Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Nei det får vi da ikke håpe. Har ikke studert statistikken nok og over flere år til at jeg kan uttale meg særlig om dette. Poenget mitt er at man kan ikke trekke noen konklusjoner om dette, verken den ene eller andre veien. Hva som vil skje vet vi ikke. (Gjorde et raskt søk på samme side men ser ut til at 2014 og bakover ikke var like lett tilgjengelig)

Du trenger ikke studere statistikken mer enn 30 sekunder for å forklare hva som skjedde i fjor: det var flyktningskrisen. Den startet ikke fordi det var oktober, og hvis vi skulle få en ny bølge så er det absolutt ingen grunn til å anta at det skulle skje samme årstid. Bølgen forsvant i desember i fjor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei det får vi da ikke håpe. Har ikke studert statistikken nok og over flere år til at jeg kan uttale meg særlig om dette. Poenget mitt er at man kan ikke trekke noen konklusjoner om dette, verken den ene eller andre veien. Hva som vil skje vet vi ikke. (Gjorde et raskt søk på samme side men ser ut til at 2014 og bakover ikke var like lett tilgjengelig)

Du trenger ikke studere statistikken mer enn 30 sekunder for å forklare hva som skjedde i fjor: det var flyktningskrisen. Den startet ikke fordi det var oktober, og hvis vi skulle få en ny bølge så er det absolutt ingen grunn til å anta at det skulle skje samme årstid. Bølgen forsvant i desember i fjor.

 

Verden er i konstant flyktningkrise. Poenget er hvordan dette utvikler seg for Norge. men hvor kom 1000.000 fra? Endret av Vice
Lenke til kommentar

Nei det får vi da ikke håpe. Har ikke studert statistikken nok og over flere år til at jeg kan uttale meg særlig om dette. Poenget mitt er at man kan ikke trekke noen konklusjoner om dette, verken den ene eller andre veien. Hva som vil skje vet vi ikke. (Gjorde et raskt søk på samme side men ser ut til at 2014 og bakover ikke var like lett tilgjengelig)

 

Men hvem har egentlig påstått at det vil stige opp til 1000.000 slik du hevder?? Jeg kan ikke huske å ha sett slike tall noen sted?

UDI har forresten månedstall tilbake til i alle fall 2007, jeg satt de inn i en graf for deg:

 

932834514822697ecbc64f128ce90e60.png

 

Her er 2015 utelatt, for å bedre få frem variasjonene i et normalt år:

 

36930298d0ae2ec67cfc0041ca711712.png

Lenke til kommentar

Ifølge grafen ligger det da relativt jevnt i tidligere år. Så lenge man da klarer å unngå slike bølger i fremtiden kommer man helt klart ikke opp i tall som 1 mill eller resten av tallene du la frem på en slik måte at det ga inntrykk av at dette var gjengse tall blant alle "innvandringskritikere".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Ta i litt? Er du morsom? Å bomme med 200-400 gangen er ikke "å ta i litt".

 

AtW

 

Er vel en morsom person jeg da :)

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Punktumet forvirrer meg litt. Hvis du har en null for mye, og mener 100 000, så er det fra UDI-direktør Frode Forfang. Hvis du sikter til spådommen om 1 000 000 i løpet av 2017 så mener jeg det var fra brukeren coffeee, men det er tatt fra hukommelsen og kan selvsagt ha vært en annen. 100 000 per måned i 2016 var definitivt coffeee.

 

Helt riktig dette. Nå skal det sies at han ikke var alene om å strekke seg mot slike famøse tall for å spisse konflikten når dette stod på som verst ifjor, men han var utvilsomt den som kom med den groveste bommerten :)

 

 

Forøvrig, NRK`s artikkel: 

Norge har ikke hatt lavere asyltall siden 1997, sier UDI-direktør Frode Forfang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Jeg satt her å tenkte på noe, det kan hende det er en ekstrem dum tanke men hva om hele EU hadde en folkeavstemning om EU's eksistens? Altså svar alternativene kunne være

  • Nei til EU - Utmelding 
  • Ja til EU - En fortsettelse av prosjektet og sterkere integrasjon

Og da hadde folket over hele EU fått være med å bestemme om EU skal fortsette sin eksistens eller at det skal sluttes. For akkurat nå så er det mange politikere som mener landet deres må forlate. Blant annet i: Danmark, Tsjekkia, Frankrike, Hellas og Polen. Ettersom det er så mange som ønsker ut så hvorfor ikke ha en "wide spread election" type ting?  

Lenke til kommentar

Jeg satt her å tenkte på noe, det kan hende det er en ekstrem dum tanke men hva om hele EU hadde en folkeavstemning om EU's eksistens? Altså svar alternativene kunne være

  • Nei til EU - Utmelding 
  • Ja til EU - En fortsettelse av prosjektet og sterkere integrasjon

Og da hadde folket over hele EU fått være med å bestemme om EU skal fortsette sin eksistens eller at det skal sluttes. For akkurat nå så er det mange politikere som mener landet deres må forlate. Blant annet i: Danmark, Tsjekkia, Frankrike, Hellas og Polen. Ettersom det er så mange som ønsker ut så hvorfor ikke ha en "wide spread election" type ting?  

 

Det er en god idé, men EU-pampenes største skrekk. Om EU først begynner å smuldre opp (UK er kanskje starten), så kan det hende at hele greia går overende, flott for oss utenfor, for da kan vi forhandle nye handelsavtaler med alle landene i EU uten å underlegge landet vårt EU juridisk og økonomisk.

Lenke til kommentar

Man må i det minste ha en contingency plan i motsetning til UK da. Eneste som smuldrer så langt er England selv. Bra jobbet UK! :lol:

 

Tydelig at målet var utmeldelse uten store håp om at det faktisk skulle gå slik, så når det nå gjorde det så var det bare å få høstet applausen å komme seg unna i en fei før korthuset falt og videre "planer" analysert, eller som Farage så edelt lirte av seg: Nå med Englands Independence Day har han oppnådd alt og har ikke noe mer å utrette... Så da er det vel like greit å tre til side og la noen andre rydde opp etter seg, fordi hadde han ventet i 3 mnd her så hadde det nok heller vært å måtte gå. Så at populisten trakk seg nå er fullt forståelig.

 

Og når alle de tre store partier med dette nå sitter uten ledere, så tyder det på store politiske utfordringer og dårlig håndtverk over hele fjøla.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg satt her å tenkte på noe, det kan hende det er en ekstrem dum tanke men hva om hele EU hadde en folkeavstemning om EU's eksistens? Altså svar alternativene kunne være

  • Nei til EU - Utmelding 
  • Ja til EU - En fortsettelse av prosjektet og sterkere integrasjon

Og da hadde folket over hele EU fått være med å bestemme om EU skal fortsette sin eksistens eller at det skal sluttes. For akkurat nå så er det mange politikere som mener landet deres må forlate. Blant annet i: Danmark, Tsjekkia, Frankrike, Hellas og Polen. Ettersom det er så mange som ønsker ut så hvorfor ikke ha en "wide spread election" type ting?  

Eventuelt som liberalistene her på forumet: Omgjøre EU-medlemskap fra nasjonalt til personlig og individuelt. :p

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Hvor mye soldater er det egentlig Norge har i aktiv tjeneste? Har lest at det er så mye som 25 000 men noen plasser er det så lite som 5000, noen som vet med kilder hvor mye det egentlige tallet er, er veldig interessert i å vite dette da jeg mener om det er 25 000 soldater så er dette for lite.

Lenke til kommentar

Hvor mye soldater er det egentlig Norge har i aktiv tjeneste? Har lest at det er så mye som 25 000 men noen plasser er det så lite som 5000, noen som vet med kilder hvor mye det egentlige tallet er, er veldig interessert i å vite dette da jeg mener om det er 25 000 soldater så er dette for lite.

 

I 2015: Ca 11.900 ansatte militært personell + ca. 7.700 vernepliktige.

 

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/Forsvarets%20aarsrapport%202015.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

Hvor mye soldater er det egentlig Norge har i aktiv tjeneste? Har lest at det er så mye som 25 000 men noen plasser er det så lite som 5000, noen som vet med kilder hvor mye det egentlige tallet er, er veldig interessert i å vite dette da jeg mener om det er 25 000 soldater så er dette for lite.

 

I 2015: Ca 11.900 ansatte militært personell + ca. 7.700 vernepliktige.

 

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/Forsvarets%20aarsrapport%202015.pdf

 

Tusen takk for svar, visste ikke at dette sto skrevet på forsvarets hjemmeside :-)

Lenke til kommentar

https://www.dn.no/nyheter/utenriks/2016/07/11/1250/Storbritannia/n-er-hun-eneste-gjenvrende-kandidat

 

Ukene etter folkeavstemningen i Storbritannia har vært preget av overraskende mange Brexit-folk som trekker seg. Farage fra ledervervet i UKIP, og Boris Johnson, Gove og Leadsom som statsministerkandidater. Det kan virke som om det er en del kalde føtter ute og går. I tillegg er Jeremy Corbyn, skap-Brexiteren som med god grunn blir beskyldt for å ha ledet en meget halvhjertet Remain-kampanje, i ferd med å bli kastet på huet og ræva ut som leder av Labour.  

 

Det er tydeligvis Remain-folkene som blir sittende igjen og skal rydde opp i rotet, og det er vel tross alt det beste som kunne skjedd når det først gikk som det gikk i avstemningen ... 

Endret av Husam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

https://www.dn.no/nyheter/utenriks/2016/07/11/1250/Storbritannia/n-er-hun-eneste-gjenvrende-kandidat

 

Ukene etter folkeavstemningen i Storbritannia har vært preget av overraskende mange Brexit-folk som trekker seg. Farage fra ledervervet i UKIP, og Boris Johnson, Gove og Leadsom som statsministerkandidater. Det kan virke som om det er en del kalde føtter ute og går. I tillegg er Jeremy Corbyn, skap-Brexiteren som med god grunn blir beskyldt for å ha ledet en meget halvhjertet Remain-kampanje, i ferd med å bli kastet på huet og ræva ut som leder av Labour.  

 

Det er tydeligvis Remain-folkene som blir sittende igjen og skal rydde opp i rotet, og det er vel tross alt det beste som kunne skjedd når det først gikk som det gikk i avstemningen ... 

Håper det blir slikt i Norge og at det er de som ønsket å bli som skal ordne opp. Hvis Norge f.eks har en folkeavstemning om å forlate EØS og Schengen samarbeidet så må jo de som stemte for å bli ordne opp i rotet de har stelt i stand ved å i det hele tatt melde Norge inn i en avtale som 70% av nordmenn stemte nei til 2 ganger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...