Gå til innhold

Android eksploderer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv hoppet jeg av android når jeg solgte min HTC Desire og skaffet meg en iPhone 4. Er vel midt mellom avansert privatbruker og jobbruker. Men det nytter ikke for meg å ha en mobil med ett operativsystem og apps som bugger å tapper batteriet i løpet av kort tid. Og her i huset hadde vi to HTC Desire, nå bare 1. Selv med fruens bruk, der hun nesten ikke har innstallert apps, og har ett lavt bruksnivå så hører jeg klaging. Når android er slik at det går ann å ha wifi, bluetooth og gps på hele tiden samtidig som mobilen holder på batteriet i 2 dager så er vurderer jeg å bytte tilbake.

Lenke til kommentar

Android er bra. Eventuelle "barnesykdommer" må man være usannsynlig petimeter for å finne, og enda mer for å irritere seg over. Med Android 3 er det først og fremst regime som forandres, det blir mye mer åpent (for telefonprodusenter), men også mer styrt, slik som Linux kernel blir. Selve operativsystemet blir ikke så veldig forandret, med det blir mer likt over hele fjøla fra forskjellige produsenter.

 

Ellers er artikkelen misvisende. Symbian øker de også, men Android øker mye mye mer. At Symbian selger så mye som de tross alst gjør er jo egentlig helt utrolig. Symbian^3 og ^4 og MeeGo vil nok forandre en del når Nokia begynner å spy ut svinbillige touch-telefoner av (forhåpentligvis) god gammel Nokia-kvalitet basert på Symbian^3/^4 og dyrere mobile enheter basert på MeeGo. Resultatet av dette får vi ikke se før om et par år.

Lenke til kommentar

Ellers er artikkelen misvisende. Symbian øker de også, men Android øker mye mye mer. At Symbian selger så mye som de tross alst gjør er jo egentlig helt utrolig. Symbian^3 og ^4 og MeeGo vil nok forandre en del når Nokia begynner å spy ut svinbillige touch-telefoner av (forhåpentligvis) god gammel Nokia-kvalitet basert på Symbian^3/^4 og dyrere mobile enheter basert på MeeGo. Resultatet av dette får vi ikke se før om et par år.

Nokia har i snart ett år hatt de billigste smartmobilene med trykkskjerm på markedet. Om det blir noe utvikling i billigsegmentet blir det vel at også denne prisklassen preges mer av Android.

 

Per i dag er de billigste Android-mobilene vesentlig overpriset hva gjelder spesifikasjoner/pris, men dette endrer seg nok innen relativt kort tid.

Lenke til kommentar

Det er typisk at man nekter i tråder som dette når jeg selv har sett folk klage i hytt og pine i SGS og Desire trådene i lang tid.

 

Du glemmer en viktig ting.

Det faktum at det er hundre tusener (om ikke millioner) av brukere som ikke skriver om negative erfaringer i sosiale medium som dette eller andre plasser rundt om på the world wide web, og er strålende førnøyd med produktet de har kjøpt.

Stort sett er det "duppedings geeks" som deg og meg som gjør dette . Og personer som installerer alt de kommer over av "free" apps ukritisk .Og personer som på død og liv skal tweake/endre på produktet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg var ikke helt fornøyd med grafene og lagde mine egne.

 

post-3851-1281736592,828_thumb.png

 

Symbian OS til smarttelefoner ser ut til å vokse ganske kraftig, men altså ikke like kraftig som konkurerende OS, dermed mister de andeler til tross for økt salg.

 

Windows mobile og Linux krymper både i antall enheter og andeler.

 

Android eksploderer naturlig nok siden de lå praktisk talt på null i Q2 2009.

 

Rim, IOS og other os er ganske stabile.

 

 

post-3851-1281736579,5152_thumb.png

 

For telefoner øker Nokia i antall enheter men mister andeler. Samsung øker på enheter men er virker stabil på andeler.

 

LG virker stabil i antall enheter, men synker litt i andeler.

 

Rim stiger.

 

SE synker.

 

Motorola stuper.

 

Apple, HTC og G'Five stiger kraftig selv om det fortsatt er små tall.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde faktisk ikke trodd at Android kom til å ta igjen IOS i markedsandel så fort, men jeg er ikke akkurat direkte overrasket heller.

Jeg håper bare at Samsung finner på å FAKTISK lage Galaxy S2! :-D Det er drømmemobil ^^

 

På den andre siden er jeg veldig imponert over det jeg har sett av WP7 også, jeg er glad jeg skal vente til etter jul med å skaffe meg ny mobil, fordi da kan jeg sannsynligvis vente meg et hardt valg imellom WP7 og Android 3 ^^

Lenke til kommentar

Det er typisk at man nekter i tråder som dette når jeg selv har sett folk klage i hytt og pine i SGS og Desire trådene i lang tid.

 

Du glemmer en viktig ting.

Det faktum at det er hundre tusener (om ikke millioner) av brukere som ikke skriver om negative erfaringer i sosiale medium som dette eller andre plasser rundt om på the world wide web, og er strålende førnøyd med produktet de har kjøpt.

Stort sett er det "duppedings geeks" som deg og meg som gjør dette . Og personer som installerer alt de kommer over av "free" apps ukritisk .Og personer som på død og liv skal tweake/endre på produktet.

 

Det jeg leser fra "deg og meg" brukere er at de ikke er fornøyd med eks. Desire og SGS uten å gjøre alle disse endringene. Og de klager på batteritid ift. andre tilsvarende telefoner, mange rare bugs, irriterende mangler osv osv.

 

Poenget mitt er, Android ble sett på som en frelse i markedet og massen hoppet på det. Men erfaringene viser at det i bunn og grunn har sine tellende mangler som alle andre. Og kanskje også mer av det siden det fortsatt er i et tidlig stadium.

 

For min del og ett av mine bruksområder, og flere innenfor jobben min, virket det tildels ubrukelig i v2.1 og ble bedre med 2.2 men jeg tror det er først i 3.0 at jeg vil se det som et aktuelt produkt. Da bytter jeg kanskje til en Android telefon etter skuffelsen med Desire og SGS (pga v2.1)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hihi! fint å se Windows Mobile stup litt :)

Syns personlig det er verre og mye mindre brukervennlig enn Symbian :D

 

Har prøvd Android ett par ganger men synes det er litt for knotete og det er alt for lukket for min smak. Jeg har stor tro på MeeGo, men regner med det blir forbeholdt ett marked for mer avanserte brukere. Syns Maemo er helt herlig og hvis MeGoo er mer åpent enn Maemo så er det fantastisk :D

 

P.S: Må bare legge til att det ikke er mange telefoner jeg har klart å få bricked for så å flashe ny firmware som produsenten legger med den intensjonen at folk skal kunne ordne opp selv :)

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Det er typisk at man nekter i tråder som dette når jeg selv har sett folk klage i hytt og pine i SGS og Desire trådene i lang tid.

 

Du glemmer en viktig ting.

Det faktum at det er hundre tusener (om ikke millioner) av brukere som ikke skriver om negative erfaringer i sosiale medium som dette eller andre plasser rundt om på the world wide web, og er strålende førnøyd med produktet de har kjøpt.

Stort sett er det "duppedings geeks" som deg og meg som gjør dette . Og personer som installerer alt de kommer over av "free" apps ukritisk .Og personer som på død og liv skal tweake/endre på produktet.

 

Det jeg leser fra "deg og meg" brukere er at de ikke er fornøyd med eks. Desire og SGS uten å gjøre alle disse endringene. Og de klager på batteritid ift. andre tilsvarende telefoner, mange rare bugs, irriterende mangler osv osv.

 

Poenget mitt er, Android ble sett på som en frelse i markedet og massen hoppet på det. Men erfaringene viser at det i bunn og grunn har sine tellende mangler som alle andre. Og kanskje også mer av det siden det fortsatt er i et tidlig stadium.

 

For min del og ett av mine bruksområder, og flere innenfor jobben min, virket det tildels ubrukelig i v2.1 og ble bedre med 2.2 men jeg tror det er først i 3.0 at jeg vil se det som et aktuelt produkt. Da bytter jeg kanskje til en Android telefon etter skuffelsen med Desire og SGS (pga v2.1)

 

Batteridrift har like lite med OS 2.1/2.2 å gjøre som batteridrift på en laptop har med om den kjører ubuntu eller windows.

Batteritid er utelukkende styrt av hardware designet og bruksmønsteret.

Det forutsetter dog at man ikke har lastet ned en eller flere 3'de parts applikasjon med bug i seg som hindrer telefonen i gå i dvale , men slike bugs har heller ikke noe med android som OS å gjøre.

 

Forrige telefon var symbian S60 på nokiaE72 , og med active sync always-on , 3G , bluetooth er det ikke rare forskjellen mellom denne og HTC Desire.

 

Andre "klager" på funksjoner som ligger eller ikke ligger i diverse sense applikasjoner fra HTC i den tråden, dette har heller ingen ting med google android som OS 2.1/2.2 å gjøre.

 

Man må klare å se hva som er skille linjen mellom ulike elementer her:

1) Telefonens hw design ( batteri , prosessor , skjerm , knapper , kamera, lyd etc)

2) Operativ systemet (Android)

3) Mobil Produsentens applikasjoner , app lag (HTC,Samsung,SonyEricsson etc)

4) Alle andre applikasjoner (3'de parts)

5) Brukeren selv

 

I trådene du rereferer til er det elementer kommentert fra alle 5.

Positive og negative . Mesteparten handler om 1), 3), 4) og 5)

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

syar2003: Skyld gjerne på hw for den elendige batteritiden i flere av android telefonene. Men google har i allefall en del av skylden. Det må bli en strengere kontroll av apps som legges ut på android market, og det må bli en strenger strømstyring i android os. Er noe rart når iPhone 4 kan stå på med wifi, bluetooth og gps aktivert en hel dag med mye bruk uten at den må lades. Min holder nå nesten 2 dager med alt aktivert, mens Desiren hadde problemer med å vare 1,5 dag med ALT av. Fruen har også en Desire og hun har liten apps innstallert med opplevert også dårlig batteritid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brikker,moduler og funksjoner som må være på i bakgrunnen(cellular,HSDPA,HSPA,EDGE,BT f.eks)kan ikke operativsystemet enkelt bare slå av og på etter eget forgodtbefinnende.

 

Når det kommer til batteri , strøm uttak :

Ting har veldig mye med hardware brikker,moduler,systemdesign og ulike brikkesett å gjøre jo.

 

 

De som er interessert kan jo lese denne , som setter ting litt i perspektiv:

http://www.phonearena.com/htmls/Snapdragon-vs.-Hummingbird-vs.-OMAP---the-mobile-CPU-war-beyond-1GHz-article-a_12546-p_1.html

 

Utdrag siste side:

The future of smartphones:

 

Let's recap with a shaking hand what can we expect from the next generation of smartphones based on the features those upcoming 45nm SoCs support:

 

* Significantly improved battery life over the current generation. Today, if you get a full day out of your phone, you should not be calling yourself a power user. Hummingbird and A4 are already giving uptimes longer than that, but the dual-core Snapdragons and OMAP4 will probably enhance unplugged time even further. Moreover, dedicated graphics, low-power audio and GPS chips will be offloading non-typical calculations from the CPU, and we should see longer battery hours when playing music, video, or using the phone's global positioning capabilities. 120 hours of music playback is a number cited for both Cortex-A9 chipsets – the TI OMAP4, and ST-Ericsson's U8500;

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Android er et veldig godt OS, ingen tvil, dere kan ikke skrive bare se på desire tråden på forumet her, det fleste som skriver der er fordi di er missfornøyd, å da får vi som leser den en følesles av at android er ett dårlig OS siden "alle" har problemer med Android. I tilleg så er det fleste problemer folk har med Desire eller SGS ikke på android, men på brukergrensesnittet, dette kan jo ikke gjøre android til et dårlig OS, du sa det jo selv Theo343 at man burde greie og skille imellom OS og brukergrensesnitt, så hvorfor klage på alt det du har lest på forum visst du ikke har hatt android telefon selv, og ingen burde klage på selve android før dei har brukt en nexus one. ja, den har sikkert problemere og små feil den også, men den har ivertfall ikke brukergrensesnitt fra andre forhandlere.

Lenke til kommentar

Batteridrift har like lite med OS 2.1/2.2 å gjøre som batteridrift på en laptop har med om den kjører ubuntu eller windows.

Batteritid er utelukkende styrt av hardware designet og bruksmønsteret.

Nå håper jeg virkelig du tuller? OSet er ekstremt avgjørende ift. batteritid.

 

Eks. på min Asus EeePC 1101HA får jeg opptil 9 timer batteritid med Windows 7 og kun 5 timer med Ubuntu. Hvordan OSet er designet for strømstyring mot enheten og hardwaren har ekstremt mye å si min gode mann. Slik har det alltid vært innen laptop verdenen og er like gjeldende på smart/touchtelefon siden og vil bare bli mer avgjørende.

 

Got2b:

Et godt poeng, men det er ikke at mange er misfornøyd men at de er misfornøyd og påpeker mangler i funksjoner som er viktig for din bruk som er avgjørende. Og nei, problemen er langt i fra bare realtert til brukergrensesnittene som Sense eller Touchwiz. Det er mangler i selve Android som blir noe forbedret med 2.2.

 

Derfor venter jeg med å kikke til 3.0 er ute og lanseres med nye modeller.

 

Om ingen mangler var relatert til Android, hva ville da vitsen være med nye versjoner? ;) En Nexus One hadde mye mulig vært ubrukelig i mitt daglige virke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Batteridrift har like lite med OS 2.1/2.2 å gjøre som batteridrift på en laptop har med om den kjører ubuntu eller windows.

Batteritid er utelukkende styrt av hardware designet og bruksmønsteret.

Nå håper jeg virkelig du tuller? OSet er ekstremt avgjørende ift. batteritid.

 

Eks. på min Asus EeePC 1101HA får jeg opptil 9 timer batteritid med Windows 7 og kun 5 timer med Ubuntu. Hvordan OSet er designet for strømstyring mot enheten og hardwaren har ekstremt mye å si min gode mann. Slik har det alltid vært innen laptop verdenen og er like gjeldende på smart/touchtelefon siden og vil bare bli mer avgjørende.

 

Got2b:

Et godt poeng, men det er ikke at mange er misfornøyd men at de er misfornøyd og påpeker mangler i funksjoner som er viktig for din bruk som er avgjørende. Og nei, problemen er langt i fra bare realtert til brukergrensesnittene som Sense eller Touchwiz. Det er mangler i selve Android som blir noe forbedret med 2.2.

 

Derfor venter jeg med å kikke til 3.0 er ute og lanseres med nye modeller.

 

Om ingen mangler var relatert til Android, hva ville da vitsen være med nye versjoner? ;) En Nexus One hadde mye mulig vært ubrukelig i mitt daglige virke.

 

Helt feil "min gode mann".

Eksempelet ditt med windows 7 og Ubuntu har med drivere og system instillinger å gjøre. Ikke OS'et som sådann.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke helt feil. Eksemplet er reelt uansett om det er manglende drivere for Intel G500 og manglende støtte for Asus Hybrid Engine i OSet som utgjør noe av utslaget.

 

I tillegg er det helt feil av deg å si at OSet ikke er relevant ift. strømstyring. Strømstyring er en viktig del av dagens OS.

 

System innstillinger? Hvilke?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Operativ systemet (f.eks android med snapdragon eller IOS4 med A4 ARM) gjør det applikasjoner forteller at det skal gjøre mht å redusere frekvenser , baklys for skjerm , cellular styrke , wifi osv.

Uansett må selve hardwaren prosessor/brikkesett støtte profiler for redusering av frekvenser og signalstyrke på cellular etc akkurat som på notebooks med cpu og wifi kortet.

 

Din sammenlikning med Windows 7 og Ubuntu an batteritid på en Asus er ikke relevant. Dette da Asus og andre OEM's har lagt inn ekstra utilities for å bevare strøm på slike enheter som ligger oppå OS standard profiler.

Man må dessuten ha ordentlige brikkesett og cpu drivere for 100% utnyttelse av dette.

 

Til eksempel har jeg en ACER med CULV . Her har ACER bla lagt ved en applikasjon som kjøre oppå OSet som slår av DVD/CDrommen for å spare strøm. ACER legger også inn sine egne power profiles for hva som skal skje og når det skal skje som er annerledes en Windows std strømstyring.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

syar2003: Skyld gjerne på hw for den elendige batteritiden i flere av android telefonene. Men google har i allefall en del av skylden. Det må bli en strengere kontroll av apps som legges ut på android market, og det må bli en strenger strømstyring i android os. Er noe rart når iPhone 4 kan stå på med wifi, bluetooth og gps aktivert en hel dag med mye bruk uten at den må lades. Min holder nå nesten 2 dager med alt aktivert, mens Desiren hadde problemer med å vare 1,5 dag med ALT av. Fruen har også en Desire og hun har liten apps innstallert med opplevert også dårlig batteritid.

 

 

Nå later du som om Apple bedriver en kvalitetskontroll som de slett ikke har.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...