Gå til innhold

Lisa Williams og sånne...


Anbefalte innlegg

[Det gamle testamente er og blir det jødiske trossamfunn oppfatning av ting, samme hvor mye du vil gjøre det til det kristen trossamfunn oppfatning, TheaLinnea

 

Det var Jesus Kristus som med sine ord, knuste og gjord ende på det jødiske trossamfunn og deres falske kongerike.

Var ikke jesus, pr definisjon, jøde?

 

Og hvorfor driter gud i sitt "utvalgte" folk ved å "knuste og gjord ende på det jødiske trossamfunn og deres falske kongerike" egentlig? Virker som en farlig gud å tilbe spør du meg, for hva blir det neste han finner på? Tenk om han begav seg til kineserne isteden og droppet alle verdens kristne som han droppet jødene for to tusen år siden... Ville ikke vært så sikker hadde jeg trodd på dette....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, lurer på HVEM som kommer med bortforklaringer.

 

Under dette alteret er «sjelene til dem som var blitt drept på grunn av Guds ord og på grunn av det vitnearbeid de hadde hatt». Hva betyr det? Det kan ikke være sjeler som har forlatt menneskers legemer — slike sjeler som de hedenske grekerne trodde på. (1. Mosebok 2: 7; Esekiel 18: 4)

TheaLinnea, det gamle testamentet som du referere til er det jødiske trossamfunn oppfatning av ting. Det kristne trossamfunn tror ikke det samme som det jødiske trossamfunn. Det er derfor det nye testamentet sier noe helt annet en det gamle testamente i en rekke forskjellige ting.

 

Du snakker om bibelen som om den er boken til bare ét trossamfunn. Mens den i virkelighten inneholder to adskilte deler, tilhørende to forskjellige trossamfunn.

 

Du ganske enkelt forsøker å lure folk.

Forsøker jeg å lure folk ?

 

Vi får ta en rask gjennomgang av hva de hebraiske og greske skrifter inneholder:

Første Mosebok, begynner med noe som fant sted for evigheter siden, da Gud skapte himmelen og jorden. Så fortelles det at han begynner å tilberede jorden slik at det kan bo mennesker der. Det første menneskepar blir skapt fullkomment, men de velger å følge syndens vei, og det får tragiske følger for deres avkom. Men som en juvel som ses i svakt lys, gir Bibelen et glimt av håp for den falne menneskehet: en «ætt» som med tiden skal oppheve syndens og dødens virkninger. (1. Mosebok 3: 15)

 

Hvem kommer til å være denne Ætt? Første Mosebok begynner denne kommende Ættens slektstavle ved å henlede oppmerksomheten på livet til noen av Ættens trofaste forfedre, for eksempel Abraham, Isak og Jakob.

 

Andre Mosebok omtaler Moses’ fødsel. På mange måter er Moses’ liv et forbilde på den kommende Ættens liv. Etter ti plager vandrer Israel ut fra Egypt og blir ved Sinai-fjellet Guds utvalgte nasjon.

 

Tredje Mosebok inneholder Guds bestemmelser når det gjelder det levittiske presteskapet i Israel.

Fjerde Mosebok forteller om folketellinger blant israelittene og om begivenheter som finner sted mens Israel er i ørkenen. Og nå, rett før inngangen til det lovte land, får Israel Moses’ siste formaninger. Det er det 5. Mosebok handler om. Moses viser til den kommende Ætt ved å oppfordre nasjonen til å høre på ’en profet som Gud skal la framstå’. — 5. Mosebok 18: 15.

 

Så kommer de historiske bøkene. De står stort sett i kronologisk rekkefølge. Josva beskriver hvordan det lovte land blir inntatt og inndelt. Dommerne forteller om de dramatiske begivenhetene som finner sted i de følgende år, da Israel blir styrt av en rekke dommere. Rut forteller om en gudfryktig kvinne som lever i dommertiden og har det privilegium å bli en av Jesu Kristi aner.

Den perioden da dommerne styrer, tar imidlertid slutt.

 

Første Samuelsbok forteller om det tragiske styret til Israels første konge, Saul, sett med profeten Samuels øyne. Andre Samuelsbok beskriver det vellykkede styret til David, Sauls etterfølger. Første og Andre Kongebok tar oss så med fra Salomos herlige styre til da nasjonen Israel blir ført i fangenskap i Babylon. Første og Andre Krønikebok sammenfatter denne historien sett fra et senere tidspunkt, da nasjonen har vendt tilbake fra dette fangenskapet. Esra, Nehemja og Ester beskriver hvordan israelittene vender tilbake til sitt hjemland, og gjengir noe av historien i den første tiden etter det.

 

Deretter følger de poetiske bøkene, som inneholder noe av den vakreste poesi som noensinne er skrevet. Job gir en gripende skildring av ulastelighet under lidelser og den lønn det gir. Salmene inneholder lovsanger for Gud og bønner om barmhjertighet og hjelp. De har vært til trøst for utallige tjenere for Gud. Salmene har dessuten en rekke profetier som ytterligere opplyser oss om den kommende Messias.

 

Ordspråkene og Forkynneren åpenbarer ved hjelp av fyndige ordtak den guddommelige visdoms fasetter, mens Salomos høysang er en fremragende kjærlighetssang med en dyp profetisk betydning.

 

De neste 17 bøkene — fra Jesaja til Malaki — er hovedsakelig profetiske. Alle, bortsett fra Klagesangene, bærer skribentens navn. Mange av disse profetiene har allerede fått en bemerkelsesverdig oppfyllelse. De peker også fram mot viktige begivenheter som finner sted i vår tid, og mot begivenheter som vil finne sted i nærmeste framtid.

 

De hebraiske skrifter byr altså på en forbausende variasjon når det gjelder form og stil. Men alle har samme tema. Profetiene, slektstavlene og de dramatiske begivenhetene funkler; de vitner om praktisk visdom og profetisk betydning.

 

Ætten står fram

Fire tusen år er gått siden menneskene syndet. Plutselig står Ætten, som man har ventet så lenge på, fram på den jordiske skueplass! Det er Messias, Jesus.

 

De kristne greske skrifter forteller om tjenesten til denne nøkkelpersonen i menneskenes historie i fire forskjellige evangelier som utfyller hverandre. Disse evangeliene er Matteus, Markus, Lukas og Johannes.

 

De forteller om Jesu forunderlige mirakler, hans meningsfylte lignelser, hans bergpreken, hans eksempel når det gjelder ydmykhet, hans medlidenhet og hans ubetingede lydighet mot sin Far, hans kjærlighet til sine «sauer» og til slutt hans offerdød og herlige oppstandelse.

 

Apostlenes gjerninger tar opp tråden der hvor evangeliene slutter. Denne boken forteller om den kristne menighets første tid fra pinsen i år 33 til fengslingen av Paulus i Roma i år 61. Vi leser her om Stefanus, den første kristne martyr, om hvordan Saulus, som senere ble apostelen Paulus, omvender seg, om de første hedninger som vender om, og om Paulus’ spennende misjonsreiser. Disse beretningene er både fascinerende og trosstyrkende.

 

Så kommer det 21 brev. De 14 første, som er skrevet av Paulus, har navn etter de kristne personer eller menigheter som mottok brevene; resten har fått navn etter skribentene — Jakob, Peter, Johannes og Judas. For et vell av formaninger og oppmuntring disse brevene inneholder! De behandler lærespørsmål og oppfyllelsen av profetier. De understreker behovet for å framelske broderkjærlighet og andre guddommelige egenskaper.

 

Som de hebraiske skrifter slutter også de greske skrifter med profetier. Åpenbaringen, som er skrevet av apostelen Johannes omkring år 96, samler profetienes tråder og knytter dem sammen med Bibelens hovedtema. Gud har lovt at han under dette rikes styre skal «tørke bort hver tåre . . . og døden skal ikke være mer». — Åpenbaringen 21: 4.

 

 

Ser du ikke den røde tråden gjennom HELE Bibelen IHS?

Mener du fortsatt at de hebraiske skrifter kun er skrevet for å referere til det jødiske trossamfunn oppfatning av ting.?

Det gamle testamente er og blir det jødiske trossamfunn oppfatning av ting, samme hvor mye du vil gjøre det til det kristen trossamfunn oppfatning, TheaLinnea

 

Det var Jesus Kristus som med sine ord, knuste og gjord ende på det jødiske trossamfunn og deres falske kongerike.

De hebraiske skrifters betydning kan ikke betones sterkt nok, for uten disse skriftenes lovsamling, historiske opplysninger og profetier ville mye av det som står i De kristne greske skrifter, være uklart. (Lu 24: 27, 44) «For alt det som før ble skrevet, ble skrevet til vår opplæring.» «Nå fortsatte disse ting å skje med dem som eksempler, og de ble skrevet som en advarsel for oss,.» (Ro 15: 4; 1Kt 10: 11)

 

De kristne bibelskribentene siterte derfor gjentatte ganger fra de tidligere bibelske skriftene, foruten at de hentydet til dem og bygde videre på mange av de temaene og løftene som var blitt framholdt i De hebraiske skrifter, blir 320 passasjer fra De hebraiske skrifter gjengitt i De kristne greske skrifter som direkte sitater. Ifølge en fortegnelse som er utgitt av Westcott og Hort, finnes det i alt omkring 890 slike sitater og henvisninger.

 

Hvis vi ikke hadde hatt De hebraiske skrifter, ville mange opplysninger om menneskenes opprinnelse, årsaken til døden og det løftet som ble gitt i Eden om at Slangens hode skal bli knust av kvinnens ætt, ha vært utilgjengelige for oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gamle testamente er og blir det jødiske trossamfunn oppfatning av ting, samme hvor mye du vil gjøre det til det kristen trossamfunn oppfatning, TheaLinnea

 

Det var Jesus Kristus som med sine ord, knuste og gjord ende på det jødiske trossamfunn og deres falske kongerike.

De hebraiske skrifters betydning kan ikke betones sterkt nok, for uten disse skriftenes lovsamling, historiske opplysninger og profetier ville mye av det som står i De kristne greske skrifter, være uklart. (Lu 24: 27, 44) «For alt det som før ble skrevet, ble skrevet til vår opplæring.» «Nå fortsatte disse ting å skje med dem som eksempler, og de ble skrevet som en advarsel for oss,.» (Ro 15: 4; 1Kt 10: 11)

 

De kristne bibelskribentene siterte derfor gjentatte ganger fra de tidligere bibelske skriftene, foruten at de hentydet til dem og bygde videre på mange av de temaene og løftene som var blitt framholdt i De hebraiske skrifter, blir 320 passasjer fra De hebraiske skrifter gjengitt i De kristne greske skrifter som direkte sitater. Ifølge en fortegnelse som er utgitt av Westcott og Hort, finnes det i alt omkring 890 slike sitater og henvisninger.

 

Hvis vi ikke hadde hatt De hebraiske skrifter, ville mange opplysninger om menneskenes opprinnelse, årsaken til døden og det løftet som ble gitt i Eden om at Slangens hode skal bli knust av kvinnens ætt, ha vært utilgjengelige for oss.

Skjønner du ikke at Jesus Kristus og de kristne forsøkte å omvende jødene ? At det var derfor de siterte deres egen skrifter (det gamle testamente) for dem. For å gjøre det letter for dem å forlate sitt trossamfunn og gå over til det kristne trossamfunn. Jesus Kristus og de kristne hadde overhode ikke samme oppfatninger som jødene om ting i gamle testamente. De kristne sa alt dette i gamle testamente bare var bilder med overført betydning. Igjen bare for å omvende jødene.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

[Det gamle testamente er og blir det jødiske trossamfunn oppfatning av ting, samme hvor mye du vil gjøre det til det kristen trossamfunn oppfatning, TheaLinnea

 

Det var Jesus Kristus som med sine ord, knuste og gjord ende på det jødiske trossamfunn og deres falske kongerike.

Var ikke jesus, pr definisjon, jøde?

 

Og hvorfor driter gud i sitt "utvalgte" folk ved å "knuste og gjord ende på det jødiske trossamfunn og deres falske kongerike" egentlig? Virker som en farlig gud å tilbe spør du meg, for hva blir det neste han finner på? Tenk om han begav seg til kineserne isteden og droppet alle verdens kristne som han droppet jødene for to tusen år siden... Ville ikke vært så sikker hadde jeg trodd på dette....

Det var først jødene som droppet Gud, RWS

Noe de kristne ikke har tenkt å gjøre.

Lenke til kommentar

[Det gamle testamente er og blir det jødiske trossamfunn oppfatning av ting, samme hvor mye du vil gjøre det til det kristen trossamfunn oppfatning, TheaLinnea

 

Det var Jesus Kristus som med sine ord, knuste og gjord ende på det jødiske trossamfunn og deres falske kongerike.

Var ikke jesus, pr definisjon, jøde?

 

Og hvorfor driter gud i sitt "utvalgte" folk ved å "knuste og gjord ende på det jødiske trossamfunn og deres falske kongerike" egentlig? Virker som en farlig gud å tilbe spør du meg, for hva blir det neste han finner på? Tenk om han begav seg til kineserne isteden og droppet alle verdens kristne som han droppet jødene for to tusen år siden... Ville ikke vært så sikker hadde jeg trodd på dette....

Det var først jødene som droppet Gud, RWS

Noe de kristne ikke har tenkt å gjøre.

 

Jeg droppet Gud.. RWS droppet Gud...

Lenke til kommentar

Det var først jødene som droppet Gud, RWS

Noe de kristne ikke har tenkt å gjøre.

 

Jeg droppet Gud.. RWS droppet Gud...

Dere to har aldrig vært kristne, dere vet jo ingen ting om kristenlivet.

Jeg var kristen.

 

Så droppet jeg kristendommen. Gud satt på toppen så han datt ned og slo seg kraftig. Men nå har jeg plukket ham opp igjen. Det var ateistene som fant opp Gud og nå synes jeg det er på tide at vi tar ham tilbake.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var først jødene som droppet Gud, RWS

Noe de kristne ikke har tenkt å gjøre.

Bullshit!

 

De tror på på den latterlige figuren den dag i dag jo, de har bare utelatt den enda mer latterlige kristne biten, som egentlig ikke er annet enn en rip off og og senere en spinn off på den samme røver historien.

 

Sånn som de kristne lyver om dagen skal du ikke se bort i fra at gud dropper dere... Bare vent skal du se...

Lenke til kommentar

Fytterakkern :

 

"Etter at lureriet ble avslørt, har Fem fjernet videoen av Tørum fra nettstedet sitt.

 

– Hvis man kobler dette ene klippet opp mot logoen til BBC-programmet, så ser vi at det hele er ganske lett å latterliggjøre. Det ønsker vi ikke å bidra til. Derfor fjernet vi klippet. Vi er mer opptatt av å få fram helheten i dette, og den er mye mer balansert enn man kan få inntrykk av bare ved å se dette ene klippet, sier Bergestuen til Fritanke. "

 

De tre ordene i skrått burde ikke kanalen FEM få lov å bruke engang... Makan til ensidig og ukritisk tankengang som er på denne kanalens programmer er sinnsvak. Er ikke mange skeptikere med der, for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Dere to har aldrig vært kristne, dere vet jo ingen ting om kristenlivet.

 

Retter litt her:

 

Dere to har aldri vært kristne på min måte, dere vet jo ingen ting om min rare måte å være kristen på. Jeg er kristen og:

 

- Tror himmel og helvete er her nå

- Det finnes liv på andre planeter

- Satan er alle som ikke er kristne

- Bibelen er bare gammel historie som vi ikke stoler på

- Jeg siterer bibelen for å bevise mitt syn

Endret av Tenklitt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snåsamannen har vel spurt Sonja om hånden til Mærtha tenker jeg. Mangler vel bare at hun blir kronprinsesse igjen og snåsamannen konge så har SE&Hør/VG og dagbladet forsidestoff i flere tiår

 

:!:

 

Hensikten med kongefamilien var at de skulle være et godt eksempel for folket, at de skulle dra ting i riktig retning. Være et samlings punkt for folket. En skikkelig familie.

 

At de søker til det okulte, kan ha en sammenheng med at Den Norske Kirke er i forfall. Kanskje de skulle gjort det samme som Dronningen av Storbritania gjorde. Inviterte Paven på besøk.

 

pope280_1127326a.jpg

Bildet ble tatt i går

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Og hva hjelper det å invitere paven?

 

For meg er paven likestilt med Snåsamannen. Like store skruer begge to.

 

Hørte forresten i nyhetene på radioen i går at Snåsamannen hadde sagt; "det går ikke ann å kontakte de døde" og "det er farlig å prøve å ta kontakte med de døde".

Hører jeg han motsi seg selv? :!:

Det må jo være mulig om det skal være farlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...