Gå til innhold

Denne skal drive 18 skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke poenget med å bruke en mac som kabinett, hadde kostet dem mye mindre å bare kjøpe noe generisk og greit.

 

Hvordan kan det bli mye billigere å kjøpe et nytt kabinett istedet for å bruke kabinettet fra en gammel maskin de allerede hadde liggende?

 

Det kan bli dyrere, siden det kabinettet de har der er fra en mac som har en annen standard på en del komponenter, så kan det koste en del å modifisere det til et passer.

Lenke til kommentar

Så det er der universitetet vårt kaster bort pengene være ja.

 

Vi sitter å har forelesninger på ekstremt trege windows 98 PCer mens informatikkguttene får nye PCdeler til titusener av kroner bare for å "teste" det.

I dette tilfellet er det faktisk ikke informatikk-guttene som får nye PC-deler, men snarere informasjons- og medievitenskapsguttene. Informatikk-guttene er nemlig studenter ved matematisk og naturvitenskapelig fakultet, mens informasjons- og medievitenskapsguttene er studenter ved samfunnsvitenskapelig faktultet. Informatikk-gutta får antagelig langt mer og bedre pc-utstyr enn det informasjons- og medievitenskapsguttene får. Så jeg synes det er knall at gutta på infomevi-gutta får litt hardware de også. ^^ Men ja, det er mulig disse pengene kunne blitt brukt mer fornuftig. For eksempel på å oppgradere prosjektoren på stort auditorium på SV-bygget. Men det er sikkert en god intensjon bak prosjektet.

Lenke til kommentar

Tror maskinvarekostnadene er relativt minimale sammenlignet med hva man vanligvis bruker av midler til forskning. Dette er jo ikke dyrt - ville vel kostet 25-30 lapper i vanlig forbrukerinnkjøp, men universitetet har sikkert fått det en god del billigere. Særlig siden det ser ut til at Norek sitter på et lass av disse skjermene. Artig at mange uten en grundig forklaring går ut ifra at det bare er universitetet som leker seg med skattepengene deres.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skulle/Måtte de ha opp et slikt display uansett er dette en grei løsning. Det er neppe dyrere enn andre ferdigløsninger.

 

Lages det derimot for "forskningens skyld" er det sløsing med midler og lettere tåpelig fordi nærmest hvem som helst med en smule teknisk innsikt kan sette det opp.

Lenke til kommentar

Jeg kan ha misforstått, men jeg mener å ha lest at dersom du kobler til flere skjermer fra mer enn ett kort, da vil ikke CrossFireX kunne benyttes. Dermed skal det vel godt gjøres å kunne kjøre krevende spill med en slik oppløsning. Det blir sikkert fint i Windows da...

 

Hei Bradbury

 

Dettee prosjektet er ikkje laga for speling, så vidt eg veit så kan ikkje eyefinity i crossfire spennes over meir enn åtte skjermer. Me ser for oss tre displaygroups som vert tre skjermer høge og to brede som windows vil tolke som tre logiske skjermer uten crossfire. Det finnest noko software retta mot DX spill som lar tre logiske skjermer nytte eit skjermkort for rendring i høg oppløysing som blir sendt til de to andre logiske skjermene, men då med eit tap i FPS.

 

Me held på å klekke ut ein anna løysing der ein kan få visualisert hardware-akselerert på tre skjermer samstundes.

Lenke til kommentar

Hva er forskningselementet i dette?

 

Skjermen vert bygd for å støtte ei rekkje forskjellige typar forskning på tvers av både informasjons og medievitskap. Prosjektet er inspirert av HiperWall som ein kan finne ved Calit i San Diego.

http://hiperwall.calit2.uci.edu/

 

Ved Calit så nytter de slike skjermer til å analysere store mendger bilet og videodata. Me ser for oss å videreutvikle metodene de nyttar. For meg (med informasjonsviterbakgrunn) ynskjer eg å forske på nye metodar for analyse av videodata frå brukarevalueringar. Ein del masterstudentar ynskjer å utforske korleis interaksjon i seg sjølv foregår på så høgoppløyselege flater, som ein kanskje kan forestille seg så er ikkje mus og tastatur egna for manøvering på ei så stor pixelflate.

 

Når det gjeld medievitenskap så er det mykje spanande som skjer innan datastøtta journalistikk, særs innan visualisering, ein slik skjerm opnar for nye måtar å presentere data framfor slik ein driv no.

Lenke til kommentar

Det kan bli dyrere, siden det kabinettet de har der er fra en mac som har en annen standard på en del komponenter, så kan det koste en del å modifisere det til et passer.

 

Einaste utgift til modifisering av kabinettet var nokre skruar, ei plexiglassplate og patentband. Dremel og skrujern hadde me frå før. :) Det var forøvrig vanskelig å finne store nok kabinett til ein overkommelig pris, difor valde me å resirkulere dette klassiske kabinettet frå Apple.

 

Det vert nok litt utgifter til vifter etter kvart, då desse tre korta lager ein heil del varme.

Lenke til kommentar

Einaste utgift til modifisering av kabinettet var nokre skruar, ei plexiglassplate og patentband. Dremel og skrujern hadde me frå før. :) Det var forøvrig vanskelig å finne store nok kabinett til ein overkommelig pris, difor valde me å resirkulere dette klassiske kabinettet frå Apple.

 

Det vert nok litt utgifter til vifter etter kvart, då desse tre korta lager ein heil del varme.

 

Som sagt så kan det blir dyrere, kommer an på hvor mye arbeid man legger i det. Driver du med dette prosjektet ?

Lenke til kommentar

Som sagt så kan det blir dyrere, kommer an på hvor mye arbeid man legger i det.

 

Det var noko arbeid, som du kan sjå på FB sida. Apple hadde laga ein del "feller" i kabinettet, men ingenting som litt dremling og epoxy ikkje fikser.

 

Driver du med dette prosjektet ?

 

Eg er han som vert referert til som Tor på FB sida vår.

Endret av inken
Lenke til kommentar

Kan vel si med en gang at jeg ikke har FB. Ja har sett et par prosjekt som bruker det kabinettet. Dumt at ikke apple holder seg til standarden, men det er vel det man kan forvente av dem.

 

Du kan vitje sida på FB utan å registrere deg.

 

Når det gjeld løysingar i applekabinettet er det gjort ein heil del smarte vriar. Til dømes har de klart å lirke ei enorm straumforsyning ned i bunnen av kabinettet og gjort det enkelt å bytte diskar og utvidelesekort. Men me kunne ikkje nytta eit einaste skruehol, då hovudkortet var mildt sagt ikkje ATX. At heile kabinettet er av aluminium gjev ein uovertruffen varmeførsel. Ein kan faktisk dra handa over utsida og kjenne kor ein treng meir kjøling.

Lenke til kommentar

Jeg ser de har testet for å se hvordan w7 takler 3 skjermer... Det går jo glatt. 4 også. Men når man kommer til den 5. ble det stopp for min del. OS'et fant alle skjermene, men så fort man slo på den siste gikk en av de andre skjermene av. Slo man på den som gikk en annen av, osv. Jeg vet ikke om det var ATI-driveren eller w7 som satt begrensningen her. Blir spennende å se om disse folka får det til. (Jeg hadde et kort med 3 skjermer og et med 2. Husker ikke modeller.)

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å gjøre dette da?

Bevise noe som allerede er bevist?

Bruke penger?

 

 

Bortkastede penger.

Dere fremstår ikke akkurat rekordsmarte med slike snevre, ubegrunnede påstander.

Skjermveggen kjøres neppe på dynga når den er ferdigstilt.

Prosjekter som dette har som regel et definert mål\bruksområde.

 

Slike oppløsninger kombinert med et stort skjermareal er ekstremt nyttig i både forskning og undervisning, blant annet innen medisin, biologi\mikrobiologi (bildediagnostikk, mikroskopi).

Lenke til kommentar

Hva er forskningselementet i dette?

 

Er ikke så sikker på at penger fra statsbudsjettet bør gå til dette fremfor å pusse opp falleferdige barneskoler.

 

 

Helt enig, kan ikke begripe hvorfor universitetene byttet ut sine Commodore 64 som sikkert hadde holdt i mange år til!

Forskning meg her og forskning meg der. Verden har kommet langt nok nå, hvorfor i all verden skal vi videre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...