Gå til innhold

Spørsmål om hvordan garanti fungerer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Garantivilkår varierer fra tilfelle til tilfelle. En garanti gitt av firma X er f.eks. forskjellig fra en garanti gitt av firma Y. Det kan også være forskjellige vilkår avhengig av hvilke(n) gjenstand8er) som dekkes av garantien.

 

O: Garanti må ikke blandes sammen med reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

har nettopp fått meg en pc fra komplett ferdig bygd og har noen spøsrmål anngående garantien:

går garatien ut hvis du åpner kabinette? (merkelig)

går garantien ut hvis du skifter grafikkort eller noe lignende?

hvordan fungerer det egentlig med garantien?

 

Utdrag fra Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her.

 

 

Forklaring: Ingen kan gi deg som kunde dårligere vilkår enn det loven setter som minimum. Se neste paragraf.

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

 

Forklaring: Du har minimum 2 års reklamasjonsrett på stort sett det meste som kjøpes i Norge, med få unntak. I noen tilfeller har du 5 års reklamasjonsrett.

 

Bruken av ordet "garanti" skal i utgangspunktet kun benyttes for ytelser som gir deg noe utover det du allerede har krav på via reklamasjonsretten.

 

Apple forsøkte seg blant annet på at de bare ga 12 måneders garanti på Ipod, noe som bare var vrøvl og vås.

 

Hele forbrukerkjøpsloven finner du her:

 

http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

Lenke til kommentar

Men garantistiller(komplett.no) kan fortstatt frafalle garantien dersom man åpner kabinettet(om det står i garantivilkårene).

 

Nei det kan de faktisk ikke. En kunde har lov til å undersøke varen før man bestemmer seg, og da spiller det ingen rolle om selger måtte mene noe annet. Et par unntak finnes dog i form av programvare, spill etc.

 

Det står litt mer om dette her blant annet:

 

http://www.dinside.no/821758/har-du-rett-til-aa-aapne-pakken

Lenke til kommentar

Kjære deg. Du har rotet med begrepene.

 

Det du henviser til nå er angreretten. Dette er en lovpålagt rett forbrukere har i henhold til angrerettloven når kjøpet foregår utenfor fast utsalgssted. Reklamasjon er en annen lovpålagt rett forbrukere har igjennom forbrukerkjøpsloven.

 

Garanti derimot, er frivillig og den som stiller garantien kan selv utforme vilkårene. Markedsføringsloven forbyr selgere å bruke ordet garanti dersom det ikke gir forbrukeren noe ekstra ut over reklamasjonsretten, men det betyr ikke at vilkårene ikke kan si noe tilsvarende "Garantien bortfaller dersom utstyret blir brukt i et ikke-ESD sikret rom". Og da gjør den det dersom man bruker utstyret i et ikke-ESD sikkert rom. Men reklamasjonsretten, som er lovpålagt, har man fortsatt etter forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Apple forsøkte seg blant annet på at de bare ga 12 måneders garanti på Ipod, noe som bare var vrøvl og vås.

Helt sant og lovlig det, så lenge denne garantien i de 12 månedene dekker mer enn reklamasjonsretten gjør...

 

Så lenge den dekker mer ja, men Apples problem var at de mente at deres 12 måneders garanti var den totale pakka kundene skulle få. Jeg opplevde selv problemer med dette da jeg kjøpte meg en Ipod og selger forsøkte å lure meg til å tro på det våset.

Lenke til kommentar

har nettopp fått meg en pc fra komplett ferdig bygd og har noen spøsrmål anngående garantien:

går garatien ut hvis du åpner kabinette? (merkelig)

går garantien ut hvis du skifter grafikkort eller noe lignende?

hvordan fungerer det egentlig med garantien?

 

Garanti er noe produsenten selv gir deg på topp av de andre rettigheten du har fått fra norsk lov. Dermed er det i utgangspunktet helt opp til dem å definere hvordan denne garantien fungerer, hvor lenge den varer osv. Du må dermed nesten lese på garantivilkårene til de du kjøper fra.

 

Husk dog at reklamasjon har du uansett fast definert fra norsk lov, uansett hva slags garanti du har fra produsenten. De to er ikke det samme.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kjære deg. Du har rotet med begrepene.

 

Det du henviser til nå er angreretten. Dette er en lovpålagt rett forbrukere har i henhold til angrerettloven når kjøpet foregår utenfor fast utsalgssted. Reklamasjon er en annen lovpålagt rett forbrukere har igjennom forbrukerkjøpsloven.

 

Garanti derimot, er frivillig og den som stiller garantien kan selv utforme vilkårene. Markedsføringsloven forbyr selgere å bruke ordet garanti dersom det ikke gir forbrukeren noe ekstra ut over reklamasjonsretten, men det betyr ikke at vilkårene ikke kan si noe tilsvarende "Garantien bortfaller dersom utstyret blir brukt i et ikke-ESD sikret rom". Og da gjør den det dersom man bruker utstyret i et ikke-ESD sikkert rom. Men reklamasjonsretten, som er lovpålagt, har man fortsatt etter forbrukerkjøpsloven.

 

Kjære deg. Du har rotet med begrepene.

 

Det du henviser til nå er angreretten. Dette er en lovpålagt rett forbrukere har i henhold til angrerettloven når kjøpet foregår utenfor fast utsalgssted. Reklamasjon er en annen lovpålagt rett forbrukere har igjennom forbrukerkjøpsloven.

 

Garanti derimot, er frivillig og den som stiller garantien kan selv utforme vilkårene. Markedsføringsloven forbyr selgere å bruke ordet garanti dersom det ikke gir forbrukeren noe ekstra ut over reklamasjonsretten, men det betyr ikke at vilkårene ikke kan si noe tilsvarende "Garantien bortfaller dersom utstyret blir brukt i et ikke-ESD sikret rom". Og da gjør den det dersom man bruker utstyret i et ikke-ESD sikkert rom. Men reklamasjonsretten, som er lovpålagt, har man fortsatt etter forbrukerkjøpsloven.

 

He he.

 

Neida, jeg opplever klart at vi delvis snakker om samme ting relatert til det trådstarter snakker om, og det er relatert til nettkjøp, ikke fast utsalgssted.

 

Selvsagt finnes det unntak som gjør at man mister rettigheter, blant annet programvare som jeg nevnte, og du kom jo også nå med et veldig spesielt eksempel.

 

Greia er at ingen selger kan lage vilkår som reduserer de rettighetene man har via lovverket - minus de spesielle tilfellene som er unntaket.

 

Når det er sagt kan det også være at hele denne tråden er en misforståelse, hvertfall fra min side. Selvsagt kan enhver selger utforme sine egne garantibestemmelser, så lenge disse gir noe utover lovens minimum. Hvis Komplett har en egen garanti som går lenger enn reklamasjonsretten og Komplett klart kommuniserer at det kun er den ekstra garantien de gir som forsvinner hvis kabinettet åpnes, ja da har jeg misforstått det første innlegget.

Endret av Heales
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...