Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Støv i potensiometeret.

 

Om du er litt teknisk anlagt så kan du skru av lokket, ta en boks med trykkluft og se om du får trykket ut støvet. Potensiometeret sitter umiddelbart bak volumrattet.

 

Mange takk for rask respons!

 

Skal prøve det du foreslår senere idag! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligens ikr riktig kategori, men prøver.

Ønsker et annlegg til musikk, film og spill, og har funnet ut at z-5500 er et passende valg.

Ser at Jamo S606 HCS3 høyttalerpakke er på tilbud hos lefdal.com til 2999. Er dette et bedre valg?

 

Egentlig har jeg et ønske om ordentlig hi-fi lyd, og har sett på B&W MM-1 som er et utseendemessig pent høytallersystem.

Er det ellers noen andre høyttalere og forsterkere til en samlet pris på 5000 hos hifiklubben som er et bedre valg?

 

Eks disse:

Min lenke

Min lenke 2

 

Eller en kombinasjon med disse høyttalerene og en forsterker:

Min lenke 3

 

Kan null og niks, og har sikkert brukt en rekke feil utrykk. Kort sagt, noen som kan hjelpe meg litt, da jeg ønsker et annlegg jeg kan bygge videre på og ha en periode, til maks 5-6 K, helst rundt 4K og som fungerer bra til hovedsakelig musikk, og litt til film og spill, og som ser bra ut?

 

setter pris på alt av hjelp

Endret av Paisley
Lenke til kommentar

Den prisen på jamo-pakken er helt sinnsyk, halv pris av vanlig pris. Du finner fint lite som spiller så bra til så lav pris :).

 

Husk på at dette er en surroundpakke.. Det du sammenligner det med er stereo, og klart at om du sammenligner en stereopakke til 5000 vs surround til 5000 så er stereopakken langt bedre på musikk.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Etter å ha lest litt, virker jamo pakken som et langt bedre valg enn z-5500 ettersom jeg også skal spille noe musikk. Da går jeg for jamo-pakken, og om jeg en gang med bedre økonomi ønsker et bedre annlegg,eks steereopakke, så er det flere tvstuer i huset som kan ha godt av jamo pakken :)

Endret av Paisley
Lenke til kommentar

Flimzes: Hva er "god lyd"? Er det høy lyd som er god? Er det masse bass? Er det at lyden er i surround?

Z-5500 har enkle mål:

1. Spille høyt

2. Tilby surround

3. Tonnevis med bass

4. Gjøre dette med en kvalitet som er levbar for average joe.

 

z-5500 er ikke hifi, men det prøver heller ikke å være hifi. Det prøver å tilby store mengder surroundlyd og lydtrykk for en billig penge. Og per dags dato har jeg ikke møtt noe annlegg som kan levere det samme for den prisen.

 

Om du skal ha bedre lyd, så se på swans m200, som spiller mye bedre, men de kan aldri levere samme lydtrykk, og det er kun to kanaler.

 

I dag får du knapt en receiver for disse pengene, langt mindre en subwoofer og 5 satelitter som kan hamle opp med z-5500.

 

Det har tonnevis av bass, og små høyttalere som spiller alt annet, responskurven på det er vel to pukler, en i 50-120hz, og en annen rundt mid/high frekvens. De kan spille høyt, de kan vrenge FÆLT men average joe ser jo på dette som beste som fins.

Nei, average joe sier at dette er det beste pc-anlegget som finnes, og at du ikke får mer lyd per krone. Noe som vil være rimelig å anta.

 

Du skal spille rimelig høyt før det vrenger. Alt hat mot et anlegg som er best på det det prøver på er rent irrasjonellt hat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Oppfattelse av "god lyd" er individuelt. God lyd føles fysisk og musikken kryper inn under pelsen. Ståpels mens tårene presser på. Begynner jeg ikke å grine er ikke lyden bra nok.

 

Noen dyre anlegg kan gi deg opplevelsen, mens andre ikke gjør det. Høy pris er ikke synonymt med god lyd, men samtidig har jeg aldri fått noe spesielt ut av rimeligere greier.

Lenke til kommentar

Jeg får den følelsen av mitt nåværende annlegg, og av den grunnen har jeg sluttet å oppgradere (for økomi har ingenting med det å gjøre :innocent::whistle: )

Diskanten kunne vært renere, mellomtonen mer sammensatt, og bassen kunne gått både høyere og dypere.

 

Men det er så lite det er snakk om, og en forbedring som ikke hadde gitt meg tap på andre områder ville fort kostet hele årsbudsjettet mitt. For ikke å snakke om at forholdet med naboene er anspent nok allerede.

 

Logitech z-5500 gir meg ikke den følelsen, og jeg har til gode å finne et satellitt-sub anlegg som går jevnt nok i mellomtonen til å i det hele tatt gi meg en følelse av innlevelse. Jeg tror kanskje KEF sine egg har vært nærmest, men det blir noe annet med ordentlige fronter.

 

Logitech z-5500 gir meg veldig lite om jeg skal være ærlig, må jeg spare plass er z-2300 uansett bedre på musikk, og jeg hadde heller gått for bokhyllehøytalere og en brukt receiver.

 

Men for de som vil riste ut ørevoksen, spille øreskjærende høyt og bare ha surround, for en billig penge, så er z-5500 perfekt, og stort sett helt uten verdige konkurenter.

Lenke til kommentar

Jeg får den følelsen av mitt nåværende annlegg, og av den grunnen har jeg sluttet å oppgradere (for økomi har ingenting med det å gjøre :innocent::whistle: )

Diskanten kunne vært renere, mellomtonen mer sammensatt, og bassen kunne gått både høyere og dypere.

 

Men det er så lite det er snakk om, og en forbedring som ikke hadde gitt meg tap på andre områder ville fort kostet hele årsbudsjettet mitt. For ikke å snakke om at forholdet med naboene er anspent nok allerede.

 

Logitech z-5500 gir meg ikke den følelsen, og jeg har til gode å finne et satellitt-sub anlegg som går jevnt nok i mellomtonen til å i det hele tatt gi meg en følelse av innlevelse. Jeg tror kanskje KEF sine egg har vært nærmest, men det blir noe annet med ordentlige fronter.

 

Logitech z-5500 gir meg veldig lite om jeg skal være ærlig, må jeg spare plass er z-2300 uansett bedre på musikk, og jeg hadde heller gått for bokhyllehøytalere og en brukt receiver.

 

Men for de som vil riste ut ørevoksen, spille øreskjærende høyt og bare ha surround, for en billig penge, så er z-5500 perfekt, og stort sett helt uten verdige konkurenter.

 

Z-2300 har alt for dårlig mellomtone og diskant. Kjenner flere som har det, og er like ufornøyd med lyden hver gang jeg hører det.

Lenke til kommentar

Å HERREGUD, B&W er så utrolig teit! Nå som de har kommet med 800 series diamond, har de nå nedgradert HELE 600 serien til aluminium tweetere. Heldigvis er mine med fin fin diamant :) Er bare å lese på de nye sidene deres, alt som heter diamant er fjernet fra 600 serien, og nevnes nå kun på 800 serien. (CM serien er også nedgradert.)

 

Før var jo hele markedsføringa deres på 600 serien fokusert på de fantastiske diamant tweeterene...

 

 

(Ja, nå antar jeg aluminium er dårligere enn diamant, er godt mulig de nye "nedgraderingene" er bedre, men de har jo 0 informasjon om det.)

(Om det viser seg at de alltid har hatt alu diskanter, er huet mitt godt fucka.)

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Mr. A, z-2300 har sine svakheter, men det står nå over z-5500 på det meste unntatt rent volum og antall kanaler i mine ører. Og de 900kr de kostet i en periode er de fint verdt.

 

Nå har jeg som sagt ikke noe slikt annlegg, og har ikke noe interesse av det. Jamo, mission, b&w, og klipsch lager stort sett høytalere som låter midt i min smak.

Innen forsterkere foretrekker jeg Technics, og om man skal ha noe nytt, Yamaha. De sitter som skutt sammen med høytalerne jeg liker.

 

Men med en receiver for 5000kr, en effektforsterker på like mye, og høytalere med en nypris på det dobble av det igjen, så blir det liksom ikke noen sammenligning. For 900kr er det et helt utmerket sett om man har lite plass og liker litt trykk i musikken.

 

Jeg vet at anti-fanboyisme er den store trenden på internet, og det er også den mest latterlige trenden i verdenshistorien, og om de som rakker ned på annlegg kan komme med noe substansielt i stedenfor sine anti-fanboy provokasjonsbrøl, så hadde det løftet diskusjonen her med enormt mange hakk.

 

Revolution: 600-serien har da alltid hatt aluminiumstweetere, eller har jeg gått glipp av noe her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...