Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så hører jeg på radio'en i morges at en Israelsk avis hevder Norge er det mest Israel-fiendtlige landet i verden.Godt jobba Støre, Willoch og co!

 

På den annen side er det godt å høre, da det forhåpentligvis betyr at situasjonen ikke er like ille i andre land.

6948041[/snapback]

 

Det er jo ganske ille når jøder i Norge ikke tør å gå ut i gatene med davidstjernen o.l.

Lenke til kommentar
Det står vitterlig radikale islamistiske nettsteder. Det er jo ikke snakk om toneangivende media (som var tilfelle i karikatursaken), ...

6939655[/snapback]

En liten lokal kristenavis med 5000 i opplag ... eller noe sånt?

Tenkte på Jyllands-Posten jeg.

6941393[/snapback]

Joa, men vi krøp og unnskyllte oss i Norge også.

Lenke til kommentar
Så hører jeg på radio'en i morges at en Israelsk avis hevder Norge er det mest Israel-fiendtlige landet i verden.Godt jobba Støre, Willoch og co!

6948041[/snapback]

Inkludert resten av midtøsten? :hmm:

6948126[/snapback]

Det må du ringe og spørre NRK om. Mulig de mente 'utenfor midtøsten', men så spesifikke var de ikke i reportasjen (dessuten hadde jeg dårlig signal på radion og fikk ikke med meg alle detaljer),

Lenke til kommentar
Så hører jeg på radio'en i morges at en Israelsk avis hevder Norge er det mest Israel-fiendtlige landet i verden.Godt jobba Støre, Willoch og co!

6948041[/snapback]

Inkludert resten av midtøsten? :hmm:

6948126[/snapback]

Det må du ringe og spørre NRK om. Mulig de mente 'utenfor midtøsten', men så spesifikke var de ikke i reportasjen (dessuten hadde jeg dårlig signal på radion og fikk ikke med meg alle detaljer),

6948140[/snapback]

NRK siterte en israelsk avis, så påstanden kommer derfra. Det hele har nok opphav i de siste utspillene fra den israelske ambassaden. Selv jødene i Norge likte ikke det (det de sa om kongen for å være spesifikk), så reaksjonene mot disse utspillene var på sin plass.

 

Joa, men vi krøp og unnskyllte oss i Norge også.
Akkurat det har jeg ikke sagt noe i mot, eller diskutert for den saks skyld. Jeg syns egentlig ikke det er så viktig.
Lenke til kommentar
NRK siterte en israelsk avis, så påstanden kommer derfra. Det hele har nok opphav i de siste utspillene fra den israelske ambassaden. Selv jødene i Norge likte ikke det (det de sa om kongen for å være spesifikk), så reaksjonene mot disse utspillene var på sin plass.

6948177[/snapback]

 

Det var visstnok en kombinasjon av de siste hendelsene, inkludert kritikken av ambassadørens utspill og Willochs og Gaarders skriverier.

 

Joa, men vi krøp og unnskyllte oss i Norge også.
Akkurat det har jeg ikke sagt noe i mot, eller diskutert for den saks skyld. Jeg syns egentlig ikke det er så viktig.

6948177[/snapback]

Jeg synes det er direkte tragisk og patetisk at vi er så lite villige til å stå for våre egne verdier, og at vi oppmuntrer til bølleadferd og trusler ved å føye oss.

 

Vi burde stå rakrygget og være stolt av ytringsfriheten vi har. Ikke krype og bøye unna når noen missliker at den blir brukt.

 

Ytringsfriheten er for viktig til å skusles bort. Den er essensiell for demokratiet. Og ønsker vi (jeg ønsker det i hvertfall) en demokratisering av andre nasjoner, så må ytringsfriheten spres. Og det gjør vi ikke ved å unnskylde oss når vi bruker den, bare fordi noen rasler med sablene.

 

Personlig synes jeg dette er veldig viktig, og jeg synes det er litt synd at du og andre ikke ser det slik.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Så hører jeg på radio'en i morges at en Israelsk avis hevder Norge er det mest Israel-fiendtlige landet i verden.Godt jobba Støre, Willoch og co!

6948041[/snapback]

Inkludert resten av midtøsten? :hmm:

6948126[/snapback]

Det må du ringe og spørre NRK om. Mulig de mente 'utenfor midtøsten', men så spesifikke var de ikke i reportasjen (dessuten hadde jeg dårlig signal på radion og fikk ikke med meg alle detaljer),

6948140[/snapback]

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=131889

 

Står her også. Er israelerne litt hårsåre? At kongehuset ikke blander seg inn i dette har ikke jeg store problemer med å forstå. Eller er det bare sedvanlig media-blabbel for å selge mest mulig aviser..

Lenke til kommentar
Så hører jeg på radio'en i morges at en Israelsk avis hevder Norge er det mest Israel-fiendtlige landet i verden.Godt jobba Støre, Willoch og co!

6948041[/snapback]

Inkludert resten av midtøsten? :hmm:

6948126[/snapback]

Det må du ringe og spørre NRK om. Mulig de mente 'utenfor midtøsten', men så spesifikke var de ikke i reportasjen (dessuten hadde jeg dårlig signal på radion og fikk ikke med meg alle detaljer),

6948140[/snapback]

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=131889

 

Står her også. Er israelerne litt hårsåre? At kongehuset ikke blander seg inn i dette har ikke jeg store problemer med å forstå. Eller er det bare sedvanlig media-blabbel for å selge mest mulig aviser..

6948403[/snapback]

At konkgehuset ikke blander seg inn er greit.

 

Men er det greit at statsministeren vår kritiserer israels ambasadør? Slik jeg leser denne avisartikkelen, så er det kritikken mot ambasadøren man mener er overdrevet.

Lenke til kommentar
Men er det greit at statsministeren vår kritiserer israels ambasadør? Slik jeg leser denne avisartikkelen, så er det kritikken mot ambasadøren man mener er overdrevet.

6948547[/snapback]

Jeg vet ikke nok om det "diplomatiske spillet" til å svare konkret på det. :p

 

Sånn intuitivt vil jeg tro at det ikke er "korrekt" av statsminister å kritisere ambassadører, og at kritikk eventuelt bør komme fra "hjemlandet".

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1474032.ece

En lege ved Sykehuset Innlandet varslet Helsetilsynet om den privatpraktiserende psykiaterens uvanlige behandlingsmetoder sommeren 2005.

 

Psykiateren ble oppsøkt av en kvinnelig pasient, som hadde fått en henvisning fra det offentlige helsevesenet.

Religiøs lærer

Gjennom terapeutiske samtaler med psykiateren fikk kvinnen beskjed om at hun hadde vært en religiøs lærer som ble brent på bålet i et tidligere liv, skriver Gudbrandsdølen Dagningen.

Og norske skattepenger går forsatt det de skal og til de fagområdene som virkelig trenger det :roll:

Lenke til kommentar
NRK siterte en israelsk avis, så påstanden kommer derfra. Det hele har nok opphav i de siste utspillene fra den israelske ambassaden. Selv jødene i Norge likte ikke det (det de sa om kongen for å være spesifikk), så reaksjonene mot disse utspillene var på sin plass.

6948177[/snapback]

 

Det var visstnok en kombinasjon av de siste hendelsene, inkludert kritikken av ambassadørens utspill og Willochs og Gaarders skriverier.

 

Joa, men vi krøp og unnskyllte oss i Norge også.
Akkurat det har jeg ikke sagt noe i mot, eller diskutert for den saks skyld. Jeg syns egentlig ikke det er så viktig.

6948177[/snapback]

Jeg synes det er direkte tragisk og patetisk at vi er så lite villige til å stå for våre egne verdier, og at vi oppmuntrer til bølleadferd og trusler ved å føye oss.

 

Vi burde stå rakrygget og være stolt av ytringsfriheten vi har. Ikke krype og bøye unna når noen missliker at den blir brukt.

 

Ytringsfriheten er for viktig til å skusles bort. Den er essensiell for demokratiet. Og ønsker vi (jeg ønsker det i hvertfall) en demokratisering av andre nasjoner, så må ytringsfriheten spres. Og det gjør vi ikke ved å unnskylde oss når vi bruker den, bare fordi noen rasler med sablene.

 

Personlig synes jeg dette er veldig viktig, og jeg synes det er litt synd at du og andre ikke ser det slik.

6948244[/snapback]

 

Mobbere

 

Ja hva med de? Du virker som du er for ubegrenset bruk av ytringsfrihet. Hva med disse verbale bøllene?

Skal eg kunne komme opp til deg og slenge deg full av dritt helt lovlig?

Skal Norge slenge dritt, krenke og såre andre nasjoner uten å få noen reaksjon?

Lenke til kommentar
Mobbere

 

Ja hva med de? Du virker som du er for ubegrenset bruk av ytringsfrihet. Hva med disse verbale bøllene?

Skal eg kunne komme opp til deg og slenge deg full av dritt helt lovlig?

Skal Norge slenge dritt, krenke og såre andre nasjoner uten å få noen reaksjon?

6949990[/snapback]

 

De kan jo slenge dritt tilbake, og ikke bomber?

Lenke til kommentar
Så du foreslår altså at når norge kritiserer Israel så skal de slenge dritt tilbake?

Wow.. tror ikke du har en diplomatfremtid.

 

Konstruktiv dialog er målet og veien. Ja vi har ytringsfrihet, men vi må være varsom med hvordan vi bruker den

6950066[/snapback]

 

Nei, jeg mente det ikke slik, og jeg tror du skjønner hva jeg egentlig mente. Hvis Norge kritiserer Israel så kan Israel kritisere kritikken hvis den er urettferdig. På samme måte kan muslimer kritisere kritikken, ikke kaste selvmordsbombere etter oss, hvis noen kritiserer Islam.

 

Konstruktiv dialog kan ikke oppnåes hvis den ene parten er 'redd' for den andre parten. Slik den siste tiden har vært med opptøyer fra ytterliggående muslimer hver gang det har kommet et negativt ord deres vei, er kun ødeleggende for en konstruktiv dialog.

 

Ytringsfrihet er noe vi aldri må være varsom med å bruke. Det er en av de fremste rettighetene som er gitt i et demokrati, og er en frihet og rett vi ikke må tenke på å kvele fordi andre som ikke liker denne retten og friheten rastler med sablene.

Lenke til kommentar

Jaja.. forumledelsen er ikke enig med deg. Les retningslinjene for alt du ikke kan si her inne.. Da blir du bannet, du blir satt munnkurv på.

 

Det er visse ting man ikke sier. Visse ting som en vet sårer andre. Hvis en ikke visste at det såret andre før en sa det så bør en be om unnskyldning for at andre parten ble såret iallefall hvis det er snakk om forholdet mellom 2 stater. Til og med Israels ambassadør ba om unnskyldning for hennes uttalelser om kongen da hun ikke oppfattet omfanget av uttalelsen hennes før i retrospekt.

 

Ytringsfriheten kan brukes til å slenge dritt(som du ville), den kan brukes til å krenke andre personer og stater.

Å være varsom er ytterst viktig. Ja det er derfor vi har "vær varsom- plakaten" Er du for å fjerne den? Hvor ekstrem ytringsfrihet fanatiker er du? hvor langt er du villig til å gå?

 

Er det greit at ett lite barn på 5 år blir mobbet og fornedriget av en gjeng eldre 9åringer.

Er det greit å gå inn på purken sitt sanmband å kalle de visse stygge ord. Trakkasere ekser med telefonterror daglig.

Hvor ekstrem er meningene dine? Eg er ganske ekstrem i å forsvare ytringsfriheten, men i de overnevnte tilfellene sier eg ett råhardt NEI.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er direkte tragisk og patetisk at vi er så lite villige til å stå for våre egne verdier, og at vi oppmuntrer til bølleadferd og trusler ved å føye oss.

 

Vi burde stå rakrygget og være stolt av ytringsfriheten vi har. Ikke krype og bøye unna når noen missliker at den blir brukt.

 

Ytringsfriheten er for viktig til å skusles bort. Den er essensiell for demokratiet. Og ønsker vi (jeg ønsker det i hvertfall) en demokratisering av andre nasjoner, så må ytringsfriheten spres. Og det gjør vi ikke ved å unnskylde oss når vi bruker den, bare fordi noen rasler med sablene.

 

Personlig synes jeg dette er veldig viktig, og jeg synes det er litt synd at du og andre ikke ser det slik.

6948244[/snapback]

 

Mobbere

 

Ja hva med de? Du virker som du er for ubegrenset bruk av ytringsfrihet. Hva med disse verbale bøllene?

Skal eg kunne komme opp til deg og slenge deg full av dritt helt lovlig?

Skal Norge slenge dritt, krenke og såre andre nasjoner uten å få noen reaksjon?

6949990[/snapback]

Vi har ikke utsatt muslimer for andre typer ytringer enn vi utsetter oss selv for.

 

Sammenligningen din, eller hva det er, ser jeg ikke relevansen i. Jeg ville uansett ikke truet deg med vold bare fordi du slang dritt til meg.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Jaja.. forumledelsen er ikke enig med deg. Les retningslinjene for alt du ikke kan si her inne.. Da blir du bannet, du blir satt munnkurv på.

 

Men så har dette forumet lite å gjøre med ytringsfrihet i det offentlig ;)

 

Det er visse ting man ikke sier. Visse ting som en vet sårer andre. Hvis en ikke visste at det såret andre før en sa det så bør en be om unnskyldning for at andre parten ble såret iallefall hvis det er snakk om forholdet mellom 2 stater. Til og med Israels ambassadør ba om unnskyldning for hennes uttalelser om kongen da hun ikke oppfattet omfanget av uttalelsen hennes før i retrospekt.

 

Men hun har likevel full rett til å si det hun sa. Problemet i denne saken er hvem hun representerte når hun sa det hun sa. Representerte hun seg selv? Isreal? Jøder generelt?

 

Ytringsfriheten kan brukes til å slenge dritt(som du ville), den kan brukes til å krenke andre personer og stater.

 

Jeg ønsker ikke at noen skal slenge drit til hverandre, så akuratt den påstanden kan du vel spare deg for. Jeg har heller aldri hevdet dette, det jeg sa var at en kan heller si noe tilbake istedet for å ty til vold, noe jeg forstå ditt innlegg som om var en naturlig konsekvens av at andre slengte dritt. Correct me if im wrong.

 

Å være varsom er ytterst viktig. Ja det er derfor vi har "vær varsom- plakaten" Er du for å fjerne den? Hvor ekstrem ytringsfrihet fanatiker er du? hvor langt er du villig til å gå?

 

Vær varsomplakaten er dog kun etiske normer som gjelder for pressen. Disse er gode normer, men de legger ingen restriksjoner på ytringfriheten i seg selv. Jeg har ikke noe problem med denne etikken innenfor pressen.

 

Med tanke på hvor ekstrem jeg er så tviler jeg at jeg er noe mer ekstrem enn andre. Jeg er iallefall for at alle skal få si sitt, hvis noe er usaklig eller urettferdig så kan motparten komme med motargumenter. Dette er det vakkre med ytringsfrihet, en kan få bort 'stygge' meninger ved å la alle ytre sitt og derfra ha en diskusjon om hva som er rett og galt. Dette er jeg villig til å gå langt for å forsvare.

 

Er det greit at ett lite barn på 5 år blir mobbet og fornedriget av en gjeng eldre 9åringer.

 

Nei, dette er såklart ille. Mobbing i seg selv har dog lite med ytringsfriheten. Det værste av mobbingen er ikke å kalle andre for dumme eller hva det nå måtte være, det værste med mobbingen er fysisk vold, utestenging fra vennekretser o.l. Så dette har relativt lite med ytringsfriheten i seg selv å gjøre. Ellers kan en jo legge til at en 5 eller 9åring ikke har like rettigheter som en 18åring. En kan jo derfor stille spørsmålet med hvor gammel en må være før en har rett på ytringsfriheten, men dette spørsmålet har jeg ikke tatt stilling til.

 

Er det greit å gå inn på purken sitt sanmband å kalle de visse stygge ord. Trakkasere ekser med telefonterror daglig.

Hvor ekstrem er meningene dine? Eg er ganske ekstrem i å forsvare ytringsfriheten, men i de overnevnte tilfellene sier eg ett råhardt NEI.

6950220[/snapback]

 

En kan jo spørre seg om vi bør ha reguleringer for ytringfriheten når det kommer til enkeltpersoner, æreskrenkelser osv. Personlig er jeg ikke for det, da jeg er av den oppfattning av at all urettferdig og usaklig kritikk kan avvises med motargumenter. Hvis kritikken er rettferdig og saklig er det ingen grunn til at den ikke skal komme fram i dagens lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...