Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apologeter. Om et ord skal utgjøre 10 % av vokabularet ditt, så kan du i det minste skrive det riktig.

Åhh... unnskyld da Sheasy. Sorry hvis jeg fornærmet deg, og det eneste du kunne ta meg på var en skrivefeil. Kan du kommentere kommafeilene mine også? Eller kan du kommentere de som ble drept i Tyskland idag også?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neida, jeg trodde jeg gjorde deg en tjeneste. Det er tross alt et ord du er veldig glad i. Jeg ser ikke poenget med å kommentere hva som har hendt i Tyskland før jeg vet hva som har skjedd, bortsett fra at det selvsagt er veldig trist. Jeg vet ikke hva slags kommentarer du er ute etter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Savner stor debatt rundt EØS avtalen og suverenitetsavståelse til EU's Bankunion. Jeg mener det er på tide det blir en folkeavstemning og/eller avstemning i mot avtalen i stortinget. 

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

En avstemning for å forlate EØS-avtalen i Stortinget hadde ført til at Senterpartiet (og kaaanskje SV og MDG) stemte for. Resten ville ha stemt mot, og det med god grunn. Den avtalen smaker definitivt mer for det lille eksportlandet Norge enn den koster.

Endret av Husam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hva man til syvende og sist må tenke igjennom er EØS kontra egne bilaterale avtaler. Den ene gir veldig enkelt byråkrati med ett sett regler for et stort marked, men går på bekostning av spesielle hensyn og regler som gagner oss. Den andre kan i stor grad skreddersys til hvert land, men krever et mye større apparat for administrasjon og lignende. Jeg kan se for meg også at vi privatkonsumere kan slite veldig med det som idag er enkle ting.

 

Summa sumarum tenker jeg at vi bør holde på EØS sålenge den fungerer nogenlunde. Så har vi alltid tid til å stikke av "When the shit hits the fan"

Lenke til kommentar

Det vi først og fremst må tenke på er hvordan forhandlingssituasjonen om diverse bilaterale handelsavtaler med EU- og EØS-landene endrer seg om vi forlater EØS. På samme måte som Storbritannia etter Brexit, vil vi ikke ha noen bedre kort på hånda. Vi vil tvert imot stå overfor mer fiendtlig innstilte forhandlingsmotstandere som er sure fordi vi gikk ut av et solidaritetssamarbeid for å oppnå bedre vilkår for oss selv. Om det dukker opp muligheter og argumenter for å reforhandle EØS-avtalen mer til vår fordel skal vi selvsagt benytte oss av det, men å gamble på å forlate vårt viktigste eksportmarked vil etter min mening være latterlig dumt for et land som Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det tror jeg faktisk ikke blir tilfelle Husam. Om vi går ut av EØS så er det garantert en god grunn til det (eller mange mener det er en god grunn til det). Da blir det nok ikke slik at alle andre vil vende ryggen til og nekte oss forhandlinger. Det er jo slik at vi produserer mye nyttig og selv om vi ikke er store er det nok en viss interesse av å fortsette handelen.

Lenke til kommentar

Det tror jeg faktisk ikke blir tilfelle Husam. Om vi går ut av EØS så er det garantert en god grunn til det (eller mange mener det er en god grunn til det). Da blir det nok ikke slik at alle andre vil vende ryggen til og nekte oss forhandlinger. Det er jo slik at vi produserer mye nyttig og selv om vi ikke er store er det nok en viss interesse av å fortsette handelen.

 

Nei, men det er ikke snakk om at noen blir nektet forhandlinger, det er snakk om hvor gode betingelser vi kan oppnå. Vi er for eksempel veldig, veldig mye mer avhengige av å selge fisk til de store landene i EU enn de er av å kjøpe fisk fra oss, og derfor er en handelsallianse som forplikter alle land i alliansen til de samme lempingene av tollmurene antageligvis en langt bedre løsning for oss enn å forhandle med enkeltland. Både fordi det er tryggere og mer forutsigbart, og fordi vi kan alliere oss med andre små land i forhandlingene som er avhengige av eksportbedriftene sine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

En avstemning for å forlate EØS-avtalen i Stortinget hadde ført til at Senterpartiet (og kaaanskje SV og MDG) stemte for. Resten ville ha stemt mot, og det med god grunn. Den avtalen smaker definitivt mer for det lille eksportlandet Norge enn den koster.

Ikke vær så sikker på det du, det er mange personer innen AP, FrP, KrF og Høyre som ønsker ut og så har man jo ungdomsorganisasjonene FPU, AUF og Ung Høyre som alle tre er for å melde Norge ut. Også har du flere organisasjoner i LO som igjen ønsker ut, altså det er mange politikere som ønsker at Norge skal forlate EØS samarbeidet, den gangen stortinget stemte for å melde oss inn var det allerede da 35 av 160 som var i mot og det er jo nok til å sette tvil om avtalen i seg selv. Så ser ikke helt bort i fra at dersom det blir avstemning at vi ender opp med å forlate.

Dere kan jo bare se til Brexit hvor flesteparten hadde stor tro på at de skulle stemme for å være og det endte med at de forlot samarbeidet med 51 prosent noe som er lite men nok til å melde landet ut noe som jeg går ut i fra vil være prosentandelen for å forlate EØS avtalen dersom vi skulle ha folkeavstemning her også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

Det tror jeg faktisk ikke blir tilfelle Husam. Om vi går ut av EØS så er det garantert en god grunn til det (eller mange mener det er en god grunn til det). Da blir det nok ikke slik at alle andre vil vende ryggen til og nekte oss forhandlinger. Det er jo slik at vi produserer mye nyttig og selv om vi ikke er store er det nok en viss interesse av å fortsette handelen.

 

Nei, men det er ikke snakk om at noen blir nektet forhandlinger, det er snakk om hvor gode betingelser vi kan oppnå. Vi er for eksempel veldig, veldig mye mer avhengige av å selge fisk til de store landene i EU enn de er av å kjøpe fisk fra oss, og derfor er en handelsallianse som forplikter alle land i alliansen til de samme lempingene av tollmurene antageligvis en langt bedre løsning for oss enn å forhandle med enkeltland. Både fordi det er tryggere og mer forutsigbart, og fordi vi kan alliere oss med andre små land i forhandlingene som er avhengige av eksportbedriftene sine.

 

Når det kommer til forhandlingene etter en eventuell forlatelse av EØS så vil det være tøft men Norge står for en stor prosentandel av oljeimporten til EU og EU måtte finne seg ny oljepartner dersom Norge ikke skulle få i gang en slik avtale etter resultatet av avstemningen, og da sitter de igjen med Russland og Iran som Oljeimportører noe som sikkert ikke vil være veldig populært blant EU pampene. Så en avtale etter EØS er fint mulig å få tak i.

Følte jeg måtte kopiere et sitat fra Europa.eu 

 

Oil and Gas trade
  • Norway is in the global top 5 exporters of crude oil. The oil and gas sector constitutes around 22% of Norwegian GDP and 67% of Norwegian exports.
  • Norway is Western Europe's most important source of natural gas.
  • Norwegian gas exports account for approximately 20% of EU gas consumption (in 2010), with almost all Norwegian exports going to EU.
  • The main EU importers of Norwegian gas are: Germany, France, UK and Belgium.

 

http://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/countries/norway/
Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...