Gå til innhold

Stavanger kommune begår lovbrudd ifølge diskrimineringsloven, er dette greit?


Anbefalte innlegg

Hva er ferd med å skje med Norge? Blir vi den neste nazi-stat, eller er vi allerede der?

 

En mann med utviklingshemning fra Stavanger fikk tildelt tomt og klarsignal til å bygge. Men dette ble det stopper for. Da kommunen oppdaget at de hadde gitt tomt til en mann med utviklingshemning, endret kommunen regelverket og fratok han tomte. Huset skulle bygges for å tilpasse behovet til denne personen, da han ikke fikk dekket sine behov via tilbudet Stavanger-kommune hadde å tilby.

 

 

Dette er et klart brudd på Norsk lov om diskriminering:

 

Lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven)

- §4 Forbud mot diskriminering. Direkte og indirekte diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne er forbudt.

 

...Lovens formål er å fremme likestilling og likeverd, sikre like muligheter og rettigheter til samfunnsdeltakelse for alle, uavhengig av funksjonsevne, og hindre diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne.

 

Hva mener dere?

 

 

 

Edit: har korrigert tråden slik det blir en mer generell diskusjon rundt diskrimineringen, og ikke blir en sympatiaksjon eller rekruttering til støtte-gruppe.

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel sjelden "greit" å begå lovbrudd, men OM det er begått noe lovbrudd her, har jeg bare ditt ord for.

 

Ellers skjønte jeg ikke noe av åpningsinnlegget.

 

Hvorfor gir Stavanger kommune tomter til folk? Ble tomten gitt til odel og eie?

 

Og hvordan ble den fratatt denne mannen?

 

Hvorfor tok de den fra ham da de fant ut at han var utviklingshemmet? Hvordan er dette diskriminerende?

 

I Hitlers Tyskland ble utviklingshemmede avlivet fordi de ble ansett som mindreverdige, jeg synes ikke det er spesielt smakfullt å trekke paralleller til det i denne saken - selv om kommunen skulle ha brutt loven.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Selvbygger tomt er et tiltak som blir gjort fra kommunen sin side for å hjelpe førstegangs etablerer inn i arbeids markedet. Det går på at de som blir trukket til dette prosjektet selv er med på å bygge husene (selvsagt med overvåkning og instrukser fra fagfolk på de områdene hvor det er mulig) Hvordan det er med betalingen, er jeg usikker på. Men de som får denne muligheten er som regel økonomisk vinnere (sett bort i fra tiden de må vie til å ferdigstille huset)

 

Årsaken til kommunen er vel at denne personen ikke selv kan bidra i byggingen eller at husene ikke er tilegnet hans behov uten at jeg skal si noe sikkert. Mener at både Rogalandsavis og Aftenbladet har skrevet noen artikler om dette, men akkurat det kan vel TS linke til :)

Lenke til kommentar

De ga tometer til folk som arbeidet slik at de kunne bygge selv og bli skatteytere i kommunen.

 

Ved en feiltagelse ga de også tomt som ikke ville kunne bygge selv eller som noengang ville bli skatteyter i kommunen.

 

Hva i alle dager er det enkelte forventer her? At kummunen både skal gi tomter og så finansiere bygging av enebolig for sosialklienter? Hvorfor skal vi andre som jobber og sliter uten å få råd til å bygge noe selv gidde finansiere dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...