Gå til innhold

Spotify og e-bøker blir dyrere


Anbefalte innlegg

Miljønasjonen Norge burde jo gå ut som et godt eksempel og ikke momsbelegge e-bøker og on-demand spill og filmer. Det er helt klart den rette veien å gå. Jo mindre ting som trenger å trykkes jo mindre farlige gasser o.l. slippes ut. Hvorfor skal elbiler ikke ha avgifter, men e-bøker ha. £$€@ norsk politikk:

 

Slik trenger man rett og slett ikke cden til et spill for nedlasting går så fort uansett. Jeg vil heller ha det digitalt for å slippe støy under spilling osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt riktig at Steam har moms. Det samme gjelder også en del ander nettbutikker. Men det er viktig å presisere at ingen av dem har norsk moms.

 

Nordmenn som registrerer seg på Steam sier seg enig i en EULA der de betaler moms til EU. Vi får anta at Steam og andre nettbutikker med moms foreløpig stikker disse pengene rett i egen lomme.

 

EU har fått til en slik avtale siden de representerer 500 millioner borgere. Det sier seg selv at det blir svært problematisk hvis alle land skal gjøre slik Norge nå gjør:

 

En ting er all administrasjonen for den enkelte aktør - og her snakker vi primært om utbetaling og registrering hos de respektive land og ikke det å kreve inn moms i nettbutikken.

 

Butikker/tjenester som selger til alle EU-land sliter med registering hos ulike land også i dag. Det generelle avgiftsregelverket i EU er nemlig ikke slik at du registerer deg og betaler VAT i et land. Hvordan du må gjøre dette avhenger faktisk av både det ene og andre. Dog er de nye reglene for B2B fra 1.1.2010 at ved f.eks salg fra Irland til Sverige (gjelder både tjenester og varer) skal det beregnes svensk moms. Det er altså mottakerens adresse som bestemmer. Før 1.1.2010 var dette beløpsavhengig, dvs bedriften i Irland måtte ha en omsetning til Sverige over et visst beløp før man måtte registere seg og betale svensk mva. Fradragsretten for bedrifter har alltid funnes, uansett om det var irsk eller svensk moms som ble brukt.

 

Når det gjelder B2C er det ikke gjort så store endringer, så her er hovedregelen at det er leverandørens adresse som bestemmer mva (enn så lenge). Dog med registeringskrav om man f.eks omsetter til Sverige for mer enn et gitt beløp pr år.

 

Men hensikten med EU sin VAT-package er at man innen 1.1.2015 skal over på prinsippet at uansett om det er vare, tjeneste eller hva det er, så er det hvor varen/tjenesten konsumeres som skal bestemme avgiftssatsen. Dvs. er man svensk og overnatter i Frankrike så betaler man fransk VAT, er man svensk og kjøper abonnement på Spotify er det svensk moms, spill på Steam - svensk moms, ferjetur fra Tyskland til Sverige, tysk VAT osv.

 

Ikke nok med det - også tjenester/varer levert fra utenom EU vil ha de samme kravene - og må forholde seg til det samme regleverket.

 

Så vi kan gjerne diskutere moms på e-bøker, men resten er faktisk bare at Norge får like regler som er og vil innføres i EU. Og jeg er enig i Simen1 at når man først har innført VAT/MVA så er det beste at man har så homogene og enkle regler som mulig. Alle unntak skaper merarbeid.

 

@Bjoenn:

Det er ingen som helst kobling mellom moms og forbrukerkjøpsloven. Moms/VAT er ren skattlegging av konsum. Forbrukskjøpsloven er faktisk irrelevant her, og du må også i dag betale moms på varer som er privatimportert.

 

@gehe_cheetah:

Du kan heller spørre hvorfor f.eks Steam og andre må ta mer betalt for noe hvor kostnadene til distribusjon og innpakking/medier ikke er til stede. De fleste av disse aktørene har også VAT (fra et eller annet EU-land) i dag. Realiteten er at det er andre forhold som i langt større grad bestemmer prisingen. På f.eks film, spill etc på medier er det konkurranse i sluttleddet, noe som også påvirker prisen fra distributør. På tjenester som Steam finnes ingen konkurranse i det hele, og Steam kan sette den prisen de ønsker.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvordan fungerer det hvis jeg har en utenlandsk bankkonto som jeg bruker til å handle på steam, spotify etc med og jeg kanskje bruker en proxi når jeg handler?

 

Funker vel på den måten at du blir skyldig i momsunndragelse og risikerer straff om du blir tatt.

 

Moms på digitale varer er vel den til nå største skuffelsen rød-grønn side har greid å presentere. Regner med at motstanden er såpass stor at de tenker seg godt om før de innfører en slik tåpelighet.

 

Noen som har mer informasjon om hele greien?

Lenke til kommentar

Ikke nok med det - også tjenester/varer levert fra utenom EU vil ha de samme kravene - og må forholde seg til det samme regleverket.

 

Så vi kan gjerne diskutere moms på e-bøker, men resten er faktisk bare at Norge får like regler som er og vil innføres i EU. Og jeg er enig i Simen1 at når man først har innført VAT/MVA så er det beste at man har så homogene og enkle regler som mulig. Alle unntak skaper merarbeid.

 

Det er ikke slik jeg har oppfattet at det fungerer i EU. Utenlandske selskap som skal selge elektroniske varer innen EU kan registrere seg i et valgfritt EU-land og betale inn MVA via ett skjema. Ett skjema og tilgang til 500 millioner EU-borgere. Men jeg kan jo selvsagt ha misforstått noe.

 

Norge gjør dette på egenhånd mot resten av verden. Det finnes nærmere 200 land i verden og så lenge det ikke er internasjonale regler som regulerer MVA på elektroniske varer ser jeg ikke at dette vil fungere i praksis.

 

Så "...bare at Norge får innført like regler som er og innføres i EU", er vel noe misvisende. Det er "bare" for alle aktører som selger elektroniske varer å innføre dette innen sommeren 2011?

 

 

 

*edit*

Det er riktig som jeg skriver:

"En sentral forenkling i EU er at tilbydere etablert i tredjeland i utgangspunktet kun må forholde seg til merverdiavgiftslovgivningen i èn medlemsstat." - fra Merverdiavgift og elektroniske tjeneste under 17.4.3.2.

Endret av mojojojo
Lenke til kommentar

Kjipt å måtte betale 25% ekstra, men det er selvsagt det mest rettferdige. Ser ingen grunn til at digitale importvarer ikke skal behandles som fysiske importvarer. Eneste idiotiske her er at det blir moms på e-bøker, men ikke bøker kjøpt i bokhandel. Det er konkurransevridende og det er et paradoks at det står i statsbudsjettet at avgiftsendringer brukes aktivt for å fremme miljøvennlige valg, når man her gjør det stikk motsatte.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

@mojojojo:

Som jeg forklarer er det det til en viss grad slik pr dato (reglene er ikke så rett fram som mange tror), men at de reglene som er iverksatt fra 1.1.2010 bygger på prinsippet at det er avgiftssatsen hvor varen/tjenesten konsumeres som skal legges til grunn. For B2B gjelder dette nesten absolutt fra 1.1.2010, og for B2C vil det gradvis innføres fram til 1.1.2015. Noe av det siste som blir berørt er elektroniske tjenester i B2C markedene. Årsaken til endringer er at ikke avgiftsatser skal påvirke lokalisering, fri flyt av varer/tjenester og gi identiske konkurransevilkår innen EU.

 

Ellers er det også på det andre måtene identisk - EU har også måttet håndtere reglene sine mot en lang rekke land, på samme måte som Norge må gjøre. Og det er klart Norge må gjøre det på egenhånd, vi er tross alt ikke medlem av EU. Akkurat som andre land som har VAT også må gjøre det. Så vi er langt fra i noen særstilling. Og det er i alle fall ikke korrekt at vi skal betale mva/VAT til et vilkårlig EU-land, noe som vil bli realiteten om vi ikke gjør noe med egne regler.

 

Og hverken undertegnede eller andre tror at dette er "bare" eller "hokuspokus" - det er uansett hvordan man snur eller vender på det svært komplisert. For selskapene det gjelder er det dog ikke fullt så komplisert, dette er til 98 % automatisert i systemene. For Steam vil vel dette kun medføre noen få timer ekstraarbeid i løpet av et år. På samme måte som bedrifter i Norge rapporterer mva mer eller mindre automatisk, så vil aktører som Steam etc kunne gjøre det samme.

 

Samme type løsninger bygges opp i EU.

 

Så vi ser klart en harmonisering mot EU sine gjeldende og kommende regler på området. Trolig ville også Norge gjennom EØS bli pålagt dette innen 2015.

 

Edit: Det du peker på i kap 17.4.3.2 går på selve rapporterings- og registeringsprosessen for tredjeland aktør - ikke selve avgiften. Dersom du leser kap 17.3.6.2, så skal VAT beregnes i henhold til mottakerland.

 

Som nevnt i avsnitt 17.3.2.1 introduserte direktiv 2002/38/EF en forenklet registreringsordning for tilbydere som ikke er etablert i EU og som omsetter elektroniske tjenester til privatpersoner i EU.

 

Reglene innebærer at slike tilbydere kan velge å registrere seg for merverdiavgift i ett medlemsland og forholde seg kun til dette landets lovgivning. Tilbyderene skal beregne merverdiavgift etter satsen i det medlemslandet mottakeren er bosatt, men merverdiavgiften skal rapporters og betales kun til én medlemsstat. I tillegg åpner ordningen for forenklet registreringsprosedyre og etterlevelse av plikter.

 

Det foreslås faktisk samme forenklede regelverk her i Norge ved innføringen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Kjipt å måtte betale 25% ekstra, men det er selvsagt det mest rettferdige. Ser ingen grunn til at digitale importvarer ikke skal behandles som fysiske importvarer. Eneste idiotiske her er at det blir moms på e-bøker, men ikke bøker kjøpt i bokhandel. Det er konkurransevridende og det er et paradoks at det står i statsbudsjettet at avgiftsendringer brukes aktivt for å fremme miljøvennlige valg, når man her gjør det stikk motsatte.

Det er jo ikke verre enn å likebehandle papirvarianten med den elektroniske. Altså ha 25% mva på papirbøker også.

Lenke til kommentar

At det tas mva på disse tjenestene synes jeg er helt greit. Jeg er generelt motstander av smutthull.

 

Det er et ikke et smutthull i den forstand at dette er tjenster som "burde" vært pålagt MVA i utgangspunktet , men sannsynligvis rett og slett en ubrukt mulighet for myndighetene til å få skatteinntekter på noe de mener de har gått glipp av.

 

Her har vi nok forskjellig syn. Dette burde så absolutt være pålagt MVA i utgangspunktet. MVA er ett av de sentrale instrumentene for å holde hjulene i gang i samfunnet, og ligger generelt på 25% for alle varer og tjenester. At for eksempel matvarer er på 14% i stedet er fordi det er gjort en politisk beslutning om at alle trenger mat, og en slik justering i mva på denne varen kommer de fattigste til gode. Spotify og e-bøker er tjenster som man i nøkternhetens lys ikke akkurat kan regne som basisbehov...

Lenke til kommentar
Kjipt å måtte betale 25% ekstra, men det er selvsagt det mest rettferdige. Ser ingen grunn til at digitale importvarer ikke skal behandles som fysiske importvarer. Eneste idiotiske her er at det blir moms på e-bøker, men ikke bøker kjøpt i bokhandel. Det er konkurransevridende og det er et paradoks at det står i statsbudsjettet at avgiftsendringer brukes aktivt for å fremme miljøvennlige valg, når man her gjør det stikk motsatte.

Det er jo ikke verre enn å likebehandle papirvarianten med den elektroniske. Altså ha 25% mva på papirbøker også.

 

Eller avskaffe hele merverdiavgift systemet og la det være opp til kommuner om man skal ha salgsavgift eller ikke.

Lenke til kommentar
Kjipt å måtte betale 25% ekstra, men det er selvsagt det mest rettferdige. Ser ingen grunn til at digitale importvarer ikke skal behandles som fysiske importvarer. Eneste idiotiske her er at det blir moms på e-bøker, men ikke bøker kjøpt i bokhandel. Det er konkurransevridende og det er et paradoks at det står i statsbudsjettet at avgiftsendringer brukes aktivt for å fremme miljøvennlige valg, når man her gjør det stikk motsatte.

Det er jo ikke verre enn å likebehandle papirvarianten med den elektroniske. Altså ha 25% mva på papirbøker også.

 

Eller avskaffe hele merverdiavgift systemet og la det være opp til kommuner om man skal ha salgsavgift eller ikke.

 

Om du synes det er greitt å redusere offentlig sektor og våre velferdstilbud med 50 % i løpet av kort tid. Merverdiavgift er så sentral i det generelle skattesystemet at den faktisk er umulig å avskaffe. Ikke minst fordi mva er skatt på forbruk og således har både gode fordelingsvirkninger og har ingen reelle konkurransevridende effekter. Det er langt lettere f.eks å heve minstefradrag for å lette skattetrykket enn endringer innen mva-systemet.

 

Om man skulle valgt et system der kommunene bestemte om man ville ha salgsavgift ville de i realiteten både være langt dyrere å håndtere, og det ville kunne ha ekstreme vridningseffekter. At USA ikke har VAT, men bare salgsavgift har primært sin årsak i både skattesystemet, delstatenes sterke selvstyre og en økonomi der multinasjonale selskaper har generert betydelige skatteinntekter for USA gjennom virksomhet (utbytting) i andre land. Trolig må USA innføre VAT i en eller annen form for å redde sin egen økonomi - blant annet fordi disse selskapene ikke er slike pengemaskiner for det amerikanske samfunn lengre.

 

Utenom USA har nesten alle land VAT i en eller annen form. De fleste steder er den mellom 15 og 25 %.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å gå tilbake til piratkopieringen igjen hvis jeg må betale 125kr i måneden

Tar man utgangspunkt i at Spotify koster 100,- per måned i dag vil den etter de nye reglene koste 103,13.

Som flere her har sagt; det er allerede mva på Spotify så du betaler ikke mer enn 99 i mnd uansett. Bare for ta et eksempel så koster 1 mnd med spotify 99 kr hos 7eleven og det er selvfølgelig iklusiv mva.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å gå tilbake til piratkopieringen igjen hvis jeg må betale 125kr i måneden

Tar man utgangspunkt i at Spotify koster 100,- per måned i dag vil den etter de nye reglene koste 103,13.

Som flere her har sagt; det er allerede mva på Spotify så du betaler ikke mer enn 99 i mnd uansett. Bare for ta et eksempel så koster 1 mnd med spotify 99 kr hos 7eleven og det er selvfølgelig iklusiv mva.

Jeg gikk ut fra opplysningene tidligere om at man kjøper via nett og at det da allerede er 17,5% VAT (mva) inkludert. Men regnestykket mitt var feil, så differansen er nok hakket større. Ny pris kr. 105,32 hvis man tar dagens pris (99,-) og endrer mva fra 17,5% til 25% :)

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper noe på ebay via paypal, vil dette også bli påvirket av de nye reglene?

 

Fysiske varer kjøpt på ebay (uansett betalingsform) er underlagt mva for varer over 200 kr. Kjøp av tjenester/nedlastbar programvare via ebay vil være berørt, men tror neppe selgeren brys seg.

 

@elgen:

Systemet i EU det virker det. Mange av mine venner på kontinentet som er sure på at jeg kan kjøpe en del tjenester og nedlastbar programvare uten å betale moms, mens de må betale 19 % eller mer.

Lenke til kommentar

Lite typisk... er vel en måned siden jeg fikk levert Kindle'n min, og nå skal bøkene jeg kjøper til den bli dyrere enn papirutgaven. :ohmy:

Kindle-bøkene er allerede dyrere enn papirutgavene... :'(

 

Det kan se ut som om Amazon legger på en 3G-avgift (evt. whispernet-avgift) på kindle-bøker.

Lenke til kommentar
Kjipt å måtte betale 25% ekstra, men det er selvsagt det mest rettferdige. Ser ingen grunn til at digitale importvarer ikke skal behandles som fysiske importvarer. Eneste idiotiske her er at det blir moms på e-bøker, men ikke bøker kjøpt i bokhandel. Det er konkurransevridende og det er et paradoks at det står i statsbudsjettet at avgiftsendringer brukes aktivt for å fremme miljøvennlige valg, når man her gjør det stikk motsatte.

Det er jo ikke verre enn å likebehandle papirvarianten med den elektroniske. Altså ha 25% mva på papirbøker også.

 

Eller avskaffe hele merverdiavgift systemet og la det være opp til kommuner om man skal ha salgsavgift eller ikke.

 

Om du synes det er greitt å redusere offentlig sektor og våre velferdstilbud med 50 % i løpet av kort tid. Merverdiavgift er så sentral i det generelle skattesystemet at den faktisk er umulig å avskaffe. Ikke minst fordi mva er skatt på forbruk og således har både gode fordelingsvirkninger og har ingen reelle konkurransevridende effekter. Det er langt lettere f.eks å heve minstefradrag for å lette skattetrykket enn endringer innen mva-systemet.

 

Om man skulle valgt et system der kommunene bestemte om man ville ha salgsavgift ville de i realiteten både være langt dyrere å håndtere, og det ville kunne ha ekstreme vridningseffekter. At USA ikke har VAT, men bare salgsavgift har primært sin årsak i både skattesystemet, delstatenes sterke selvstyre og en økonomi der multinasjonale selskaper har generert betydelige skatteinntekter for USA gjennom virksomhet (utbytting) i andre land. Trolig må USA innføre VAT i en eller annen form for å redde sin egen økonomi - blant annet fordi disse selskapene ikke er slike pengemaskiner for det amerikanske samfunn lengre.

 

Utenom USA har nesten alle land VAT i en eller annen form. De fleste steder er den mellom 15 og 25 %.

 

Veldig bra skrevet! :) (Men, det er flere stater i USA som har moms allerede. Riktig nok er den veldig lav, rundt 7% så vidt jeg husker. Du har nok rett i at flere sikkert kommer til å følge etter ja :) )

 

Og som du er inne på: Skatt på forbruk er den mest rettferdige skatten man kan ha. Mange mener det ideelle hadde vært om man reduserte skatter enda mer og økte momsen tilsvarende, for å skattelegge mest mulig rettferdig. Men det lar seg vanskelig gjøre å ha en vesentlig høyere moms enn hva man har i andre land.

 

Ellers når det gjelder moms på e-bøker o.l.: En av grunnene til at de blir vurdert skattelagt er at de nå har mulighet til å være så veldig mye mer enn bare en simpel bok. Hadde det kun vært lesebrett ala Kindle som opererte i markedet så hadde det muligens ikke blitt vurdert moms på samme måte. Med diverse enheter som iPad, GalaxyTab etc så ønsker produsenter å endre måten vi konsumerer bøker og magasiner på. F.eks. åpnes det i mye større grad for interaktivt innhold, det åpnes for reklame i "bøkene", bilder, filmer, etc. Det er vanskelig å skille "klinten fra hveten".

 

Når det gjelder papir i Norge, så er det momsfritak på dagspressen, mens blader som ViMenn, Mann, IllustrertVitenskap, KK, etc. betaler man moms for også i dag. Med e-bøker er skillet for hva som skal være momsbelagt og ikke mye vanskeligere å håndtere. Dermed er det lettest å innføre moms over hele linja.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Forundret meg ikke at det kom fra denne regjeringen, skal bli godt å se dem få fyken til neste valg. Hvis dem ikke flyr ut fra regjeringsstolene med hodene først, da er den forrykende nok de norske idotene av noen velgere som har valgt dusten Jens igjen.....

 

 

 

Edit; ser at mange sier andre land har moms påmye rart, men hvis norge hadde sluttet å slenge penger ut av landet i hytt og gevær, ja da hadde vi hatt penger til vei, eldreølgen osv.... men, men, det er jo norge vi snakker om..

Endret av UaeX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...