Gå til innhold

Diskusjon rundt doping innen idrett.


Utestengelse etter å ha testet positivt  

22 stemmer

  1. 1. Er det greit med kun 2 års utestengelse etter å ha blitt tatt for doping?



Anbefalte innlegg

http://www.tv2.no/sport/sykkel/-armstrong-vurderer-aa-innroemme-dopingbruk-3958355.html

Vurderer å innrømme doping. Er det ikke det samme som å innrømme det?

 

 

Selv om jeg er for total utestengelse, så bør man ha en "rabatt". Jo raskere man legger kortene på bordet, jo kortere tid utestengelse. Total utestengelse uansett vil kun medføre enda mer nekting fra de som blir tatt fordi fallhøyden blir veldig stor.

 

2 år som minimum er for lite, da 2 år holder til å trene maksimalt, uten å trenge å tenke på formtopper osv. 3 år burde vært minimum, det er ett år lenger enn 2, og man øker dagens straff med 50%. Da kan man ha glemt hvordan det er å konkurrere, og i en sport som sykkel trenger man mye av treningen bare ved å ligge i et felt sammen med andre. Under disse 3 årene bør det også være halvårs dopingkontroller for å passe på at utøverne ikke kan trene seg opp på ulovlige substanser.

 

Utover det bør det være kort vei til total utestengelse. Er det blånekt og bevisene er klare, så bør det være lav terskel for å bli hivd rett ut og aldri fått lov til hverken å konkurrere, eller gjøre noe annet innen idrett. Da vil de fort se at om jeg nå legger kortene på bordet, så vil jeg kunne konkurrere igjen om 3 år. Om jeg nekter, så kan jeg risikere å aldri få konkurrert igjen.

Da vil vi få en hårfin balanse.

I dag er det lett å først blånekte i flere år (Landis), for å så komme med innrømmelser og da kun risikere to år. Etter disse to årene er man helt fri igjen. Hadde Landis hatt dette ultimatumet, så trur jeg at kortene hadde blitt lagt på bordet ganske fort. Han brukte jo 4 år på å nekte. Hadde straffen ved å ljuge vært utestengelse på livsstid, så er det to tilfeller:

1. Han hadde fortsatt med løgn og blitt utestengt.

2. Han hadde lagt kortene på bordet med en gang og enten valgt å fortsette etter 3 års utestengelse, eller lagt karrieren på hylla.

 

Selv om dette er en uting i idretten, så skal man gi alle en (kun en) ny sjanse. Bortsett fra de som aldri innrømmer det.

 

Mange lærer jo som barn at når man gjør noe galt og lyver om det, så får det større konsekvenser enn om man sier ting rett ut med en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.tv2.no/sp...ah-3965291.html

 

 

"Floyd Landis har levert et «whistle-blower»-søksmål, som kan oversettes som et «varslersøksmål», der han kan få en snau tredel av det Armstrong eventuelt vil måtte betale tilbake til den amerikanske staten som sponset det tidligere U.S. Postal-laget."

 

Det her er så latterlig. Skal en av de nest mest kontroversielle rytterne, få penger fra den mest kontroversielles tilståelser?

En doper blir rik på at en annen doper står frem?

Send dem i fengsel begge to!

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Ble litt for god litt for fort. Klart man blir mistenksom når man ser sånne prestasjoner som den i dag og den opp til Ax 3 Domaines. Litt for godt til å være sant.

 

Har i hvert fall ikke sett noen som har vært så dominante i fjell og på tempo siden Contador i 2009, og det var nok ikke kritthvitt, siktet hvetemel han kjørte med i posen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ble litt for god litt for fort. Klart man blir mistenksom når man ser sånne prestasjoner som den i dag og den opp til Ax 3 Domaines. Litt for godt til å være sant.

 

Har i hvert fall ikke sett noen som har vært så dominante i fjell og på tempo siden Contador i 2009, og det var nok ikke kritthvitt, siktet hvetemel han kjørte med i posen.

Så du har ikke hørt Kaggestad sin forklaring på at det ikke var noe unaturlig prestasjon den dagen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så den tredjeplassen i Vuelten for snart to år siden kom ikke helt ut av det blå? Du må gjerne fortelle meg hvilke ritt det er jeg har gått glipp av hvor han viste noen som helst tegn til å være en pallkandidat i treukersritt før det.

Andreplass i Touren i fjor....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du har ikke hørt Kaggestad sin forklaring på at det ikke var noe unaturlig prestasjon den dagen...

La meg gjette...Sky har verdens beste antidopingprogram innad i laget? Nei, vent. Det var CSC det...Da Arvesen kjørte der. Nå kjører Edvald for Sky, og de kan derfor ikke gjøre noe galt.

Lenke til kommentar

Andreplass i Touren i fjor....

 

Og hvis du gjør litt enkel hoderegning skjønner du at Vueltaen i 2011 skjedde før Tour de France i 2012. Froome tok det enorme kvantespranget opp i verdenseliten på høsten i 2011 og har vært der siden.

 

 

Startfeltet var ikke allverden da.. Cobo vant vel?

Froome hadde lett vunnet om ikke Sky hadde låst han til å hjelpe Wiggins. Cobo vant bare med 13 sekunder og Froome virket sterkere enn Wiggins stort sett hele veien. Topp 10 er forøvrig flust med pallkandidater til et hvilket som helst etapperitt. Nibali, van den Broeck, Menchov, Mollema, Purito Rodriguez... you name it. Froome var ikke regnet som en outsider til topp 10 før rittet en gang.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...