Gå til innhold

Diskusjon rundt doping innen idrett.


Utestengelse etter å ha testet positivt  

22 stemmer

  1. 1. Er det greit med kun 2 års utestengelse etter å ha blitt tatt for doping?



Anbefalte innlegg

Jeg har valgt å starte denne tråden da jeg ser en god del diskusjon etter senere tids avsløringer av blandt annet verdens største idrettstjerne Alberto Contador.

 

Hvorfor er de så bestemte og ljuger så inni granskauen om det, når de en eller annen gang inrømmer det, etter å ha brukt flere år og mer energi enn selve dopingdommen, og selv om alle testresultater tilsier dette? (Ref: Floyd Landis)

 

Er det like mye doping nå som før, eller er det bare fler prosent som blir tatt pga forbedra tester?

 

Burde straffen økes? selv mener jeg to år er for lite, men kanskje er livstid for mye? Tenker litt på denne norske forskeren som kom fram til at man har god nytte av å ha dopet seg senere i karrieren uten å bruke preparater senere.

 

En ting er jeg sikker på alle er enige om: Doping er et stort problem!

Endret av spax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interresant tema og en fin tråd!

 

Jeg tror at det er lettere å få tak i doping idag enn det var tidligere. Det finnes fler typer doping og markedet er antagelig større, allikevel så øker jo også sjansene for å bli tatt da etterforskningsmetodene stadig blir bedre.

 

Jeg tror videre at de som nekter for dopingen har et håp om senere å bli frifunnet eller at de tenker at det vil være bedre å påstå at man er uskyldig, slik at mange kanskje vil tro man er uskyldig, selv om prøver viser noe annet.

 

Du vil alltid ha forklaringer på hvorfor man dopet seg også, slik som Contador sier at han ble matforgiftet. Det kan jo for alt vi vet være tilfellet, man trenger ikke å ha dopet seg selv, andre kan ha gjort det uten at du vet det.

 

Hva gjelder straff er jeg helt enig i at den er for lav. Jeg mener 5 år ville vært passe, fordi at da må idrettsutøveren virkelig ta et oppgjør med seg selv. Det er veldig hardt å holde på å trene i 5 år uten å få delta på konkurranser, mens å trene 2 år uten konkurranser er mye enklere.

 

Doping er no dritt! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle saker må taes hver for seg. er forskjell på å få i seg clenbuterol gjennom en biff og å bevisst ta EPO for å bedre prestasjonen...i en dom må man ta med middelet, formålet, forklaring fra utøver/eksperter/medisinsk team/leverandør, og mye annet og hver for seg må man vurdere en og en sak. Så må rittarrangørene selvfølgelig se nøye på dommen før man vurderer å utestenge en person fra en konkurranse. Boonen-saken skjønner jeg virkelig ingenting av. Egentlig hadde ASO ingenting overhodet med denne saken å gjøre før de valgte å blande seg inn. resultat:En tur i voldgiftsretten og det eneste ASO kan ha fått ut av dette var vondt blod. nå husker jeg ikke helt hvordan han reagerte på utestengelsen selv, men ble han ikke ganske forbanna på ASO? vondt blod kan og bli ett resultat hvis ASO gjør det samme med Contador. En tur i voldgiftsretten og saken er opp og avgjort.

Lenke til kommentar

Baabaaaosii:

 

5 år=faens mye gloser til f.eks UCI som kommer ut av munnen den dagen rytteren har sonet ferdig. Se for deg 5 eller flere ryttere som er bitre og hevngjerrige som vil få ut frustrasjonen i media. vel, de har gått gjennom en dopingdom og det blir neppe følger hvis de tar ut 5 års bitterhet og frustrasjon i media. men tenker du 5 år som i, bruk av EPO med ett klart mål om å forbedre prestasjonen?

Lenke til kommentar

Litt uenig med deg Step_up. Så lenge saken dreier seg om bevisst doping bør ikke sakene behandles forskjellig, det fortjener de rett og slett ikke, og det er unødvendig å bruke tid på det. Gi alle som bevisst doper seg 5 år, så skal man selvfølgelig vurdere om det er bevisst, slik som med Contador, da han tilsynelatende fikk det gjennom en biff

 

Edit: Jeg mener selvfølgelig ikke at Contador skal få 5 års utestengelse hvis han ble forgiftet av en biff, men er det bevisst doping, skal man ha 5 år uansett, mener jeg!

Endret av Baabaaaosii
Lenke til kommentar

5 år ville vært utrolig mye bedre. Som du sier baaba.... så er det "lett" å trene en periode på 2 år i forhold til en på fem. Samtidig sies det at de som har dopet seg vil få en bedre effekt, selv om alt har gått ut av blodet og kroppen. Det kan virke fremmende på prestasjon i lang tid etter. Dermed vil jeg også si at 5 år er en bedre straff.

 

Fin tråd.

Lenke til kommentar

selvfølgelig må det det synes jeg. vi har opptrening og bruk av doping, vi har doping rett før konkurranse, vi har doping i restitusjon, vi har oppbygning til en ny sesong og doping, vi har doping for å klare seg gjennom en konkurranse, vi har doping for å bedre sin prestasjon, vi har doping for å kjempe om en seier i f.eks ett ritt, i endags-ritt, vi har midler i små mengder som ikke bedrer prestasjonen, vi har doping som forbedrer prestasjonen, vi har doping mot smerter, vi har klønete utøvere som ser ett middel som skal hjelpe mot ditt og datt som ikke vet hva dette inneholder/ikke sjekker hva dette inneholder. det er så mye om og men at det du skisserer virker helt umulig.

 

altså:2 år=rehabiliterende, morallekse, man kan angre seg, man lærer av sine feil, man vil gjerne hjelpe til i kampen mot doping. ja, man kan rett og slett bli ett bedre menneske.

 

5 år=skaper bitterhet og er neppe rehabiliterende på noen måte, man blir fristet til å ta inn det tapte med enda mer doping, man fortsetter i samme spor, man kan få lyst til å rive ned anti-doping arbeid. Dette føler jeg blir rett og slett alt for mye. lærer man noe av en dom på 5 år? neppe, men man kan bli bitter, forbanna, få lyst til å ta hevn, få lyst til å ta igjen det tapte, frustrasjon skal ut...Ser ikke på noen måte hvordan 5 år kan hjelpe...

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Nei nei nei. Det er riktig at det er mange typer doping, men jeg vil si at det er meget lett å holde seg unna det. Man kommer ikke bare over et stoff på en shabby svensk sjappe, hvor gutta bak disken har muskler som ikke finnes, og tar det med seg hjem og bruker det. Har man et normalt kosthold bestående av mat og drikke skal det gå bra. (Man får kjøpt det man trenger på Rimi)

 

 

:tease:

Endret av Baabaaaosii
Lenke til kommentar

altså:2 år=rehabiliterende, morallekse, man kan angre seg, man lærer av sine feil, man vil gjerne hjelpe til i kampen mot doping. ja, man kan rett og slett bli ett bedre menneske.

 

5 år=skaper bitterhet og er neppe rehabiliterende på noen måte, man blir fristet til å ta inn det tapte med enda mer doping, man fortsetter i samme spor, man kan få lyst til å rive ned anti-doping arbeid. Dette føler jeg blir rett og slett alt for mye. lærer man noe av en dom på 5 år? neppe, men man kan bli bitter, forbanna, få lyst til å ta hevn, få lyst til å ta igjen det tapte, frustrasjon skal ut...Ser ikke på noen måte hvordan 5 år kan hjelpe...

 

Da sier vi oss enige i at vi tar livstidsutestengelse da. Jeg mener 2 år er alt for lite. Om de vil rive ned antidoping arbeid etter det, vel.... da får de bli utestengt for livet da! Både på sykkelen og som sportsdirektør

Lenke til kommentar

5 år=skaper bitterhet og er neppe rehabiliterende på noen måte, man blir fristet til å ta inn det tapte med enda mer doping, man fortsetter i samme spor, man kan få lyst til å rive ned anti-doping arbeid. Dette føler jeg blir rett og slett alt for mye. lærer man noe av en dom på 5 år? neppe, men man kan bli bitter, forbanna, få lyst til å ta hevn, få lyst til å ta igjen det tapte, frustrasjon skal ut...Ser ikke på noen måte hvordan 5 år kan hjelpe...

 

Jeg forstår selvfølgelig at en 5 års utestengelse skaper bitterhet, men det må nesten være prisen en må betale om man doper seg. I tillegg så skjønner jeg ikke hvordan en som har dopet seg skal få tatt hevn og skal rive ned antidoping arbeidet? Gjør man noe ulovlig så blir det jo en politisak og da åker man forhåpentligvis inn?

 

 

 

Desperat.com på han der ja.

 

tror han rett og slett sier det fordi det er noe i det. hva ville vært vitsen hvis det hadde vvært tull alt han sier? greit eksempel på det.

 

Det er mulig han vil benekte det resten av livet sitt fordi han håper at mange vil tro på han og han vil få et "plaster" på såret, og mange vil tro han er en fair fyr. Det må jo være et greit outcome for han av saken det... :cool:

Lenke til kommentar

2 års utestengelse for doping syns jeg selv er ALT for lite.

 

Folka som doper seg, fortjener ikke å få konkurrere igjen spør du meg. Juks er utrolig feig og usselt, og appåtil når folk tjener seg styrtrike på juks, blir det enda verre. Man kan nesten blande svindel inn i bildet her. Alle de store utøverne blir jo tatt før eller senere. Marion Jones, Contador, Chambers, Vino, Landis osv osv. Det er kvalmt, og jeg syns ingen av de burde fått konkurrert igjen.

 

Og at Contador skylder på en biff, er bare helt på trynet. Makan til latterlig fyr. Håper han legger opp om han blir utestengt. Da viser han selv hvor patetisk og desperat han er. Tror dessuten det kommer til å bli et helvettes til texas om UCI klarer å frikjenne Contador. Ser for meg en illsint asiater i Radioshack da iallefall.

 

Og at du forsvarer doping step_up, er egentlig ganske teit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...