Gå til innhold

[Løst] er kundedata et trygt sted?


nettbutikk   

119 stemmer

  1. 1. Hvilken nettbutikk er best? ovenfor service og pris

    • komplett.no
    • kundedata.no
    • mpx.no
    • http://www.amentio.no/
    • http://www.allebutikker.no/data-og-utstyr/
      0
    • http://www.ps.no/
    • http://www1.euro.dell.com/no/no/bedrifter/df.aspx?refid=df&s=bsd&cs=nobsdt1&~ck=mn&dgc=AF&cid=6505&lid=167785&acd=4c298ec9b5ca94022bbb5b7eb09165e7
      0
    • http://www.pckiosken.no/
      0
    • http://www.microplex.no/
    • http://www.avatek.no/
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde et øyeblikk at det var en annen aktør som hadde med deres auksjoner å gjøre, men da leste jeg litt fort på det punktet.

 

Men det tar ikke bort det faktumet at folk fortsatt venter på varene sine, som du fortsatt har problemer med å gi noe skikkelig svar på. Det har ingen betydning hva dere måtte finne på av avtaler og omstrukturering av siden for at alt skal bli bra i fremtiden, hvis dere allerede har solgt varer uten å sende noe til kunde.

 

Hva med å ta kontakt med disse kundene og tilby tilbakebetaling?

Hvis du/dere i det heletatt skal komme ut av dette med hodet hevet, så bør noe slik skje rimelig kjapt, før ripene blir for dype til å repareres.

Lenke til kommentar

samt at det hele tiden ligger piratkopier av f.eks. klokker, klær og annet på QXL.no.

og når ble det ulovlig i Norge å selge slike produkter??

 

regner med at du er "næringsdrivende" siden du kommer med slike påstander.

 

Les og lær:

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20100326-008.html

 

Nei, jeg er ikke næringsdrivende. Men har en gang brent meg på kjøp på QXL. Av en North Face jakke som viste seg å være fake :(

Lenke til kommentar

Apropos QXL.

 

530XD/Ruben: Hvis varen er et registrert varemerke eller patentbeskyttet, har Tollvesenet anledning til å konfiskere varen inntil rettighetsinnehaver har kontrollert varen. SVJV er det fritt fram hvis varen(e) ikke er rettighetsbeskyttet.

 

"Restriksjoner ved innførsel:

Piratkopier- IPR

Publisert: 22.04.2010

Piratkopier er varer som utgir seg for å være et spesielt varemerke, design eller patent eller beskyttet av en annen immateriell rettighet (Immaterial Property Rights).

 

Det er ikke lov å innføre piratkopier til Norge uten rettighetshaverens tillatelse. Denne bestemmelsen gjelder ved innførsel i en næringsvirksomhet, for videresalg mm.

 

Tollvesenet holder tilbake alle varer som krenker noens rettigheter i påvente av en etterfølgene avgjørelse i retten. Hvis Tollvesenet holder tilbake piratvarer uten at det foreligger en midlertidig forføyning om at Tollvesenet skal holde tilbake piratvarer, har rettighetshaver fem virkedager på å fremskaffe en slik forføyning. Ellers må varene frigis."

 

http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=196293

 

 

Man har også varemerkeloven:

http://www.lovdata.no/all/nl-20100326-008.html

 

 

NB:IANAL

Endret av Lch
Lenke til kommentar

Nå dreier vel denne tråden seg om Kundedata.no.

 

Andre ting kan vel tas opp i egen tråd? (Jeg skal bruke denne tråden som dokumentasjon i saksgang mot Kundedata.no) :thumbup:

 

Forøvrig viser vel også regnskapstallene til QXL at tross underskudd har de svært sterke eiere som satser langsiktig.

Lenke til kommentar

Hei.

Vi gjorde en feilberegning av qxl, og det med at en annen aktør der har lurt en del kunder og ikke har tenkt å gjøre opp for seg vil det være ødeleggende for oss å fortsette der.

 

Vi får ikke avsluttet auksjonene desverre.. Vi beklager at budene ikke blir gjennomført.

 

 

Ja vi tapte en del på qxl, men markedsføringsverdien gjør det verdt det. Vi hadde ikke fått samme nytteverdi via andre tjenester uten at det hadde kostet mye mer.

Vi beklager at vi ikke får svart alle hendvendelser raskt, nå har det vært helg men det er likevell vårt ansvar.

 

 

Mvh

Kundedata.no

 

Maken til bullshit har jeg sjeldent hørt.

 

Legge skylden på en annen aktør på QXL for at dere er håpløse amatører?

 

Budene blir ikke gjennomført? Auksjoner på QXL er bindende avtaler.

 

Markedsføringsverdi? Har sjeldent sett et firma kjøpe seg negativ omtale på dette viset.

 

Kundedata.no er langt, langt verre enn Alcaimport som brukes som alibi for ikke å levere allerede betalte varer.

Lenke til kommentar

Ja, litt artig vri dette her. Når et annet firma har lurt kunder på QXL, så er det et argument for å ikke levere varer som kjøpere på QXL har vunnet?

 

Om andre firmaer er useriøse behøver vel ikke Kundedata.no bruke det som grunn til å være det selv?

 

Hvis Kundedata.no ikke fullfører den bindende avtalen en auksjon på QXL er, og gjennomfører handlene på QXL for budvinnerne der, så vil det føre til problemer for Kundedata.no.

Endret av Ruben1987
Lenke til kommentar

En ting som jeg lurer litt på er hvordan i all verden det kan bli opprettet en brukerundersøkelse på forumet med emnetittel "er kundedata ett trygt sted?" uten at noen ymter frempå om at mosen er full av ugler, hvor mange hadde hørt om kundedata før denne tråden, makan til useriøst pr-jippo skal dere lete lenge etter.

Endret av bruno
Lenke til kommentar

Hei

 

"Maken til bullshit har jeg sjeldent hørt.

 

Legge skylden på en annen aktør på QXL for at dere er håpløse amatører?

 

Budene blir ikke gjennomført? Auksjoner på QXL er bindende avtaler."

 

Ja bud som er vunnet er bindende avtaler, så det skal vi holde.

 

Men vi har sett fra forumbrukere her, og andre forum samt hørt fra kunder at det ikke er lurt å være på qxl som nettbutikk. Og vi har tatt rådene fordi vi ønsker nå å fokusere kun på direktesalg på sidene våre.

 

Vi går ikke vekk fra våre forpliktelser eller bindende avtaler.

Men videre ønsker vi ikke å bli forbundet med qxl, det var en feil vi gjorde som vi nå må ta ansvar for. Samt prøve annen markedsføring som virker på en annen måte.

 

Vi fikk mye omtale, men ikke all omtale er bra og det gagner ikke oss å få dårlig omtale slike.

 

Mvh

Kundedata.no

Lenke til kommentar

Til Kundedata.no v/ Jani og Roger

 

Dere påstår at dere ikke har tid til å svare på email, men har åpenbart tid til å skrive her. Ergo tar vi diskusjonen her.

 

Mine påstander er som følger:

 

Jeg har ikke fått levert en vare som beviselig er betalt. Varen er kjøpt gjennom vinnerbud på QXL. I kommentar til negativ karakter på QXL skriver dere at alle email fra meg er besvart. Dette vet dere ikke er sant. Forøvrig hadde naturlig reaksjon på negativ karakter vært å ta kontakt med meg på telefon eller email.

 

Det å bruke "reddende engler" til å by opp egne objekter på QXL vitner om en svært dårlig måte å drive forretning på.

 

Jeg ser meg nå nødt til å gå til rettslige skritt overfor Jani Seppänen med hjemmel i straffeloven §270, bedrageri eller forsøk på dette.

 

Det å tillegge QXL skyld for at dere har problemer er så hinsides enhver fornuft som det kan bli. Å sverte QXL på et åpent forum slik som dere nå har gjort blir bare negativt for dere. Hva har QXL gjort feil overfor Kundedata.no? Jeg vil derfor oppfordre QXL til å opprette sak mot dere med hjemmel i straffeloven §247, Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, osv.

 

 

Jeg har desverre flere steder på nettet oppfordret folk til å støtte Kundedata.no ved å handle der. De store ord fra foretaket ga et positivt inntrykk. Beklager at jeg tok feil.

Endret av North55
Lenke til kommentar

Hadde jeg styrt Kundedata.no, så ville jeg satte himmel og jord i bevegelse for å levere betalte varer med en gang.

 

Og hvis jeg ikke fikk tak i solgt varer ville jeg umiddelbart betalt alle kundenes penger tilbake.

 

Det er ikke lurt å stoppe kommunikasjon med kunder når de har ventet på varer i ukesvis som også er forskuddsbetalt....

Lenke til kommentar

Hei

Du får varen din, vi sender ut varer hver dag.

Vi har fått en som tar alle eposter fremover, og svar skal komme hver eneste dag.

Vi jobber med alle løsninger på fremdriften på alt i selskapet.

Men det er meget tøft å konkurrere med navn som ingen kjenner, markedsføring koster penger. Og det tar tid å jobbe opp inntjening på dette.

Vi skylder ikke på qxl for noen ting, men vi ønsker bare ikke å være der lengere. Det betyr ikke at alle som har vunnet skal få varene sine eller pengene tilbake hvis dette ønskes.

Vi beklager at ting tar tid, men vi jobber med å løse dette.

Vi er et bittelite selskap som har som mål å bli best på service, det er ikke lett i oppstarten samtidig som man må håndtere mange hendvendelser. Det tar også tid for å få på plass effektive systemer og lansere ny nettbutikk.

Alle kunder får varene sine, og en slik omtale som dette er ikke godt for oss som selskap. Men vi skal komme forbi dette også. (Men det ødelegger veldig mye for oss selvsagt).

Vi holder på med å få på plass investorer, fordi selv om man er AS så har man ingen kreditt hos noen selskaper. Man får også lite muligheter uten å ha på plass mye mer aksjekapital slik at man satse som selskap.

Vi har også tapt mye salg pgav vi ikke har hatt på plass vanlig visa betaling, så det skal ikke være lett som nystartet selskap med en god ideologi. Derfor trenger vi flere med kompetanse på ulike hold. Det jobber vi med i kulissene, slik at vi kan håndtere alt som skjer i selskapet.

Men vi overlever denne tøffe perioden med ny nettbutikk og effektive systemer som gjør at vi som er her kan lettere håndtere alle spørsmål eller hendvendelser knyttet til salg og support.

 

Selv om intensjonene er gode så er det ikke lett å få alt på plass til riktig tid, man skal egentlig ikke lykkes med noe slikt som vi har startet. Det avhenger kun av vår motivasjon og evne til å finne løsninger med samarbeidspartnere.

 

Vi jobber med å få solgt ut mye av selskapet, slik at man kan bli flere som har lyst å få dette til å lykkes. Men det er knalltøft å få på plass.

Ikke tro at vi som jobber her ligger på latsiden, jeg jobber fra morgen til kveld som jeg har gjort siden vi startet dette. Vi har brukt alt av våre ressurser og tid på å få et navn i markedet.

Vi har ingen planer om å lure noen eller bedra noen, det vil vi heller aldri finne på å gjøre.

Vi startet dette for å levere god service, det skal vi klare på sikt slik at vi får kunder som gjerne benytter oss igjen. Noe vi har mange av allerede.

 

Ingen av oss som jobber her har noe personlig gevinst i selskapet, vi jobber med et mål om at vi skal få den omsetningen vi trenger for å kunne leve som selskap. Vi nærmer oss sakte men sikkert.

Alle penger vi har tjent utenom har vi brukt i selskapet for å få fremdrift og samtidig på sikt få muligheten til å tjene penger.

Personlig har jeg brukt en del penger på selskapet, og det må jeg også gjøre en liten stund til.

 

Mvh

JS

Kundedata.no

Lenke til kommentar

Det kan da ikke være mulig at noen tør å handle hos Kundedata etter dette. Og stakkars de tullingene som kjøpte aksjer på QXL.

 

Det eneste ene riktige som må gjøres for å redde et snev av troverdighet her er som nevnt tidligere: Sende varer til de som har forhåndsbetalt ASAP, eller betale de tilbake. De MÅ går foran alt av annet dill med epost-svar og telefoner og web-sites som det skyldes på. Det kan da ikke være flere enn en håndfull personer og burde kunne løses på en formiddag.

 

Dette vet/skjønner JS også helt sikkert. Når dette likevel ikke skjer er det kun en årsak:

 

Ingen likviditet og ingen leverandørkreditt.

 

Etter regnskap- og aksjelov i Norge er det forbudt å drive for kreditors regning. Når hele aksjekapitalen er tapt er man per definisjon konkurs.

 

In short: Kundedata.no er i praksis konk før de har kommet i gang. Så nei, det er _ikke_ trygt å handle der.

 

Wish

Endret av WishYou
Lenke til kommentar

En felles epost er nå sendt ut av Kundedata.no til kunder som savner varer.

 

Den bekrefter særdeles dårlig styring og mange beslutninger som bedriftsøkonomisk er helt på jordet. Det ser ut til at Kundedata.no nå er i krise, og har et prekært pengebehov for ikke å gå konkurs hvert øyeblikk som helst.

 

Rart at Kundedata skylder på dårlig omtale? Den omtalen har Kundedata påført seg selv fordi de ikke har levert varer som er betalt, ikke svarer på telefon og epost osv....

 

 

Kopi av eposten:

 

Hei alle sammen.

 

Vi beklager så mye for at dere har ventet en stund på produktene deres.

 

Med dette vil jeg forsikre dere om at vi skal gjøre alt i vår makt for å ordne opp i dette slik at dere sitter igjen som fornøyde kunder.

 

For å forklare litt om situasjonen vår.

 

Vi valgte å gå inn på qxl fordi vi trengte markedsføring, dette resulterte i mye negativ omtale fordi vi ble tatt som useriøse ved å selge produkter via qxl.

 

Pluss at vi tapte mye penger på salgene gjennom dette.

 

Vi har nå tatt grep om dette, vi har levert ut de aller fleste varene til alle våre kunder.

 

Men planen vår var at vi skulle samle alle bestillingene via qxl, kjøpe et stort parti slik at vi fikk forhandlet frem gode priser til våre kunder uten at vi tjente noe på det.

 

Dette var en meget stor feil som vi gjorde, samtidig som vi fikk så mye henvendelser på e-post og telefon ble dette litt for mye for oss.

 

Vi får nå på plass nye systemer fra www.netset.se slik at vi kan være tilkoblet lageret til våre leverandører med automatisk real time lagerstatus på alle produktene.

 

Når kundene bestiller i fremtiden hos oss blir produktene reservert på lageret til leverandørene våre. Samtidig så slipper vi å bestille alle varene manuelt med alt arbeidet det medfører.

 

Dette vil gjøre at varene blir sendt ut fra leverandørene i vårt navn med kvittering og alt som følger med.

 

Vi har noen lagervarer selv, men det medfører stor risiko å sitte med store lagerpartier. Derfor kan ikke vi drive handel uten å jobbe tett sammen med de store distributørene i Norge.

 

Den ene personen som har tatt avgjørelser på dette med qxl er ikke lenger i selskapet, og aksjene ønsker vi å dele ut til våre kunder som har lidd under dette.

 

Derfor så vi for oss at dere kan få aksjene som en bonus for dette. Samt dere vil få pengene eller produktene så raskt det lar seg gjøre.

 

Vi er avhengig av dere for at vi skal kunne fortsette, derfor håper jeg at det er i deres interesse å la oss ha lært av denne feilen. Rydde opp og kompensere for dette.

 

Vi regner med at når vi får på plass den nye nettbutikken så vil vi nå målene våre. Da vil vi ha den omsetningen vi trenger for å overleve som selskap.

 

Fra overskuddet så vil vi også kunne betale for alle varene og gi dere kompensasjon for dette.

 

 

 

Investor:

 

Vi har hatt mange interesserte som ønsker å kjøpe seg inn i selskapet, slik vi ser det så ønsker jeg å selge mine aksjer slik at jeg kan låne dette til Kundedata.no AS for å bruke på blant annet å betale ut de varene vi skal anskaffe til dere.

 

Vi var i forhandlinger med 2 selskaper nylig som ønsker å kjøpe 80 % av aksjene for 400 000,- , men dessverre førte ikke forhandlingene frem til noen løsninger.

 

Jeg ser for meg at fremover så får vi på plass investorer som ønsker å satse på den ideologien vi startet med. Det er meget tøft å satse i en bransje der mange ikke satser på gode relasjoner til sine kunder. Service er alfa omega for oss, og målet vårt er å bli best på dette.

 

Men da må vi holde ut i markedet, få markedsført oss. Jobbe oss sakte men sikkert fremover med et langsiktig mål.

 

Mitt mål er å sitte igjen med kanskje 10 eller 5 % av aksjene slik at resten er spredd på store og små aksjonærer i selskapet. Jeg har ikke all kompetanse som trengs for å drive dette, men ønsker og trenger kompetanse fra styret og fra andre investorer. Råd og tilbakemeldinger er veldig greit å få fra alle som ønsker å bidra med dette.

 

 

 

Jeg skal ikke selv sitte i styret, da daglig leder helst skal jobbe etter målene styret setter og ikke sitte med 2 hatter i selskapet.

 

Så alt er åpent i selskapet, vi spiller med åpne kort fordi vi ønsker å involvere kunder og de som ønsker å bli med på vår satsning mot de store selskapene som ikke ønsker å involvere seg personlig med langsiktige samarbeid og kundeforhold.

 

Alle produkter er vårt ansvar som nettbutikk, vårt ansvar er også å følge opp returer og garantier i Norge. Ikke garantien som produsentene gir (Som ofte er langt under garantien og reklamasjonen i Norge).

 

 

 

Vi startet i februar 2010, klarer vi ut året så klarer vi å jobbe oss videre mot suksess i årene fremover.

 

Dere avgjør vår skjebne, og vi har et stort ansvar ovenfor dere som vi tar seriøst og skal overholde.

 

 

 

Sjansene for å lykkes er meget store slik vi ser det med tanke på omsetning fremover.

 

Men vi klarer det ikke alene uten at man får jobbet seg videre gjennom en tøff periode der negativ omtale har ødelagt mye for oss. Mange som har kommet med negativ omtale har heller ikke kjøpt varer av oss, men slenger seg dessverre med når de ser andre har noe negativt å skrive.

 

 

 

Vi regner med å gå i overskudd i november og desember slik at vi får betalt for det tapet vi har fått. Vi har ikke tatt ut personlig gevinst i selskapet eller på noen som helst måte rørt penger til annet en kjøp av produkter. Jeg personlig har også investert mye penger i selskapet, og skal fortsette å investere alt jeg har i tiden fremover. Det gjelder kun en del av kampanjen som vi kjørte med gode priser som slo helt feil med tanke på tap og kostnader. Vi har levert ut mange varer og har mange fornøyde kunder som støtter oss. Men det hjelper selvsagt ikke dere, som da har måttet vente ekstra lenge på deres produkter eller penger.

 

 

 

Kort fortalt:

 

Vi har kun få alternativer videre som medfører at vi må fortsette butikken som vanlig uten qxl kampanje eller kampanje der vi taper penger. Slik at vi fortsetter stigningen i omsetningen og på den måten kunne sitte igjen med et overskudd som kan brukes til å betale tilbake eller betale for varene til dere. Samtidig kan vi få tid til å få på plass investorer som vil kjøpe seg inn og samtidig få kapital til å betale ut kunder eller produkter.

 

Jeg vil svare på alle e-poster fra dere, og ønsker derfor at dere svarer på denne e-posten slik at jeg kan lett ha oversikt på dette.

 

Dette skal dere vite: vi jobber hardt i kulissene for å på plass løsninger slik at dere ikke taper på dette.

 

Det er 10 000 aksjer i selskapet, vi ønsker å gi dere alle sammen 10 aksjer hver som en bonus som kan få en verdi hvis vi lykkes. Dere får selvsagt også produktet eller pengene tilbake.

 

Eos 550d er forsinket hos alle leverandører i bransjen, dette fordi Canon har klart å selge 100 000 flere kameraer en de klarer å levere ut året. Derfor store forsinkelser på dette.

 

Playstation 3 250GB, det ser ut til at playstation 3 250 GB er tatt av markedet hos de fleste leverandører og vi må derfor gi dere 320GB i stedet.

 

Derfor har det også vært forsinkelser på dette.

 

Dette beklager vi, men det blir ordnet opp i alt sammen.

 

Men dessverre fortsetter den negative omtalen om oss så får vi ikke kunder og vi må da stenge nettbutikken uten å ordne opp for oss. Det kan vi ikke akseptere som en mulighet fordi vi skal ordne opp for oss før dette.

 

Vi taper ingenting på salgene fremover, og vi har levert ut mange produkter til mange fornøyde kunder. Men vi har tapt mye penger siden vi startet for å kunne konkurrere i bransjen. Så derfor er mulighetene enorme hvis man får dette til å lykkes.

 

Mvh

 

Jani Seppänen

 

Daglig Leder

 

Kundedata.no AS

 

Elveveien 35, 3262 Larvik

 

[email protected]

 

Lenke til kommentar

Hei Ruben1987

 

Jeg skjønte at noen av dere kom til å poste e-posten jeg sendte, så jeg må også ta støyten og stå for feilen vi i selskapet har gjort. Men det er også mitt ansvar å rydde opp, ta grep å gjøre noe med det slik at ingen skal være skadelidende.

Vi har jo solgt mange produkter før og etter, disse har blitt levert ut og blir levert ut.

Men ja det er amatørmessig av meg som trodde at jeg kunne starte noe jeg trodde på - Levere god service i en bransje der fokuset ikke ligger på servicen ofte.

Jeg er ansvarlig for valgene som ble tatt og skal stå for det samtidig som jeg skal ordne det opp.

Jeg må også tåle all kritikk som kommer mot meg når jeg først involverer med med kunder og forbrukere på den måten. Så den vanlige handelen hver dag har ikke blitt påvirket, men det var en del produkter som vi ikke har fått levert. Det er en tøff bransje å starte i uten at noen tror på deg, vil hjelpe deg eller støtter deg. Vi har kjempet hver eneste dag med å holde motivasjonen oppe slik at vi kan drive for egen regning hele tiden. Med ønske om å kunne være en annerledes bedrift som involverer seg mer med kunder og samtidig kan være fleksible når det trengs. Men noe slikt som dette knuser oss som selskap, eller meg.

Det er ikke noe å legge skjul på at jeg Jani Seppänen har prøvd å skape et selskap i motstrøm.

Men det er utfordringer som jeg skal løse, som ingen skal ta skade av utenom meg selv.

Skaden har jo allerede skjedd, det legger jeg meg helt flat for. Men løsningene er mange, noe jeg jobber med hver dag for å få på plass.

Tenkte at å være ærlig, fortelle kundene det gjelder hva som har skjedd, hvofor - og at jeg personlig er ansvarlig for å rydde opp ville være den beste måten.

Da må jeg også tåle all kritikk og være ydmyk for feilene.

Alle andre nettbutikker starter med mye kapital i ryggen, men der er også ofte profitt eneste mål.

Jeg startet bare noe jeg hadde hatt lyst til å drive med. Noe jeg alltid har brent for, nemlig service.

Jeg har lært mye underveis, og lærer fortsatt. Jeg har aldri drevet et selskap før, derfor har jeg også søkt flere samarbeidspartnere med kompetanse i det jeg mangler kompetanse på. (Mange områder).

Er bare en ildsjel med et ønske og en drøm om å lykkes med noe jeg og andre har skapt.

Det har vært målet hele veien.

 

Jeg skriver ikke for å få sympati! Jeg skriver fordi at det er riktig å stå for feilene jeg har gjort slik at alle som ønsker kan lese om det og da ikke skylde på andre en meg som daglig leder.

JEG skal også rydde opp i alt rotet og feilene som jeg har forårsaket.

 

Angående aksjene, vi har ikke tatt i mot penger for aksjene selv om vi har folk som ønsker aksjer. Vi har sagt at når vi har alle på plass så kan vi ordne alt dette. Fordi vi kan ikke ta i mot penger fra folk hvis vi likevell ikke klarer å lykkes videre.

 

Mvh

Jani Seppänen

 

Daglig Leder

Kundedata.no AS

Lenke til kommentar

Så nå deler dere ut aksjer?... Dette blir litt som å stå på gaten og dele ut monopolpenger.

Har dere noen mentor? Har dere kontakt med en inkubator? Er dere medlem av en næringsforening?

 

Det dere trenger er råd og tips fra noen som har vært ute en vinterdag før. Tanken på å ta bestillinger via QXL, for så å kjøpe inn bulk er en veldig dårlig ide. Dette tar som oftest veldig lang tid og kundene vil bli frustrerte. Også skulle dem få lavere pris enn det dem hadde bydd for på QXL?

Da får dere heller annonsere for kollektive kjøp og ta forbehold om at varen ikke får den prisen eller ikke vil bli levert i det hele tatt om ikke nok folk melder seg på.

 

 

Jeg liker tanken om å bli en butikk som satser på service, men da må man ha visse ting på plass. Når jeg leser om organisasjonsendring, telefonnr. som ikke er aktive, regnskapsførere og et ufullstendig styre så skjønner man at her er en ide som ikke er helt tenkt igjennom. Dette er ting som burde være på plass før man begynner å selge varer. Jeg vil anbefale å gå tilbake i tenkeboksen og ikke åpne en butikk som ikke er rede til å selge varer.

 

Selv har min samboer nettopp åpnet en egen nettbutikk (som jeg har nevnt tidligere), og her er det valgt å begynne veldig i det små. Dette drives fra stua og er enda ingen fulltidsjobb. Det krever tid å oppnå goodwill. Det finnes mange gode ordtak som man virkelig burde høre på:

- Ikke spill med penger du ikke har eller har råd til å tape

- Selg ikke skinnet før bjørnen er skutt

- Dont quit your day job

 

 

Det er lett for meg å sitte her å være etterpåklok når man ser hvilken vei dette prosjektet er penset innpå. Men mitt råd vil være å tilbakebetale til alle som ikke har fått varene, ikke kom med flere lovnader om varene kommer snart, ikke lov at alle e-poster og telefoner blir besvart. Gå tilbake i tenkeboksen, sørg for kapital, varelager (internt eller eksternt) og at ressurser er på plass før dere prøver å begynne på nytt. Prøv å benytte eksterne konsulenter i stedenfor å ansette folk man tror passer til denne jobben. 1 time med konsulent kan fort bli veldig mye billigere enn å ha en ansatt som bruker en uke på å finne informasjon hos bedin.

 

Ikke snakk om at det en gang i fremtiden vil åpnes hentesteder og butikker i hele landet. Dette er noe som skal inn i punktet "visjoner" i forretningsplanen, ikke noe man breier seg ut ovenfor kundene på forum.

 

 

Nå er dette kun min oppfattning om hvordan ting burde være gjort. Jeg har ingen stor erfaring når det gjelder drift og ledelse, men noe har jeg klart å plukke opp rundt og forbi. Jeg har egentlig ingen forutsetninger for å skjønne hva dere har gjort og hva som egentlig burde være gjort. Dette er nesten kun basert på småprosjekter jeg har vært involvert i og ting jeg har lært av å se andre prøve seg frem.

 

 

Håper selvfølgelig butikken vil lykkes for kundenes del, press i markedet kommer bestandig forbrukerne til gode, men slik som det virker i dag vil ikke jeg handle hos dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ BeFs

 

Du har vel synliggjort meningene til mange her med et svært godt innlegg.

 

 

Og til Jani,

 

Omsider viser du en viss grad av ærlighet. Jeg må likevel grave dypt i kjelleren for å finne sympati for hvordan du har opptrådt.

 

Mitt forrige innlegg viser hva som kan bli de faktiske konsekvenser av dine handliger.

 

Hadde du bare vært ærlig fra dag 1. I stedet har du valgt å respondere med usannheter til kunder. Du husker sikkert din kommentar til mine 2 negative karakterer på QXL.

 

At du brukte QXL for å skape blest om ditt foretak var jo egentlig genialt. At du i ettertid tillegger QXL skylden for at du er blakk og dermed ikke kan levere blir bare for dumt.

 

Mitt råd til deg Jani er at du legger deg flat og innrømmer at du dro i gang et foretak uten økonomisk ryggrad til å bære de stunt du gjorde på QXL.

 

Du og jeg vet at du ikke har økonomi til å oppfylle de juridisk bindende handler du har inngått med dine auksjoner på QXL. Er det ikke bare å si det?

 

Håper at du er klar over at det med å tilby kjøpere å få refundert det de har betalt for en vare ikke holder. Du må enten levere varen eller tilby refusjon for det kunden må betale inklusiv frakt for å anskaffe seg varen hos annen leverandør.

 

Jeg skal ikke være stygg med deg Jani. Har kun et eneste krav til deg. Og det er at du kommer med en uforbeholden unnskyldning på at QXL på ingen måte har medført til at du er i den situasjon du nå er i.

 

Så får du se hva du gjør.

Lenke til kommentar

Hei

 

Er helt enig her, og qxl har ikke skylden for dette.

Men vi tok et feil valg, og derfor ville vi ut av qxl men det er vanskelig når man har budrunder i gang desverre.

Aksjene i selskapet var kanskje ment som plaster på såret, men kundene skal jo få varene eller pengene tilbake. Det finnes det ingen tvil om at vi skal gjøre.

Ja jeg dro i gang et selskap uten faktisk å tenke på hvor lang tid man må holde på for å skape et navn, at slike ting tar gjerne veldig lang tid så samt man ikke ha kapital i ryggen.

Vi har bare brukt alt av sparepenger og penger vi har tjent på jobb ved siden av de første mnd.

Qxl har vært en veldig bra markedsføringskanal, men ja vi tok vann over hodet en stund. Derfor prøvde vi å begrense dette taper for oss. Så jeg har ikke ment at QXL er skylden i våre eller mine valg. Det er helt og holdent på meg.

Men ang økonomisk så er det løsninger jeg jobber med, og ja jeg skal få ordnet opp i dette.

Det jobber jeg med hver dag nå for å på på plass. Så det skal ikke være noen tvil om at det blir ordnet opp.

 

Det viktigste er å ordne opp raskest mulig.

Legge meg flat har jeg allerede gjort, der ligger jeg en stund. Men det betyr ikke at jeg gir meg eller svikter på noen som helst måte de kundene våre som venter på varene sine som jeg skal få sendt ut eller gitt pengene tilbake til.

Dette ordner jeg litt og litt hver dag, vi har en del lager varer som vi selger rimelig nå også for å få alt på plass raskest mulig.

 

Alternativet for meg er ikke å gi opp, det vil være dårlig for de kundene.

Sympati har jeg ikke spurt om fordi jeg må stå for valgene til selskapet og ta ansvar mine handlinger. Det går ikke an å gjemme seg eller skylde på andre. Men jeg må ordne opp. Det finnes alltid løsninger på alle problemer, de løsningen kommer på plass.

 

 

Mvh

JS

Lenke til kommentar

Flott at du ikke vil gi opp! Løpet er ikke kjørt enda, men lær av disse erfaringene du nå har gjort deg og prøv på nytt.

 

Jeg er helt enig i at stunt på QXL kan være en kjempebra ide, men denne gangen gikk det ikke helt etter planen forstår jeg. Flott at du også er ydmyk ovenfor kundene og andre berørte parter, men man må fremdeles ikke bli irrasjonell og desperat. Da er det lett for kunder å miste den tilliten man forventer hos en profesjonell part.

 

 

Men har dere noen mentor? Eller kontakt med noen andre foreninger eller lignende slik jeg nevnte i den forrige posten min? Man trenger ikke å finne opp kruttet mange ganger. Når man først har lært å lage krutt kan man begynne å tilpasse det til eget bruksområde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...