Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU blir 83 grader etter 1 min i bios. Help please!


Anbefalte innlegg

Noen som vet hva jeg kan gjøre/bytte for å fikse problemet? Har akkurat byttet kjølepasta og fulgte denne guiden: http://www.hardware.no/artikler/goop_pasta-guide/12603.

Som pussemiddel brukte jeg neglelakkfjerner uten olje, parfyme, aceton og farge. Kan det være problemet?

Eller burde jeg bare kjøpe en hardcore dritt av en cpu-vifte? Eller ny prosessor? (I'm a noob at this)

 

Takk for svar!!!! Need my gaming!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper her på feilmontert kjøler slik at du entne ikke har kontakt i det hele tatt, eller meget dårlig. Dette er helt typisk feil på spesiellt intel standard kjølerene, da hvis du er uerfaren og litt FOR forsiktig, så går ikke clipsene gjennom skikkelig. Det beste du kan gjøre om du er usikkert i forhold til dette er å se på baksiden av hovedkortet at alle "mothakene" hommet helt gjennom. Hvis bare noen er helt gjennom for eksempel, så vil den sitte skjevt, og JA - det kan lett lage slike horrible temperaturer.

 

Feilavlesing av temperaturen er jo også mulig, men jeg ser på det som mindre sansynlig fra BIOS. Selv om BIOS avlesningene ofte er relativt unøyaktige så er de skjeldent helt på tryne feil, så om den viser 83celcius så er det veldig stor sjanse for at den faktisk er alt for varm.

 

Om CPUen er stabil eller ikke trenger ikke bety noe - for nye CPUer vil automatisk klokke ned og redusere ytelsen om varmen blir for mye. resulatet av en feilmontert kjøler kan derfor bli veldig lav ytelse i stedet for ustabilitet nødvendigvis - i værste tilfelle vil den slå seg av om den blir farlig varm og den nærmer seg nivåer der permanent skade kan oppstå.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg tipper her på feilmontert kjøler slik at du entne ikke har kontakt i det hele tatt, eller meget dårlig. Dette er helt typisk feil på spesiellt intel standard kjølerene, da hvis du er uerfaren og litt FOR forsiktig, så går ikke clipsene gjennom skikkelig. Det beste du kan gjøre om du er usikkert i forhold til dette er å se på baksiden av hovedkortet at alle "mothakene" hommet helt gjennom. Hvis bare noen er helt gjennom for eksempel, så vil den sitte skjevt, og JA - det kan lett lage slike horrible temperaturer.

 

Feilavlesing av temperaturen er jo også mulig, men jeg ser på det som mindre sansynlig fra BIOS. Selv om BIOS avlesningene ofte er relativt unøyaktige så er de skjeldent helt på tryne feil, så om den viser 83celcius så er det veldig stor sjanse for at den faktisk er alt for varm.

 

Om CPUen er stabil eller ikke trenger ikke bety noe - for nye CPUer vil automatisk klokke ned og redusere ytelsen om varmen blir for mye. resulatet av en feilmontert kjøler kan derfor bli veldig lav ytelse i stedet for ustabilitet nødvendigvis - i værste tilfelle vil den slå seg av om den blir farlig varm og den nærmer seg nivåer der permanent skade kan oppstå.

 

-Stigma

Ja den har skrudd seg av et par ganger når jeg har prøvd å game! Tenkte egentlig bare å kjøpe en ny vifte ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=595687 ) og montere på riktig måte. Håper det ikke har skjedd noe skade på prosessor da, for det har jeg ikke penger til en ny en atm :p

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...