Gå til innhold

Balisong(Butterfly knife). Lovlig i Norge?


Valkyria

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

 

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

Untitled.png

Eksempel på særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg har i det siste ønsket meg en Balisong å øve meg på å trikse med den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Balisong_%28knife%29

 

Jeg lurer på hvor dette kan skaffes og om det i det hele tatt er lovlig i et kjipt lite land som Norge?

 

fant heller ingen bedre kategori å plassere tråden i.

 

edit:

Om det er ulovlig, finnes det noen "practise knife" verisjoner av den med uskarpt blad?

Hvorfor den ikke er lovlig i Norge er for at den brukes ikke til noe kriminelt. det er fordi at mange skader seg og ikke andre. jeg selv har laget en Balisong men jeg har hørt at en en-sidet Balisong kniv er lovlig. det er derimot lov med karambit i norge da

Lenke til kommentar

Den ble antagelig forbudt i sin tid fordi en politiker eller politisjef så noen skumle manner på TV som brukte sånn, og syntes det så fryktelig farlig ut. Antagelig skjedde det samme med de berømte "karatepinnene" (nunchaku). Og rullebrett, for den del. Gjør dere selv en tjeneste, ikke bland logikk inn i norsk våpenlov. Der er ingen fra før av.

 

Rent teknisk er balisongen en drittkniv, håndtaket er uergonomisk og bladet holdes på plass av to små pinner. Skal dere "trikse" er det best å kjøpe en "treningskniv" i plast fra e-bay, skal dere ha en kniv er det bedre å gå på butikken og kjøpe en Morakniv.

 

Kan vi la denne tråden dø nå?

Lenke til kommentar

 

 

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

 

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

 

Eksempel på særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter

 

Hvis jeg skulle drepe noen (teoretisk). Så hadde jeg brukt en stein. Ingen tomhylser, ikke noe krutt, ingen drapsvåpen når du kaster det i sjøen hvor det er bosktavelig for mange steiner å telle.

Lenke til kommentar

 

Jeg har i det siste ønsket meg en Balisong å øve meg på å trikse med den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Balisong_%28knife%29

 

Jeg lurer på hvor dette kan skaffes og om det i det hele tatt er lovlig i et kjipt lite land som Norge?

 

fant heller ingen bedre kategori å plassere tråden i.

 

edit:

Om det er ulovlig, finnes det noen "practise knife" verisjoner av den med uskarpt blad?

Hvorfor den ikke er lovlig i Norge er for at den brukes ikke til noe kriminelt. det er fordi at mange skader seg og ikke andre. jeg selv har laget en Balisong men jeg har hørt at en en-sidet Balisong kniv er lovlig. det er derimot lov med karambit i norge da

 

Verken karambit eller noen form eller type balisong er lovlig. (Bortsett fra de som kun er en flaskeåpner)

 

Jeg legger ved rundskrivet om våpen.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

 

Verken karambit eller noen form eller type balisong er lovlig.

Ikke engang gråstein er lovlig.

 

Så lenge det er et "voldsprodukt" så er det ulovelig, ja.

 

Så du kan teknisk sett få problemer for en KABAR i posten.. Men kniv i fra AG3 er lovlig, som er skarp på begge sider.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Hvorfor den ikke er lovlig i Norge er for at den brukes ikke til noe kriminelt. det er fordi at mange skader seg og ikke andre. jeg selv har laget en Balisong men jeg har hørt at en en-sidet Balisong kniv er lovlig. det er derimot lov med karambit i norge da

 

Dette er omtalt tidligare i tråden, men grunnen til at balisong er ulovleg  er at det er eit redskap som er godt egna til å påføre kroppsskade med og at kniven er lett å skjule og kan trekkast med berre ei hand.

I tillegg manglar ein balisong eit ikkje-voldelig bruksområde som gjer det nødvendig at verktøyet har disse eigenskapane.

 

Eventuelle andre balisong-utgaver kan være lovlige, men det spelar ingen rolle om balisongen har ein eller to kniveggar. Men ein balisong med f.eks. kam eller liknande ufarlig verktøy vil være lovlig fordi det ikkje er egna til å påføre nokon kroppsskade.

 

Ein Karambit kan være lovlig, men det er avhengig av omstendigheitene og om du har eit aktverdig formål eller ikkje. Slik er det med alle gjenstandar som kan brukast til vold. Er det eit verktøy eller samlegjenstand så er det lovlig, om gjenstanden liknar eit voldsprodukt/våpen så er det ulovleg.

Lenke til kommentar

Du kan også få bot på 9000 for å ha en letherman på deg... Hvem i faen prøver å stikke noen med en letherman??? Hvis du vil påføre dødelig skade så slå i templene eller knus halsen. Det tar deg 2 sekunder.

Er du klar over hvor mye papir du må spise før du kan være "samler" ?

 

Jeg har skarpe våpen som er lovlig, jeg fikk ikke lov til å importere en karambit.

EDIT2: Du kan derimot få tak i en foldekniv uten fjør som ser ut som en karambit ;)

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...