Gå til innhold

Spotify og e-bøker blir dyrere


Anbefalte innlegg

...skal bli godt å se dem få fyken til neste valg. Hvis dem ikke flyr ut fra regjeringsstolene med hodene først, da er den forrykende nok de norske idotene av noen velgere som har valgt dusten Jens igjen.....

 

 

Bare så synd at om denne regjeringen fyker, vil vi få en annen som er like ille... Alle parti består jo av sosialdemokrater... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vil dette fungere med feks Paypal. Omtrent alt jeg kjøper bruker jeg paypal på, og det blir jo det samme som at jeg overfører penger til en utenlandskbank, for så å bruke den til å betale videre. Den norske stat har ikke mulighet til å se hva jeg bruker paypal pengene mine på, og de kan ikke ta 25% mva på at jeg overfører penger til paypal.

Lenke til kommentar

Hvordan vil dette fungere med feks Paypal. Omtrent alt jeg kjøper bruker jeg paypal på, og det blir jo det samme som at jeg overfører penger til en utenlandskbank, for så å bruke den til å betale videre. Den norske stat har ikke mulighet til å se hva jeg bruker paypal pengene mine på, og de kan ikke ta 25% mva på at jeg overfører penger til paypal.

 

Det er vel uinterressant hva du betaler med, da det vel er stedet du kjøper fra som skal beregne mva. - Det som bestemmer dette er leveringsadressen og evt. hvor kortet ditt (paypal kontoen i dette tilfellet) er registrert.

 

Hvis du f.eks har en po box adresse i en stat i USA som ikke har sales tax, og registrerer paypal-kontoen dit, så slipper du sikkert unna.

Lenke til kommentar

Hvordan vil dette fungere med feks Paypal. Omtrent alt jeg kjøper bruker jeg paypal på, og det blir jo det samme som at jeg overfører penger til en utenlandskbank, for så å bruke den til å betale videre. Den norske stat har ikke mulighet til å se hva jeg bruker paypal pengene mine på, og de kan ikke ta 25% mva på at jeg overfører penger til paypal.

 

Det er vel uinterressant hva du betaler med, da det vel er stedet du kjøper fra som skal beregne mva. - Det som bestemmer dette er leveringsadressen og evt. hvor kortet ditt (paypal kontoen i dette tilfellet) er registrert.

 

Hvis du f.eks har en po box adresse i en stat i USA som ikke har sales tax, og registrerer paypal-kontoen dit, så slipper du sikkert unna.

 

Ja, det var noe i den duren jeg tenkte på. De har jo ingen måte å gjennomføre dette forslaget skikkelig.

Lenke til kommentar

Et dumt forslag? Hva faen? Det er sant som svenskene sier, at det finnes fortsatt noen ekstrem kommunistiske land igjen i verden og et av de store er virkelig Norge. For demokratiet ser vi lite til nå om dagene. Norge skal absolutt kreve penger for hver minste detalj. Snart kan jeg vell ikke puste luft uten å måte betale ånde drags avgift.

 

:mad:

 

Selv hater jeg finansdepartementet i Norge for deres avhengige tanke gang. Skatte legge og sette moms på tjenester som de IKKE har noen ting med! Norge skal tjene penger på at Sverige leverer meg musikken jeg alt betaler for.

Unnskyld uttrykket, men forbanna fitte land altså! Endten bør folket slå seg sammen å gå mot dette svineriet. Om ikke blir det vell til at jeg flytter ut av Norge. Er svært lite interessert i legge mer penger i lommen på de som har det godt her i Norge.

Lenke til kommentar

Et dumt forslag? Hva faen? Det er sant som svenskene sier, at det finnes fortsatt noen ekstrem kommunistiske land igjen i verden og et av de store er virkelig Norge. For demokratiet ser vi lite til nå om dagene. Norge skal absolutt kreve penger for hver minste detalj. Snart kan jeg vell ikke puste luft uten å måte betale ånde drags avgift.

 

:mad:

 

Selv hater jeg finansdepartementet i Norge for deres avhengige tanke gang. Skatte legge og sette moms på tjenester som de IKKE har noen ting med! Norge skal tjene penger på at Sverige leverer meg musikken jeg alt betaler for.

Unnskyld uttrykket, men forbanna fitte land altså! Endten bør folket slå seg sammen å gå mot dette svineriet. Om ikke blir det vell til at jeg flytter ut av Norge. Er svært lite interessert i legge mer penger i lommen på de som har det godt her i Norge.

 

Ja, rikitg, norge er et ekstremkommunistisk land fordi de vil ha moms på eletroniske varer og tjenester på samme måte som det er mosm på (nesten) alt annet. Hva med å få litt perpektiv på ting?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva med produkter som er en blanding? Si at du f.eks kjøper et spill til under 200,- fra utlandet, med dette spillet følger det med en kode til DLC til spillet. Skal man betale mva av dette?

 

Nei. Selv om det er bundlet en elektronisk tjeneste med her, så er hovedproduktet fysisk og man skal ikke betale mva.

 

@Johsse: Nå har faktisk Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike og Italia osv. alt i dag momsregler tilsvarende de vi får i Norge fra 1.7.2011. Tror ikke de styrende partier i de landene regner seg som kommunister. Spotify er eller ikke et svenskt selskap, det er et engelsk selskap. En svensk bruker av Spotify betaler faktisk 25 % moms i dag. Samme gjør en dansk.

 

I utgangspunktet er en del utviklingsland og USA eneste plassen du kan flytte for å unngå moms (VAT) på tjenester.

Lenke til kommentar

Hva med produkter som er en blanding? Si at du f.eks kjøper et spill til under 200,- fra utlandet, med dette spillet følger det med en kode til DLC til spillet. Skal man betale mva av dette?

 

Nei. Selv om det er bundlet en elektronisk tjeneste med her, så er hovedproduktet fysisk og man skal ikke betale mva.

 

@Johsse: Nå har faktisk Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike og Italia osv. alt i dag momsregler tilsvarende de vi får i Norge fra 1.7.2011. Tror ikke de styrende partier i de landene regner seg som kommunister. Spotify er eller ikke et svenskt selskap, det er et engelsk selskap. En svensk bruker av Spotify betaler faktisk 25 % moms i dag. Samme gjør en dansk.

 

Presisering:

"...Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike og Italia osv." = EU

 

EU har innført mva på elektroniske varer/tjenester kjøpt av privatbrukere fra leverandører i land utenfor EU. Den enkelte leverandør er anvarlig for å innrapportere dette til EU og denne rapporteringsplikten er forenklet. Og, viktigst av alt, leverandøren trenger kun å rapportere inn til ett EU-land, dvs. det landet leverandøren velger å registrere seg i.

 

I utgangspunktet er en del utviklingsland og USA eneste plassen du kan flytte for å unngå moms (VAT) på tjenester.

 

Dette var interessant: Ut fra konteksten forstår jeg det slik at du mener at de fleste land allerede i dag har det Norge nå skal innføre. Altså at alle land (bortsett fra USA og noen U-land) pålegger utenlandske leverandører å registrere seg og betale inn mva for elektroniske varer/tjenester kjøpt av landets borgere.

 

Hvis jeg skal selge applikasjoner til Android-terminaler internasjonalt må jeg altså registrere meg i Japan, Australia, Israel, Russland, Tyrkia, India, Mexico osv. Hvor finner jeg informasjon om dette?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er en del utviklingsland og USA eneste plassen du kan flytte for å unngå moms (VAT) på tjenester.

 

Dette var interessant: Ut fra konteksten forstår jeg det slik at du mener at de fleste land allerede i dag har det Norge nå skal innføre. Altså at alle land (bortsett fra USA og noen U-land) pålegger utenlandske leverandører å registrere seg og betale inn mva for elektroniske varer/tjenester kjøpt av landets borgere.

 

Hvis jeg skal selge applikasjoner til Android-terminaler internasjonalt må jeg altså registrere meg i Japan, Australia, Israel, Russland, Tyrkia, India, Mexico osv. Hvor finner jeg informasjon om dette?

 

Hvorfor tror du Google har brukt så lang tid på å gjøre Android Market tilgjengelige i svært mange land. Rett og slett fordi man har slike registeringsbehov - samt at regler avviker også til en viss grad. Om du selger applikasjonere gjennom Android Market trenger du ikke bry deg om det, fordi Google gjør arbeidet for deg (Google er selger, ikke du)

 

Informasjon finner du i det enkelte lands lovverk og forskrifter knyttet til import og VAT. Så om du vil selge nettbaserte tjenester/applikasjoner i stort omfang er det faktisk det man må gjøre om man skal være helt lovlig. Så vidt jeg vet finnes det ingen samlet oversikt.

 

De fleste land som har VAT, har VAT på både varer og tjenester. Dog om det er noen som bare har på varer vet jeg faktisk ikke. Det eneste jeg vet er at utviklingen har gått mot at færre og færre områder (varer/tjenester) utenfor avgiftsområdet. Jeg har arbeidet i relasjoner der håndtering av avgiftregler (også import/eksport) var viktig i nærmere 25 år - så jeg har sett endringene.

 

OECD har i sin "principles on the taxation of e-commerce" anbefalt at e-commerce (hvorav elektroniske tjenester inngår) avgiftshåndteres som vanlige tjenester/varer, men med forenklede prosedyrer for tredjelands aktører. Dette igjen for å oppnå likeverdige konkurransevilkår.

 

Nå er det heller ikke noe nytt i at fjernleverte tjenester har moms i Norge. For næringsdrivende, stat, kommune etc har vi måttet beregne mva på fjernleverte tjenester helt siden 2001. Det uansett hvor tjenesten blir levert fra.

 

Ellers var grunnen til at jeg pekte på akkurat de landene er at sittende regjeringer regnes som konservativ/liberale. Hvorfor du stadig vekk drar fram EU sine forenklede systemer forstår jeg ikke. Er argumentet at fordi Norge ikke er medlem av EU, og således ikke kan delta i det forenklede systemet (blant annet provenyfordeling) som EUs felles økonomiske system gir, så skal vi ikke innføre moms på de samme tjenestene. Norge innfører akkurat det samme forenklede registrerings- og betalingssystemet som EU, men i og med at Norge er et "isolert" økonomisk område vil man måtte gjøre registreringen i Norge. Men det kan for enkelte sees på som et argument for å bli EU-medlem. Det ligger nok langt utenfor det området som EØS-avtalen gjelder.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hva med produkter som er en blanding? Si at du f.eks kjøper et spill til under 200,- fra utlandet, med dette spillet følger det med en kode til DLC til spillet. Skal man betale mva av dette?

 

Nei. Selv om det er bundlet en elektronisk tjeneste med her, så er hovedproduktet fysisk og man skal ikke betale mva.

 

 

Hovedproduktet er vel nøkkelordet her, men hvor det er uklart hva som er hovedproduktet. Så oppstår problemet igjen.

Lenke til kommentar

Hva med produkter som er en blanding? Si at du f.eks kjøper et spill til under 200,- fra utlandet, med dette spillet følger det med en kode til DLC til spillet. Skal man betale mva av dette?

 

Nei. Selv om det er bundlet en elektronisk tjeneste med her, så er hovedproduktet fysisk og man skal ikke betale mva.

 

 

Hovedproduktet er vel nøkkelordet her, men hvor det er uklart hva som er hovedproduktet. Så oppstår problemet igjen.

 

Nei, faktisk ikke. I og med at det for næringsdrivende har vært slik som det blir for privatpersoner neste år siden 2001, så har vi praksis på området. Jevnt over er det ikke vanskelig å definere hovedproduktet i en bundle, da dette primært går på i hvilken form det selges. Dvs at selges det som fysisk produkt med en tjeneste i tillegg så er det fysisk (selv om tjenesten er mest verdt). Selges det som en tjeneste med tillegg av et fysisk produkt vil tjenesten være hovedproduktet selv om det fysiske er mest verdt. Distribusjonsform er her svært viktig.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper noe på ebay via paypal, vil dette også bli påvirket av de nye reglene?

 

Fysiske varer kjøpt på ebay (uansett betalingsform) er underlagt mva for varer over 200 kr. Kjøp av tjenester/nedlastbar programvare via ebay vil være berørt, men tror neppe selgeren brys seg.

 

@elgen:

Systemet i EU det virker det. Mange av mine venner på kontinentet som er sure på at jeg kan kjøpe en del tjenester og nedlastbar programvare uten å betale moms, mens de må betale 19 % eller mer.

 

nå ja, påstanden var at det fungerte for noen mens det ikke fungerte for andre .

hvem vet kanskje de stedene som venne dine handler på er de stedene som det fungerer

Lenke til kommentar

Hva med produkter som er en blanding? Si at du f.eks kjøper et spill til under 200,- fra utlandet, med dette spillet følger det med en kode til DLC til spillet. Skal man betale mva av dette?

 

Nei. Selv om det er bundlet en elektronisk tjeneste med her, så er hovedproduktet fysisk og man skal ikke betale mva.

 

 

Hovedproduktet er vel nøkkelordet her, men hvor det er uklart hva som er hovedproduktet. Så oppstår problemet igjen.

 

Nei, faktisk ikke. I og med at det for næringsdrivende har vært slik som det blir for privatpersoner neste år siden 2001, så har vi praksis på området. Jevnt over er det ikke vanskelig å definere hovedproduktet i en bundle, da dette primært går på i hvilken form det selges. Dvs at selges det som fysisk produkt med en tjeneste i tillegg så er det fysisk (selv om tjenesten er mest verdt). Selges det som en tjeneste med tillegg av et fysisk produkt vil tjenesten være hovedproduktet selv om det fysiske er mest verdt. Distribusjonsform er her svært viktig.

Så sende en lapp med koden på i posten, så er det et fysiskprodukt? Evt selge det med et fysisktilbehør blir da et mulig smutthull?

Lenke til kommentar

Skrev om dette på Edits for noen dager siden..

 

http://www.edits.no/2010/10/ny-momsplikt-pa-digitalt/

 

Tror dette er en dårlig gjennomtenkt løsning, hvor de har sett etter en måte å få inn mer penger på uten å tenke på alle aspektene ved lovforslaget. Det er jo også en ganske viktig miljøproblematikk rundt dette som kanskje den rød/grønne regjeringen burde hatt med i bakhodet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det virker som å legge til moms på digitale produkter, blir å hemme den digitale utviklingen som de også er så gira på å komme til.......

 

Moms på ebøker? Da kjøper jeg heller papirutgaven...

Fordel med å kjøpe ebøker før moms?

 

1) Billigere

2) Enklere

3) Portabelt bibliotek

 

Men når de fjerner punkt 1, som er det viktigste, så orker ikke jeg å være med på den... Kjenner jeg blir overgitt over de som sitter uvitende, og destruerer den digitale utviklingen sakte men sikkert...

 

Da blir det heller lån av ebøker på biblioteket :p Som er like gratis som å låne en bok..

Endret av jannar85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...