Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som fikk med seg 60 minutes på Tv2 nå nettopp? Var et lite innslag om global oppvarming og underlig nok intervjuet de kun 2 personer som begge la ut som jordens dommedag og enorme stormer.. Fikk med meg at det ble sagt "noen mener at hele greia er oppskrytt, men bla bla bla" i løpet av 20 min. Når 60 minutes i repotasjen de sendte rett før fikk med begge partene av Muhammedbildene-konflikten, men ikke i saken om den globale oppvarmingen syns jeg media har gått for langt. Hvordan skal vi få vite noe som helst om saken når alt vi hører er eksperter rope Doomsday is near!?

Lenke til kommentar

Donormerking av førerkort

Helseminister Sylvia Brustad åpner for at førerkort kan bli merket med om bilføreren vil donere sine organer eller ikke.

Det er skepsis blant fagfolk til en slik ordning i Norge, men nå tar helseminister Sylvia Brustad til orde for å åpne for slik merking av førerkort i Norge, melder TV 2 Nyhetene.

Dermed kan helsepersonell reagere raskt og sikre for eksempel et hjerte som kan redde et annet menneskes liv. I dag må pårørende samtykke, og svært mange sier nei: I denne belastende og fortvilte situasjonen blir svaret ofte nei.

 

En slik ordning støtter jeg. Er det intet liv å berge for meg så gir jeg gjerne mine organer videre til noen som kan trenge de.

Lenke til kommentar

Enig. Stempling på førerkort er en god måte å bedre donorsituasjonen på.

 

En annen mulighet hadde vært å sende ut et offentlig spørreskjema med info om organdonasjon til alle landets innbygere og sagt at det er obligatorisk å levere det inn. (F.eks sammen med selvangivelsen eller noe sånt). Med en slik obligatorisk ordning tror jeg man ville fått langt flere tillatelser enn det er i dag.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det gjør noe om merkingen på førerkortene gjøres obligatorisk. Jeg ser for meg tre alternativer:

* Ja-merke for donasjon

* Nei-merke for donasjon

* Ingen merke: ubestemt eller ikke besvart (I praksis: pårørende får ta avgjørelsen)

 

Evt. at det kan deles opp i forskjellige grader av Ja-merker. F.eks:

* Ja 3: Tillat all type organdonasjon inkludert til forskning og utdannelse av leger

* Ja 2: Tillat kun donasjon som vil brukes til å hjelpe mennesker direkte

* Ja 1: Tillat kun donasjon til mennesker som trenger et organ for å overleve

Lenke til kommentar

Personlig er jeg listet som donator, men det er overhodet ikke noe jeg vil ha på mitt førerkort. Om jeg er donator eller ikke er ikke noe jeg ønsker skal være så lett tilgjengelig informasjon for enhver som skal se førerkortet mitt (enten tilfeldig, når det brukes som legitimasjon, eller når det vises til kontroll.)

 

Førerkort skal vise om man har tilfredsstilt krav til å få lov å kjøre bil.

 

Jeg har donatorkort som viser at jeg er villig til å donere.

 

Man skal da ikke måtte ta stilling til om man vil donere eller ikke (eller være ubestemt), og ha dette registrert offentlig, bare fordi man vil ta lappen.(eller beholde den)

 

Dette er et valg som ikke bør være obligatorisk, og det bør være et valg myndighetene ikke skal ha krav på å vite.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg listet som donator, men det er overhodet ikke noe jeg vil ha på mitt førerkort. Om jeg er donator eller ikke er ikke noe jeg ønsker skal være så lett tilgjengelig informasjon for enhver som skal se førerkortet mitt (enten tilfeldig, når det brukes som legitimasjon, eller når det vises til kontroll.)

5691789[/snapback]

Meget godt poeng egentlig, det må i såfall bli laget på en måte at helsepersonell kan på en elektronisk måte lese en brikke på et kort og finne om man er donor eller ikke. Jeg vil heller ikke la hvem som helst se at jeg er donor.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg er enig i at det er et god poeng. Andre enn helsepersonell trenger på ingen måte å vite om man er donor. Forslaget med en brikke eller på andre måter et tilslørt merke (en kryptisk kode) eller noe sånt ville gjort det uleselig for andre enn helsepersonell. For meg gjør det ikke noe at venner, familie og bekjente vet om jeg er donor eller ikke men jeg vil ikke at et hvert offentlig kontor, banken, arbeidsgiver, forsikringsselskapet og slikt skal vite det. (Det kan gi uheldige effekter)

 

Men jeg synes fortsatt man skal tilstrebe at hver enkelt har med seg donor-informasjon. Altså at hvis en sykebil kommer frem til et åsted så skal de helst umiddelbart kunne finne ut av om døende personer er donorer eller ikke. Altså helst uten å spore opp en ID eller et registreringsskilt i et tidkrevende arkiv.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/03/08/460071.html

 

Hvordan har det seg at USA, som den frihetsforkjemperen landet skal være, kan vurdere å forby abort ved voldtekt/incest om ikke det er fare for livet til moren. :dontgetit:

 

Stakkars kvinner som må gå gjennom sånt...

5721794[/snapback]

 

USA? Er vel snakk om en delstat her. Det er heller ikke USA som forbyr abort, det er en gruppe i USA som ønsker det.

 

Loven vil bli forkastet i en rettssak, fordi den er i strid med høyesterettsavgjørelsen fra 33 år tilbake, men det er ventet at abortmotstanderne vil forfølge saken helt til Høyesterett.

 

...

 

MANGE ABORTTILHENGERE mener det er liten sannsynlighet for at Høyesterett vil tillate et abortforbud. Og flere abortmotstandere har også uttrykt skepsis, og mener at forsøket på å totalforby abort er dømt til å mislykkes.

 

...

 

MENINGSMÅLINGER viser at et flertall av amerikanerne fortsatt er for fri abort. Ifølge LA Times er mellom 55 og 67 prosent aborttilhengere i USA.

Lenke til kommentar
smoothie, er klar over det. Men, om The Supreme Court skal avgjøre, og i forkant kan virke å være positiv til et forbud, så blir det litt verre, synes jeg.

5724560[/snapback]

 

Klart det blir værre, men det er faktisk slik at motstanderene mot fri abort idag er i mindretall. Det jeg syns er skummelt er at etter Bush utnenvte 2 nye dommere i S.C. så er de kristenkonservative i flertall, og jeg tror at de har lett til å skifte mening på akuratt dette om saken kommer så høyt opp. Og ja, det er skremmende.

Lenke til kommentar
Klart det blir værre, men det er faktisk slik at motstanderene mot fri abort idag er i mindretall

5727278[/snapback]

 

Det er i det minste veldig positivt.

 

Men om det viser seg at flertallet i høyesterett er i mot fri abort hjelper det vel lite. Litt pussig at en så mektig rettsinstans domineres av kristenkonservative ledere. Jeg ville tro at høyesterett i høyest mulig grad skal dømme etter hva flertallet i samfunnet ønsker, i slike saker som dette, som gjelder mange.

Lenke til kommentar

Tviler på om jeg noen gang har nevnt et godt ord om Bush her på forumet, men en sak som nå pågår i USA støtter jeg ham faktisk. Congress sets up fight with Bush. Et selskap fra Dubai har fått ansvar for sikkerheten i noen av USAs store havner. Det Bush har gjort, i motsetning til Kongressen, er å ikke forskjellsbehandle sine allierte. Måten demokratene tøffer seg på i denne saken imponerer meg heller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg ville tro at høyesterett i høyest mulig grad skal dømme etter hva flertallet i samfunnet ønsker, i slike saker som dette, som gjelder mange.

5727704[/snapback]

Tvert imot. Hensikten med Høyesterett er at den skal fungere som en motvekt til flertallet (maktens tredeling). Høyesteretts oppgave er å sørge for at den politikk som føres ikke er grunnlovsstridig.

Lenke til kommentar
Jeg ville tro at høyesterett i høyest mulig grad skal dømme etter hva flertallet i samfunnet ønsker, i slike saker som dette, som gjelder mange.

5727704[/snapback]

Tvert imot. Hensikten med Høyesterett er at den skal fungere som en motvekt til flertallet (maktens tredeling). Høyesteretts oppgave er å sørge for at den politikk som føres ikke er grunnlovsstridig.

5735090[/snapback]

 

Okei, takk for opplysningen.

 

Men det gjør det vel ikke noe bedre om de dømmer i favør av en lov mot fri abort?

 

----

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1246561.ece

 

Hvordan har det seg at Volvo ikke får stille med sine egne forsvarere, og blir stevnet for retten i Ukraina når de ikke har noen importør der? Trodde rettsaken måtte gå i landet til den saksøkte jeg.

 

Latterlig høy erstatning var det og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...