Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Dottens innlegg viser her problemet med privat eiedomsrett...

6957216[/snapback]

 

Jeg mener at dette har vært et gode på hw.no så langt og har ingen grunn til å tro at det vil forandre seg i fremtiden. Har dessuten god erfaring med å ta kontakt på pm, når jeg har vært uenig med moders bruk av retningslinjer, så et visst demokrati er det her også ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Psssst, hva med dem som slapp inn uten å måtte godkjenne dette  :)

6951417[/snapback]

Det er sant, man har vel aldri presset gamle brukere til å godkjenne retningslinjer (det gjorde jeg, synes jeg huske), ta en eller annen test (har jeg hørt at man må nå?) o.l. for å slippe inn.

6951508[/snapback]

 

 

Det har ingen ting å si. Retningslinjene beskriver hva forumets eiere tillater diskuteres. Dette kan endre seg fra dag til dag uten at brukere trenger å samtykke noe som helst. Om de som drifter forumet plutselig bestemmer seg at ingen skal få si ordet "paraply" så kan ikke du kreve å få si "paraply" bare fordi du ble medlem av forumet før den tid.

 

For den saks syld kan man hive folk ut av forumet uten noen grunn som helst. Om eierne av forumet ikke vil ha deg her som bruker så trenger ikke de å ha retningslinjene med seg for å hive deg ut. De kan bare gjøre det.

 

Retningslinjene er her som et verktøy og som et oppslag for hva forumets brukere kan skrive eller ikke skrive her inne. Moderatorer bruker den som hjelpemiddel for å avgjøre om man skal moderere i en gitt situasjon eller ikke.

 

Men ingen må tro at de har noen rettighet til å delta på forumet. Dette er et tilbud og man trenger ingen spesifikk grunn til å nekte noen å være med på forumet.

 

Og ja, dette er sjekket med bl.a. Datatilsynet.

 

Forumet er et tilbud, ingen rettighet.

 

Det er dagens retnignslinjer som vil gjelde for idag. Om noen registrerte seg for fem år siden når retnignslinjene var annerledes er fullstendig irrelevant.

 

En som ønsker å bruke forumet må forholde seg til de for en hver tid gitte retnignslinjer.

6956805[/snapback]

 

Om det du her sier holder mål rettslig er det jo skremmende,for det vil si at et privat forum kan gå utover norske lover,som feks å begrense ytringsfriheten.

Nå vart æ skræmt ja :cry:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ser forresten at arbeidsledigheten stadig går ned, hvordan er det mulig med en så udugelig regering som er så markeds og bedriftsfientlig :D

 

Lav ledighet kan gi fast jobb

 

Nye tall fra arbeids- og velferdsetaten (NAV), viser at arbeidsledigheten fortsatte ned med uforminsket styrke i september. Ledigheten ligger nå på 2,4 prosent av arbeidsstyrken. Vi må tilbake til 1999 for å finne tilsvarende lave tall.

 

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=132027

Lenke til kommentar

Som det har vært sagt mange ganger før: Ytringsfrihet er retten til fritt å ytre sine meninger i det offentlige rom, det er ikke et krav på at noen skal forsyne deg med en talerstol. Derfor kan både en og alle aviser i landet nekte å trykke ditt innlegg, du har fortsatt ytringsfrihet så lenge du kan stille deg opp på Løvebakken og si det samme.

 

Ytringsfriheten er det bare myndighetene som kan begrense. Derimot kan mange ting begrense muligheten til å ytre seg, også på internett. Hva med de som ikke har PC i det hele tatt.

 

Det er ytringsfrihet på internett, ihvert fall i dette landet. Det er publiseringsfrihet her også, hvem som helst kan starte sitt eget forum eller blogg der ingen sensur gjelder. (Utover de som myndigheten setter.)

 

Men forumet er ikke det offentlige rom. Da er du innendørs på forumstyrets eiendom, og har å følge deres regler. Det er riktig nok en vanvittig stor eiendom, med plass til 100 000 mennesker og mere, men den er likefullt gjerdet inn og når du går inn porten er du en gjest, og prisgitt vertskapets regler.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Dottens innlegg viser her problemet med privat eiedomsrett...

6957216[/snapback]

 

 

Det er helt riktig at dette kan misbrukes sterkt, som for eksempel at et forum for rasister fort kan hive ut alle som ikke sprer rasisme. Var jo en sak for eksempel med et forum for en av produsentene til filmen Transformers (som kommer ut neste år), hvor det ble påstått at alle som kritiserte det som var kommet av innformasjon om filmen ble utestengt.

 

Men så er ikke dette det offentlige rom, regner med at du selv ønsker å kunne redigere dine nettsider (om du har noen) og selv bør velge hva som skal stå der eller ikke(innenfor rammer gitt av norsk lov)?

 

Det de som drifter forumet plikter til å gjøre er å forholde seg til norske lover om man samler inn personopplysninger (personopplysningsloven). Men det er intet ulovlig for de som drifter forumet å hive ut hvem de måtte ønske uten å begrunne dette videre.

 

Her har man valgt en løsning med retningslinjer og moderatorteam som skal sørge for at de retningslinjene blir fulgt. Men det betyr ikke at man har krav på å være på forumet om man holder seg innenfor retnignslinjene. Da har man misfortsått.

 

Så får man bare håpe at forumet tillater alle å være her såfremt de holder seg til det gitte regelverk. Jeg har nå i hvert fall inntrykk av at det får man, hvis ikke ville ikke jeg benyttet meg av tjenesten som er diskusjon.no.

Lenke til kommentar
Om det du her sier holder mål rettslig er det jo skremmende,for det vil si at et privat forum kan gå utover norske lover,som feks å begrense ytringsfriheten.

Nå vart æ skræmt ja  :cry:

6957262[/snapback]

 

Dette går nå ikke ut over noen norske lover. I så fall ville det vært ulovlig for forumet å nekte deg å skrive tusen innlegg etterhverandre med ytringen "Rosenborg suger balle og Brann eier" i en tråd som omhandler Intelprosessor.

 

Jeg må si jeg ikke skjønner helt hvordan du mener forumet kan "gå utover norske lover". Forumet foholder seg til norske lover, om du mener noe annet så ville det vært fint å se hva du bygger den konklusjonen på :)

Lenke til kommentar
Om det du her sier holder mål rettslig er det jo skremmende,for det vil si at et privat forum kan gå utover norske lover,som feks å begrense ytringsfriheten.

Nå vart æ skræmt ja  :cry:

6957262[/snapback]

 

Dette går nå ikke ut over noen norske lover. I så fall ville det vært ulovlig for forumet å nekte deg å skrive tusen innlegg etterhverandre med ytringen "Rosenborg suger balle og Brann eier" i en tråd som omhandler Intelprosessor.

 

Jeg må si jeg ikke skjønner helt hvordan du mener forumet kan "gå utover norske lover". Forumet foholder seg til norske lover, om du mener noe annet så ville det vært fint å se hva du bygger den konklusjonen på :)

6957658[/snapback]

 

Jeg mener at om ditt tidligere eksempel skal følges så går det utover norsk lov, du sier jo bla dette:"Om de som drifter forumet plutselig bestemmer seg at ingen skal få si ordet "paraply" så kan ikke du kreve å få si "paraply" bare fordi du ble medlem av forumet før den tid."

Greit nok at vi er på et forum,men slikt blir "diktatur" og jeg vil tro at selv et forums regler må være innenfor rimelighetens grenser.

 

Og om det du sier virkelig er tillatt,ja da bør vitterligen norsk lov endres.

Grei at en skal ha regler,men diktatorisk styring av hva folk kan si/mene er vel noe som hører fortiden til,iallefall i siviliserte land .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Greit nok at vi er på et forum,men slikt blir "diktatur" og jeg vil tro at selv et forums regler må være innenfor rimelighetens grenser.

6957982[/snapback]

Ikke så lenge det er frivillig å være her og poste her, Snekker'n.

 

Geir :)

6958044[/snapback]

 

Hallo er det ikke frivillig å være/oppholde seg på de fleste steder i landet,ser en av den grunn at det er spesielle regler som knebler ytrigsfriheten der.

Og bare så det er sagt,jeg sitter ikke her og sier at den er det her heller,men jeg reagerte på hva Dotten skrev om hva forumledelsen kunne tillate seg .

At det er berensninger som går på rasehat og slikt er helt greit,det samme er det i norske lover,men at noen skal kunne lage et forum som da kan "overgå" norske lover er meg uforståelig.

Det vil jo si at en som feks ønsker å fremme nazsimen og deres handlinger under krigen fritt kan gjøre det og samtidig lage regler som forbyr kritikk av dette :nei:

 

Atter en gang,om så er tilfelle så er det skremmende og da bør vitterligen enkelte lover endres radikalt.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Greit nok at vi er på et forum,men slikt blir "diktatur" og jeg vil tro at selv et forums regler må være innenfor rimelighetens grenser.

6957982[/snapback]

Ikke så lenge det er frivillig å være her og poste her, Snekker'n.

 

Geir :)

6958044[/snapback]

 

Hallo er det ikke frivillig å være/oppholde seg på de fleste steder i landet,ser en av den grunn at det er spesielle regler som knebler ytrigsfriheten der.

Og bare så det er sagt,jeg sitter ikke her og sier at den er det her heller,men jeg reagerte på hva Dotten skrev om hva forumledelsen kunne tillate seg .

At det er berensninger som går på rasehat og slikt er helt greit,det samme er det i norske lover,men at noen skal kunne lage et forum som da kan "overgå" norske lover er meg uforståelig.

Det vil jo si at en som feks ønsker å fremme nazsimen og deres handlinger under krigen fritt kan gjøre det og samtidig lage regler som forbyr kritikk av dette :nei:

 

Atter en gang,om så er tilfelle så er det skremmende og da bør vitterligen enkelte lover endres radikalt.

6958141[/snapback]

 

Hvis du skulle skrevet en bok, men trengte hjelp til å skrive denne boken (denne boken er din private eiendom) og derfor hadde bedt kompisen din skrive ferdig slutten av et kapittel, hadde ikke du da kunne hindret han i å skrive hva som helst? Det er jo din bok, som du bestemmer over. Hvis kompisen din hadde skrevet "nazisme er dritkult! Hitler var virkelig en kjernekar" som avsluttning på kapittelet som egentlig var en kjærlighetsroman, mener du han hadde kunne hindret deg i å skrive i boken din ved å si at en har ytringsfrihet her i landet?

 

Du må skille mellom det offentlige og det private. Dette forumet er privat, som boken i eksempelet mitt ovenfor. Det er eieren av forumet som bestemmer hvor mye/lite sensur som skal være på dette forumet, på samme måte som at det er du som bestemmer hva som skal stå i boken du selv skriver.

 

Grunnloven sier dette om Ytringsfrihet:

 

Ytringsfrihed bør finde Sted.

 

      Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov.

 

      Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte. Der kan kun sættes slige klarlig definerede Grændser for denne Ret, hvor særlig tungtveiende Hensyn gjøre det forsvarligt holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelser.

 

      Forhaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ikke benyttes, medmindre det er nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes i Værk uden i Anstalter.

 

      Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.

 

      Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for en aaben og oplyst offentlig Samtale.

 

http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/all/...17-000.html#100

Lenke til kommentar

Vi hadde en tilsvarende krangel på et amerikansk forum en gang, drevet av en kar som het Paul, som ikke tålte mye slinger i valsen. En dag da noen postet et innlegg om "freedom of speech on a public forum", svarte en annen (etter hukommelsen) "This is not a public forum, this is a room in Paul's house. He has opened his doors to all of us and invited us in, but that does not mean it is no longer his house. It is his, and therefore the rules are his to set, and he can ask us to shut up and even leave if we don't behave the way he wants us to. Just as you would do in your home."

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hvis du skulle skrevet en bok, men trengte hjelp til å skrive denne boken (denne boken er din private eiendom) og derfor hadde bedt kompisen din skrive ferdig slutten av et kapittel, hadde ikke du da kunne hindret han i å skrive hva som helst? Det er jo din bok, som du bestemmer over. Hvis kompisen din hadde skrevet "nazisme er dritkult! Hitler var virkelig en kjernekar" som avsluttning på kapittelet som egentlig var en kjærlighetsroman, mener du han hadde kunne hindret deg i å skrive i boken din ved å si at en har ytringsfrihet her i landet?

 

Klart jeg kunne,men da før den var utgitt.

 

Du må skille mellom det offentlige og det private. Dette forumet er privat, som boken i eksempelet mitt ovenfor. Det er eieren av forumet som bestemmer hvor mye/lite sensur som skal være på dette forumet, på samme måte som at det er du som bestemmer hva som skal stå i boken du selv skriver.

 

Nei i dette tilfellet skiller jeg ikke mellom dem og hvorfor?

Jo av den enkle sak at hvem som helst kan i all offentlighet lese det som står på dette forumet uten å være innlogget og uten å ha godtatt noe som helst.

Da er ikke annet en et privateid forum lagt ut for full offentlighet og da bør en vitterligen følge samme reglene som gjelder ellers og ikke begynne å innskrenke ytringsfriheten.

Enhver som da leser dette vil jo tro at det som står der er sannheten uten at det trenger være det.

Dermed blir det totalt feil om eieren skal kunne diktere brukernes syn,da det er dette synet utenforstående ser.

Hadde dette vært et totalt lukket forum som kun kunne leses av medlemmer som først måtte lese og godta retningslinjene FØR de fikk registrere seg,ja se da var det noe annet .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Vi hadde en tilsvarende krangel på et amerikansk forum en gang, drevet av en kar som het Paul, som ikke tålte mye slinger i valsen. En dag da noen postet et innlegg om "freedom of speech on a public forum", svarte en annen (etter hukommelsen) "This is not a public forum, this is a room in Paul's house. He has opened his doors to all of us and invited us in, but that does not mean it is no longer his house. It is his, and therefore the rules are his to set, and he can ask us to shut up and even leave if we don't behave the way he wants us to. Just as you would do in your home."

 

Geir :)

6958442[/snapback]

 

Joda,men se mitt svar/syn i forrige innlegg .

 

PS: Dette er ikke en krangel,men et forsøk på å formidle sitt syn.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Klart jeg kunne,men da før den var utgitt.

 

Det å selge en bok er det samme som å selge en tjeneste. Boken er fortsatt din til å selge, det er fortsatt din private bok helt til noen gir deg penger for den og eierskapet til boken har byttet. Du kunne fortsatt, før boken har blitt solgt, valgt å trekke boken tilbake fra salget, slik at du kunne ha redigert den eller ikke solgt den i det heletatt. Dette er din eiendom, du bestemmer hva som skal stå i den. På samme måte er dette forumet noens eiendom, og de bestemmer hva som skal stå på forumet.

 

Nei i dette tilfellet skiller jeg ikke mellom dem og hvorfor?

Jo av den enkle sak at hvem som helst kan i all offentlighet lese det som står på dette forumet uten å være innlogget og uten å ha godtatt noe som helst.

Da er ikke annet en et privateid forum lagt ut for full offentlighet og da bør en vitterligen følge samme reglene som gjelder ellers og ikke begynne å innskrenke ytringsfriheten.

Enhver som da leser dette vil jo tro at det som står der er sannheten uten at det trenger være det.

Dermed blir det totalt feil om eieren skal kunne diktere brukernes syn,da det er dette synet utenforstående ser.

Hadde dette vært et totalt lukket forum som kun kunne leses av medlemmer som først måtte lese og godta retningslinjene FØR de fikk registrere seg,ja se da var det noe annet .

6958446[/snapback]

 

Dette er jo i beste fall tullete. Dette forumet er privat. Det er opp til eieren å bestemme hvem skal få lese dette, og eieren har bestemt at alle med internett og viten om ip-adressen til den serveren forumet er på skal få lov til å lese det andre har postet. Det er på samme måte opp til eieren å bestemme hva som skal bli postet, skal det bare være diskusjoner rundt hardware? Musikk? Politikk? Skal det være lov å snakke om musikk i en politisk debatt?

 

En hver som leser dette vet at dette er et forum, en plass for meningsutveksling. Dette er ikke et leksikon, ikke en offentlig eid informasjonsside, det er ikke en nettavis. Det er et forum! Det som er på denne siden er meninger, og hvis en person som leser disse meningene og er enige så kan han da vel få lov til å konkludere at dette er sant? Mener du staten må inn å regulere hva som er sant og ikke?

Lenke til kommentar
Det å selge en bok er det samme som å selge en tjeneste. Boken er fortsatt din til å selge, det er fortsatt din private bok helt til noen gir deg penger for den og eierskapet til boken har byttet. Du kunne fortsatt, før boken har blitt solgt, valgt å trekke boken tilbake fra salget, slik at du kunne ha redigert den eller ikke solgt den i det heletatt. Dette er din eiendom, du bestemmer hva som skal stå i den. På samme måte er dette forumet noens eiendom, og de bestemmer hva som skal stå på forumet.

 

Skjønner ikke hvorfor du drar inn en bok,men ja jeg kunne dra den tilbake og redigere den før den var solgt.

Men som du sikkert skjønner så kan en ikke det på et forum om ytringsfriheten er begrenset og du ikke får sagt det du mener.

Det er den STORE og viktige forskjellen.

 

Dette er jo i beste fall tullete. Dette forumet er privat. Det er opp til eieren å bestemme hvem skal få lese dette, og eieren har bestemt at alle med internett og viten om ip-adressen til den serveren forumet er på skal få lov til å lese det andre har postet. Det er på samme måte opp til eieren å bestemme hva som skal bli postet, skal det bare være diskusjoner rundt hardware? Musikk? Politikk? Skal det være lov å snakke om musikk i en politisk debatt?

 

At du synest det er tullete er en sak,jeg synest det er tullete at noen kan begrense ytringsfriheten i et offentlig utlagt forum, for som sagt måtte du registrere deg og goda reglene FØR du kunne lese det som står her så ble det en annen sak .

 

En hver som leser dette vet at dette er et forum, en plass for meningsutveksling. Dette er ikke et leksikon, ikke en offentlig eid informasjonsside, det er ikke en nettavis. Det er et forum! Det som er på denne siden er meninger, og hvis en person som leser disse meningene og er enige så kan han da vel få lov til å konkludere at dette er sant? Mener du staten må inn å regulere hva som er sant og ikke?

 

Nå snakker ikke jeg spesifikt om hardware.no eller et annet bestemt forum,jeg snakker generelt, og er det mulig for folk å opprette et forum der de kan diktere innhold og meninger og at dette kan leses av alle i full offentlighet,ja da er det virkelig skremmende.

Et forum som ligger ute offentlig kan leses av alle som kan lese og dermed når det også barn,disse har ikke samme evnen til å vurdere sannheten i det som skrives og kan dermed påvirkes til å tro at sånn er det.

Derfor vil jeg håpe at det kan komme en lov som sier at et privat forum med innskrenkede lover og regler ikke kan vises for andre enn registrerte medlemmer .

 

 

Det som er på denne siden er meninger, og hvis en person som leser disse meningene og er enige så kan han da vel få lov til å konkludere at dette er sant?

 

Hvordan skal han vite at det er sant all den tid forumet har begrenset ytringsfriheten,det kan jo bety at det som står der er det eieren ønsker en skaltro er sant og det er jo nettop det som er så farlig og skremmende. :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Om det du her sier holder mål rettslig er det jo skremmende,for det vil si at et privat forum kan gå utover norske lover,som feks å begrense ytringsfriheten.

Nå vart æ skræmt ja  :cry:

6957262[/snapback]

 

Dette går nå ikke ut over noen norske lover. I så fall ville det vært ulovlig for forumet å nekte deg å skrive tusen innlegg etterhverandre med ytringen "Rosenborg suger balle og Brann eier" i en tråd som omhandler Intelprosessor.

 

Jeg må si jeg ikke skjønner helt hvordan du mener forumet kan "gå utover norske lover". Forumet foholder seg til norske lover, om du mener noe annet så ville det vært fint å se hva du bygger den konklusjonen på :)

6957658[/snapback]

 

Jeg mener at om ditt tidligere eksempel skal følges så går det utover norsk lov, du sier jo bla dette:"Om de som drifter forumet plutselig bestemmer seg at ingen skal få si ordet "paraply" så kan ikke du kreve å få si "paraply" bare fordi du ble medlem av forumet før den tid."

Greit nok at vi er på et forum,men slikt blir "diktatur" og jeg vil tro at selv et forums regler må være innenfor rimelighetens grenser.

 

Og her gjentar du påstanden om at det går ut over norsk lov, men jeg mangler fortsatt å se noe konkret fra deg som underbygger den påstanden.

 

Dette er ikke ulovlig, det går ikke ut over norsk lov. Norsk lov stiller endel krav til hva forumet plikter å fjerne (rasisme osv), men det setter ingen begrensning til hva forumet kan nekte eller hvem forumet kan nekte adgang til.

 

Forumet kan nekte bruk av ordet paraply like mye som det kan nekte uhøflige kommentarer og det er intet norsk lovverk som forbyr dette.

 

Og om det du sier virkelig er tillatt,ja da bør vitterligen norsk lov endres.

Grei at en skal ha regler,men diktatorisk styring av hva folk kan si/mene er vel noe som hører fortiden til,iallefall i siviliserte land .

6957982[/snapback]

 

Og hvordan skal det så endres? Skal ikke en avis få nekte å trykke et leserbrev, skal ikke et forum få nekte noen å banne, skal ikke du få lov til å fjerne en gjestehilsen på din nettside (om du har noen), skal ikke du få lov å hive hvem du ønsker ut av ditt hjem?

 

Gjerne kom med et forslag til hvilken lovendring myndighetene skal innføre. Skal det for et forum være ulovlig å hive ut en bruker? Om jeg starter et forum må jeg da automatisk tillate alle å bli medlemmer?

Lenke til kommentar
Om det du her sier holder mål rettslig er det jo skremmende,for det vil si at et privat forum kan gå utover norske lover,som feks å begrense ytringsfriheten.

Nå vart æ skræmt ja  :cry:

6957262[/snapback]

Bu fucking Hu? Hadde jeg fulgt din tankegang kunne jeg jo ta med meg megafonen og talerstolen og stille meg opp midt i stua di og holde foredrag.

Lenke til kommentar
Dottens innlegg viser her problemet med privat eiedomsrett...

6957216[/snapback]

 

 

Det er helt riktig at dette kan misbrukes sterkt, som for eksempel at et forum for rasister fort kan hive ut alle som ikke sprer rasisme. Var jo en sak for eksempel med et forum for en av produsentene til filmen Transformers (som kommer ut neste år), hvor det ble påstått at alle som kritiserte det som var kommet av innformasjon om filmen ble utestengt.

 

Men så er ikke dette det offentlige rom, regner med at du selv ønsker å kunne redigere dine nettsider (om du har noen) og selv bør velge hva som skal stå der eller ikke(innenfor rammer gitt av norsk lov)?

 

Det de som drifter forumet plikter til å gjøre er å forholde seg til norske lover om man samler inn personopplysninger (personopplysningsloven). Men det er intet ulovlig for de som drifter forumet å hive ut hvem de måtte ønske uten å begrunne dette videre.

 

Her har man valgt en løsning med retningslinjer og moderatorteam som skal sørge for at de retningslinjene blir fulgt. Men det betyr ikke at man har krav på å være på forumet om man holder seg innenfor retnignslinjene. Da har man misfortsått.

 

Så får man bare håpe at forumet tillater alle å være her såfremt de holder seg til det gitte regelverk. Jeg har nå i hvert fall inntrykk av at det får man, hvis ikke ville ikke jeg benyttet meg av tjenesten som er diskusjon.no.

6957630[/snapback]

 

Som sagt dette er ett problem med privat eiendomsrett.

Skulle eierene av forumet kaste ut folk alt etter hvordan dagsformen er så hadde forumet mistet legitimitet og popularitet.

Selv om en kan gjøre noe behøver ikke bety at en gjør det.

Det fine er at diskusjon.no er ett av mange forum. Skulle reguleringen her gå utover det jeg og andre lik meg kan akseptere så fins det mange alternativ.

 

Hadde diskusjon.no vært helt enestående og ingen andre hadde muligheten til å poste noe som helst annet sted ser jeg for meg at myndighetene hadde regulert og innskrenket eiernes rettigheter over dette forumet til fordel for brukerne iallefall hvis eierne viste seg å være uegnet til å administrere forumet på en tilfredsstillende måte.

Selv i dag står ikke forumet eller de som administrerer det eller eierne over norsk lov.

Poster eierne eller andre av admin teamet trusler, hat, barneporno etc så bryter de norsk lov og da opphører den private retten til selv å kontrollere sin eiendom.

Den private eiendomsretten står altså ikke over den norske lov, men den er beskyttet av loven til en viss utstrekning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...