Gå til innhold

Slakting og husdyrhold


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tiden som blir brukt på hunden er:

- Gå tur hver dag. Er jo bare godt for helsa! :-)

- Leke litt med han. Gøy for hunden å bli leket med, og gøy for meg å leke med hunden.

- Gi nok mat og drikker hver dag.

- Lære han hundeskikk.

 

Hva som koster:

- Hundemat

- Utstyr som en kjøper når en får hund, og småting underveis. F.eks hundensop og leker.

- Dyrlege, dvs årlige sjekker.

- Utstyr i hjemmen som den ødelegger? Ikke i mitt tilfelle.

 

Konklusjon:

Treger ikke på å ha fått meg hund. All den tid og penger som blir brukt på han, er det verdt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tiden som blir brukt på hunden er:

- Gå tur hver dag. Er jo bare godt for helsa! :-)

- Leke litt med han. Gøy for hunden å bli leket med, og gøy for meg å leke med hunden.

- Gi nok mat og drikker hver dag.

- Lære han hundeskikk.

 

Hva som koster:

- Hundemat

- Utstyr som en kjøper når en får hund, og småting underveis. F.eks hundensop og leker.

- Dyrlege, dvs årlige sjekker.

- Utstyr i hjemmen som den ødelegger? Ikke i mitt tilfelle.

 

Konklusjon:

Treger ikke på å ha fått meg hund. All den tid og penger som blir brukt på han, er det verdt.

 

Takk for et nyttig svar! :)

 

Men hva synes du at dyrene slaktes. Er det synd eller? Bør prisene stiges? Har en oppgave vet du, så hadde vært fint om du kunne skrevet bitte litt om dine meninger! :)

 

folk må da få lov å bruke penger på hva de vil.

 

slakting av hva da og på hvilken måte?

 

Slakting av alt dyr vel. Hva synes du om det? Bør prisene økes? synes du synd på dyrene som dør osv? Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

du spør på en måte sånn at det virker som om du lurer på hva stigzy syntes om å slakte sin egen hund...

 

jeg håper du mener slakting av storfe og sau osv, og IKKE det som sees på som "kjæledyr" (hunder, katter, marsvin osv...)

 

haha.. jaja. men selvfølgelig storfe osv. Hva synes du om det?

Endret av pcandmachelper
Lenke til kommentar

Det viktigste man kjæledyr er vennskap, i motsetting til det hundedresur folk har sagt, er følelsene en hund får til eieren sin ekte, det er ikke noe trasnsplanert form for underleggesle ovenfor alfa hannen, de har nå funnet ut at når en hund er glad for å se seg, er det fordi dem er glad i deg, ikke fordi dem skal vise at de er underlegene sjefen,

 

De fleste pattedyr, fugler og noen reptiler kan få ekte bånd med eieren sin, du får en venn som varer hele livet ditt eller dems, hadde en hund levd 80 år ville du få en venn som varer livet ut, det jeg får av hunden min er ikke mosjon eller en artig leke karerat det er en ekte venn, som aldri vil forlate deg, dette er noe man naturlig nok skjedlent får fra mennesker, selv foreldre kan forlate deg eller ble uenige med deg og miste kontakten, dette skjer ikke med hunder(og visse andre dyr) en hund dømmer deg ikke den er glad i deg for den du er, fordi du viser omsorg og at du er glad i den.

 

Faktum er at hunder er bedre mennesker enn de fleste mennesker,

 

Det viktigste for meg er at jeg og dyret jeg "eier" får kontrakt, derfor ville feks. slanger ikke være noe for meg, de kan tolerere deg, men ingen kan si til meg at en slange blir tilknyttet eieren sin, slanger er slanger, et reptil jeg kunne eid er igunana, de er tydligvis høyt inteligente for reptiler og kan vist bli veldig tilknyttet eieren sin, til det punktet at de får separasjons angst viss eieren lar de være alene i noen timer.

 

Når det kommer til selve spørsmålet, ser jeg ikke noe problem med å bruke tusnvis av kroner i året på noe som er din venn gjennom alt, en hund vil ikke dømme deg, og da er det minste man kan gjøre å gjøre livet dems så bra som mulig, koster det penger vel så får det være det, har du ikke råd til å gi hunden, katen, eller rottene dine et godt liv de årene de lever bør du aldri gå en kjæledyr.

Lenke til kommentar

folk må da få lov å bruke penger på hva de vil.

 

slakting av hva da og på hvilken måte?

 

Slakting av alt dyr vel. Hva synes du om det? Bør prisene økes? synes du synd på dyrene som dør osv? Takk på forhånd!

? ok.

slakting er et ord som er "ladet" det kan ha negativ og positiv betydning, som for eksempel, de slakter jo alle jødene/palestinerene e.l. eller vi venter på slakteren som skal dele opp elgen e.l..

 

det å nevne slakting i forbindelse med husdyr, gir vel litt "kina" assosiasjoner...

 

det å stille spørsmål om hva vi syntes om slakting er litt (for meg) et tomt spørsmål. slakting er noe du eventuelt gjør etter du har drept et dyr fordi det skal brukes til mat.

andre bruk av ordet i forbindelse med f.eks massedrap av dyr eller mennesker bare for å drepe dem er ikke per min definisjon slakting.

 

så ja det er greit å slakte dyr for mat for min del.

 

*tilegg*

om prisen burde økes? hvorfor skal prisen på kjøtt økes?

eller vi bor jo i norge, så det er jo fullt mulig med ekstra avgifter på kjøtt.

men da flytter jeg ut av landet.

kjøtt er noe vi mennesker kan og i de fleste tilfeller liker å spise.

 

du burde revurdere spørsmålet og gi et mer beskrivende spørsmål.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Syns det er fint at det er noen husdyr som har eiere som faktisk bruker tid og penger på dem, er dessverre mange dyr som sitter i ett lite bur hele livet og få feil mat ol.

 

Jeg er mot slakting av dyr. Mennesker trenger ikke dyr for å overleve og jeg syns det er helt feil å avle dyr bare for å drepe dem. Men jeg syns det er greit å drepe dyr for f.eks slanger, de trenger det for å overleve og det er bedre at dyret blir drept på en human måte enn at slangen spiser det levende. :)

Lenke til kommentar

Tror mange i denne tråden, utenom trådstarter, kunne ha behov for å oppfriske forskjellen på husdyr og kjæledyr. Jeg får i alle fall ingen "Kina-assosiasjoner" av det å nevne slakting i forbindelse med husdyr, og i den grad debatten tok litt feil retning, så var det vel kanskje mest på grunn av Stigzy sitt innlegg -som forsåvidt var helt relevant i forhold til den første delen av spørsmålet.

 

Husdyr=forholdsvis tamme dyr som holdes innendørs (ikke nødvendigvis i menneskehus, også dyr som holdes i fjøs er husdyr...) og inkluderer med andre ord sauer, kyr, griser, høns, hester, geiter osv -men pelsdyr er jeg litt usikker på om jeg vil regne i den kategorien...

 

Kjæledyr er stort sett husdyr, men de fleste husdyr er ikke kjæledyr.. ;)

Lenke til kommentar

Takket være media er det desverre mange mennesker (da gjerne by-folk som ALDRI har GÅTT over et fòrbrett) som tror at alle kuer som står i fjøs i Norge har det helt forferdelig.

Det har de ikke. Mange lever riktignok et kort liv, men det er likevel et godt ett.

 

Fjøs som bygges i dag er topp moderne og store - gjerne samdrifter hvor 2 eller flere bønder har slått sammen besettningene sine. Kuene får gå løse (Flere og flere går vekk fra å ha kyr bundet fast på bås og går over i løsdrift - altså at dyrene går løse i store båser hele året) innendørs på vinterstid og utendørs fra vår til høst. Bønder som har dyra sine fast på bås er pålagt å slippe dem ut 9 måneder i året elns.

Kuene har romslige båser, de har liggebåser med madrass de kan legge seg på for å sove, de har halsbånd med datachip slik at de kan spise kraftfòr fra kraftfòrautomaten når tid på døgnet de vil, de mates rikelig med silo, de har roterende kubørster til 25 000,- pr stk de kan klø seg mot og stå i timesvis under og kose seg med, de får egne båser avstengt fra de andre som de kan være i fred i hvis de er syke eller skal kalve og de har behagelige melkemaskiner som melker dem minst to ganger om dagen. De har dyreleger som følger dem opp til enhver tid og som loggfører alle eventuelle sykdommer kua måtte få samt insemingeringer og vaksiner i ett eget helsekort, i tillegg til at Norge har et beinhardt mattilsyn som hele tiden er på hugget for å sørge for at de har det bra. (Mattilsynet er så nøyaktige at de påpeker støv i dørkarmene i et fjøs.)

 

Når kua slaktes gjøres det på en human og smertefri måte. (Noe som IKKE er en selvfølge i alle land)

 

Igjennsomsnittlig levealder på ei ku i et fjøs er ca 6-7 år. Men jeg har vært borti kyr som har dødd av alderdom - nesten 20 år gamle.

 

De som roper høyest i rommet angående slakting og hold av gårsdyr her til lands er de som overhodet ikke aner hva de snakker om og som stoler blindt på avisene..

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Tror mange i denne tråden, utenom trådstarter, kunne ha behov for å oppfriske forskjellen på husdyr og kjæledyr.

Hvorfor må der være forskjell på husdyr og kjæledyr, når det kommer til hvordan vi skal behandle dem? Da får vi i alle fall være såpass ærlige at vi innrømmer at disse forskjellene er skapt av oss selv og ingen andre, med bakgrunn i relativt kunstig menneskeskapte følelser overfor enkelte dyr med våte neser og store øyne.

 

Gris og hund er akkurat like intelligente og følsomme, i enhver fornuftig definisjon av ordene. En gris kan ikke hoppe inn i lasterommet på en Volvo, men den kan hente avisa, løpe og leke, gjøre ugagn og ikke minst, den kan gjengjelde hengivenhet.

Litt interessant i den sammenhengen;

Her om dagen ble det gjort et lite forsøk med klikkertrening på oksekalver på UMB på Ås, med stor suksess. Kalvene lærte relativt fort enkle ting som rygging, lokking, "nussing" med nese på hånd, noen viste til og med interesse for apportering.

 

Vi kunne sånn sett akkurat like gjerne spist hund eller katt, men vi gjør det ikke. Det er, tror jeg, utelukkende kulturelt betinget og har svært lite å gjøre med de faktiske forskjellene på husdyr og kjæledyr.

 

Skal man snakke om, og diskutere, slakting av dyr (utenom mennesker) er det ingen grunn til å skille mellom husdyr og kjæledyr - eller ville dyr for den saks skyld. De store forskjellene på husdyr og kjæledyr eksisterer i all hovedsak inni hodene våre, og ikke i virkeligheten.

 

Kuene får gå løse (Flere og flere går vekk fra å ha kyr bundet fast på bås og går over i løsdrift - altså at dyrene går løse i store båser hele året) innendørs på vinterstid og utendørs fra vår til høst. Bønder som har dyra sine fast på bås er pålagt å slippe dem ut 9 måneder i året elns.

Her er det vel på sin plass med en rettelse eller tre.

For det første, det stemmer at stadig flere går over til løsdrift, men det er fordi de er pålagt det, ikke fordi de nødvendigvis er fantastiske dyrevernere. Det er et krav (evt mål, for den som vil) at alt storfe skal være i løsdrift innen 2024. Dog har de som driver økologisk fått utsatt dette til 2034 (!) ..

Men, ennå er det slik at det store flertallet av norske melkekyr (ca 75%) står sperret inne på bås mesteparten av livet - dvs kravet til "sommerferie" (som Tine så elegant kaller det) er kun 8 uker for kyr på bås. Allikevel gjelder dette ikke for melkekyr i løsdrift og ukastrerte hanndyr eldre enn 6 mnd, dvs disse risikerer å aldri få se dagslys.

 

Hvor du har disse 9 månedene fra skulle være interessant å vite. Det er vel heller slik at de står inne 9 måneder i året.

 

Kuene har romslige båser

Det skulle vært interessant å høre definisjonen av "romslig" her.. såvidt meg bekjent er det (og her forutsetter jeg at vi ennå snakker om båsfjøs) såvidt kua får tatt et skritt fram og til siden. "Kutrener" (elektrisk strøm) er også en del av hverdagen til båskyrne.

Så vil jo "romslig" være en definisjon avhengig av hva man mener kua har behov for, selvfølgelig. Men anerkjenner man at kyr fra naturens side har behov for å kunne drive egenpleie (slikke seg på rompa feks), behov for mosjon og at de er svært sosiale dyr, så kan neppe en standard bås i et norskt båsfjøs kalles "romslig" så lenge kua ikke får gjøre noen av disse tingene.

 

Resten av beskrivelsen din av et løsdriftsfjøs er jo fin og fjong, men du glemmer å nevne at kyr i løsdriftsfjøs ikke har krav til "sommerferie" utendørs. Løsdrift er et veldig bra og riktig skritt på veien, men det er ennå noen skritt som må tas.

 

Så stemmer det at storfe kan bli 20 år gamle, men gjennomsnittlig levetid for ei norsk melkeku er kun 4-5 år om jeg ikke husker feil (skal se om jeg kan finne statistikk om det behøvs), mens oksekalver slaktes når de er 17-18 måneder.

 

Så er jeg selvfølgelig enig i at det er dumt å stole blindt på alt hva avisene skriver om, men det hjelper også alltid å sette seg inn i de faktiske forhold.

 

Litt om husdyrhold der altså, om slakting kan også fryktelig mye sies. Kanskje etter hvert, men la meg sånn i all stillhet minne om at titusener av dyr (85 000 i 2007, det var det nyeste jeg fant i farta) dør hvert år underveis til slakteriet - i Norge, under transport. Det skulle ikke kunne kalles god dyrevelferd når så mange dør høyst unødvendig og sannsynligvis under svært tvilsomme forhold.

 

EDIT;

Får vel prøve å svare mer direkte på noen av TS sine spørsmål også.

 

Hva synes dere om at husdyr har fått den oppmerksomheten de får idag. Bruke tid og penger på det.

Det skulle da bare mangle!

 

Hva synes dere som slakting.

Det er da et fryktelig upresist og åpent spørsmål .. Slakting av hvem eller hva, og hvorfor?

Om man får anta at du snakker om slakting (avliving eller drap, er vel mer presist, som bla stitch_it påpeker) av husdyr i matproduksjon, så er vel ikke det noe vi slipper unna idag samme hvor mye veldig mange skulle ønske det. Men, når vi nå først har bestemt oss for at vi "må" ha kjøtt på tallerkenen så skulle det nesten bare mangle at vi tilstreber å gjøre dette på en måte som tilfredsstiller de mest banale krav til velferd hos dyrene det gjelder. Så må man opp gjennom tiden være villig til å endre på holdninger og praktiske hensyn i husdyrholdet etter hvert som seriøs forskning stadig påpeker tildels alvorlige feil i både husdyrhold og slaktemetoder.

 

For å si det sånn, dagens industrielle landbruk setter ikke nødvendigvis dyras velferd i forsetet all den tid det for det meste handler om penger, profitt og inntjening.

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...