Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, de har litt igjen til de slår deres egen logo fra 2013 (etter Snowden)Ba42Z0lCMAAfkzM.jpg_large.jpgFor sammenligning antikommunistisk propaganda til høyre.

Seriøst? Gikk den der gjennom sensur og godkjenning og ble fortsatt den offisielle logoen? Også det slagordet, da.. kanskje de bare liker å trolle konspinøtter?

 

Edit: ganske sikker på dette er trolling og inside jokes:

bull-rocket.jpg__600x0_q85_upscale.jpg

great-bear.jpg__600x0_q85_upscale.jpg

 

http://www.smithsonianmag.com/science-nature/creepy-kitschy-and-geeky-patches-us-spy-satellites-180953562/

Endret av toth
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse/helse-hoeie-kraftig-ut-mot-godteri-ved-butikk-kassene/a/23710933/

 

STOCKHOLM (VG) Helseminister Bent Høie vil ha slutt på at det er godteri plassert lavt ved kassene i matbutikkene. (...)

 

Bent Høie er en av grunnene til at jeg i enkelte mørke øyeblikk vurderer å stemme på Liberalistene. Han har generelt fremstått langt mer autoritær som helseminister enn sin forgjenger Gahr Støre. Dette er et eksempel på en type idiotutsagn som burde komme fra et sosialistisk barnevaktparti som SV eller Rødt, ikke fra et liberalkonservativt parti som Høyre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse/helse-hoeie-kraftig-ut-mot-godteri-ved-butikk-kassene/a/23710933/

 

STOCKHOLM (VG) Helseminister Bent Høie vil ha slutt på at det er godteri plassert lavt ved kassene i matbutikkene. (...)

 

Bent Høie er en av grunnene til at jeg i enkelte mørke øyeblikk vurderer å stemme på Liberalistene. Han har generelt fremstått langt mer autoritær som helseminister enn sin forgjenger Gahr Støre. Dette er et eksempel på en type idiotutsagn som burde komme fra et sosialistisk barnevaktparti som SV eller Rødt, ikke fra et liberalkonservativt parti som Høyre. 

 

Når jeg først leste det så ble jeg i utgangspunktet grinete for det tilsynelatende overformynderiet man bevitnet. Men når jeg så litt nærmere på grunnen til at han fokuserer på dette, så innser jeg jo at man kanskje ikke skal gråte seg i søvn på vegne av store kjeder som rir markedskreftene og som helt bevisst setter sjokolader og digg i en høyde for 4-5 åringene som gjør at de da kan stirre sjokoladene i hvitøyet ved kassa akkurat der mor drar opp  lommeboka.

 

Hadde jeg hatt unger selv hadde jeg vært særdeles glad for å slippe den runden der hver gang, men da jeg ikke har det så setter jeg uansett pris på at kyniske kapitalister får seg en smekk på de grådige pølsefingrene sine som var litt for lure for sitt eget beste denne gang.

 

Godt Høie er våken i ny og ned her ihvertfall, sånn i motsetning til resten av regjeringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De frie markedskreftene er ikke akkurat de beste til å påvirke vårt kosthold og godteriforbruk, på lik linje med at de samme ikke er de beste til å påvirke vårt tobakksforbruk*. Jeg synes bare det er bra om vi får noen tiltak til å minke godteripresset ved kassene, særlig presset fra unger med dådyrøyne når de spør og djevelhorn om de ikke får det som de vil. Jeg har barn selv og kjenner det presser meg til å la være å ta med ungene i butikken. Synes virkelig synd på aleneforeldre som ikke har mulighet til å få barnevakt hver gang man må handle.

 

* Tobakk synes jeg er en grei sammenligning ettersom det allerede er satt inn tiltak mot å presse tobakksreklamen opp i ansiktet på folk ved kassene. Får vi godteriet ut av syne på et eller annet vis, ikke nødvendigvis på samme måte som tobakk, så slipper både foreldre og andre å få godteriet som "stasjon" man må innom i butikken.

 

Man kan sikkert diskutere i lange baner hvorfor akkurat godteri og ikke usunn vare X og kunde A med karies vs kunde B med overvekt osv, men ser man de litt store linjene her, så er det et steg i riktig retning. Så får vi heller vurdere andre fremtidige tiltak mot andre usunne varer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De frie markedskreftene er ikke akkurat de beste til å påvirke vårt kosthold og godteriforbruk, på lik linje med at de samme ikke er de beste til å påvirke vårt tobakksforbruk. (...)

 

Der er vi på linje, bortsett fra at jeg også mener akkurat det samme om staten. De som først og fremst er egnet til å påvirke vårt forbruk er oss selv. Det er derfor jeg er for mer personlig ansvar og mindre infantilisering av befolkningen. Helt greit å være uenig i det, men jeg blir oppgitt når en statsråd som burde være på min side er uenig i sitt eget partis ideologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som først og fremst er egnet til å påvirke vårt forbruk er oss selv.

Det tar utgangspunkt i at folk alltid gjør bevisste valg. For eksempel at ungene bevisst har noen mening om kostholdet deres eller at foreldrene over hodet ikke påvirkes av hva barna står og maser om. Eller at voksne som handler uten barn ikke lar seg påvirke av reklame, inkludert teknikken med fristevarer ved kassa. Jeg skulle gjerne sett at folk var 100% bevisste i sine valg hele tiden, men det er de beviselig ikke. Da hadde hverken reklame eller hylleplassering vært ord i vokabularet. Ettersom det er en såpass sterk sammenheng mellom reklame, hylleplassering osv og salgsvolum, samt et økende problem med dårlig kosthold og overvekt så synes jeg ikke det er en undervurdering av enkeltmennesket å erkjenne at folk ikke er 100% bevisste i sine valg av varer. Godterimaset (og tidligere Tobakksmaset) ved kassene fungerer. Det er derfor vi trenger slike tiltak.

 

Apropos helt frie og bevisste valg, så burde det ikke gjort noe om varene ble pakket i helt like grå esker med helt lik sort skrift på hvit bakgrunn og plassert tilfeldig i butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er ubevisste, dårlige valg du er bekymret for, foretrekker jeg heller at de tas av enkeltindivider på handletur med seg selv (og evt sine barn) som eneste offer, enn av lovmakere som vil detaljstyre handlemønsteret til alle oss andre. Og nei, om man detaljstyrte alle varenes innpakning ville ikke det nødvendigvis gjort forbrukernes valg noe "dårligere", men det ville ha vært et alvorlig inngrep i mange markedsaktørers evne til å tjene penger. Noe som igjen vil ha flere negative økonomiske ringvirkninger.

 

Dette er for øvrig i ferd med å utvikle seg til en klassisk, kjedelig debatt om hva som er best av liberal og autoritær ideologi, og det tviler jeg på at det er så mange som får noe ut av.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er for øvrig i ferd med å utvikle seg til en klassisk, kjedelig debatt om hva som er best av liberal og autoritær ideologi, og det tviler jeg på at det er så mange som får noe ut av.

Antar at du sikter til debatten som hele tiden forsøkes framprovosert av den ubetydelige minoriteten som lider av kronisk trassalder, enig i at den kan være nokså trettende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse/helse-hoeie-kraftig-ut-mot-godteri-ved-butikk-kassene/a/23710933/

 

STOCKHOLM (VG) Helseminister Bent Høie vil ha slutt på at det er godteri plassert lavt ved kassene i matbutikkene. (...)

 

Bent Høie er en av grunnene til at jeg i enkelte mørke øyeblikk vurderer å stemme på Liberalistene. Han har generelt fremstått langt mer autoritær som helseminister enn sin forgjenger Gahr Støre. Dette er et eksempel på en type idiotutsagn som burde komme fra et sosialistisk barnevaktparti som SV eller Rødt, ikke fra et liberalkonservativt parti som Høyre.

Dette virker da å være tatt rett ut fra Richard Taler og Cass Sunsteins Nudge. Begge to er veldig sympatiske til liberalisme, hvis jeg husker rett (i alle fall Thaler), og godt til høyre for det meste du finner i Norge.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette virker da å være tatt rett ut fra Richard Taler og Cass Sunsteins Nudge. Begge to er veldig sympatiske til liberalisme, hvis jeg husker rett (i alle fall Thaler), og godt til høyre enn det meste du finner i Norge.

 

 

Jeg kan ikke huske å ha hørt om den. Takk for tips!

Lenke til kommentar

Om det er ubevisste, dårlige valg du er bekymret for, foretrekker jeg heller at de tas av enkeltindivider på handletur med seg selv (og evt sine barn) som eneste offer, enn av lovmakere som vil detaljstyre handlemønsteret til alle oss andre.

Merk at dette ikke handler om å detaljstyre handlemønsteret til folk, men styre den ubevisste påvirkningen av handlemønsteret som fristevare-plasseringen utgjør.

 

Og nei, om man detaljstyrte alle varenes innpakning ville ikke det nødvendigvis gjort forbrukernes valg noe "dårligere", men det ville ha vært et alvorlig inngrep i mange markedsaktørers evne til å tjene penger. Noe som igjen vil ha flere negative økonomiske ringvirkninger.

Du velger altså å ikke svare, men å prate deg bort? Greit nok at du har et synspunkt på at markedsføring er en form for frihet, men glem nå det et øyeblikk. Nøytraliserer man innpakningen og plasseringen så eliminerer man den skjevheten dette utgjør for valg av varer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du velger altså å ikke svare, men å prate deg bort? Greit nok at du har et synspunkt på at markedsføring er en form for frihet, men glem nå det et øyeblikk. Nøytraliserer man innpakningen og plasseringen så eliminerer man den skjevheten dette utgjør for valg av varer.

 

 

Eh... Svare på hva da? Det var ikke noe spørsmål i innlegget ditt. Jeg bare kommenterte noe av det jeg var uenig i. Å si at jeg mener at "markedsføring er en form for frihet" er for øvrig noe vås du har kokt sammen selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nå skummet jeg bare over her, men jeg må si jeg er uenig med Høie i denne saken. Jeg velger heller å tenke at foreldre må lære opp unger til å motstå slike fristelser. Man må læres at selv om det virker veldig fristende er det et langsiktig problem at man spiser mye godteri. Tenk bare på hva som skjer på Internett med reklamering og ikke minst når barna blir ungdommer å blir spurt om å prøve narkotiske stoff eller alkohol. Om man ikke er opplært til å si nei takk, er det fort gjort å velge feil utvei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...