Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 605 - Trenger hjelp til trimming/styling


Lommebok

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I helgen kjøpte jeg bil, en peugeot 605.

 

Den har vell rundt 180 turbehester.

 

Jeg er ingen bilgeni så ikke spørr for vansklige spm.

 

Det jeg lurer på:

Kan dere hjelpe meg med å finne forskjellige tuningsett slik som popoff, intercooler(Hvis det er mulig) og andre ting som vil øke motorkraften?

 

Og det store spm, er det mulig å sette VTEC i en peugeot 605?

Er VTEC dyrt?

 

mvh, meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg litt usikker på om du er seriøs her eller om du bare tuller, men jeg kan allikevel skrive noen ord. 605 med 180-hesters turbomotor? Etter hva jeg kan se på nettet ble denne bare levert med en 150-hesters bensin-turbo.

 

Videre:

Nei, du får ikke "satt inn VTEC".

Du får ingen økt effekt av "popoff" (dumpventil er vel det du tenker på her tror jeg). Popoff-ventil blåser av hvis du har for høyt trykk (brukt under racing f.eks).

Lenke til kommentar

Kan hende noen som har hatt den før deg har chippet bilen og fått dette inn i vognkortet kanskje?

 

For det er vel ikke vanlig at det oppgis HK i vognkort, men kun KW... ?

 

Hvis den allerede er chippet, så er den jo på en måte trimmet, og jeg ville derfor ikke gjort noe mer for å få mer pulver i denne motoren.

 

Dropp popoff ventilen. Det er det dummeste som noen gang er oppfunnet...

Lenke til kommentar

Kan hende noen som har hatt den før deg har chippet bilen og fått dette inn i vognkortet kanskje?

 

For det er vel ikke vanlig at det oppgis HK i vognkort, men kun KW... ?

 

Hvis den allerede er chippet, så er den jo på en måte trimmet, og jeg ville derfor ikke gjort noe mer for å få mer pulver i denne motoren.

 

Dropp popoff ventilen. Det er det dummeste som noen gang er oppfunnet...

Du tenker på dumpventil går jeg utifra.

Popoff er noen annet og er ikke dumt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Kan hende noen som har hatt den før deg har chippet bilen og fått dette inn i vognkortet kanskje?

 

For det er vel ikke vanlig at det oppgis HK i vognkort, men kun KW... ?

 

Hvis den allerede er chippet, så er den jo på en måte trimmet, og jeg ville derfor ikke gjort noe mer for å få mer pulver i denne motoren.

 

Dropp popoff ventilen. Det er det dummeste som noen gang er oppfunnet...

Du tenker på dumpventil går jeg utifra.

Popoff er noen annet og er ikke dumt i det hele tatt.

Mulig det...

Men hva er forskjellen på disse i praksis?

Lenke til kommentar

Popoff brukes f.eks. under konkurranser der du ikke har lov til å ha mer enn så og så mye ladetrykk. Lader du for høyt vil ventilen "poppe" og du må inn i depoet for å sette den på plass igjen. Dette for å forhindre juks. Kan også brukes som en slags sikkerhetsventil.

 

Dumpventilen slipper ut trykkstøtet som oppstår når du slipper gassen og spjeldet lukkes.

Lenke til kommentar

Skjønner..

 

Var uansett dumpventil jeg mente... altså slik man monterer for å få den "ptsssjj" lyden uten at manfår noe økt effekt...

 

For økt effekt får man vel uansett ikke på noen av dem, og derfor så mener jeg fortsatt at dette er totalt unødvendig for oss vanlig dødlige...

 

Jeg ser dog nytten i konkurransesammenheng hvor man lettere kan regulere trykket. Men man får vel uansett ikke større turbotrykk enn hvaman får UTEN denne?

 

Konklusjonen er vel den at begge disse løsningene er like teite for bruk i vanlige biler...

Lenke til kommentar

Skjønner..

 

Var uansett dumpventil jeg mente... altså slik man monterer for å få den "ptsssjj" lyden uten at manfår noe økt effekt...

 

For økt effekt får man vel uansett ikke på noen av dem, og derfor så mener jeg fortsatt at dette er totalt unødvendig for oss vanlig dødlige...

 

Jeg ser dog nytten i konkurransesammenheng hvor man lettere kan regulere trykket. Men man får vel uansett ikke større turbotrykk enn hvaman får UTEN denne?

 

Konklusjonen er vel den at begge disse løsningene er like teite for bruk i vanlige biler...

 

Det påstås at en atmosfærisk dumpventil kan bidra med positive ting også, som raskere spool-up etter girskifte og mindre slitasje på turboen. Det er bare det at dersom du bruker den på f.eks. nyere Audi får du store problemer med at luftmengdemåleren ikke skjønner bæret av hva som skjer når den plutselig "mister" all luften den forventer å få.

 

For en del år tilbake hadde jeg faktisk atmosfærisk dump på en bil med 1,8T'en til VAG. Etter en del justeringer fikk jeg faktisk til at motoren gikk rent og ikke kvelte seg når jeg slapp gassen. Merket ingen (positiv) forskjell. Måtte dog nullstille bilen noen ganger fordi den gikk i nødmodus.

Lenke til kommentar

Ok... men det virker ikke som om trådstarter har all verdens peiling på dette (sorry hvis jeg tar feil) og da blir det vel idiotisk uansett og bruke penger på slikt... ?

 

Jeg forstår at han vil ha den "Ptsjjj" lyden, men hallo... vi snakker om en Peugot 605 her...

 

Hvis det er noen få ekstra hester han er ute etter, så hadde jeg heller "chippet" den LITT til hvis det var mulig. Og hvis den ikke er chippet i det hele tatt i utgangspunktet, så er det jo bare å kjøre på. Da får man kjapt 30-40HK'er til hvis ikke mer, for rundt 6.000,-

 

Dette er mye klokere med tanke på HK'er kontra penger.

 

Det skal dog sies at man er pliktig til å melde fra om dette, men hvem bryr seg...

Blir man tatt, så blir boten ganske så pen...

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke absolutt ha popoff, tenkte bare det kanskje ville hjelpe på HK eller effekt av noe grad.

 

Nei, har ikke peiling på motor.

 

Men eneste jeg har lyst til er å ha en "leke" bil, som jeg kan kjøre litt fort med å kjenne akselerasjon.

 

Så noen tips om muligheter til styling og tuning hadde vært flotters :)

Lenke til kommentar

605 skal ikke styles,

ville ikke sett ut!

 

senk og eventuelt større felger går ann hvis du velger riktig.

 

150hk'n er en lavtrykksturbo,

så tror ikke du får så veldig mye mer toppeffekt ved å chippe

 

intercooler hjelper alltid litt,

spess om du skal chippe.

Orgianl intercooler på eldre biler er som oftest ikke større enn en oljekjøler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...