flest. Dette vil jeg tro er hovedgrunnen. Staten driter i om det ser dyrt ut - pengene skal de ha uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avgifter irriterer. Norge har avgifter på alt, kun for å håve inn ekstra penger til sparegrisen, som vi aldri kommer til å bruke..

 

Kunne vi ikke heller ha hatt èn stor avgift, istedet for å stresse med alle de små, dyre?? :wallbash:

Selvfølgelig kommer vi til å bruke pensjonsfondet vårt. Hva gjør vi den dagen vi ikke lenger har enorme inntekter fra olje? Da må vi starte å spise av pensjonsfondet. Dessuten er det nettop dette fondet, og disse avgiftene som gjør at du får pensjon når du blir gammel, samt gratis skolegang (til både deg og barna dine - om du får barn noen gang), gratis sykehus.

 

Ikke klag. Du har det godt.

 

Jeg klager, for jeg har det ikke bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avgifter irriterer. Norge har avgifter på alt, kun for å håve inn ekstra penger til sparegrisen, som vi aldri kommer til å bruke..

Sa du ARVEavgift? Frekkeste faenskapen på jord. Eller hva med formueskatt? Her har du jobbet og slitt. Så har du skattet av pengene du har tjent. De pengene du har igjen har du brukt på forskjellige ting, der alt også er avgiftsbelagt med forskjellige satser. Hvis du fremdeles da har penger igjen som du klarer å spare opp så takker staten deg i form av formueskatt. rage.png?1261853547

 

Og jo "Statens pensjonsfond" kommer til å brukes. Jens Stoltenberg-generasjonen har stjelt alle nordmenns oljefond og kalt det sitt pensjonsfond som vi unge ikke skal ha noen nytte av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avgifter irriterer. Norge har avgifter på alt, kun for å håve inn ekstra penger til sparegrisen, som vi aldri kommer til å bruke..

Sa du ARVEavgift? Frekkeste faenskapen på jord. Eller hva med formueskatt? Her har du jobbet og slitt. Så har du skattet av pengene du har tjent. De pengene du har igjen har du brukt på forskjellige ting, der alt også er avgiftsbelagt med forskjellige satser. Hvis du fremdeles da har penger igjen som du klarer å spare opp så takker staten deg i form av formueskatt. rage.png?1261853547

 

Og jo "Statens pensjonsfond" kommer til å brukes. Jens Stoltenberg-generasjonen har stjelt alle nordmenns oljefond og kalt det sitt pensjonsfond som vi unge ikke skal ha noen nytte av.

Det er jo nettop oss unge som får nytte av dette... når du er 70 år, tviler jeg på at Norge har noe særlig olje igjen. Da skal jeg love deg at du er glad for at du får pensjon av staten, fordi vi ikke svei av alt når du var ung og ikke så nytten i det.

Lenke til kommentar

Det er jo nettop oss unge som får nytte av dette... når du er 70 år, tviler jeg på at Norge har noe særlig olje igjen. Da skal jeg love deg at du er glad for at du får pensjon av staten, fordi vi ikke svei av alt når du var ung og ikke så nytten i det.

Forrige gang det ble ordentlig investert her i landet var på 60- og 70-tallet. Det er på tide å gjøre det igjen. Jeg snakker ikke om å "svi av alt mens jeg er ung", men det er mulig å investere/bruke mer av pengene generert av olje. Når jeg er 70 år, det er ca. 50 år til. Da er det faktisk fremdeles olje igjen i Norge, men det spørs om det har vært vilje til å uthente den. (Nord-Norge, Barentshavet, Jan Mayen osv. i tillegg til de eksisterende feltene) I tillegg er det no offence, slike som deg som fører til "pensjonskrisa". Og da tenker jeg på at vi har kjørt oss fast i den fordømte olja. Innen 50 år håper jeg for all del vi har vinklet oss mer inn på andre næringer og ikke gjort oss avhengige av det sorte gull. Vi har en kjempemulighet til å tjene stort på energi i mange ulike former. Vann, vind, bølgekraft, Thorium osv.

 

Hva tror dere hadde skjedd om vi hadde dumpet oljefondet i den norske økonomien?

Det er vel ingen med vettet i behold som ønsker å dumpe "oljefondet" i den norske økonomien. Men å bruke mer, og å bruke de riktig er ikke noe problem. Det handler ikke om faglig, tallmessige muligheter, men om politisk vilje. Og den er ikke tilstede per dags dato.

 

Skrur man på "oljekrana" i form av lavere skatter f.eks. så vil man med all sansynlighet få en økning i inflasjonen, men hvis det investeres i offentlige prosjekter så blir det ikke merkbart i samme grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...